Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2021

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.372
Ben de werkdag begonnen met de hoogtepunten van Emporer op de koptelefoon. Maar verdomme zeg, nadat ik dit live heb meegemaakt komt dit zoveel harder binnen dan toen ik het vorige week luisterde. Die livebeleving erbij haal je direct weer terug. Gelukkig heb ik mezelf op het festival getrakteerd op een Emporer shirtje.
Nog een tip voor het nagenieten, er staan wel een aantal optredens van afgelopen weekend volledig op youtube, van mensen die het er zelf op hebben gezet van de livestream.

Is natuurlijk niet de bedoeling dus ze kunnen ieder moment weer van youtube verdwijnen, maar als je het nog eens terug wilt zien is dit je kans.
Op dit moment staan in ieder geval Epica, Jinjer en Eluveitie er nog op.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.439
Nog een tip voor het nagenieten, er staan wel een aantal optredens van afgelopen weekend volledig op youtube, van mensen die het er zelf op hebben gezet van de livestream.

Is natuurlijk niet de bedoeling dus ze kunnen ieder moment weer van youtube verdwijnen, maar als je het nog eens terug wilt zien is dit je kans.
Op dit moment staan in ieder geval Epica, Jinjer en Eluveitie er nog op.
De livestreams zijn ook nog gewoon via Arte terug te kijken. Link staat op de website.
 
  • Haha
Waarderingen: Loek123

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Ik leef ook weer! Dikke pluim voor de opkomst bij de meeting van zondag. Super leuk en gezellig om iedereen gezien te hebben. Toch weer een beetje het community gevoel na anderhalf jaar niks. En 'natuurlijk' ben ik diegene met het Rival Sons shirt :love:. Wat een band.

Ondanks dat ik alleen zondag aanwezig was voelde het meer dan ooit als een festival. Alle indrukken die er weer op je af komen, de mensen die je ontmoet en de muziek die harder binnenkomt. Iedereen was blij en zalig om weer op een festival te zijn. Of het nou bands waren die kwamen spelen, crew die met een lach en een grapje de mensen hielpen en toeschouwers die zelfs bij de eerste band (lag ook zeker aan Russkaja) helemaal los gingen. Ik denk dat ik nog nooit zoveel oprechte aanspraak op een festival heb gehad als afgelopen zondag.

Dan de muziek, want daar draait het uiteindelijk om. Mijn hoogtepunten waren Sloper (super toffe show), Thurisaz, Haester en Wiegedood. Nooit verwacht zo veel te genieten van de bands uit onzer lage landen. Eluveitie vond ik qua afstelling een beetje tegenvallen. Had gehoopt dat juist wat hun uniek maakt, de folk elementen met fluit, viool en banjo (gok ik), beter naar voren kwam. Hierdoor was het een nu iets generieker metal show. Ik hoop dat het lag aan de plek waar ik stond. Toch blijven de songs meer dan overeind staan.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Tijdens Dark Tranquillity stond er een jongen (achteraf bleek hij 12) samen met zijn papa in mijn buurt. Hij keek bedeesd maar kende duidelijk de songs van DT.
Ik heb die jongen meegenomen naar de eerste rijen. In het begin had hij wat schrik maar gaandeweg liet hij zich helemaal gaan. We hebben hem zelfs laten crowdsurfen. En een dame heeft hem bij haar genomen op de eerste rij.

Bij Hypocrisy hebben we dat nog eens over gedaan. Hij heeft dan ook nog een plectrum weten te bemachtigen.

Het was zijn allereerste concert.
We hebben weer een metal fan voor het leven erbij.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.389
6.637
Nu ik weer terug op aarde ben, is het voor mij ook wel tijd om een review te schrijven. Laat ik beginnen met zeggen dat het echt drie fantastische dagen waren! Ongelooflijk om mezelf opeens weer in een wereld te bevinden waar spontane ontmoetingen en lichamelijk contact niet uit den boze zijn. Het heeft me op meerdere momenten geëmotioneerd en ik zal het gevoel wat ik had voor de rest van m'n leven koesteren. En ik trek er ook wel m'n lessen uit. Ik denk dat ik iemand ben die altijd zal moeten streven naar het echte contact met de ander, omdat dat uiteindelijk hetgeen is wat me het meeste levensenergie geeft. Dus ja, ook de aanwezigen bij de meeting, bedankt hiervoor! Korte gesprekjes, maar in het licht van bovenstaand een hele positieve impact.

Muzikaal gezien was het ook een topweekend. Ik heb elke dag geweldige bands gezien. Het geluid viel me ook alleszins mee. Alleen bij de écht harde bands in de Swamp, vond ik het niet altijd even goed. Maar de Prison was heel behoorlijk voor een mainstage. En the Morgue was fenomenaal. Daar ben ik eigenlijk te weinig geweest, achteraf bekeken. Ik zal in mijn overzichtje alleen de bands noemen waar ik echt voor ben gaan staan. Wel diverse flarden van andere bands meegekregen, maar niet bewust of lang genoeg voor een eerlijke review.

Vrijdag:

Black Mirrors 7,5: Uit de categorie "hier gaan we meer van horen": part 1. Zo, dat was een heerlijk begin van het festival! Wat een fijne rock, goeie energie en een top-frontvrouw. Zou me niets verbazen als deze band de komende jaren de grotere podia gaat veroveren.

The Vintage Caravan 7,5: Deze band stond al een tijdje op mijn lijstje om een keer te gaan bekijken. Hun stonerrock draai ik thuis al enkele jaren en ik heb ze ook op diverse affiches zien staan, maar het is er nooit van gekomen om ze te zien. Goeie gelegenheid dus om daar eens verandering in te brengen. En dat beviel me alleszins! Heerlijke riffs, goeie zang. Gewoon een heel aangename band om mee te pakken tijdens dit soort gelegenheden.

Brutus 8: Oh man, hier keek ik vooraf ook wel naar uit. Ik hou van progressieve, psychedelische en space-rock en metal, zoals wel in de loop van deze review wel zal blijken aan mijn bandkeuzes. En Brutus past prima in dat plaatje! Het begon al meteen met het geweldige 'War' en eindigde met het nóg subliemere 'Sugar Dragon'. Daar tussen was het ook heel aangenaam en bij sommige momenten zeker kippenvel, maar helaas zijn naar mijn mening niet alle nummers van vergelijkbaar niveau als eerder genoemden.

Tarja 7: Ook zo eentje van de bucketlist. Ik ben al heel lang fan van Nightwish, heb ze ook al een aantal keer gezien. Maar nooit de gelegenheid gehad om ze in de 'Tarja-periode' te zien. Dus de gelegenheid om Tarja met haar eigen muziek te zien, kon ik niet laten lopen. Het optreden was oké. Haar eigen nummers deden me niet bijzonder veel. Al was ze uiteraard erg goed bij stem en had ze er zichtbaar plezier in. 'Over the Hills' was wel een kippenvel-momentje.

At the Gates 6,5: Lastige dit. Ik vind hun riffs gaaf en ik heb me ook wel geamuseerd bij hun optreden. Maar ik vond de zanger erg ondermaats. Zal ongetwijfeld door de leeftijd komen, maar ik vond het wel een smetje. Desalniettemin wel vermaakt verder.

Epica 9: Ik ben natuurlijk als die-hard fan wel bevooroordeeld, maar volgens mij moest dit voor iedereen wel een top optreden zijn. Het geluid stond fantastisch, de energie zat er bij de band goed in, de setlist was afwisselend en interessant en de pyro-effecten maakten het feest compleet. Van begin tot eind genoten en meegezongen. Heerlijke headliner!

Zaterdag:

Dyscordia
7,5: Vroeg uit de veren voor de sneltest van één van m'n maten, maar ook een goede gelegenheid om Dyscordia op de Prisonstage aan het werk te zien. Dit is één van mijn ontdekkingen voorafgaand aan het festival. En live maakten ze het zeker waar! Superstrakke set en ze speelden diverse nummers die ik herkende van mijn pre-festival luistersessies. Helaas was het geluid niet fantastisch, wat de beleving een klein beetje in de weg zat. Maar desondanks een prima start van dag 2!

Psychonaut 9,5: Uit de categorie "hier gaan we meer van horen": part 2. Oh my god, wat een show! Deze band past dus helemaal in mijn favoriete muziekgenre. En met hoeveel overtuiging werd het gebracht! Jeetje zeg, genieten gewoon. En de setting van zo'n intieme tent als The Morgue maakt het wel helemaal af. Deze band ga ik zeker in de gaten blijven houden en vaker bekijken als de gelegenheid zich aandient.

Bizkit Park 8,5: Zogezegd wel wat flarden hier en daar meegepakt en een rondje metal market gedaan, maar me pas echt weer voor Bizkit Park voorin de tent gemeld. Ik had deze band al op Graspop gezien en dat was een groot feest, dus hoge verwachtingen! En niet onterecht, zo moet ik achteraf wel concluderen. Je hebt leuke coverbands en je hebt hele hele goede coverbands. BP valt in die laatste categorie. Van SOAD, naar Linkin Park, naar Papa Roach, naar Disturbed, naar Limp Bizkit, naar Slipknot. Elke klassieker werd met evenveel overtuiging gebracht. En de Swamp ging uiteraard helemaal uit z'n plaat. Mooie ervaring!

Dark Tranquillity 9: Het is hier al genoemd, maar wat tof om de blijdschap bij deze band te zien! En wat een vete set ook trouwens. Het ene moment heerlijk wegdromen en het andere moment weggeblazen worden door een toffe riff. Ik vond de frontman formidabel bij stem, wat ik niet verwacht had gezien zijn lange carrière. En het geluid, trouwens! Oh het geluid. In deze categorie bands hadden zij in mijn ogen verreweg de beste geluidsafstelling. En dat komt omdat ze durfden te doseren. Het stond allemaal niet zo hard, maar daardoor kwam het juist super zuiver over. Kunnen veel bands wat van leren.

Hypocrisy 7: Deze band vertoont wel wat gelijkenissen met DT natuurlijk, maar toch kwam dit optreden bij mij ietsje minder overtuigend over. Vette riffs uiteraard en superstrak gespeeld, maar hier wel wat minder geluid helaas. Dat neemt toch wat weg van de beleving. Al ben ik misschien wel een zeikerd hoor wat dit betreft. Peter Tägtgren is en blijft natuurlijk wel een fenomeen.

Emperor 8: Dit viel me eigenlijk alleszins mee! Ik was vooraf wat bang voor een brij van geluid, maar het was juist een hele gedoseerde bedoening, met veel ruimte voor geraffineerde passages, die ook nog eens goed overkwamen. Ik hoorde eigenlijk aan alles wel dat dit één van de grote spelers in het genre is. Ik was al fan van Ihsahn's solowerk, maar ook Emperor verdient wel een extra luisterbeurt hier en daar. Al moet ik zeggen dat ik het op een gegeven moment wel een klein beetje in vond zakken.

Heilung 7: We hebben het eerste en laatste kwartier meegepakt, dus dat vond ik wel genoeg voor een eerlijke beoordeling. Vooraf was dit de moeilijkste clash van het weekend, want Heilung in het donker leek me wel wat. En op Monkey3 kom ik zo wel terug. Ik vind Heilung echt fascinerend. En ik ben zeker voornemens om ergens de komende jaren een keer een show van hun te bezoeken met gelijkgestemden, voor de ultieme beleving. Maar headliner op een metalfestival werkte helaas niet echt. Er werd vooral veel doorheen geluld en toen een nummer klaar was, kwam er ook niet echt respons. Dus snel gaan rennen naar the Morgue...

Monkey3 10: ...Want daar stond Monkey3 te spelen. Het is dat ik al tickets heb voor de Baroeg en daarom een stukje van Heilung mee durfde te pakken. Maar wat ben ik blij dat ik toch het grootste gedeelte van deze set mee heb kunnen krijgen! Een spirituele ervaring was het gewoon. Bijna het hele concert met de ogen dicht genieten van de heerlijke spacerock van deze Zwitserse helden. Wat een sound, wat een composities! Echt mega, megavet vond ik het. Man, ik kan nu al niet wachten op die losse show van hun!

Zondag:

Russkaja
8,5: Uit de categorie 'unieke bands'... Ik heb nog nooit een 'ska-metalband' gezien, maar het bestaat dus. En verdomme, het werkt ook nog! Dit is typisch zo'n band die ik thuis niet snel zou draaien, maar waar ik live onwijs goed op ga. Ik heb me zelfs laten verleiden om in de 'Psychotraktor' circle pit mee te hossen. Heerlijk man, wat een energie! Ook het momentje solidair zijn met de persoon die lelijk ten val was gekomen, deed me erg goed. Begreep tijdens de meeting van iemand die er dichtbij stond dat het gelukkig wel goed leek te gaan met diegene.

Sloper 7: Als een legend als Cesar Zuiderwijk met zijn nieuwe band op een festival staat, kan ik dat natuurlijk niet voorbij laten gaan. En gelukkig bleek de band meer te zijn dan alleen deze drummer en speelden ze zeer aangename rock, waar ik zeker wel van genoten heb. Minpuntje was dat er richting het einde vooral ruimte gemaakt werd voor diverse drumsolo's, wat ik een beetje overkill vond voor zo'n korte set. Maar goed, het was ook wel te verwachten met twee drummers.

Evil Invaders 9: Zo, wat was dit tof! Thrashmetal is normaal helemaal niet zo mijn genre, maar voor Evil Invaders maak ik graag een uitzondering. Ik heb ze al eens eerder gezien en toen is me de energie van deze band al bijgebleven. En die hadden ze dit keer weer. Die bleven maar heen en weer rennen over het podium, met een grote lach op hun gezicht. Maar het geheel was desondanks superstrak gespeeld. En er zat ook genoeg afwisseling in hun repertoire om van begin tot eind te blijven boeien. En ook hier toch even een speciale benoeming van de zanger. Want wat een geweldige range heeft die man! Dus ik ging zeer goed gemutst op weg naar de meeting. Welke ook, zoals eerder al gemeld, een groot succes was. :)

Jinjer 8,5: Een band in opkomst, maar nog nooit eerder live gezien. Dus ik was heel blij dat zij op het affiche bleven staan, nadat andere bands van de eerste aankondiging zich terugtrokken. Over een geweldige range gesproken, Tatiana mag dan ook niet onbenoemd blijven. Toen ik voor het eerst hun muziek hoorde, geloofde ik eigenlijk niet dat ze live net zo overtuigend kon zijn als op album. Maar dat is ze dus wel! Geweldig om te zien en ook de band achter haar boeide me zeer met hun technische metal. Enige smetje is dat ze 'Pisces' niet speelden. Maar je kunt niet alles hebben.

Thurisaz 10: M'n tweede perfecte score voor het weekend. En dat is niet voor niks. Thurisaz was betoverend goed. Zoveel variatie en emotie in hun muziek. Niet te geloven. De hele Morgue raakte in trance en genoot intens van de psychedelische metal van deze band. Het samenzang, de riffs, de opbouw in hun nummers, de intimiteit van de tent. Weeral een spirituele ervaring, ik kan het bijna niet anders beschrijven. Ik hoop deze band nog heel veel vaker live te mogen zien!

Stake 9,5: Na Thurisaz kon het eigenlijk niet beter, maar Stake kwam toch echt heel dicht in de buurt. Gelukkig konden we nog een vrij goede plek vooraan vinden, zodat we het spektakel volledig mee konden krijgen. En een spektakel was het! Stake heb ik al diverse keren gezien, ook nog in hun vorige leven als Steak Number Eight en het valt eigenlijk nooit tegen. Bewonderenswaardig hoe super goed het geluid stond afgesteld! De bandleden hadden er als vanouds zin in. De setlist was heerlijk gevuld met oudere en nieuwere klassiekers (al hadden ze van mij 'Dickhead' er wil in mogen voegen). Kortom, alle ingrediënten voor een memorabele show van deze Vlaamse giganten.

Amenra 8,5: Het was de avond van de spirituele ervaringen, verzorgd door Belgische bands. Want ook Amenra kan dan natuurlijk niet in het rijtje ontbreken. Ook hier keek ik enorm naar uit, want ik heb Amenra nooit eerder gezien maar wel al regelmatig thuis opgezet. Dus ik kende diverse nummers al en dat helpt altijd wel bij de beleving. Het was een geweldige show, absoluut. Maar niet de ultieme magie die ik er eigenlijk van verwacht had. Misschien kwam dat ook door de impact van de voorgaande twee bands en mijn inmiddels toch wat vermoeide voeten. Maar ik werd niet geheel weggeblazen. Desondanks vond ik het wel één van de betere optredens van het weekend, dus ik klaag zeer zeker niet. Amenra is een absolute topband, die ik zeker vaker wil gaan zien.

Kreator 7: Ik zou eigenlijk naar Wiegedood gaan, maar na Amenra liepen we Belgische vrienden van ons tegen het lijf die we enkele jaren terug op Graspop hebben leren kennen en waar we daarna altijd contact mee hebben gehouden. We hadden ze nog niet eerder gezien dit weekend, dus de gelegenheid maar aangegrepen om bij te kletsen. En dat gaat beter op een afstandje van de mainstage dan in the Morgue, dus toch maar Kreator gezien. En dat viel niet eens tegen! Het is niet een band die ik thuis snel zal opzetten, maar ik vond het een vermakelijke show. En ook al stonden we heel ver weg, toch was het geluid meer dan prima. Toffe visuals ook, dus al met al zeker geen slechte headliner.

En zo kwam er een einde aan een heerlijk weekend die ik de rest van mijn leven niet meer ga vergeten! De voorzichtige plannen zijn al in concept om 'de dubbel' (Graspop en Alcatraz) volgend jaar gewoon te doen. Want dit festival doet weinig onder voor mijn grote liefde, Graspop. En dat is een enorm compliment voor de organisatie.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Ook hier weer een beetje bekomen van een prachtweekend. 3 dagen een heerlijk zonnetje, de weergoden waren het duidelijk eens met ons om er een hoogtepunt van te maken. Zoals hier al gezegd werd, aankomen in Expo, getest, het 'vrijdag'-bandje om je arm krijgen en dan kan het feest beginnen: mondmasker af en de bus op. Wij waren daar om iets na 7u 's ochtends dus lekker vroeg en heel rustig. Mooi vooraan op de hoofdcamping en dan rustig het tentje opzetten en iets eten en dan richting terrein waar we onze eerste en enige keer hebben aangeschoven. Vrienden van me die er al eerder geweest waren stonden versteld van de enorme uitbreiding van het terrein en de heel mooie visuele opstelling, blijkbaar toch een groot verschil met jaren terug.

Dan de sfeer!! Standaard zijn festivals al even ontsnappen uit het dagelijkse leven en alle remmen los, genieten met vrienden, goeie muziek en drank. Het voelde aan alsof die 'standaard festivalsfeer' een akoestische gitaar is die ze nu hadden aangesloten op de versterkers. Het was voelbaar in de lucht en bij iedereen daar aanwezig, publiek, crew, security vooraan aan het podium, bands,... Alcatraz heeft iets heel unieks kunnen verwezenlijken en dat besefte iedereen heel goed. Voor de meeste bands was het dan ook de eerste show met een gewoon publiek voor zich, die opeengepakt staan te juichen, moshpits creëren en de ziel uit hun lijf bewegen op de herwonnen live muziek. De emotie en dankbaarheid op hun gezicht is iets dat in mijn netvlies gebrand staat en het publiek nog extra aanvuurde.

Qua bands ga ik geen verslagen doen zoals jullie, ik ben toch sowieso al slecht in het punten geven en beoordelen bij heel verschillende stijlen en verschillende niveau's van kennis van een band die toch ook meespelen.
Algemeen gevoel:
- de slechtste bands werden tussen ons wel het meest meegedragen (Eternal breath met hun slechte bindteksten 'do you hate corona, say fuck corona' en 'power and glory', Orden Ogan met hun vreselijk lange uitleg over wat het publiek wel of niet moest meeroepen en 'and so we are... cold dead and gone - met ons bijhorende dansje -, freedom call 'M.E.T.A.L.', Bizkit Park waar ik maar niet onderuit lijk te kunnen, ondertussen 5x gezien en ik vind ze nog altijd even slecht, die hun zang, die hun gitaren, als ze slipknot beginnen spelen wil ik vooral graag beginnen huilen, maar het beste alternatief is harder meezingen zodat hun verkrachte versies niet zo opvallen, funeral dress die compleet verloren leken en dat lag niet aan het feit dat ze de enige punkband waren, ohja en onze zoektocht naar Tarja-fans want niemand op het hele festival droeg een t-shirt van haar, poor girl! we zijn allemaal fans van Nightwish en hebben haar toen verschillende keren live gezien maar solo is het helaas wat het is)
- er waren heel veel goede bands en die waren puur genot. We vonden het geluid niet altijd overal top, ondanks wij meestal vrij ver vooraan staan om midden in de sfeer te staan. Vaak instrumenten die niet heel goed doorkomen; gitaren die te stil in de mix staan, bij Eluveitie de folk instrumenten die overstemd werden door een te zware bassdrum,...)

op vrijdag veel highlights in de swamp met black mirrors, the vintage caravan, brutus, suicidal angels, moonspell en afgesloten met Epica
zaterdag highlights met het heerlijke Psychonaut, feestje met Fleddy, genieten bij Dark Tranquility en uiteindelijk Heilung - bijzondere ervaring, al werd het wel zwaar gedragen door de show errond, het applaus tussen elk nummer bleek voor mij vooral een stoorzender omdat het me telkens uit die beleving trok en ik vrees dat hen een 2e keer zien toch veel minder bijzonder zal zijn. Iemand zei hier dat het geen muziek is voor thuis te luisteren, maar dat is het bij mij dus net wel, omdat ik het dan in een mix met andere bands beluister en het dan toch veel afwisselender is.
zondag The Grave Brothers als vrolijk begin van de dag, Evil Invaders als heerlijke energiemachine (met een drummer die een hele show met een lach van het ene tot het andere oor zat te spelen), Stake (eindelijk die nummers van hun album live!!), dansen op Eluveitie en afsluiten met Kreator waar iedereen duidelijk al zijn restjes energie nog wou benutten.
Uiteindelijk geen Amenra en Wiegendood gezien, we zaten in een te grote feeststemming om daarvan te kunnen genieten dus we zijn na Eluveitie wat gaan zingen in El Presidio, waar we te weinig geweest zijn, maar waar ook zo'n geweldig sfeertje hing. Vanop de wc's kon je iedereen horen meezingen daar op eender welk moment van de dag! Zonde dat die niet langer kon open blijven 's avonds, want daar kan je wel geweldige afterparty's hebben.

Ook bij ons werd er al met veel enthousiasme gesproken over een snelle terugkeer naar het gezellige Alcatraz. Nog even zien hoe dat in de toekomst loopt, voor mij allemaal geen probleem, maar de anderen zitten met partners en kindjes waar ze mee moeten bekijken of het dan of Graspop, of Alactraz wordt of en - en mag zijn.
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.439
Nu ik weer terug op aarde ben, is het voor mij ook wel tijd om een review te schrijven. Laat ik beginnen met zeggen dat het echt drie fantastische dagen waren! Ongelooflijk om mezelf opeens weer in een wereld te bevinden waar spontane ontmoetingen en lichamelijk contact niet uit den boze zijn. Het heeft me op meerdere momenten geëmotioneerd en ik zal het gevoel wat ik had voor de rest van m'n leven koesteren. En ik trek er ook wel m'n lessen uit. Ik denk dat ik iemand ben die altijd zal moeten streven naar het echte contact met de ander, omdat dat uiteindelijk hetgeen is wat me het meeste levensenergie geeft. Dus ja, ook de aanwezigen bij de meeting, bedankt hiervoor! Korte gesprekjes, maar in het licht van bovenstaand een hele positieve impact.

Muzikaal gezien was het ook een topweekend. Ik heb elke dag geweldige bands gezien. Het geluid viel me ook alleszins mee. Alleen bij de écht harde bands in de Swamp, vond ik het niet altijd even goed. Maar de Prison was heel behoorlijk voor een mainstage. En the Morgue was fenomenaal. Daar ben ik eigenlijk te weinig geweest, achteraf bekeken. Ik zal in mijn overzichtje alleen de bands noemen waar ik echt voor ben gaan staan. Wel diverse flarden van andere bands meegekregen, maar niet bewust of lang genoeg voor een eerlijke review.

Vrijdag:

Black Mirrors 7,5: Uit de categorie "hier gaan we meer van horen": part 1. Zo, dat was een heerlijk begin van het festival! Wat een fijne rock, goeie energie en een top-frontvrouw. Zou me niets verbazen als deze band de komende jaren de grotere podia gaat veroveren.

The Vintage Caravan 7,5: Deze band stond al een tijdje op mijn lijstje om een keer te gaan bekijken. Hun stonerrock draai ik thuis al enkele jaren en ik heb ze ook op diverse affiches zien staan, maar het is er nooit van gekomen om ze te zien. Goeie gelegenheid dus om daar eens verandering in te brengen. En dat beviel me alleszins! Heerlijke riffs, goeie zang. Gewoon een heel aangename band om mee te pakken tijdens dit soort gelegenheden.

Brutus 8: Oh man, hier keek ik vooraf ook wel naar uit. Ik hou van progressieve, psychedelische en space-rock en metal, zoals wel in de loop van deze review wel zal blijken aan mijn bandkeuzes. En Brutus past prima in dat plaatje! Het begon al meteen met het geweldige 'War' en eindigde met het nóg subliemere 'Sugar Dragon'. Daar tussen was het ook heel aangenaam en bij sommige momenten zeker kippenvel, maar helaas zijn naar mijn mening niet alle nummers van vergelijkbaar niveau als eerder genoemden.

Tarja 7: Ook zo eentje van de bucketlist. Ik ben al heel lang fan van Nightwish, heb ze ook al een aantal keer gezien. Maar nooit de gelegenheid gehad om ze in de 'Tarja-periode' te zien. Dus de gelegenheid om Tarja met haar eigen muziek te zien, kon ik niet laten lopen. Het optreden was oké. Haar eigen nummers deden me niet bijzonder veel. Al was ze uiteraard erg goed bij stem en had ze er zichtbaar plezier in. 'Over the Hills' was wel een kippenvel-momentje.

At the Gates 6,5: Lastige dit. Ik vind hun riffs gaaf en ik heb me ook wel geamuseerd bij hun optreden. Maar ik vond de zanger erg ondermaats. Zal ongetwijfeld door de leeftijd komen, maar ik vond het wel een smetje. Desalniettemin wel vermaakt verder.

Epica 9: Ik ben natuurlijk als die-hard fan wel bevooroordeeld, maar volgens mij moest dit voor iedereen wel een top optreden zijn. Het geluid stond fantastisch, de energie zat er bij de band goed in, de setlist was afwisselend en interessant en de pyro-effecten maakten het feest compleet. Van begin tot eind genoten en meegezongen. Heerlijke headliner!

Zaterdag:

Dyscordia
7,5: Vroeg uit de veren voor de sneltest van één van m'n maten, maar ook een goede gelegenheid om Dyscordia op de Prisonstage aan het werk te zien. Dit is één van mijn ontdekkingen voorafgaand aan het festival. En live maakten ze het zeker waar! Superstrakke set en ze speelden diverse nummers die ik herkende van mijn pre-festival luistersessies. Helaas was het geluid niet fantastisch, wat de beleving een klein beetje in de weg zat. Maar desondanks een prima start van dag 2!

Psychonaut 9,5: Uit de categorie "hier gaan we meer van horen": part 2. Oh my god, wat een show! Deze band past dus helemaal in mijn favoriete muziekgenre. En met hoeveel overtuiging werd het gebracht! Jeetje zeg, genieten gewoon. En de setting van zo'n intieme tent als The Morgue maakt het wel helemaal af. Deze band ga ik zeker in de gaten blijven houden en vaker bekijken als de gelegenheid zich aandient.

Bizkit Park 8,5: Zogezegd wel wat flarden hier en daar meegepakt en een rondje metal market gedaan, maar me pas echt weer voor Bizkit Park voorin de tent gemeld. Ik had deze band al op Graspop gezien en dat was een groot feest, dus hoge verwachtingen! En niet onterecht, zo moet ik achteraf wel concluderen. Je hebt leuke coverbands en je hebt hele hele goede coverbands. BP valt in die laatste categorie. Van SOAD, naar Linkin Park, naar Papa Roach, naar Disturbed, naar Limp Bizkit, naar Slipknot. Elke klassieker werd met evenveel overtuiging gebracht. En de Swamp ging uiteraard helemaal uit z'n plaat. Mooie ervaring!

Dark Tranquillity 9: Het is hier al genoemd, maar wat tof om de blijdschap bij deze band te zien! En wat een vete set ook trouwens. Het ene moment heerlijk wegdromen en het andere moment weggeblazen worden door een toffe riff. Ik vond de frontman formidabel bij stem, wat ik niet verwacht had gezien zijn lange carrière. En het geluid, trouwens! Oh het geluid. In deze categorie bands hadden zij in mijn ogen verreweg de beste geluidsafstelling. En dat komt omdat ze durfden te doseren. Het stond allemaal niet zo hard, maar daardoor kwam het juist super zuiver over. Kunnen veel bands wat van leren.

Hypocrisy 7: Deze band vertoont wel wat gelijkenissen met DT natuurlijk, maar toch kwam dit optreden bij mij ietsje minder overtuigend over. Vette riffs uiteraard en superstrak gespeeld, maar hier wel wat minder geluid helaas. Dat neemt toch wat weg van de beleving. Al ben ik misschien wel een zeikerd hoor wat dit betreft. Peter Tägtgren is en blijft natuurlijk wel een fenomeen.

Emperor 8: Dit viel me eigenlijk alleszins mee! Ik was vooraf wat bang voor een brij van geluid, maar het was juist een hele gedoseerde bedoening, met veel ruimte voor geraffineerde passages, die ook nog eens goed overkwamen. Ik hoorde eigenlijk aan alles wel dat dit één van de grote spelers in het genre is. Ik was al fan van Ihsahn's solowerk, maar ook Emperor verdient wel een extra luisterbeurt hier en daar. Al moet ik zeggen dat ik het op een gegeven moment wel een klein beetje in vond zakken.

Heilung 7: We hebben het eerste en laatste kwartier meegepakt, dus dat vond ik wel genoeg voor een eerlijke beoordeling. Vooraf was dit de moeilijkste clash van het weekend, want Heilung in het donker leek me wel wat. En op Monkey3 kom ik zo wel terug. Ik vind Heilung echt fascinerend. En ik ben zeker voornemens om ergens de komende jaren een keer een show van hun te bezoeken met gelijkgestemden, voor de ultieme beleving. Maar headliner op een metalfestival werkte helaas niet echt. Er werd vooral veel doorheen geluld en toen een nummer klaar was, kwam er ook niet echt respons. Dus snel gaan rennen naar the Morgue...

Monkey3 10: ...Want daar stond Monkey3 te spelen. Het is dat ik al tickets heb voor de Baroeg en daarom een stukje van Heilung mee durfde te pakken. Maar wat ben ik blij dat ik toch het grootste gedeelte van deze set mee heb kunnen krijgen! Een spirituele ervaring was het gewoon. Bijna het hele concert met de ogen dicht genieten van de heerlijke spacerock van deze Zwitserse helden. Wat een sound, wat een composities! Echt mega, megavet vond ik het. Man, ik kan nu al niet wachten op die losse show van hun!

Zondag:

Russkaja
8,5: Uit de categorie 'unieke bands'... Ik heb nog nooit een 'ska-metalband' gezien, maar het bestaat dus. En verdomme, het werkt ook nog! Dit is typisch zo'n band die ik thuis niet snel zou draaien, maar waar ik live onwijs goed op ga. Ik heb me zelfs laten verleiden om in de 'Psychotraktor' circle pit mee te hossen. Heerlijk man, wat een energie! Ook het momentje solidair zijn met de persoon die lelijk ten val was gekomen, deed me erg goed. Begreep tijdens de meeting van iemand die er dichtbij stond dat het gelukkig wel goed leek te gaan met diegene.

Sloper 7: Als een legend als Cesar Zuiderwijk met zijn nieuwe band op een festival staat, kan ik dat natuurlijk niet voorbij laten gaan. En gelukkig bleek de band meer te zijn dan alleen deze drummer en speelden ze zeer aangename rock, waar ik zeker wel van genoten heb. Minpuntje was dat er richting het einde vooral ruimte gemaakt werd voor diverse drumsolo's, wat ik een beetje overkill vond voor zo'n korte set. Maar goed, het was ook wel te verwachten met twee drummers.

Evil Invaders 9: Zo, wat was dit tof! Thrashmetal is normaal helemaal niet zo mijn genre, maar voor Evil Invaders maak ik graag een uitzondering. Ik heb ze al eens eerder gezien en toen is me de energie van deze band al bijgebleven. En die hadden ze dit keer weer. Die bleven maar heen en weer rennen over het podium, met een grote lach op hun gezicht. Maar het geheel was desondanks superstrak gespeeld. En er zat ook genoeg afwisseling in hun repertoire om van begin tot eind te blijven boeien. En ook hier toch even een speciale benoeming van de zanger. Want wat een geweldige range heeft die man! Dus ik ging zeer goed gemutst op weg naar de meeting. Welke ook, zoals eerder al gemeld, een groot succes was. :)

Jinjer 8,5: Een band in opkomst, maar nog nooit eerder live gezien. Dus ik was heel blij dat zij op het affiche bleven staan, nadat andere bands van de eerste aankondiging zich terugtrokken. Over een geweldige range gesproken, Tatiana mag dan ook niet onbenoemd blijven. Toen ik voor het eerst hun muziek hoorde, geloofde ik eigenlijk niet dat ze live net zo overtuigend kon zijn als op album. Maar dat is ze dus wel! Geweldig om te zien en ook de band achter haar boeide me zeer met hun technische metal. Enige smetje is dat ze 'Pisces' niet speelden. Maar je kunt niet alles hebben.

Thurisaz 10: M'n tweede perfecte score voor het weekend. En dat is niet voor niks. Thurisaz was betoverend goed. Zoveel variatie en emotie in hun muziek. Niet te geloven. De hele Morgue raakte in trance en genoot intens van de psychedelische metal van deze band. Het samenzang, de riffs, de opbouw in hun nummers, de intimiteit van de tent. Weeral een spirituele ervaring, ik kan het bijna niet anders beschrijven. Ik hoop deze band nog heel veel vaker live te mogen zien!

Stake 9,5: Na Thurisaz kon het eigenlijk niet beter, maar Stake kwam toch echt heel dicht in de buurt. Gelukkig konden we nog een vrij goede plek vooraan vinden, zodat we het spektakel volledig mee konden krijgen. En een spektakel was het! Stake heb ik al diverse keren gezien, ook nog in hun vorige leven als Steak Number Eight en het valt eigenlijk nooit tegen. Bewonderenswaardig hoe super goed het geluid stond afgesteld! De bandleden hadden er als vanouds zin in. De setlist was heerlijk gevuld met oudere en nieuwere klassiekers (al hadden ze van mij 'Dickhead' er wil in mogen voegen). Kortom, alle ingrediënten voor een memorabele show van deze Vlaamse giganten.

Amenra 8,5: Het was de avond van de spirituele ervaringen, verzorgd door Belgische bands. Want ook Amenra kan dan natuurlijk niet in het rijtje ontbreken. Ook hier keek ik enorm naar uit, want ik heb Amenra nooit eerder gezien maar wel al regelmatig thuis opgezet. Dus ik kende diverse nummers al en dat helpt altijd wel bij de beleving. Het was een geweldige show, absoluut. Maar niet de ultieme magie die ik er eigenlijk van verwacht had. Misschien kwam dat ook door de impact van de voorgaande twee bands en mijn inmiddels toch wat vermoeide voeten. Maar ik werd niet geheel weggeblazen. Desondanks vond ik het wel één van de betere optredens van het weekend, dus ik klaag zeer zeker niet. Amenra is een absolute topband, die ik zeker vaker wil gaan zien.

Kreator 7: Ik zou eigenlijk naar Wiegedood gaan, maar na Amenra liepen we Belgische vrienden van ons tegen het lijf die we enkele jaren terug op Graspop hebben leren kennen en waar we daarna altijd contact mee hebben gehouden. We hadden ze nog niet eerder gezien dit weekend, dus de gelegenheid maar aangegrepen om bij te kletsen. En dat gaat beter op een afstandje van de mainstage dan in the Morgue, dus toch maar Kreator gezien. En dat viel niet eens tegen! Het is niet een band die ik thuis snel zal opzetten, maar ik vond het een vermakelijke show. En ook al stonden we heel ver weg, toch was het geluid meer dan prima. Toffe visuals ook, dus al met al zeker geen slechte headliner.

En zo kwam er een einde aan een heerlijk weekend die ik de rest van mijn leven niet meer ga vergeten! De voorzichtige plannen zijn al in concept om 'de dubbel' (Graspop en Alcatraz) volgend jaar gewoon te doen. Want dit festival doet weinig onder voor mijn grote liefde, Graspop. En dat is een enorm compliment voor de organisatie.
Als ik zie naar welke bands jij gaat + je waardering zouden wij zonder veel moeite een route kunnen bepalen op een festival! Bijna alleen maar dezelfde bands gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Als ik zie naar welke bands jij gaat + je waardering zouden wij zonder veel moeite een route kunnen bepalen op een festival! Bijna alleen maar dezelfde bands gezien.
Was mij ook opgevallen. En zelfs jullie waarderingen van die bands lopen redelijk gelijkaardig :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.439
Alcatraz is voor iedereen toch altijd het kleine broertje van Graspop geweest. Leuk voor erbij maar toch vaak niet. Als ik de reacties hier zie en op Facebook dan is iedereen enorm lyrisch over het festival. Voor een groot deel de verdienste van Corona maar ook zeker van de goede organisatie, fijne sfeer en goede boekingen. Qua marketing had het niet beter gekund voor ze en het zou mij echt niet verbazen als zij komend jaar snel gaan uitverkopen. Ik ben ook al in potlood met een plan bezig om er heen te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en wenteldave

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Alcatraz is voor iedereen toch altijd het kleine broertje van Graspop geweest. Leuk voor erbij maar toch vaak niet. Als ik de reacties hier zie en op Facebook dan is iedereen enorm lyrisch over het festival. Voor een groot deel de verdienste van Corona maar ook zeker van de goede organisatie, fijne sfeer en goede boekingen. Qua marketing had het niet beter gekund voor ze en het zou mij echt niet verbazen als zij komend jaar snel gaan uitverkopen. Ik ben ook al in potlood met een plan bezig om er heen te gaan.
Zo was het voor mij inderdaad ook. De afgelopen jaren wel een aantal keer echt overwogen om te gaan, maar vaak de must-see bands dan allemaal verspreid over de 3 dagen, waardoor je er elke dag maar 1 of 2 hebt. Vaak herhaling van wat je het jaar eerder op graspop zag, en vooral het feit dat de meesten inderdaad naar graspop gaan en dan passen voor een 2e festivalweekend in datzelfde jaar. Een dagfestival, iets zoals de Lokerse Feesten, of iets in de buurt doen we dan nog wel eens.

Als ze volgend jaar een mooie affiche hebben (en die kennen we natuurlijk al half), zie ik het nog wel voor me dat we beiden doen. De kosten voor graspop zijn al lang gemaakt, drink-en eetbonnen inclusief, dus dan is het maar 1 festival te betalen en na het gemis van 1 volledige festivalzomer en deze grotendeels is de goesting hopelijk ook groot genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en duck

Agricolae

Playlistbediener
6 aug 2021
27
37
Het was mijn eerste Alcatraz en ik ben om, wat een prachtig festival. Ook een heel goeie diverse line-up. Hierdoor heb ik lekker wat bands kunnen bekijken. Qua headliners zat het op vrijdag en zondag goed, zaterdag was minder. Heilung als act snap ik niet, vind ik niets en zeker niet op een metalfestival.
Ik wil nog even de sfeer op de camping aanhalen. Het was alweer een tijd geleden dat ik op een festivalcamping heb gestaan want voor de twee dagen Dynamo Metalfest waar ik vast heen ga slaap ik thuis (15 minuten fietsen). Ik ging daar alleen staan omdat mijn maat en zijn vriendin voor de luxe van een appartement in Kortrijk gingen. Dat alleen zijn duurde exact tot in de pendelbus en tegen de tijd dat de tent stond en het eerste pintje geopend werd zaten we met vieren bij elkaar. De dagen erna nog vaak samen genoten van een pint en een goed gesprek (alhoewel het goed luisteren was als Nederlander tussen de West Vlamingen). Al met al een top ervaring die zeker herhaald gaat worden.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.389
6.637
Als ik zie naar welke bands jij gaat + je waardering zouden wij zonder veel moeite een route kunnen bepalen op een festival! Bijna alleen maar dezelfde bands gezien.
Ja inderdaad! We hadden die meeting eigenlijk op vrijdag moeten doen, zodat we elkaar wellicht nog bij wat optredens tegengekomen waren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
973
1.004
Goed nieuws: Ik leef nog!
Los daarvan vandaag een negatieve sneltest gehad.
Het was een fijne meeting. Leuk om iedereen te zien. Waaronder ook mensen die mij eerder al herkenden vanop het festival. Daar heb ik twee foto's mee gemaakt waaronder ik met een steltenloper. Ze gingen het op het forum posten. Was het bestand te groot? Je kan het altijd verkleinen. Ik ben benieuwd. Ik zal zien of ik mijn foto met die steltenloper erop krijg. In mijn volgende post meer over de bands.
Ik was dit jaar opnieuw iets voorzichtiger, maar op het nummer
catatonic dreams van stake na heb ik de meest risicovolle moshpits proberen te vermijden.
Maar toch: Van moshen tot circle pits.
Van wall of dead tot polonaise.
Van op de grond zittend roeien tot hugs in de pit.
Van handshakes tot groouphug.
Van de meeting tot windvreemde.
Van oude bekenden tot onbekende die mij kennen maar ik hun niet van andere jaren. haha.
Van inter die mij hielp met begeleiding tot oude bekende die mij hielpen zoeken naar eten.
Bedankt iedereen!
Oh: voor de niet alcoholiekers. Water en aa drink bij warm weer. Verlicht de dorst verhoogt energie.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
973
1.004
Btw bedankt om me te vermelden dat ik me idd niet laat doen ondanks mijn beperking.

de bands

Mijn top 5 voor het festival.
1: heilung
2: russkaja
3 unleash the archers
4: psyconout
5 kissin dynamite
denk ik

na het festival

1: heilung, (in trance) Iemand vroeg tijdens het optrede naast mij cava tegen iemand die in trance was. Dankzij haar vraag waren die persoon en ik heel even weg van de trance. Ik moest op een moment dat de vrouw zong zelfs kiezen tussen (bijna) zakdoek bovenhalen en blijven in trance staan. Het was het laatste. Er werd op de eerste rij ook niet zoveel geklapt. Ook niet door mij. En gelukkig waren de eerste rijen stil. Dat hoorde allemaal bij de sfeer.
Genoeg aan heilullen gedaan.
2: psyconout, Alweer in trance. Maar dit keer anders. Ok dit keer dacht ik ook dat ik een zakdoek moest bovenhalen, maar het was gewoon het gevoel van die emotie. Zalig! Het moest eruit.
3 of 4: russkaja, polonaise, tractor pit, dansen, ...
3 of 4: stake, Zoals eerder vermeld dat één nummer maar voor de rest had ik me voorgenomen: Dit is het optrede dat alles eruit moest. Achter mij stond een jongedame denk ik. In trui en mondmasker. Niet dat ik zo'n vrouwegek ben. Maar we waren ons samen aan het geven. We kenden mekaar niet. Kbeschermde haar tegen de moshpit. Hoe ze achter me stond voelde ik een teken dat ze dat apprecieerde. En bij de laatste nummer(s) had ik met "haar?" een persoonlijke moshbubbel. Op een aangepaste leuke niet te harde en niet te zachte intensiteit. Geen woord gezegd. Maar gebaren doet meer als alles.
5: tja, alle duistere optredes die ik zag: thurisaz of wiegedood? Thurisz was een verrassing.
Ook verrassend hoe goed het geluid stond bij evil invaders. Waw! Kent iemand thrash op die intensiteit en die virtuositeit en dat stembereik als die topbelgen?
black mirrors was de verrassing van die dag. Kende ze amper. Ook van Marduk ben ik verrast. At the gates zou ik nooit opzetten thuis. Maar was live wel even leuk om te ontdekken ter afwachting tot epioca wat zeker niet slecht was.
Jinjer was leuk. Maar opvallend dat ze dat één nummer niet hebben gespeeld. Achja

Wel jammer dat het geluid slecht stond bij unleash the archers.
Power met vind ik leuk. Maar Ordan ogan maakte zijn speeches iets te langdradig. Misschien ben ik die power metal aan het verleren en meer de post, sluds, stoner, doom? psychedelische, hypnotiserende tour op aan het gaan?
Oh en amenra: ik stond redelijk vooraan. Rechts 7de rij ofzo. Na een crowdsurfer over mijn nek te krijgen en zo per ongeluk met opzet 10 rijen ofzo opgeschoven. Haha. Maar vind het extreem irritant hoeveel het publiek babbelt tijdens de rustige stukken. De gsm zie ik veel en twee waren zelfs ruzie aan het maken tijdens een acoustisch gedeelte. Achja. Moet ze dringend eens in de ab ofzo zien.

Waarschijnlijk vergeet ik nog bands.
Waanzin hoeveel goede bands België heeft!

Zeer geslaagde onvergetelijke editie!
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
973
1.004
Nog vergeten te zeggen dat ik tarja ok vond. Omdat ze op graspop beter waren en zo te hoge verwachtingen had. Maar ik had wel verwacht dat ze iets minder zouden zijn.
Ik keek vooral uit naar het woord ritual in de song victim of ritual. Mmmmm: Die rollende klassieke rrr. Zalig!
Edit: Heb Eluveitie al enkele keren gezien. Maar slechts de eerste keer dat ik toch een soort moshpit vond. Die 10 rijen opschuiven door crowdsurfen was bij eluveitie oeps. Grappig was wel dat ik op zijn folks wou dansen terwijl de rest in de pit stond. Achja, eens zot doen doet meestal geen zeer. Behalve bij at the gates. Voel het nu nog aan mijn ribben. Nog een aandenken aan alcatraz. :D Over het geluid van eluveitie. Ik heb het al veel slechter geweten op graspop 2019. Maar dat was wss ook omdat ik toen net voor de boxen stond in de marquee.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: duck

Gebruikers die dit onderwerp bekijken