Alcatraz Open Air 2023

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.617
Veel mensen die helemaal niks kennen van metal waarvan ik weet dat ze ook geweest zijn en gewoon al door de beleving en de inkleding was het al meer dan waard
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Alcatraz is zeker en vast een aanrader.
Had wel het gevoel dat ze tegen het randje van te druk aan zitten. 15.000 per dag zou het maximum moeten zijn, zeker met maar twee toiletblokken. Dit lijkt voor velen een groot pijnpunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
165
204
Zalig dagje Alcatraz achter de rug. top 5

1. Mantah, zalig sfeertje gewoon weg. Keek zeer hard uit om ze live te zien en hebben gewoon de verwachtingen overtroffen. Ook op een festival kan een kleine band een hoogte punt zijn in je dag :D.

2. killswitch engage, na lange tijd eindelijk nog eens terug gezien

3. electric callboy, hoorden ze daar op dat moment dat kan je in vraag stellen. Maar van voor was het een feestjeh en volop genoten.

4. Archspire, ik vond ze leuk. Gewoon als je twister mee hebt op je optreden verdient dat pluspunten.

5. Gloryhammer/ Blind guardian, waar wij stonden speelde de wind jammer genoeg mee het geluid. Maar er waren echt wel magische momenten als het publiek mee zong.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Weer terug thuis na alweer een topeditie van Alcatraz.

Hier is mijn top 10:

1. Gaerea ; helemaal mijn soort van Black Metal. Mijn favoriete BM band is Mgla, maar ik vond Gaerea live nog beter. De Helldorado tent is wel niet ideaal om BM bands in de namiddag te laten spelen. Vorig jaar een beetje hetzelfde probleem met bands als Uada en Harakiri for the Sky.
2. Russian Circles
3. Amorphis
4. Blind Guardian
5. Shadow of Intent
6. Brutus
7. Svalbard
8. Psychonaut
9. Wind Rose
10. Yoth Iria

Ook nog een speciale vermelding voor Serpents Oath, Gnome, Hexa Mera, Kludde, KK's Priest en Mad Sin (de laatste met dank aan @Jamel voor de tip).

Een band die me niet ligt is Celeste. Op album doet het me niet veel en nu voor de tweede keer live ook niet.

Tot slot een shout out naar de Alcatraz organisatie. Je ziet aan alles dat ze luisteren naar de bezoekers. Kleine dingen die vorig jaar mensen stoorden waren dit jaar opgelost. En wat lopen daar muziekkenners rond. Ondanks dat deze editie er voor mij iets te veel rechttoe rechtaan Death Metal stond, heb ik toch weer heel wat nieuwe pareltjes ontdekt. Ik durf te zeggen dat Alcatraz mijn favoriete festival is geworden.
 

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
269
454
Een band die me niet ligt is Celeste. Op album doet het me niet veel en nu voor de tweede keer live ook niet.

Na 5 minuten had ik ook genoeg gezien, deels ook door de slechte klank in die tent.

Nochtans vond ik Belphegor dan wel weer goed klinken in de Helldorado.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
303
623
Had wel het gevoel dat ze tegen het randje van te druk aan zitten. 15.000 per dag zou het maximum moeten zijn, zeker met maar twee toiletblokken. Dit lijkt voor velen een groot pijnpunt.
Probleem is ook dat er geen (relatief) kalme uithoekjes van het festival meer zijn. Dat krijg je natuurlijk als je overal podia blijft toevoegen, maar je terrein niet wordt uitgebreid. Ze lopen tegen de limieten van hun huidige locatie. Moet wel zeggen dat ze een paar togen hebben verplaatst en dat stuk voor stuk verbeteringen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
303
623
Wel een pluim voor Matt Heafy, die in Vlaanderen het publiek probeert aan te spreken in het Nederlands en niet zoals alle Amerikanen (en de meeste Britten) denkt dat we allemaal Frans spreken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.634
3.257
Dag 3 heeft de hoge verwachtingen vooraf ruim ingelost.

My Dilligence (helldorado) sterk begin van de dag met deze stoner band

Archspire (swamp)
Klonk goed, voor de bindteksten hebben ze blijkbaar een cursus gevolgd bij landgenoot Devin Townsend :)

Psychonaut (helldorado) top optreden. Publiek was volledig mee.

Mantah (swamp) eerder toevallig hier terechtgekomen en zeker niet beklaagd. Toffe cover van Korn ook

Celeste (helldorado)
eerste keer voor mij en ga ik nog wel kijken

Elder (helldorado)
Ook hier weer een strak optreden gezien

Blind Guardian (prison) Toen ik nog vol in de power metal zat was dit mijn favoriete band. Toffe greatest hits show.

Brutus (helldorado)
Ook hier weer een goede performance. Tent stampvol en publiek ook goed mee.

Russian Circles (helldorado)
Beste optreden van de dag !

Cult of Luna (helldorado)
Ook een sterk optreden maar kwam niet boven Russian Circles uit

Al bij al moet dit ongeveer de sterkste reeks optredens geweest zijn die ik ooit op 1 festivaldag gezien heb.
Jij maakt mijn leven erg gemakkelijk op deze day after, ik moet niet eens mijn eigen gedachten proberen ordenen.

Bij mantah was ik niet en archspire is een beetje té chaotisch voor mij om aan te kunnen, maar verder ben ik het eens met je.
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra en Joslittel

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.634
3.257
Weer een heerlijk weekendje achter de rug en nu even thuis bekomen.
Zondag lag overduidelijk mijn muzikaal hoogtepunt door de programmering in de helldorado maar ik heb me weer 3 dagen aardig vermaakt.

Alcatraz blijft toch een erg mooi festival doordat ze zichzelf zo anders invullen dan het grote graspop. Over bands is al heel wat gezegd en dat blijft toch grotendeels persoonlijke smaak, maar enkele algemene puntjes.

Pluspunten:
- gezelligheid van het terrein; zowel door inkleding als door de indeling in verschillende stukken op het terrein
Vooral dat helldorado veld met de eettafels vind ik erg gezellig aanvoelen.
- de shortcut naar het terrein, die op aanvraag is terug gekomen, was ideaal. Fijn dat ze zo goed luisteren naar de feedback.
- de tribune aan de prison stage was een heel fijne toevoeging
- de prison stage die door de helling zorgt voor een veel beter zicht dan een vlak veld
- la morgue die door zijn opzet (geen hekken) zorgt voor briljante momentjes waar mensen crowdsurfen, op het podium rollen en terug het publiek induiken. Dat ze de kabelbaan daar een stuk meer naar rechts hebben gelegd zorgt ook voor een veiligere pit dan bijvoorbeeld in de metal dome op graspop.
- vrijdag was het aangenaam rustig, zaterdag voelde voor mij als 'drukker moet het niet worden' (al was het dus niet uitverkocht) en zondag weer iets beter. Desondanks waren wachtrijen aan eten en wc's altijd beperkt en drank had je altijd snel, voldoende zitplaatsen en shelters voor regen en zon.
- vriendelijkheid van alle crew! Met een extra ster voor de barmensen in el presidio! Stonden er altijd met een lach, meezingend en feestend en ondertussen hard aan het werk om al die mensen die beter bier zochten te kunnen voorzien.
- wisselbekersysteem werkt me weer ontzettend vlot en zorgde voor een proper terrein. Het zou alleen fijn zijn om als combi (of iedereen) 2 eco-coins te krijgen zodat je een flesje cola niet meteen moet leegdrinken omdat je ook bier wil.
- camping: alles weer top geregeld. Friend areas verplaatst waardoor we nu tussen ingang en wc's lagen, helemaal perfect zo. Enkel vanochtend even aanschuiven aan de wc's, maar ging er verder (mede door die opsplitsing mannen - vrouwen) altijd zonder aanschuiven - mijn blaas was elke ochtend blij!
Vanochtend nog het bakkertje ontdekt die daar verse koffiekoeken, pistolets en baguettes verkopen. Heerlijk, had ik dat maar eerder beseft, alleszins mooi voor volgend jaar!

Minpunten:
- primus! Mijn darmen protesteerden vrijdag al door de enkele pintjes donderdagavond Dan maar, na aanbeveling van Jos en z'n ma, overgeschakeld op ipa maar die voorraad was er bijgevolg zondagmiddag helemaal doorheen.
Geef alsjeblieft toch terug jupiler!
- zou fijn zijn als er nog aan een andere bar speciale bieren zouden worden aangeboden zodat je niet altijd El presidio binnen moet.
- de timetable heeft me dit jaar helaas van wat moois beroofd. Ik had zondag dubbel kunnen lopen en volgens mij had die 2e keuze nog een betere dag opgeleverd voor mij dan vrijdag en zaterdag gaf. Zou fijn zijn als de genres wat mooier verdeeld zouden worden, maar zoals eerder gezegd, dat is heel persoonlijk natuurlijk en uiteraard moeilijk.
- helldorado donkerder krijgen als ze er 's middags black metal willen programmeren die daardoor echt beter tot z'n recht kan komen.
- mooiere armbandjes. Deze zijn té lelijk om langer dan het festival te willen aanhouden. Verder hebben ze zo'n mooie inkleding, maar daar schieten ze dan tekort. Terwijl mensen die hun bandje langer aanhouden dus ook die hele periode je festival uitdragen.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Minpunten:
- primus! Mijn darmen protesteerden vrijdag al door de enkele pintjes donderdagavond Dan maar, na aanbeveling van Jos en z'n ma, overgeschakeld op ipa maar die voorraad was er bijgevolg zondagmiddag helemaal doorheen.
Geef alsjeblieft toch terug jupiler!
Haha, nu weet ik waarom mijn darmen zo moeilijk deden.
Alcatraz luistert goed naar feedback, maar ik vrees dat ze voor een tijd vasthangen aan die vuile primus
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Mijn Alcatraz zag er iets anders uit dan ik had gedacht. Met uitzondering van vrijdag, was het bijzonder hard werken aan de toog (prison rechts).
Dus heb ik tijdens de pauzes tijd gemaakt om mijn oude knoken wat te laten rusten.

Mijn hoogtepunt vrijdag was ongetwijfeld Michael Schenker. Ik had na het concert kort de kans even in gesprek te gaan (backstage).
Powerwolf was ... Powerwolf. Je weet wat ze gaan doen, en ze doen dat goed. idem voor Trivium. Wind Rose was 's morgens een aangename verrassing.

Op zaterdag was Iron Mask goed om de dag te starten. Vanaf H.E.A.T. was het volle bak aan de toog, en kon ik mijn aandacht niet vestigen op het podium. Alestorm was weer een leuk feestje. KK's Priest was goed, al had ik er iets meer van verwacht.

Op zondag genoten van Grave Digger en Gloryhammer. Killswitch is mijn ding niet, en Electric Callboy was op zich niet slecht, maar teveel gezever tussenin. Op een bepaald moment was ik van gedacht dat ze een week te vroeg stonden (kamping kitsch). Maar goed, velen vonden het reuze, dus hebben zij gelijk.

Wat voor ons team héél aangenaam was, was het feit dat iedereen super vriendelijk was naar ons toe. Dat motiveert echt, zeker als het zeer druk is. Maar ook de mensen die alles organiseren achter de schermen, werken (of werkten vooraf) keihard om alles naar wens te laten verlopen.

Op naar Alcatraz 2024 :cool:
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Mijn Alcatraz zag er iets anders uit dan ik had gedacht. Met uitzondering van vrijdag, was het bijzonder hard werken aan de toog (prison rechts).
Dus heb ik tijdens de pauzes tijd gemaakt om mijn oude knoken wat te laten rusten.

Mijn hoogtepunt vrijdag was ongetwijfeld Michael Schenker. Ik had na het concert kort de kans even in gesprek te gaan (backstage).
Powerwolf was ... Powerwolf. Je weet wat ze gaan doen, en ze doen dat goed. idem voor Trivium. Wind Rose was 's morgens een aangename verrassing.

Op zaterdag was Iron Mask goed om de dag te starten. Vanaf H.E.A.T. was het volle bak aan de toog, en kon ik mijn aandacht niet vestigen op het podium. Alestorm was weer een leuk feestje. KK's Priest was goed, al had ik er iets meer van verwacht.

Op zondag genoten van Grave Digger en Gloryhammer. Killswitch is mijn ding niet, en Electric Callboy was op zich niet slecht, maar teveel gezever tussenin. Op een bepaald moment was ik van gedacht dat ze een week te vroeg stonden (kamping kitsch). Maar goed, velen vonden het reuze, dus hebben zij gelijk.

Wat voor ons team héél aangenaam was, was het feit dat iedereen super vriendelijk was naar ons toe. Dat motiveert echt, zeker als het zeer druk is. Maar ook de mensen die alles organiseren achter de schermen, werken (of werkten vooraf) keihard om alles naar wens te laten verlopen.

Op naar Alcatraz 2024 :cool:
Bedankt voor al jullie uitmuntend werk!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.400
6.663
Wat voor ons team héél aangenaam was, was het feit dat iedereen super vriendelijk was naar ons toe. Dat motiveert echt, zeker als het zeer druk is. Maar ook de mensen die alles organiseren achter de schermen, werken (of werkten vooraf) keihard om alles naar wens te laten verlopen.
Oh man, andersom vind ik jullie juist dé helden van het festival, tezamen met de mensen van het rode kruis, de security en alle andere vrijwilligers die zich inzetten om ons festivalbezoek zo aangenaam mogelijk te maken. U en uw team hebben echt weer puik werk afgeleverd. Ik heb nergens langer dan 2 minuten aan moeten schuiven bij een toog. Een vriendelijk woordje en een glimlach is dan echt wel het minste wat ik terug kan doen, vind ik. Blij te lezen dat mijn mede-bezoekers daar blijkbaar net zo over dachten. Dan is het een perfect samenspel.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

johanra

Playlistbediener
13 sep 2021
29
84
Ook organisatorisch weer een zeer goede editie dit jaar.

Shuttle bussen van parking naar camping waren er genoeg quasi geen wachttijd.
Op de Eagles Plaza was alles dit jaar goed geregeld van inschrijving tot ontbijt en douches nergens moeten wachten.
Zoals op alle festival campings af en toe wel wachten aan de toiletten op de piekmomenten.
De terugkomst van de doorgang camping/terrein werd door iedereen toegejuicht behalve door mijn stappenteller.

In tegenstelling tot vorige jaren had ik deze keer geen vip combi doordat ik toch de meeste tijd in de tenten ging spenderen en ook omdat de prijs kwaliteit van de vip voor mij toch jaar na jaar wat achteruit ging
De toevoeging van de tribune op het terrein is ook een mooie toevoeging zodat iedereen de gelegenheid heeft om even te zitten tijdens een optreden.
Festivalterrein ook dit jaar weer mooier ingevuld dan vorig jaar, fijn dat de organisatie toch blijft investeren in iets dat zich maar heel onrechtstreeks terugverdiend.

Klein verbeterpunt zou nog zijn het toilet aan de Presidio/Helldorado, dat was soms wel erg druk een grotere capaciteit zou hier wel mogen.

Ivm de vrijwilligers op Alcatraz wat mij hier opvalt tov andere festivals is dat deze ook iets hebben met de muziek. Je komt ergens aan met je band shirt en blijkt dat de security/toogmedewerker voor je ook fan is.

Verder ook nog eens nagedacht over mijn top 5 van deze editie en dat is dus

Russian Circles
Cult of Luna
Amorphis
Psychonaut
Converge

Speciale vermeldingen voor ontdekkingen van het festival
Gaerea (Zie nog geen geplande concerten voorlopig dus hopen op een Graspop boeking)
King 810 (vond ik toch wel bijzonder en zie in de concertagenda van WentelDave dat deze in november in Gent en Eindhoven staan)
Svalbard (was eerder dit jaar al support bij Cult of Luna toen enkel de laatste minuten gezien door file)
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Derde keer combiticket voor Alcatraz hier, tweede maal op de camping. Wij zaten in het verste gedeelte, wat echter relatief is. In 15 minuten van mainstage tot aan de tent, daar kan je maar van dromen. Verder viel het mij op dat dit gedeelte enorm rustig was. Zelfs zonder oordoppen geslapen. Chill-out zone is werkelijk gezellig, hoewel we hier niet echt tijd spendeerden.

Shuttlebussen: vlotjes! Parkeren aan expo en weg ermee.

Het terrein is gezellig en de indeling leek mij praktisch oke. Het was wat wennen aan het vierde podium wel!

Vrijwilligers, personeel en organisatie: 1 woord: top!! Dan weet ik weer waarom Alcatraz een beetje thuiskomen is.

Verder leek het mij duidelijk drukker dan andere jaren. Zaterdag misschien wel net iets te druk naar mijn goesting, maar dat is persoonlijk.

Food line-up leek mij vooraf betaalbaar en gevarieerd, maar op het plein zelf waren bepaalde porties toch wel zeer klein. pasta 4 bonnentjes is zeker oké, maar deze portie was wel zeer klein. Ook de biertjes waren geregeld zodanig geschuimd dat de 25 cl streep toch weinig geraakt werd. Misschien wel mijn grootste minpunt deze editie.

Optredens: alweer een bevestiging van mijn vertrouwen in de organisatie. Weer wat nieuwe bands leren kennen, kwalitatieve optredens. Headliners waren dit jaar niet mijn ding, maar achteraf gezien heb ik hier teveel over gezeikt. Er was voldoende anders te bezien.

Top 5, willekeurige volgorde:
- Russian Circles
- Brutus
- Stake
- Yoth Iria
- Alestorm

whishlist headliners volgend jaar:
Goijra, In Flames, Avatar
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.400
6.663
Ergens in de loop van de week kom ik met een uitgebreidere review van de acts die ik gezien heb. Ik ben nu aardig verrot, dus kan me er niet echt toe zetten om veel op papier te zetten, haha.

Maar even wat korte impressies alvast:

Positief:

- Wat een tof festival is dit! De plek op zich is al een feestje om te mogen kamperen. Prachtige omgeving daar in de buurt van Kortrijk. Ik waande me elke ochtend bij het ontwaken op een camping in Frankrijk. Heerlijk om een vakantiegevoel te krijgen.
- het kleinschalige van dit festival bevalt me zeer. Zoals door anderen al benoemd is het heerlijk om alles op loopafstand te hebben. paar minuutjes stappen naar het toiletblok op de camping, binnen tien minuten van mijn tent naar het midden van het terrein. Echt ideaal zo. Daar bespaar je een hoop energie mee.
- Daarover gesproken: wat ontzettend fijn dat er zoveel zitplekken zijn! Telkens als ik even rustig wilde eten, of even mijn benen en rug wilde sparen, kon ik zo een plek vinden op één van de vele bankjes verspreid over het terrein of op de tribune. Super!
- Ik heb ook echt genoten van het eten. Gevarieerd aanbod en dat wat ik gegeten heb was echt heel erg lekker. Mijn lievelingseten was de chickenburger van de grill (dus niet zo'n diepvries burger, maar versgebakken lappen kip), met bacon, appel en zwarte pepersaus.
- De Morgue!!! Geen hekken voor het podium, slechts plaats voor 500 man en zeker op vrijdag een hele rits aan wat onbekendere bands die het dak eraf bliezen. Voor mij de ideale ingrediënten voor de festivalconcerten waar ik zo dol op ben. Jammer dat er op zaterdag en zondag voor mij maar weinig aansprekends stond daar. Maar volledig weggeblazen worden door Svalbard, terwijl ik met mijn armen op het podium hing, dat ga ik nooit meer vergeten.
- Het personeel was echt geweldig! Of het nu bij de toog, de foodtrucks, de ingang of de toiletten was, de korte onderonsjes met een grapje of een vriendelijk woordje was echt fijn.
- En ook het publiek was super fijn. Heb weer nergens echte ruzies, laat staan vechtpartijen, gezien. Soms wat irritatie over dronkenlappen die het nodig vonden om bij shows vooraan te gaan staan en uitgebreid te gaan staan ouwehoeren, maar verder geen wanklank.

Aandachtspunten:

- De indeling van het toiletblok bij Helldorado was niet handig. De pisbakken voor de mannen waren achter de toilethokjes en je kon die enkel bereiken door een smalle opening, waar ook de vrouwen en de mannen die voor een grote boodschap doorheen moesten. Daardoor was er een behoorlijke trechtervorming op de drukste momenten. En eenmaal daar doorheen was het zowat leeg bij die pisbakken. Dat kan handiger, lijkt me.
- De timetable: ik snap dat ze voor een indeling op thema willen gaan, maar de verhouding tussen clashes op het ene moment en lege blokken van een aantal uur aan de andere kant, vond ik wel erg jammer. Hoop dat ze het volgend jaar toch iets meer verdelen over het weekend.
- Dat er dit jaar voor het eerst een tribune was, is echt top. maar voor het mooie zouden ze deze nog een beetje draaien, zodat hij echt tegenover het podium staat. Je moest nu toch een beetje schuin gaan zitten om het optreden te volgen. Beetje muggenziften wel, maar goed, haha.
- De Helldorado was inderdaad te licht, zeker vroeg in de middag. Komt ook door de plaatsing. De zon schijnt dan precies de tent in en dat is zonde voor de beleving bij acts als Yoth Iria en Gaerea.

Al met al een geweldig weekend gehad!
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Wat de tribune betreft, die zal zo blijven vermoed ik. Het festivalterrein aan de prison is nu al 8 meter breder geworden. Maar dan betekent ook dat de ruimte achter de schermen nauwer is geworden. Uitbreiden kan bijna niet meer. Bovendien moet je nog ruimte genoeg hebben achter de schermen, want daar is zeer veel bedrijvigheid (aanleveren allerhande goederen van en voor artiesten, aanleveren eten en drinken, veilkige doorgang voor de hulpdiensten).

Ik ga de (weinige) klachten die ik hier lees, overmaken aan mijn verantwoordelijke op het festival. Die kan het dan meenemen voor de editie van 2024. Maar sommige zaken zullen moielijk aangepast kunnen worden, vanwege de ruimte. Uitbreiden zal niet gemakkelijk zijn. En een andere locatie nog veel moeilijker. Met de huidige regelgeving is dat geen eenvoudige klus.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.505
Wat de tribune betreft, die zal zo blijven vermoed ik. Het festivalterrein aan de prison is nu al 8 meter breder geworden. Maar dan betekent ook dat de ruimte achter de schermen nauwer is geworden. Uitbreiden kan bijna niet meer. Bovendien moet je nog ruimte genoeg hebben achter de schermen, want daar is zeer veel bedrijvigheid (aanleveren allerhande goederen van en voor artiesten, aanleveren eten en drinken, veilkige doorgang voor de hulpdiensten).

Ik ga de (weinige) klachten die ik hier lees, overmaken aan mijn verantwoordelijke op het festival. Die kan het dan meenemen voor de editie van 2024. Maar sommige zaken zullen moielijk aangepast kunnen worden, vanwege de ruimte. Uitbreiden zal niet gemakkelijk zijn. En een andere locatie nog veel moeilijker. Met de huidige regelgeving is dat geen eenvoudige klus.
Fijn als je dit kunt terugkoppelen maar focus vooral op het vele goede! Wat mij betreft hoeft het terrein echt niet groter en vooral niet naar een andere plek. Het huidige formaat is perfect en de continue hang naar groei van festivals vind ik zelf niet altijd goed. Alcatraz is goed zoals het is. Groter staat in dit geval niet gelijk aan beter.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken