Alcatraz Open Air 2022

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.634
5.073
Nog steeds een groot dilemma voor mij:
Enerzijds heb ik allang tickets voor Summer Breeze in Duitsland, een festival waar ik goede verwachtingen van heb en ook zeer naar uitkijk, maar anderzijds wil ik ook weer heel graag naar Alcatraz, dat ik na 2 geweldige edities in 2019 en 2021 net als velen hier voorgoed in mijn hart gesloten heb (naast GMM uiteraard).
Nu zou ik natuurlijk naar beide kunnen gaan, wat ik ook niet uitsluit, maar ik heb daarnaast ook al de 'dubbel' GMM/Hellfest, plus nog een overvolle agenda aan andere festivals/concerten, wat dus al een grote aanslag op lijf, (verlof)tijd en portemonnee is...

Ik had me dan ook voorgenomen om in ieder geval de headliners van Alcatraz af te wachten alvorens een beslissing te nemen.
Nu die voor mij in verschillende opzichten teleurstellend zijn, neig ik toch (met lichte pijn in het hart) om dit jaar Alcatraz maar over te slaan..
Aan de andere kant staan er wel een paar namen die ik heel graag zou willen zien, zoals Eskimo Callboy en Then Night Flight Orchestra, maar het zou ook zomaar kunnen dat die nog toegevoegd gaan worden aan Summer Breeze (met name die eerste, want Duits).
Wie weet trekt de laatste naam me alsnog over de streep, of wordt het een last-minute beslissing.. :)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Nog steeds een groot dilemma voor mij:
Enerzijds heb ik allang tickets voor Summer Breeze in Duitsland, een festival waar ik goede verwachtingen van heb en ook zeer naar uitkijk, maar anderzijds wil ik ook weer heel graag naar Alcatraz, dat ik na 2 geweldige edities in 2019 en 2021 net als velen hier voorgoed in mijn hart gesloten heb (naast GMM uiteraard).
Nu zou ik natuurlijk naar beide kunnen gaan, wat ik ook niet uitsluit, maar ik heb daarnaast ook al de 'dubbel' GMM/Hellfest, plus nog een overvolle agenda aan andere festivals/concerten, wat dus al een grote aanslag op lijf, (verlof)tijd en portemonnee is...

Ik had me dan ook voorgenomen om in ieder geval de headliners van Alcatraz af te wachten alvorens een beslissing te nemen.
Nu die voor mij in verschillende opzichten teleurstellend zijn, neig ik toch (met lichte pijn in het hart) om dit jaar Alcatraz maar over te slaan..
Aan de andere kant staan er wel een paar namen die ik heel graag zou willen zien, zoals Eskimo Callboy en Then Night Flight Orchestra, maar het zou ook zomaar kunnen dat die nog toegevoegd gaan worden aan Summer Breeze (met name die eerste, want Duits).
Wie weet trekt de laatste naam me alsnog over de streep, of wordt het een last-minute beslissing.. :)
Jij hebt ook tickets voor de show van Behemoth en Arch Enemy toch? Maakt deze set headliners toch wat minder speciaal he. Ik overweeg nu ook om die tickets te koop te zetten, gebruik ik dat geld lekker voor een andere show. Keuze genoeg.

Maar verder een hele lastige keuze. Ik herken het met 4 festivals op de planning ook wel, maar mijn zwaartepunt ligt in juni. Van Sweden Rock met 1 dagje pauze thuis om kleding te wassen gelijk door naar Graspop. Echt een toptijd maar wel slopend.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.634
5.073
Ik heb de (voorlopige) line-ups van Alcatraz en Summer Breeze toch maar eens wat beter naast elkaar gelegd.
Er is tot nu toe een overlap van 23 bands, wat ik eigenlijk nog best weinig vind gezien de samenwerking van beide festivals (de zogenaamde 'United Festival Force', vorig jaar nog 'European Metal Festival Alliance', met verder ook nog o.a. Dynamo Metalfest en Bloodstock).
Voor de rest staan er op beide festivals genoeg mooie namen, maar zijn er dat voor mij persoonlijk op Summer Breeze aanzienlijk meer (met name het aantal must-sees).

Alcatraz & Summer Breeze
Must-see: Arch Enemy, Bloodywood, Korpiklaani
Graag zien: Dark Funeral, Der Weg Einer Freiheit, Insomnium, Testament
Mogelijk zien: Exodus, Hatebreed, Igorrr, Lorna Shore, Madball
Overige overlap: Benediction, Cannibal Corpse, Death Angel, Hangman's Chair, Misery Index, Napalm Death, Pallbearer, Parasite Inc., Static-X, Urne, Vola

Alcatraz
Must-see: Amaranthe, Eskimo Callboy, Lacuna Coil, The Night Flight Orchestra
Graag zien: 1914, Behemoth, Butcher Babies, Enslaved, Katatonia, Life Of Agony, Saille, Sólstafir, Stratovarius, Tesseract, The Darkness
Mogelijk zien: Accept, Cyclone, Harakiri For The Sky, Sick Of It All, The Raven Age, Uli Jon Roth, Vandenberg

Summer Breeze
Must-see: Alestorm, Amorphis, Beast In Black, Blind Guardian, Dark Tranquillity, Eisbrecher, Ensiferum, Infected Rain, Jinjer, Orden Ogan, Paradise Lost, Within Temptation
Graag zien: Brothers Of Metal, Bury Tomorrow, Combichrist, Feuerschwanz, Fiddler's Green, Finntroll, Fleshgod Apocalypse, Hypocrisy, Lord Of The Lost, Omnium Gatherum
Mogelijk zien: Eisregen, Ghøstkid, Hämatom, Heaven Shall Burn, J.B.O., Mr. Hurley & Die Pulveraffen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.634
5.073
Jij hebt ook tickets voor de show van Behemoth en Arch Enemy toch? Maakt deze set headliners toch wat minder speciaal he. Ik overweeg nu ook om die tickets te koop te zetten, gebruik ik dat geld lekker voor een andere show. Keuze genoeg.

Maar verder een hele lastige keuze. Ik herken het met 4 festivals op de planning ook wel, maar mijn zwaartepunt ligt in juni. Van Sweden Rock met 1 dagje pauze thuis om kleding te wassen gelijk door naar Graspop. Echt een toptijd maar wel slopend.
Dat zou inderdaad best een goed alternatief zijn, om de kaarten van het concert te verkopen, en toch voor Alcatraz te kiezen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Ik heb de (voorlopige) line-ups van Alcatraz en Summer Breeze toch maar eens wat beter naast elkaar gelegd.
Er is tot nu toe een overlap van 23 bands, wat ik eigenlijk nog best weinig vind gezien de samenwerking van beide festivals (de zogenaamde 'United Festival Force', vorig jaar nog 'European Metal Festival Alliance', met verder ook nog o.a. Dynamo Metalfest en Bloodstock).
Voor de rest staan er op beide festivals genoeg mooie namen, maar zijn er dat voor mij persoonlijk op Summer Breeze aanzienlijk meer (met name het aantal must-sees).

Alcatraz & Summer Breeze
Must-see: Arch Enemy, Bloodywood, Korpiklaani
Graag zien: Dark Funeral, Der Weg Einer Freiheit, Insomnium, Testament
Mogelijk zien: Exodus, Hatebreed, Igorrr, Lorna Shore, Madball
Overige overlap: Benediction, Cannibal Corpse, Death Angel, Hangman's Chair, Misery Index, Napalm Death, Pallbearer, Parasite Inc., Static-X, Urne, Vola

Alcatraz
Must-see: Amaranthe, Eskimo Callboy, Lacuna Coil, The Night Flight Orchestra
Graag zien: 1914, Behemoth, Butcher Babies, Enslaved, Katatonia, Life Of Agony, Saille, Sólstafir, Stratovarius, Tesseract, The Darkness
Mogelijk zien: Accept, Cyclone, Harakiri For The Sky, Sick Of It All, The Raven Age, Uli Jon Roth, Vandenberg

Summer Breeze
Must-see: Alestorm, Amorphis, Beast In Black, Blind Guardian, Dark Tranquillity, Eisbrecher, Ensiferum, Infected Rain, Jinjer, Orden Ogan, Paradise Lost, Within Temptation
Graag zien: Brothers Of Metal, Bury Tomorrow, Combichrist, Feuerschwanz, Fiddler's Green, Finntroll, Fleshgod Apocalypse, Hypocrisy, Lord Of The Lost, Omnium Gatherum
Mogelijk zien: Eisregen, Ghøstkid, Hämatom, Heaven Shall Burn, J.B.O., Mr. Hurley & Die Pulveraffen
Summer Breeze heeft simpelweg een veel breder affiche met meer topnamen, dat zie je zo. Ik zou zelf naar Summer Breeze gaan denk ik. Is een festival die ik nog wel eens een keer meegemaakt zou willen hebben. Alcatraz kan elk jaar wel (ook al is de line-up gewoon erug nice)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Lopen wel veel oudere metalliefhebbers daar rond dus er gaat een groot deel publiek wel erg blij van worden. Tijdens een bak noodles afgelopen editie gesproken met een clubje waarvoor Accept/Udo puur jeugdsentiment is.
Je kan daar mee lachen, maar mijn allereerste concert was Accept. Als ik mij niet vergis in 1983.
Ik was 14 en had maanden tegen mijn ouders moeten zagen om te mogen gaan.

Ik heb daar toen ook mijn eerste vriendinnetje binnen gedaan. Nice day, it was.
 
  • On fire
  • Winning
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Judas Priest, Accept en Def Leppard in 1981 als één van mijn eerste concerten. Het jaar ervoor Kiss en Iron Maiden. Bij deze laatste was ik ook 15 jaar jong.

Enfin, ik sta terug op de lijst om te gaan werken op Alcatraz. Het bloed kruimt waar het niet gaan kan. Staan hoog op mijn verlanglijst : Accept, Stratovarius, Gotthard, Amarathe, Eskimo Callboy, The Darkness, Korpiklaani, Solstafir, Tesseract, Vandenberg, Diamond Head, Lacuna Coil, Loudness, Uli Jon Roth.

Maar in de eerste plaats zal het werken worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Vrijdag start verkoop van de dagtickets, zeer benieuwd naar de dagindeling ?
Ow nice! Ja dan kunnen we inderdaad nog een verdere update verwachten deze week, tof. Hopelijk al met podiumindeling zodat we al een beetje kunnen puzzelen. Van deze fantastische lijst artiesten kan je maar maximaal de helft zien, maar welke helft?
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

wess

Randprogramma
30 jun 2021
135
128
Hm, dat had ik nog niet goed gelezen.
Dat zou inderdaad wel een gigantische domper zijn, zeker als afsluiter van de laatste dag..
Accept is toch allang geen headliner meer, zeker niet zonder Udo Dirkschneider (eerlijk gezegd zie ik die dan liever, en die stond eigenlijk al te hoog in 2021).
Beetje hetzelfde als Kreator als headliner in 2021, ook niet bepaald een climax, naar mijn mening..
Kreator stond overal in 2021 op Europese metalfestivals als headliner omdat zij de enige waren die een nieuwe show en de mogelijkheden hadden om deze te brengen in het coronatijdperk...hebben het max. eruit gehaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Eskimo callboy is plots gewoon 2 trappen naar omlaag gebracht? De volgorde op de site is niet de volgorde op de affiche
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.172
10.506
Man die eerste dag, daar staan echt veel van mijn must sees. Satyricon als afsluiter vd Swamp denk ik, word mijn headliner. Met daarvoor ff stuiteren op Hatebreed. Maar wat een dikke undercard met Rivers of Nihil, King Buffalo, Pallbearer, Uli Jon Roth, Insomnium, Dark Funeral, Urne, Cattle Decapitation, Vola en Suicidal Angels. Dat allemaal op 1 dag..
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.581
11.150
Man die eerste dag, daar staan echt veel van mijn must sees. Satyricon als afsluiter vd Swamp denk ik, word mijn headliner. Met daarvoor ff stuiteren op Hatebreed. Maar wat een dikke undercard met Rivers of Nihil, King Buffalo, Pallbearer, Uli Jon Roth, Insomnium, Dark Funeral, Urne, Cattle Decapitation, Vola en Suicidal Angels. Dat allemaal op 1 dag..
My Sleeping Karma en Hangman's Chair!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Ligt het aan mij of staat tesseract best hoog? Zo een naam die ik af en toe zie passeren maar nog nooit echt naar geluisterd heb
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.634
5.073
Ligt het aan mij of staat tesseract best hoog? Zo een naam die ik af en toe zie passeren maar nog nooit echt naar geluisterd heb
Zeker de moeite waard, hoor! Tenminste, als je van progressive/djent houdt. ;)
In 2019 in Swamp op Alcatraz gezien, steengoed!
Nu vind ik ze eigenlijk ook best verrassend hoog staan, maar aan de andere kant zie ik nu ook niet echt namen eronder staan die ik per se hoger zou zetten..
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken