Rock Werchter 2026

Derde dag...de dag die op papier de meest verwachte was omdat hier de drie grote must see's van de kleine fangirl zaten. Maar he...soms draait het anders.

Begonnen met Harry Mack. Zijn freestyle schtick is een kunstje, maar het is wel een leuke. Zijn gegoochel met woorden van het publiek was een tikje simpel, maar zijn 10 minuten wandelen door de Barn en rappen over hotdogs en Jupiler Apple was fun. Dat einde met de drum had niet gemoeten.

Dan de eerste must see...Palaye Royale. Jammer van de stem van Remington...maar blijft een plezante band en de kleine had niet enkel haar circle pit...ze kwam Leith zelf ook van erg dichtbij tegen. Die was dus effe hyper achteraf.

Dan Haunted Youth. Alle superlatieven...heerlijk emotioneel. Doen we volgende week weer op Cactus.

Don West...eentonig maar wel knap.

Halsey, kunnen we op plaat wel hebben maar live klikte het effe niet. Het voelde te geforceerd. Het is gek hoe dun die lijn is. Daar waar Twigs met dat theatrale net scoorde, voelde het bij Halsey fake en berekend.

Weet je wie niet fake is? Matty Berninger. Ook solo is dat gewoon een neurotische zielspoët die heel schone dingen doet. En he..nu hij de weg naar Rotselaar weer in zijn gps heeft, mag hij volgend jaar de Desner broertjes en de rest van zijn band meebrengen voor een Kings of Leon / The National double bill. (Phoebe als barn head!!)

Gorillaz

Tja...al bij al mee geamuseerd..tweede helft was beter dan de eerste, maar Albarn deed zijn uiterste best om zijn band te saboteren. Ik dacht dat je El manana en On Melancholy Hill niet kan verprutsen, maar Damon kon het.

The Reytons

Altijd een trots moment om je kleine meid te zien crowdsurfen met een grijns op der bakkes. They grow up so quick.

Reytons waren fun, maar tegelijk is het ook een band die erg goed geluisterd heeft naar early Arctic Monkeys en weinig zelf te zeggen heeft. Behalve zeggen hoe indepent ze zijn..elke keer weer.

En 21 Pilots

Veel te veel volk dus wat verder weg gaan staan anders zag de mini enkel.ruggen. Het was gewoon een aangename headline show..alleen mochten nummers als Jumpsuit iets harder klauwen. Oordeel van de fan die dit als derde must had komt neer op: Ca va he?

Kan gezegd worden over dag 3 in haar geheel. Op het heerlijk goede Haunted Youth na was het gewoon ca va.
Mee eens .

• Leuk
Waarderingen: parelconfituur
Zaterdag 4 juli, de dag van de controverses op het RW forum. Over veel artiesten 100% afwijkende meningen, wat het juist leuk maakt.

Voor mij begon de dag met Palaye Royale. De zanger was met een gebroken stem opgestaan, wat afdeed aan de kwaliteit maar het was alsnog een onderhoudende show. Hij kwam ongeschonden uit de door hemzelf georkestreerde moshpit.

Wat een heerlijk onbevangen bandje is Man/Woman/Chainsaw. Piepjong (toch al actief sinds 2019, lees ik) en best een eigen geluid, ondanks 3 leadzangers/-zangeressen, vooral dankzij een sprankelende violiste. Was het allemaal even zuiver? Nee. Het enthousiasme maakte veel goed.
En met hun 'wij zijn jullie grootste fans' blik hebben mijn dochter en haar bff weer eens een setlist gescoord.

Ik keek best uit naar the Haunted Youth en het was ook echt goed en strak. Toch miste ik ook iets, wat misschien werd versterkt doordat ik net van de onbevangenheid van een beginnend bandje had genoten. Voor mijn gevoel was het net te berekenend allemaal. Evengoed een 4 sterren optreden.

Tijd om wat te eten en luisteren naar Renee Rapp. Te veel afstand om er een mening over te hebben. Bij Florence Road was het behoorlijk druk (Nest). Het was eerst nog wat onwennig, maar eenmaal op gang (Storm warnings!) was het een fijn optreden.

Wel wat eerder weggegaan, omdat ik niets van Halsey wilde missen. Wat een geweldige powervrouw is dat en wat kan ze geweldig zingen (ja, er lopen ook backing tracks mee). Voor wie alleen haar hits kent was het wellicht een heftige ervaring, want zoetsappig was het allerminst. I am not a woman, I'm a god (persoonlijke favoriet) zat al aan het begin, maar verder heb ik me ook geen seconde verveeld.

Het was een vol programma, want ik wilde het begin van Matt Berninger ook meepakken. Nog nooit gezien en zijn relaxte performance maakte zeker nieuwsgierig naar een optreden van the National (volgend jaar?).

Op tijd vertrokken om nog een redelijke plek bij Gorillaz te vinden. Dat werd ergens ter hoogte van de drankstands, wat op zich prima was. Ja, Damon was aangeschoten, maar daar heb ik me eigenlijk niet aan gestoord (ik dacht nog wel wat alle mensen die hij heeft geknuffeld moeten hebben geroken). Het was vooral een mooie opeenvolging van hits en werk van the Mountain, wat rond mijn plek op het veld op groot enthousiasme kon rekenen. Band en gastvocalisten waren prima, dus een niet geheel loepzuivere Damon kon ik erbij hebben.

Er gingen veel mensen richting de Barn voor Pixies, maar het lukte verrassend genoeg nog prima om binnen te geraken (en in de loop van het optreden nog tot halverwege te komen). Het helpt natuurlijk heel erg dat ik vrijwel het hele repertoire ooit al heb meegebruld en op een nummer als Monkey gone to heaven is het ook onmogelijk om stil te blijven. Fijn stukje jeugdsentiment en gewoon goed gespeeld.

Ik had al ingecalculeerd om 21 Pilots van een afstandje te bekijken en dat bleek ook prima en voldoende. Echt opvallend hoeveel publiek er tot het einde bleef staan, het was wat mij betreft onderhoudend en ook niet meer dan dat. Als headliner geslaagd, als memorabel optreden gezakt.

Vandaag alweer de laatste dag met mijn grootste must see David Byrne. Ik las op het DTRH forum dat hij daar vooraf op het terrein heeft rondgelopen, dus ik houd mijn ogen open.

The Haunted Youth, Matt Berninger en Pixies allen aan elkaar gewaagd, allen uitstekend.

Matt, wat een persoonlijkheid ook. Pixies misschien wel het beste, geen enkel woord gezegd, maar ik heb Black Francis denk ik nog nooit zo uitgebreid weten grijnzen en lachen.

Neen, al genoeg weten openen met dat (wondermooie) lied. Met dat nieuwe album is het hét moment voor Alone.
Vind Alone eigenlijk het matigste nummer van die laatste plaat. 😅 Raakt in de verste verte niet aan Plainsong. Net als ik ook 10 keer liever Disintegration zou horen dan Endsong, als het op een keuze tussen die 2 moet aankomen.

Zaterdag een sterke Nest dag maar Haunted Youth stak er toch een stuk bovenuit. Had die tweede plaat nog niet beluisterd maar live vond ik die nieuwe nummers toch wel erg goed werken met Falling to pieces als hoogtepunt.
  1. The Haunted Youth
  2. The Reytons
  3. Florence Road
  4. Man/Woman/Chainsaw
  5. Ecca Vandal

Mini verslag
Voor het eerst trager tempo op werchter en het is nodig. Arm heeft het lastig

Toppers so far fka twigs, reytons, blood incantation, matt beringer en war on drugs.
Vandaag enige dag dat ik hele dag op terrein zal zijn.
Going out with a bang
Sterkte, succes, plezier & alles wat mooi is gewenst 🤘🏻

Op de planning:
1. Stukje wakker worden bij bad nerves
2 dressed like boys
3 Newdad
4 last train
5 David byrne
6. Ethel cain
7 cure

• Leuk
Waarderingen: tosti