Alcatraz Open Air 2023

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.433
6.799
Vijftien jaar metalfestivals bezoeken zorgt automatisch voor vele hoogtepunten en soms ook heuse dieptepunten. Die laatste categorie is gelukkig zwaar in de minderheid. Maar je loopt soms tegen iets op wat je rode vlekken in je nek en jeuk over je hele lichaam geeft. Ik heb dat nu. Ik ben zwáár in de minderheid, het hele veld gaat uit z'n dak. Maar Electric Callboy doet een serieuze gooi naar het meest cringy optreden wat ik ooit heb gezien.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.297
3.895
Vijftien jaar metalfestivals bezoeken zorgt automatisch voor vele hoogtepunten en soms ook heuse dieptepunten. Die laatste categorie is gelukkig zwaar in de minderheid. Maar je loopt soms tegen iets op wat je rode vlekken in je nek en jeuk over je hele lichaam geeft. Ik heb dat nu. Ik ben zwáár in de minderheid, het hele veld gaat uit z'n dak. Maar Electric Callboy doet een serieuze gooi naar het meest cringy optreden wat ik ooit heb gezien.
Vertel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.264
7.579
Het is een verzameling van alles wat fout was aan muziek uit de jaren '90, voorgedragen door een zanger die klinkt als Nick Carter en dan af en toe opeens een basic metalcore riffje er tussendoor, waardoor wij er dus opeens mee opgescheept zitten.
Rofl ik vind deze omschrijving best hilarisch (bedoel dat niet op een lullige manier ofso)

de zangers hebben best wat kwaliteit bij zich waar ze helaas in het laatste album niet veel gebruik van maken (hun live show spelen ze meestal het laatste album integraal)

ze kunnen legit death metal grunts en pig squeels moeiteloos uitvoeren, die diversiteit is wat die band zo goed maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
893
993
Ben ook vroegtijdig bij electric callboy weggegaan. Kan ze op cd wel pruimen, maar live ging het me niet af.
Tussen elke songs 2-3 minuten lullen, zo geen enkel tempo tijdens de show kunnen houden. Voelde wat aan alsof ze een headline timeslot niet volledig met songs konden vullen en dan maar wat zeveren tussendoor om te rekken.
Productie was meer dan goed, maar wat meer tempo in de show en het had me wat meer kunnen boeien.
Persoonlijk gevoel.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.224
10.649
Rofl ik vind deze omschrijving best hilarisch (bedoel dat niet op een lullige manier ofso)

de zangers hebben best wat kwaliteit bij zich waar ze helaas in het laatste album niet veel gebruik van maken (hun live show spelen ze meestal het laatste album integraal)

ze kunnen legit death metal grunts en pig squeels moeiteloos uitvoeren, die diversiteit is wat die band zo goed maakt.
Jamel en ik hebben er 40 minuten naar zitten kijken maar de zang is echt niet bijzonder sterk. Met name de cleane zang dan. Dat is heel dun.

En wat verder nog te zeggen over het fenomeen Electric Callboy. Vorig jaar in de pit, nu van een afstandje. Vol veld. Voller dan Powerwolf maar niet zo vol als Sepultura of Biohazard. Headlinewaardige productie bij dat zeker. Maar de show van vorig jaar vond ik echt een stuk beter. Die was eerlijker, oprechter. Ze trekken nu volledig de kaart van het foute uur en het is één groot toneelstuk geworden met volledig ingestudeerde praatje na het anders. Een droomsolo met Garude Sandstorm er doorheen naar de Backstreet Boys. Zonder de doorgeschoten gimmick vond ik ze beter. Zal er niet bij weglopen maar ook zeker niet voor omlopen om ze nog eens te zien
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.224
10.649
En weer een hele sterke dag achter de rug. Wat een fijn, divers geprogrammeerd festival is dit toch. Weer een eerste poging voor een top 5:
  1. Blind Guardian
  2. Psychonaut
  3. Brutus
  4. Bleed from Within
  5. Elder
En een speciale shout out naar Russian Circles. Door overlap met Bloodbath maar laatste 2 nummers gezien maar dat hoorde tot het beste van dit hele weekend. Wat magnifiek goed. Volgende kans die ik krijg ga ik naar een concert van ze
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.433
6.799
Rofl ik vind deze omschrijving best hilarisch (bedoel dat niet op een lullige manier ofso)

de zangers hebben best wat kwaliteit bij zich waar ze helaas in het laatste album niet veel gebruik van maken (hun live show spelen ze meestal het laatste album integraal)

ze kunnen legit death metal grunts en pig squeels moeiteloos uitvoeren, die diversiteit is wat die band zo goed maakt.
Ik hoorde dus van mensen (oa Jos en Nikita) die ze vorig jaar ook hebben gezien dat het vandaag voor hen tegenviel ten opzichte van vorig jaar. Teveel gimmick, teveel bindteksten, teveel setlistfillers. Jammer wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Zaterdag overgeslagen, want er stond te weinig wat me boeide. Top 5 van zondag

1. Electric Callboy (heb cringe-gevoelens bij zowat de helft van de cleane metalcore-vocals, dit geheel terzijde)
2. Kataklysm
3. Brutus
4. Dying Fetus
5. Archspire

Verder nog een eervolle vermelding voor Psychonaut & Gatecreeper.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
547
737
Wat een dag! Met stip mijn favoriete dag.

Psychonaut - Celeste - Stake - Brutus - Russian Circles - Cult Of Luna
Wat een mooie opeenvolging.

Verder Mantah en Aeveris ook zeer vermakelijk.

Electric Callboy... Ik was vooraf geen liefhebber. Toen hoorde ik twee nummers na RC en dacht ik: dit valt heel goed mee! Helaas begon dan de parlé die me wat deed denken aan Fred Durst een paar jaar geleden 😄
 

johanra

Playlistbediener
13 sep 2021
29
84
Dag 3 heeft de hoge verwachtingen vooraf ruim ingelost.

My Dilligence (helldorado) sterk begin van de dag met deze stoner band

Archspire (swamp)
Klonk goed, voor de bindteksten hebben ze blijkbaar een cursus gevolgd bij landgenoot Devin Townsend :)

Psychonaut (helldorado) top optreden. Publiek was volledig mee.

Mantah (swamp) eerder toevallig hier terechtgekomen en zeker niet beklaagd. Toffe cover van Korn ook

Celeste (helldorado)
eerste keer voor mij en ga ik nog wel kijken

Elder (helldorado)
Ook hier weer een strak optreden gezien

Blind Guardian (prison) Toen ik nog vol in de power metal zat was dit mijn favoriete band. Toffe greatest hits show.

Brutus (helldorado)
Ook hier weer een goede performance. Tent stampvol en publiek ook goed mee.

Russian Circles (helldorado)
Beste optreden van de dag !

Cult of Luna (helldorado)
Ook een sterk optreden maar kwam niet boven Russian Circles uit

Al bij al moet dit ongeveer de sterkste reeks optredens geweest zijn die ik ooit op 1 festivaldag gezien heb.
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
419
722
Vreemd dat stake nergens voorbij komt in de reviews.Vorig jaar toch erg vet op graspop. Sacred reich niet gespeeld.?
Hopelijk komen er nog beelden , valt tot nu toe erg tegen.
#alcatraz
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.264
7.579
Ik hoorde dus van mensen (oa Jos en Nikita) die ze vorig jaar ook hebben gezien dat het vandaag voor hen tegenviel ten opzichte van vorig jaar. Teveel gimmick, teveel bindteksten, teveel setlistfillers. Jammer wel.
Jamel en ik hebben er 40 minuten naar zitten kijken maar de zang is echt niet bijzonder sterk. Met name de cleane zang dan. Dat is heel dun.

En wat verder nog te zeggen over het fenomeen Electric Callboy. Vorig jaar in de pit, nu van een afstandje. Vol veld. Voller dan Powerwolf maar niet zo vol als Sepultura of Biohazard. Headlinewaardige productie bij dat zeker. Maar de show van vorig jaar vond ik echt een stuk beter. Die was eerlijker, oprechter. Ze trekken nu volledig de kaart van het foute uur en het is één groot toneelstuk geworden met volledig ingestudeerde praatje na het anders. Een droomsolo met Garude Sandstorm er doorheen naar de Backstreet Boys. Zonder de doorgeschoten gimmick vond ik ze beter. Zal er niet bij weglopen maar ook zeker niet voor omlopen om ze nog eens te zien
jammer dat het zo tegen viel inderdaad, ik herken het ook wel wat je zegt, vond ze vorig jaar live ook wel sterker dan dit jaar. is voor mij denk ik ook wel een band die vooral werkt door het enthousiasme van het publiek om me heen en van de band zelf, het is niet echt muziek die ik thuis zou opzetten

los hiervan leuk om jullie ervaringen te lezen, klinkt alsof jullie een zeer geslaagd festival achter de rug hebben :)
Ik moet wellicht toch maar eens Alcatraz gaan bezoeken.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
547
737
Vreemd dat stake nergens voorbij komt in de reviews.Vorig jaar toch erg vet op graspop. Sacred reich niet gespeeld.?
Hopelijk komen er nog beelden , valt tot nu toe erg tegen.
#alcatraz
Stake behoort zeker tot de top 10 optredens van het weekend denk ik. De crowdsurfers waren massaal aanwezig, continue beweging voorraan. Goeie setlist. Had de indruk na het optreden dat het ook goed vol stond.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
650
Wel apart dat Alcatraz en Graspop gemeen hebben dat er 1 tent is waar ze 't geluid nooit helemaal goed krijgen. Net als in de Metal Dome moest je in die Helldorado erg goed opletten waar je stond of 't was er matig.

Bij Brutus was 't gisteren wel goed, maar toen ik even naar Celeste & Elder ging luisteren, was het geluid buiten de tent beter dan binnen (of toch binnen waar ik dan stond).
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.775
7.604
jammer dat het zo tegen viel inderdaad, ik herken het ook wel wat je zegt, vond ze vorig jaar live ook wel sterker dan dit jaar. is voor mij denk ik ook wel een band die vooral werkt door het enthousiasme van het publiek om me heen en van de band zelf, het is niet echt muziek die ik thuis zou opzetten

los hiervan leuk om jullie ervaringen te lezen, klinkt alsof jullie een zeer geslaagd festival achter de rug hebben :)
Ik moet wellicht toch maar eens Alcatraz gaan bezoeken.

Voor mij al weer 7 jaar geleden dat ik er ben geweest, maar ook toen was het geweldig. Zeker een aanrader en ervan uitgaande dat de sfeer in die jaren hetzelfde is gebleven, hoop ik elk jaar op een geschikte line-up voor mij
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Loek123

Gebruikers die dit onderwerp bekijken