Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2021

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
299
167
Hierbij mijn top 5 van gisteren:

1 Eluveitie
2 Amenra
3 Freedom Call
4 Eclipse
5 Evil Invaders

Van Kreator heb ik vanwege de vermoeidheid maar een klein stukje gezien maar wat ik ervan heb gezien was erg goed! Eluveitie sprong er gisteren voor mij erg uit. Die hebben wat mij betreft hun hoge plek op het affiche dubbel en dwars waar gemaakt en zijn naar mijn idee echt wel klaar om de sub positie te gaan pakken op korte termijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en duck

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.590
11.191
Wie is die legende in dat shirt van Rival Sons? ❤️

Oh, wacht met Festileakssokken (staan je goed!). Wie van de twee is dat?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.590
11.191
Overigens, Monkey3 in 2023 met een nieuw album, dus mocht je het een heerlijke show gevonden hebben, je moet nog even geduld hebben voor nieuw materiaal.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.590
11.191
Als de intensiteit goed is mag het van mij best lang duren. Thanks ik ga vanavond eens luisteren.

Was het de eerste Heilung show overigens? Of al eerder live gezien?
Ik hoor 't wel!

Voor mij was het de tweede show van Heilung. Eerder al gezien in Tivoli in een 360 graden-setting. Als het goed is, staat de volgende voor november gepland!
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Ik hoor 't wel!

Voor mij was het de tweede show van Heilung. Eerder al gezien in Tivoli in een 360 graden-setting. Als het goed is, staat de volgende voor november gepland!
Nice, moet zeggen dat het echt voor mij echt een geweldige live ervaring was toen op Graspop. Toch zal ik het thuis niet snel opzetten om een of andere reden. Had ze graag op Lowlands gezien dit jaar. Ik houd de 013 show nog even in de gaten.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.992
2.040
Wij vonden het maar een rare boel, dat Heilung.

Leuk om te lezen dat er mensen zijn die het wel begrijpen, wat trekt jullie zo aan?
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Terug thuis na 3 dagen behoorlijk hard werken. Het was dan ook dorstig weer :)

Ondanks het schitterende zicht op het podium vanuit de toog waar ik werk, heb ik verrassend weinig voluit kunnen volgen. telkens een band op het grote podium kwam spelen, was het volle bak aan de toog. Maar wel genoten van Unleash The Archers en Epica. Bij UDO en Raven lekker kunnen meebrullen (beiden jeugdsentiment). Stake was ook heel erg goed. Tussenin de inwendige mens versterkt, en wat gerust. Volgend jaar ga ik er opnieuw gaan werken. De gemoedelijke sfeer is me heel veel waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.178
10.528
Hier zit je dan weer. Thuis. Met de hoogtepunten op de koptelefoon om na te genieten. Moonspell geeft me met FullMoon Madness weer kippenvel. De berichten van afgelopen weekend waren al duidelijk genoeg, dit was een fantastisch weekend. Vanaf de Xpo doe je je mondkapje af en opeens sta je weer in de normale wereld. De wereld waarin het normaal is bij elkaar te staan, interactie te hebben en gezamenlijk te beleven. Heel blij om te zien dat deze wereld nog steeds bestaat.

Nog één beschouwing voordat we naar het festival zelf gaan. De afgelopen 1,5 jaar heb ik mezelf nog weleens afgevraagd: waarom vind ik festivals nou eigenlijk zo tof? Wat is nou precies hetgeen wat ik mis. Inmiddels heb ik het antwoord gelukkig weer gevonden. Het samen delen van emoties. De intense blijdschap bij artiesten dat ze daar eindelijk weer staan. Eluveitie die zegt 604 dagen geleden hun laatste show gespeeld te hebben. Elke artiest begon erover maar het toppunt was Dark Tranquility. Wat straalde daar een intens geluk vanaf. Dat geluk slaat over op de zaal en zo wordt een optreden een mis. Een collectief feestmoment. Hetzelfde gevoel kreeg ik bij Amenra. Mooie plek vooraan. Van begin af aan in een trans en de keren dat ik mijn ogen open deed en om me heen keek zag ik alleen maar mensen met de ogen dicht exact op hetzelfde tempo headbangen. Dan besef je weer dat je niet de enige bent die van deze muziek houdt en het nodig heeft om dit live te horen en te beleven.

En dan Alcatraz. Wat een ongelofelijk fijn festival is dit gebleken zeg. Op de meest positieve manier die is dit een mini Graspop. Een kwart van de bezoekers maar even professioneel georganiseerd. Nergens ook maar 1 keer in de rij hoeven staan, elk optreden dat ik van voren wilde zien kon zonder probleem, goed geluid. Alle crew was aardig en behulpzaam, evenals het publiek. Dit is zeker niet mijn laatste keer Alcatraz.

En dan de muziek per dag, de eet en rustmomenten laat ik er ff uit.

Vrijdag
  • Channel Zero, 8.5. Wat een machtig begin van het festival. Je merkt aan alles dat hier een ervaren band staat. Hier ging gelijk ff alle frustratie eruit, wat is er nou lekkerder als meebleren en pitten met een nummer als Fool’s Parade.
  • Black Mirrors, 8. En gelijk weer een topshow. Deze band verdient een doorbraak en België mag trots zijn op deze band. Heerlijke bluesrock, sterke zangeres. Die komen er wel.
  • The Vintage Carvan, 9. Wat was dit joh? We stonden prachtig vooraan en daar brak een waar volksfeest uit. Volkomen terecht want deze Ijslandse heren speelde een hele vette rockshow. Aanstekelijke performance waar de blijdschap vanaf spoot.
  • King Hiss, 6.5. Lijkt opeens een matig cijfer maar was een prima show om even uit te puffen van de vorige ervaring.
  • Brutus, 7.5. Optreden van achterin de Swamp bekeken en dat kwam goed over hoor. Krachtige performance maar wel wat eerder weggegaan voor een plekje bij de volgende.
  • Unleash the Archers, 8.5. Goede shows! Stevige technische band en een enorm sterke zangeres. De vrouwen waren dit festival sowieso goed aanwezig. Enige minpuntje was dat de bas wat overstemde in het geluid waardoor niet elk nummer er helemaal lekker uitkwam. Mag zift ik dan muggen?
  • Suicidal Angels, 9. Hier had ik al zin in maar overtrof nog steeds mijn verwachtingen. Hele snedige maar ook muzikale thrash. Halverwege ook maar de pit in gevlogen en vooral bij topnummer Capital of War en de afsluiter kapot gegaan. Heerlijk!
  • Moonspell, 9.5. Wat. Was. Dit. Goed. Een beleving. Wat een geweldige zanger. Alma Mater blijkt een festival anthem van formaat te zijn. Full Moon Madness een waanzinnige afsluiter. Top optreden.
  • Tarja, 7. Prima optreden met een enthousiaste Tarja maar de muziek overtuigd mij niet volledig. Voor mijn smaak is ze teveel bezig met technisch heel goed zingen (en dan doet ze) dan met emotie zingen. Maar al met al een prima show om te volgen.
  • Mayhem, 6.5. Begon goed met Falsified and Hated maar daarna raakte de fut er snel uit. Kabbelde wat voort met af en toe een uithaal. Nee, niet black metal zoals ik het graag hoor. Maar he, ik kan deze band nu wel afstrepen.
  • At the Gates, 7. Viel me toch wat tegen, had er meer van verwacht. Had eigenlijk omgewisseld moeten worden met Channel Zero en lekker in de Swamp spelen. Voor een heel uur bleek de zang en het tempo me net wat te eentonig om er echt in op te gaan. Wel tevreden staan knikken een uur lang.
  • Epica, 9.5. Wat een magistrale show met stalen cobra’s die vuurspugen en pyromanen op het podium. Helaas geen Cry of the Moon maar Design Your Universe als afsluiter was een waar cadeau. En wat is het nieuwe materiaal toch bizar goed eigenlijk. Unchain Utopia het nummer met de meeste impact op mij die avond.

Zaterdag

  • Dyscordia, 7.5. Heerlijke start van de dag om 11 uur! Ik had zin in dit optreden en de mannen hebben me niet teleurgesteld. Fijne technische metal.
  • Necrotted, 7. Op plaat vond ik dit niks maar ging er live in als zoete koek. Wakker worden met death metal bevalt mij toch uitstekend blijkt.
  • Psychonaut, 8. Tot de laatste minuut getwijfel: Spoil Engine of Psychonaut? De zon gaf de doorslag, wat was het warm die dag. Lekker naar de Morgue voor de eerste show daar. Plekje tegen het hek en het hele optreden heel tevreden kunnen genieten. Goede band en geen seconde spijt dat ik dit gezien heb!
  • Burning Witches, 8.5. Ja, dit was goed! In de brandende zon maar wat een goede stevige heavy metal show. Die riff in Hexenhammer is simpelweg briljant en ook hier weer een steengoede zangeres. Blij dat ik deze band van tevoren wat meer geluisterd heb. Verdienen een goede spot op de festivals en niet alleen omdat het een groep vrouwen is.
  • Fleddy Melculy, 9. Ja dit was natuurlijke pure gekkigheid. Over wat gaat deze song? Deze song gaat over niks! Als een blij ei staan meespringen en schreeuwen voorin. Heb mezelf ook zo teruggevonden op de foto’s van Alcatraz op Facebook van die pit. Leuk om jezelf zo terug te zien. Maar voor dit soort shows ga je naar festivals, wat een collectief plezier.
  • Omnium Gatherum, 9. Een overgang na Fleddy die eigenlijk niet zou moeten werken maar perfect bleek te zijn. Enorm genoten van deze melodieuze black door wederom een hele blije band. Besloten om deze band in het najaar nog eens te gaan zien samen met Insomnium.
  • Seven Witches, 5.5. Van een afstandje gezien maar vond het ook wel prima. Enige Amerikaanse band op het affiche maar vond de show ook wat te gelikt Amerikaans op de een of andere manier. En de zanger ging me wat teveel de hoogte in.
  • Bizkit Park graag willen zien maar was bizar druk dus maar lekker Leffe Blond gaan drinken. Helaas viel Destruction daardoor ook in het water.
  • Dark Tranquility, 10. Heb hier natuurlijk al meer over geschreven maar dit was voor mij festival perfectie. De pure blijdschap van de band en met name de zanger. Hij gaf aan tot de show bang te zijn dan het een droom was. Die ochtend stond hij om 3 uur ’s ochtends op in Gothemborg om hier heen te komen en heeft heel de reis niet durven hopen dat het eindelijk wel zo zou zijn. En toen was het zover en stond de hele tent in brand. Wat een feest. Zelfs de nieuwe nummers voelden al als oude bekende.
  • Orden Ogan, 7. Helaas een van de tegenvallers van het festival, komt vooral omdat mijn verwachtingen veel hoger waren. Zijn stem bleek niet goed die dag, kwam soms wat mopperend over (op ons in ieder geval) en live is de sound dunner dan op plaat. Wil ze nog zeker een herkansing geven een volgende keer.
  • Hypocrisy, 9. En dat was weer een positieve uitschieter. Al eens eerder gezien maar deze show kwam goed binnen. Aantal heerlijke old school death nummers ter afwisseling met hun bekendere melodieuze werk. Uitstekende show!
  • Emperor, 10. Het orgelpunt van mijn festival. De show waar ik al een jaar van denk, zal het er echt van komen? En toch kwam het er echt van. Strak vooraan tussen de fans en van minuut 1 tot de laatste noot in een trans geleefd. Wat was dit strak en intens. Een show die qua intensiteit voor mij alleen gematched wordt door Mysticum op Graspop. Een uur lang van de wereld, in je eigen wereld met de beste black metal die je je kan wensen. Dank mannen.
  • Monkey3, 9.5. En dan krijg je ook nog eens Monkey3 midden in de nacht in een kleine tent. Het lijkt wel Sinterklaas. Wat een cadeau. Wat een hypnotiserende show van een band die de tijd durft te nemen om op te bouwen.
  • Heilung. Alleen het laatste kwartier wat ik te weinig vind voor een volle beoordeling maar dat was een hypnotiserend geheel

Zondag

  • Russkaja, 8. Wat was dit een leuke show zeg! Ik raad iedereen hier aan dit eens mee te gaan maken. Om 11 uur stond de main al vol en het was één groot feest.
  • Loudblast, 7.5. Prima old school death metal optreden met het machtige The Promethean Fire als opener. Erg van genoten.
  • Tim’s Favourite, 6.5. Prima show en lekker zittend bekeken. Fijne sound hebben deze mannen.
  • Sloper, 6.5. Mja, wat moet ik er van vinden. Voor 80% van de show is het niet meer dan een gimmick dat er twee bekende drummers meedoen. Met de standaard rock die ze spelen hoor je geen verschil. Pas aan het einde kwamen de drumsolo’s die ik heel eerlijk al beter heb gehoord.
  • Evil Invaders, 7. De prettige chaos vooraan van een afstandje aangekeken en onderwijl genoten van deze snelle Belgen.
  • Meeting. gezellige meeting gehad met een leuke foto als resultaat!
  • Asphyx, 7.5. Erg kunnen genieten van deze show. Muzikaal niet speciaal maar ging er op dat moment prima in.
  • Huracan, 9. Met dank aan Ian toch besloten hier heen te gaan. Wat een gekkenhuis was het daar. Schitterende pit, blijdschap maar vooral een steengoede en enthousiaste band. Die mannen weten hoe je knallende riffs schrijft.
  • Jinjer, 7.5. Op de een of andere manier kwam het niet helemaal bij mijn over. Heb er van kunnen genieten maar eigenlijk niet echt muziek voor op een mainstage. Hele zware technische muziek.
  • Thurisaz, 8.5. Helaas helaas maar 25 minuten van gezien maar wat was dit goed. Deze band had ik meer aandacht moeten geven van tevoren wat een sterke bezwerende muziek. Die wil ik erg graag nog een keer gaan zien.
  • Stake, 8.5. Prima show maar vooral genoten van de chaos vooraan. Muzikaal vooral de opener Return to Kolomon en afslutier Everybody Knows erg goed.
  • Eluveitie, 8. Overtuigde absoluut als een van de grotere acts op de mainstage die dag, blijken die plek echt waar te maken. Maar helaas stond Amenra op de planning. Had anders een hoger cijfer geworden.
  • Amenra, 10. Een hoogmis. Een ritueel. Kippenvel van begin tot eind. Misschien bij elkaar maar 5 minuten naar het podium gekeken. Veel intenser dan dit kan je geen muziek maken en beleven.
  • Wiegedood, 9.5. En dan krijg je ook nog Wiegedood. Weer midden in de nacht in een kleine tent. Ik vind dit echt heel goed. Schitterende lange bijtende nummers. De perfecte manier om dit mooie festival af te sluiten.

De eindlijst

Zo ontzettend veel goede optredens gezien die me geraakt hebben dat het niet te doen is om een lijst op te stellen die hier eerbied aan doet. Buiten de top 10 staan shows die in andere gevallen met gemak de top 5 gehaald hebben. En hoe vergelijk je een nachtelijke hoogmis van Wiegedood met een heerlijke bluesrock topshow van The Vintage Caravan? Maar toch presenteer ik hierbij de eindafrekening:
  1. Emperor
  2. Dark Tranquility
  3. Amenra
  4. Epica
  5. Moonspell
  6. Wiegedood
  7. Monkey3
  8. Fleddy Melculy
  9. Omnium Gatherum
  10. The Vintage Caravan
  11. Huracan
  12. Hipocrisy
  13. Suicidal Angels
  14. Channel Zero
  15. Unleash the Archers
  16. Burning Witches
  17. Thurisaz
  18. Stake
  19. Black Mirrors
  20. Eluveitie
  21. Russkaja
  22. Psychonaut
  23. Jinjer
  24. Dyscordia
  25. Asphyx
  26. Brutus
  27. Loudblast
  28. At the Gates
  29. Tarja
  30. Necrotted
  31. Orden Ogan
  32. Evil Invaders
  33. Mayhem
  34. Tim’s Favourite
  35. King Hiss
  36. Sloper
  37. Seven Witches
 
Laatst bewerkt:

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.590
11.191
Wij vonden het maar een rare boel, dat Heilung.

Leuk om te lezen dat er mensen zijn die het wel begrijpen, wat trekt jullie zo aan?
Haha, dat kan natuurlijk ook! Je was ook niet de enige. Lees net dat er best wat mensen waren die aan het begin kwamen, maar er aan het eind van de show niet meer stonden (zelf niet meegemaakt want ik ging dus van Heilung naar Monkey3).

Persoonlijk trekt Heilung aan me aan om dat het een enorm intrigerende show is om naar te kijken. Zoals ze eigenlijk zelf al zeggen, het is een bizar en bijzonder ritueel. Geen/weinig interactie met het publiek kan ik zelf altijd wel waarderen en zeker bij een act als Heilung, waar dat toch de ervaring zou verstoren. Ook is het gewoon vet dat er verschillende talen worden gebruikt en ik vind de historische lading erachter ook wel tof. Ook de verscheidenheid en creativiteit in instrumenten (zoals menselijk bot) is echt een pluspunt. Eigenlijk is dat gevoel na die show in Tivoli alleen maar versterkt en werd zaterdag bewezen dat ze het na 1,5 jaar niet verleerd zijn!

P.S.: Ik heb het hier geprobeerd om onder woorden te brengen, maar dat is eigenlijk onmogelijk. Het is een soort hypnotiserend gevoel dat wordt aangewakkerd en waar je tijdens die show niet meer van af komt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joe

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.178
10.528
Ben de werkdag begonnen met de hoogtepunten van Emporer op de koptelefoon. Maar verdomme zeg, nadat ik dit live heb meegemaakt komt dit zoveel harder binnen dan toen ik het vorige week luisterde. Die livebeleving erbij haal je direct weer terug. Gelukkig heb ik mezelf op het festival getrakteerd op een Emporer shirtje.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Haha, dat kan natuurlijk ook! Je was ook niet de enige. Lees net dat er best wat mensen waren die aan het begin kwamen, maar er aan het eind van de show niet meer stonden (zelf niet meegemaakt want ik ging dus van Heilung naar Monkey3).

Persoonlijk trekt Heilung aan me aan om dat het een enorm intrigerende show is om naar te kijken. Zoals ze eigenlijk zelf al zeggen, het is een bizar en bijzonder ritueel. Geen/weinig interactie met het publiek kan ik zelf altijd wel waarderen en zeker bij een act als Heilung, waar dat toch de ervaring zou verstoren. Ook is het gewoon vet dat er verschillende talen worden gebruikt en ik vind de historische lading erachter ook wel tof. Ook de verscheidenheid en creativiteit in instrumenten (zoals menselijk bot) is echt een pluspunt. Eigenlijk is dat gevoel na die show in Tivoli alleen maar versterkt en werd zaterdag bewezen dat ze het na 1,5 jaar niet verleerd zijn!

P.S.: Ik heb het hier geprobeerd om onder woorden te brengen, maar dat is eigenlijk onmogelijk. Het is een soort hypnotiserend gevoel dat wordt aangewakkerd en waar je tijdens die show niet meer van af komt.
Haha precies dit, Heilung is niet uit te leggen.. het is inderdaad een gevoel dat je krijgt dat het vet is. Nogmaals je zet thuis geen Heilung op lijkt me (althans ik niet). Maar op Graspop een paar jaar terug hadden we geen zin om naar Guns N' Roses 3 uur lang te kijken. Dus we zochten onze uitweg naar andere podia en kwamen toen uit bij Heilung. Het was vrij rustig in de tent, en de pinten begonnen beter en beter te smaken.

Toen kwam Heilung het podium op en het eerste wat ik dacht.. WTF moet ik hier nu mee en is het misschien best een bittere pil die je moet slikken. Maar toen na een kwartier zat ik helemaal in die vibe. Ik sloot me af van de mensen om me heen en ik zat heel geconcentreerd in een soort trance naar dezer act te krijgen. De kleding, de diverse instrumenten. de weirdness... ik vond het geweldig en het trok me ontzettend aan. Maar waarom? Geen idee.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken