Rock Werchter 2026

Pixies was fantastisch.
Twenty One Pilots klonk nergens naar, maar dat zal dan wel zijn omdat ik oud ben.
Eerste stuk Gorillaz was wel leuk. Verder was Kneecap leuk. Haunted Youth vond ik niet heel boeiend. Florence Road viel me wat tegen, ik dacht dat dat wat energieker zou zijn.
Dan wel weer heel leuke mensen tegen gekomen vandaag, dus al met al toch weer een heel leuke dag. Uiteindelijk is dat toch vaak het leukste, de mensen.

• Leuk
Waarderingen: phil en NatasRW2026
Dat twee shows van twee chronisch verwarde nonkels Berninger en Alban voor een heel memorabele avond zorgde.

Berninger was steengoed, ontwapenend bijna. Solonummers kwamen goed uit de verf en ik wil zo snel mogelijk een studioversie van Martini Me Fatso.

Gorillaz was een feest van jewelste de de hele wei een heel concert lang in z’n greep hield. En die nummers van The Mountain werden ook nog eens verrassend goed ontvangen. Delirium!
Ja Delerium! Steengoed. Normaal ben ik na zo’n show wel weer even een paar weken klaar met het luisteren van de albums van een artiest. Maar bij Gorillaz heb ik echt extra zin om hun repertoire nog een stukje beter te gaan uitdiepen.

Gorillaz was redelijk tenenkrullend…

Als je MC energie uit het publiek wegzuigt in plaats van het te geven, heb je een probleem als live-band.

Albarn was zo wasted dat hij zelfs geen gevoel voor ritme meer had. Hij zong zo maar wat en de band moest heel de tijd versnellen en vertragen om hem bij te houden. Veel te veel nummers stuikten zo helemaal in elkaar.

Vanaf Stylo werd het wat beter, vooral omdat Albarn er bijna niet meer aan te pas kwam en Yasiin Bey en co er toch een béétje in slaagden om het vuur aan de lont te leggen.

Nog een half uurtje blijven luisteren bij 21P, maar kan er weinig mee. Vooral een bijzonder sterke NEST-dag vandaag. Een top 5:

1. Matt Berninger (ook meteen #1 van het weekend)
2. The New Eves
3. Man/Woman/Chainsaw
4. The Reytons

The National volgend jaar zou echt een mooie zijn. Wel graag op headline/sub spot graag (of Barnhead, zou ik ook nog voor tekenen)
Het wordt inderdaad tijd voor The National punt.

Derde dag...de dag die op papier de meest verwachte was omdat hier de drie grote must see's van de kleine fangirl zaten. Maar he...soms draait het anders.

Begonnen met Harry Mack. Zijn freestyle schtick is een kunstje, maar het is wel een leuke. Zijn gegoochel met woorden van het publiek was een tikje simpel, maar zijn 10 minuten wandelen door de Barn en rappen over hotdogs en Jupiler Apple was fun. Dat einde met de drum had niet gemoeten.

Dan de eerste must see...Palaye Royale. Jammer van de stem van Remington...maar blijft een plezante band en de kleine had niet enkel haar circle pit...ze kwam Leith zelf ook van erg dichtbij tegen. Die was dus effe hyper achteraf.

Dan Haunted Youth. Alle superlatieven...heerlijk emotioneel. Doen we volgende week weer op Cactus.

Don West...eentonig maar wel knap.

Halsey, kunnen we op plaat wel hebben maar live klikte het effe niet. Het voelde te geforceerd. Het is gek hoe dun die lijn is. Daar waar Twigs met dat theatrale net scoorde, voelde het bij Halsey fake en berekend.

Weet je wie niet fake is? Matty Berninger. Ook solo is dat gewoon een neurotische zielspoët die heel schone dingen doet. En he..nu hij de weg naar Rotselaar weer in zijn gps heeft, mag hij volgend jaar de Desner broertjes en de rest van zijn band meebrengen voor een Kings of Leon / The National double bill. (Phoebe als barn head!!)

Gorillaz

Tja...al bij al mee geamuseerd..tweede helft was beter dan de eerste, maar Albarn deed zijn uiterste best om zijn band te saboteren. Ik dacht dat je El manana en On Melancholy Hill niet kan verprutsen, maar Damon kon het.

The Reytons

Altijd een trots moment om je kleine meid te zien crowdsurfen met een grijns op der bakkes. They grow up so quick.

Reytons waren fun, maar tegelijk is het ook een band die erg goed geluisterd heeft naar early Arctic Monkeys en weinig zelf te zeggen heeft. Behalve zeggen hoe indepent ze zijn..elke keer weer.

En 21 Pilots

Veel te veel volk dus wat verder weg gaan staan anders zag de mini enkel.ruggen. Het was gewoon een aangename headline show..alleen mochten nummers als Jumpsuit iets harder klauwen. Oordeel van de fan die dit als derde must had komt neer op: Ca va he?

Kan gezegd worden over dag 3 in haar geheel. Op het heerlijk goede Haunted Youth na was het gewoon ca va.

Grootste dilemma voor morgen. Vroeg weg en Moby en The Cure in frontvak zien, of toch naar Ethel Cain een stuk en de laatste 20 min van Moby in de rij voor het frontvak. Wie helpt mij uit de brand?

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Top 3tje:

1. CMAT - ik heb toch wat uitzoekwerk te verrichten 😂 want na Twigs gisteren ging mijn inner gay hier echt in overtreffende trap goed op. CMAT speelde een heerlijke set vol euforische countrypop en de tent ging voor de bijl, enorm veel liefde en euforie om me heen gezien. Show van mijn (2daagse) weekend, ik zou graag nu m’n tent uitstappen en er naar teruggaan.
  2. Gorillaz - Uh ja Damon had een borrel op en raakte soms een valse noot. Maar hij had er ook wel degelijk enorm veel zin in, en dat vond ik wel aanstekelijk werken. Band en productie waren top. Op de wei in mijn buurt (voorvak links) was het echt een fijn feestje. Sowieso een heerlijke act met een paar meesterlijke albums.
  3. The Haunted Youth - Genoten, erg goed. Maar wel gewoon meer van hetzelfde als we al eerder zagen, daardoor beklijft het wat minder. Maar alsnog gewoon wel klasse.
Vrij selectief geweest vandaag, ik ging er de vorige nacht pas om 5u in dus ik koos voor wat cherry picking, met goeie plekken vooraan. Naast m’n top 3 alleen nog de hele show van Halsey meegepakt (die zou misschien wat bescheidenheidspunten kunnen gaan lenen bij de zanger van Kingfishr) en verder de helft van Palaye Royale gezien, stukje Man/W/C, stukje Beirut, 21P vanuit het achterveld. Niet genoeg memorabels om uit te breiden naar een top 5 maar wel echt een topdag gehad.

Laatst bewerkt:
Schema livestream zondag

13u00 Kaat Van Stralen (Main Stage)
13u00 Darren Kiely (The Barn)
13u30 Tsar B (KluB C)
13u35 Chezile (NEST)
14u05 Bad Nerves (Main Stage)
14u45 Westside Cowboy (NEST)
14u50 Dressed Like Boys (KluB C)
15u15 SONS (Main Stage)
15u30 Cory Wong (The Barn)
16u30 Jessie Murph (KluB C)