Album releases 2026

Liever Crack Cloud dan, die blijven evolueren van album naar album.
Nieuwe single ´Safe Room´ net uit.
Album ´Peace and Purpose´ volgt 13 maart.
Ah tof, ik vond hun vorige plaat geweldig, benieuwd waarmee ze nu komen. Voor die laatste plaat vond ik ze twee keer live op BKS ook enorm sterk, maar juist de tour na Red Mile, of in ieder geval hun optreden in een wel erg mager gevulde Tolhuistuin, viel me tegen. Kwam toen een beetje over alsof ze er niet echt meer in geloofden. Hopelijk was dat gewoon een off-day, zie dat ze in april in Bitterzoet staan.

• Leuk
Waarderingen: Bubba
Dry Cleaning kabbelt met net wat teveel idd. Alter Bridge ergens ook wel, maar iets meer pit.

Sault vond ik dan wel weer lekker. Maar nog geen uppercut gehad als met Perverts van Ethel Cain vorig jaar.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Pullmann - III (quasi-akoestische postrock-soundscapes, ambient)
Derde album van deze supergroep uit de 90s postrock-scene van Chicago met leden van o.a. Tortoise, Rex, Come en Eleventh Dream Day.

Album van Peso Pluma & Tito Double P (Mexicaanse straatorkestmuziek denk ik als omschrijving): heerlijk blaaswerk en grimmig klinkende zang. Fantastisch!
Is wel al van vorig jaar hè.

Alter Bridge - Alter Bridge (alternatieve metal, hardrock)
Dry Cleaning - Secret Love (indierock, post-punk)
ISE - Suitcase Child (singer-songwriter)
Jenny on Holiday - Quicksand Heart (synthpop, poprock)
Kirinji - Town Beat (sophistipop, neo-citypop)
Mon Rovîa - Bloodline (indiefolk)
Sault - Chapter 1 (progressieve soul, neosoul)
Sondre Lerche - Turning Up the Heat Again (EP) (artpop, indiepop)
Steph Strings - Feel Alive (singer-songwriter)
Takatak - Influx (progressieve metal, djent)
The Ruins of Beverast - Tempelschlaf (blackmetal, doommetal)
Uuhai - Human Herds (folkmetal, Mongoolse metal)
Vũ Thanh Vân - Cuộc đào tẩu của Vũ Thanh Vân (poprock, alternatieve rock) (wel meer popelementen dan echt rock voor de twijfelaars)
Zach Bryan - With Heaven on Top (americana, singer-songwriter)
Zu – Ferrum Sidereum (avant-gardemetal, noiserock)

Een korte recap van mijn lijst:

Beatrixwashere – Intruder (EP): “an ep about being trans in a catholic church”. En dat gegoten in een postrock/noiserock-jasje. Ik moet zeggen dat dit album best aardig is met ‘Fanatics’ en ‘Chainsmoker’ als lekkerste nummers.

Miasme - Keep Them at a Distance: black metal is normaal gesproken niet echt mijn ding, maar dit album heb ik toch met enig plezier beluisterd en dan vooral het nummer ‘Arms Of The Sun’.

Private Wives - Three Of Swords: dit is een meer dan prima garagepunk / grunge-album van deze Aussies. Een beetje in de hoek van Lambrini Girls en Waax? Mijn favoriete nummer is ‘Heartlines’.

Silk ‎ - Invasive Spectators (EP): screamo is dan wel weer helemaal mijn ding, maar dan moet er wel iets meer variatie in zitten dan op deze EP. De zangeres maakt het geluid van een piepend speenvarken en dat is misschien even wel leuk, maar niet het hele album door. Toch vind ik het nummer ‘Feather Bite’ nog wel te doen.

Zu – Ferrum Sidereum: 1 uur en 20 minuten muziek. De nummers bouwen rustig op tot momenten dat alle instrumenten tegelijkertijd aan bod komen en zorgen voor een geluidsexplosie (drum, percussie, sax, synths en bas). Het is een heerlijke mix van progrock, industriële rock, metal, punk en zelfs vleugjes jazz. En bij een tweede keer luisteren wordt het nog beter. ‘Golgotha’, ‘La Donna Vestita Di Sole’, ‘Hymn Of The Pearl’ en ‘Ferrum Sidereum’ zijn wel mijn favorieten.

Is wel al van vorig jaar hè.

Alter Bridge - Alter Bridge (alternatieve metal, hardrock)
Dry Cleaning - Secret Love (indierock, post-punk)
ISE - Suitcase Child (singer-songwriter)
Jenny on Holiday - Quicksand Heart (synthpop, poprock)
Kirinji - Town Beat (sophistipop, neo-citypop)
Mon Rovîa - Bloodline (indiefolk)
Sault - Chapter 1 (progressieve soul, neosoul)
Sondre Lerche - Turning Up the Heat Again (EP) (artpop, indiepop)
Steph Strings - Feel Alive (singer-songwriter)
Takatak - Influx (progressieve metal, djent)
The Ruins of Beverast - Tempelschlaf (blackmetal, doommetal)
Uuhai - Human Herds (folkmetal, Mongoolse metal)
Vũ Thanh Vân - Cuộc đào tẩu của Vũ Thanh Vân (poprock, alternatieve rock) (wel meer popelementen dan echt rock voor de twijfelaars)
Zach Bryan - With Heaven on Top (americana, singer-songwriter)
Zu – Ferrum Sidereum (avant-gardemetal, noiserock)
Oh echt? Dacht al de eerste naam te hebben voor mijn eindejaarslijst….

Een korte recap van mijn lijst:

Beatrixwashere – Intruder (EP): “an ep about being trans in a catholic church”. En dat gegoten in een postrock/noiserock-jasje. Ik moet zeggen dat dit album best aardig is met ‘Fanatics’ en ‘Chainsmoker’ als lekkerste nummers.

Miasme - Keep Them at a Distance: black metal is normaal gesproken niet echt mijn ding, maar dit album heb ik toch met enig plezier beluisterd en dan vooral het nummer ‘Arms Of The Sun’.

Private Wives - Three Of Swords: dit is een meer dan prima garagepunk / grunge-album van deze Aussies. Een beetje in de hoek van Lambrini Girls en Waax? Mijn favoriete nummer is ‘Heartlines’.

Silk ‎ - Invasive Spectators (EP): screamo is dan wel weer helemaal mijn ding, maar dan moet er wel iets meer variatie in zitten dan op deze EP. De zangeres maakt het geluid van een piepend speenvarken en dat is misschien even wel leuk, maar niet het hele album door. Toch vind ik het nummer ‘Feather Bite’ nog wel te doen.

Zu – Ferrum Sidereum: 1 uur en 20 minuten muziek. De nummers bouwen rustig op tot momenten dat alle instrumenten tegelijkertijd aan bod komen en zorgen voor een geluidsexplosie (drum, percussie, sax, synths en bas). Het is een heerlijke mix van progrock, industriële rock, metal, punk en zelfs vleugjes jazz. En bij een tweede keer luisteren wordt het nog beter. ‘Golgotha’, ‘La Donna Vestita Di Sole’, ‘Hymn Of The Pearl’ en ‘Ferrum Sidereum’ zijn wel mijn favorieten.
Dus het album van Zu sprong er wel uit voor jou in deze selectie? Dan zwier ik die komende tijd ook eens aan 👍

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Nieuw album The Black Crowes getiteld A pound of feathers op 13 maart. Staan al 2 nummers op Spotify..

• Leuk
Waarderingen: jaydee76
Morrissey brengt op 6 maart een nieuw album uit. Het veertiende soloalbum van de Britse zanger heet Make-Up Is A Lie.

Heb nog Zu op de planning staan, maar net voor tweedemaal naar SAULT geluisterd en ik snap wel waarom @Yannick hen zo duur had gemaakt in die ene Draft. Wat lekker! Heel moeilijk te beschrijven wat voor muziek het is, maar ik heb het gevoel dat ik stiekem erbij mag zijn op een jam-sessie. Gewoon gezellig viben en spitsvondige lyrics ook, zoals Living in your head cause the rent is cheap. And you count your problems before you go to sleep.

Verder was het album van The Cribs oké, maar zeker niet memorabel. Dry Cleaning vond ik echt tegenvallen, terwijl Alter Bridge er wel een fan bij heeft en Blackbird op mijn luisterlijstje staat om nog verder te ontdekken. Ook The Kid LAROI had een nieuw album uit en luisterde vrij vlot weg. Haalt duidelijk inspiratie vanuit verscheidene hoeken (Justin Bieber, The Weeknd, Tame Impala, ...) maar voegt zelf weinig toe aan de muziekwereld imo...

Briljant album. Kakofonie aan geluiden. Op Roadburn zou ik helemaal uit m'n dak gaan (of waar dan ook).

Een tijd geleden kondigde Sunn O))) aan getekend te hebben bij het net zo legendarische Sub Pop en daar hoort natuurlijk ook een albumaankondiging bij. 3 april komt hun nieuwe uit met de orginele titel Sunn O))) en de eerste single klinkt al heel erg vlot voor hun doen.

Mijn lijstje voor deze week:

Aeronave Adolescente - Sueño Con Salones Llenos [indierock, slackerrock]
Bittersweet Farewell - To Die, To Heaven, Farewell [post-rock, ambient >> 10/01]
Blanket - True Blue [altrock, shoegaze, emo, grunge]
Boy Hits Car - Waves Of Sound Across Oceans Of Time [nu-metal, altrock]
Cavetown – Running With Scissors [bedroompop, indierock]
Cold Night For Alligators - With All That’s Left [progrock, alt-metal]
DZ Deathrays – Easing Out of Control [punkrock]
Grave Guy - [untitled] (EP) [noiserock, industrial rock]
Greywind – Severed Heart City [altrock, emo]
Gylt – In 1,000 Agonies, I Exist (EP) [hardcore, punk]
I Promised The World – I Promised The World (EP) [post-hardcore, emo, screamo]
Katarsis - Žiedlapis tau [altrock, postpunk]
Kid Kapichi - Fearless Nature [altrock, indierock, punk]
Local Weatherman - Right One (EP) [slackerrock, indierock, emo]
Peaer – Doppelgänger [indierock]
PS2 - Psyop Speedrun [shoegaze, slowcore]
Shaking Hand - Shaking Hand [postrock, northwest emo]
Sleaford Mods – The Demise of Planet X [postpunk, ‘hip-hop’, altrock]
SOEN – Reliance [progmetal]
Sunday Mourners - A-Rhythm Absolute [artpunk, postpunk]
The Eternal – Celestial (EP) [gothic metal]
The Raccoonz - 23Uhr (EP) [altrock]
They Might Be Giants – Eyeball (EP) [altrock, poprock]
Together Pangea – Eat Myself [altrock, indierock]
Vienna Vienna – Entertain Me (EP) [altrock, indierock]
Wait, What Did You Say? - Stay Safe, Little One. [altrock, indierock, emo >> 10/01]
Westside Cowboy – So Much Country ‘Till We Get There (EP) [indierock, folkrock]
Xiu Xiu – Xiu Mutha Fuckin’ Xiu: Vol. 1 [experimentele rock]

Users who are viewing this thread