Voor mij wordt het dit jaar maar één dagje Alcatraz, nl. de zondag (die voor mij persoonlijk veruit het beste programma heeft).
Ik had al 2 jaar tickets voor Summer Breeze, wat volgende week plaatsvindt, en dat leek in meerdere opzichten wat veel van het goede (mede doordat er aardig wat overlap is tussen beide festivals).
Toen Electric Callboy voor Alcatraz werd aangekondigd voor Alcatraz, die mijn vrouw heel graag wil zien, hebben we dan toch maar een dagticket gekocht, ook al had ik een sterk vermoeden dat ze ook op Summer Breeze zouden worden aangekondigd, wat uiteindelijk ook geschiede.
Dat Alcatraz inmiddels misschien wel ons favoriete festival is geworden, speelde daar verder ook wel in mee.
Helaas veel overlap met SB, maar dat is met heerlijke bands als Arch Enemy, Korpiklaani, Electric Callboy, Bloodywood, 1914 zeker geen schande.
ZONDAG
The Raven Age /
Ethereal Darkness
Thanatos /
Lethal Injury
Bloodywood >
Angel Crew
1914 /
Darqo
Praying Mantis >
Funeral Dress
Panzerfaust >
Turbowarrior Of Steel
Diamond Head >
Liar
Misery Index < Wild Heart
Lacuna Coil > Trauma
Benediction < My Diligence
Gotthard / DRI
Suffocation < Speed Queen
Electric Callboy > Satan
Aborted < Bear
Tesseract > Pro-Pain
Abbath / Cobra The Impaler
Korpiklaani >
Ignite
Cannibal Corpse < Killthelogo
Arch Enemy > Sick Of It All
Gelukkig weinig echte clashes, ik zal voornamelijk buiten bij het hoofdpodium de hitte trotseren, met af en toe wat uitstapjes naar een van de tenten.
Vervelendste clash is wel direct aan het begin van de dag. In eerste instantie was dat een no-brainer (laatste tijd veel The Raven Age geluisterd), totdat ik de 'fout' maakte om Ethereal Darkness eens een kansje te geven. Wat een heerlijke band is dat, zeg!
Nou ja, 'band', het blijkt dus een éénmansproject te zijn, van ene Lars die alles volledig zelf en in eigen beheer heeft geproduceerd. Chapeau!
Dit zou zomaar eens mijn ontdekking van het festival kunnen gaan worden, zoals dat vorig jaar Thurisaz was.
Goeie recensie ook op Zware Metalen:
https://zwaremetalen.com/albumrecensies/ethereal-darkness-smoke-and-shadows.
Verder ben ik nu ook niet meer zo zeker van 1914, nu ik Darqo heb leren kennen, beide heel interessant. Waarschijnlijk zal het laatstgenoemde worden, aangezien 1914 nog op Summer Breeze staat, ook al valt deze daar vrij ongunstig tussen Paradise Lost en Korpiklaani/Fleshgod Apocalypse.