Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
En alvast weer deel 1 van mijn bijdrage:

Abraham – Idsungwüssä [post-metal]
Een vijfkoppige band uit Lausanne. Dit album is schurend, erg ruw en het verlegt de grenzen van heavy muziek, volgens een recensent! Dit wordt bereikt door ongewone songstructuren en -patronen, evenals dissonante en verstorende gitaarklanken. Ik kan hier op zijn tijd wel van genieten.
Favoriete nummers: ‘I Am The Vessel And The Vessel Is Me’, ‘Naked In A Naked Sky’ en ’06.00.40u’

Adore – Biter (EP) [garagepunk]
Een trio uit Galway. Ze zijn bezig vanaf 2022 en sinds een optreden in Londen razend populair in de UK. En dit is ook een prima debuut EP. Rauwe, snelle punk.
Favoriete nummers: ‘Stay Free Old Stranger’, ‘Show Me Your Teeth’ en ‘Sweet Keith’

Aren't We Amphibians - Parade! Parade! [midwest emo]
Een driekoppige band uit San Diego. Deze muziekstijl lijkt ook aan een revival bezig te zijn. Dit is hun debuut en het is zeker niet onaardig. Er zijn slechtere in dit genre. Wel iets te weinig screams, waar ik juist zo van hou.
Favoriete nummers: ‘Dunce Hat’, ‘Forgiving Jeff’, ‘Family On 6’ en ‘More Of That, Forever’.

Automatic - Is It Now? [postpunk, garagerock]
Een driekoppige alternatieve band uit Los Angeles. Dit is hun derde album. Best aardig, maar ik hou toch meer van de UK postpunk en garagerock. Het is een mix van poppy postpunk, baslijnen en heel aparte synths.
Favoriete nummers: ‘Mercury’, ‘Is It Now?’ en ‘PlayBoi’.

Coach Party – Caramel [indierock]
Een Britse band opgericht in 2019 op het Engelse eiland Wight. Dit is hun tweede studioalbum en deze klinkt net als ‘Killjoy’ ook weer zeer aangenaam. Voor mijn gevoel iets steviger.
Favoriete nummers: ‘Girls!’, ‘Georgina’, ‘Disco Dream’ en ‘Do Yourself A Favour’.

Daffo – Where the Earth Bends [indierock]
Daffo is Gabi Gamberg, een 20 jarige artieste uit Philadelphia. Na haar EP uit 2023 is dit haar full album debuut. Niet heel spannend, wel leuk. Ingetogen nummers afgewisseld met iets stevigere gitaarnummers aangevuld met lieflijke zang.
Favoriete nummers: ‘Habit’, ‘Dagger Song’, ‘Absence Makes The Heart Grow’ en ‘Go Fetch’.

Dispirited Spirits - Winds Wept [midwest emo, indierock, neo psychedelica]
Een project dat in 2020 werd opgericht door Indigo Dias, een jonge Portugese muzikant. Dit is zijn derde album en deze klinkt heel prettig. Af en toe heerlijke hysterisch muziek, soms zelfs bombastisch met daarbij emotionele uithalen van Indigo. Met recht een combi van de genoemde genres. Topplaat.
Favoriete nummers: ‘Forecast (Such A Beautiful Day)’, ‘D.N.R.’, ‘Kishi Kasei’, ‘Irithyll (Count Your Lucky Stars)’ en ‘Powerlines/Powerless’.

Dying Wish – Flesh Stays Together [metalcore, hardcore]
Een band rondom zangeres Emma Boster uit Portland. Snoeiharde metalcore met veelal gebrul, maar ook gemixed met een stuk melodie en cleane zang. Wat mij betreft een beetje in de hoek van Rolo Tomassi. Geweldig album.
Favoriete nummers: ‘I Don’t Belong Anywhere’, ‘A Curse Upon Iron’, ‘I’ll Know You’re Not Around’, ‘Nothing Like You’ en ‘Heaven Departs’.

From Fall To Spring - Entry Wounds [post-hardcore, nu-metal]
Een Duitse metalcoreband, opgericht in Neunkirchen. Het kenmerkende stemgeluid van de broers Lukas en Philip Wilhelm, gecombineerd met melodieuze metal en elektronische elementen doet het makkelijk vergelijken met bands als Linkin Park, BMTH en Breaking Benjamin. Dit is hun 2e album en het is niet echt mijn ding.
Favoriete nummers: ‘Cast Away’ en ‘Simulation.exe’.

Geese – Getting Killed [postpunk, indierock, artpunk]
Een rockband uit Brooklyn. Dit is hun derde studioalbum. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik goed naar Geese luister en ik vind het helemaal niet verkeerd. Erg apart zelfs. Muzikaal gaat het verschillende kanten op, soms op het hysterische af. Ik moet alleen wennen aan de zangstem. Ik snap wel dat mijn zoon dit geweldig vindt.
Favoriete nummers: ‘Trinidad’, ‘Getting Killed’, ‘Bow Down’ en ‘Long Island City Here I Come’.

Hunny – Spirit! [indierock]
Een band opgericht in 2014 in Newbury Park, Ventura Count. Dit is het derde album van deze band en het klinkt best aangenaam. Geen moeilijk album, vooral vrolijke deuntjes en makkelijke meezingrefrijntjes. 15 nummers maar liefst.
Favoriete nummers: ‘Title Track’, ‘Tired Of U’, ‘I Can SeeMy House From Here’ en ‘Paintball’.

Irk - The Seeing House [noiserock, experimenteel]
Een trio uit Leeds dat muziek maakt tussen noiserock en mathrock, met behulp van drums, bas en zang. Hun debuutalbum verscheen in 2018. Dit is hun tweede album. En ik vind het een heel prettige. Van rustig naar knallen, van cleane zang naar geschreeuw. Alles ondersteund door stevige baslijnen en drums. Als je hier van houdt, is dit ook gewoon een prima plaat.
Favoriete nummers: ‘Idiot Plot’, ‘Toothache In Prison’, ‘The Finer Things In Life’ en ‘My Life In Bins’.

JJ & The A's - Rhetoric of Trash [punkrock]
Deze band uit Kopenhagen/Barcelona heeft tot nu toe 2 EP’s uitgebracht en die stonden bol van explosieve, vuige punkrock met de rauwe leadvocalen van Kimia. Zo ook op deze debuutplaat. Ze rammen er 12 nummers in 19 (!) minuten doorheen. Een wervelwind aan punkrock dus.
Favoriete nummers: ‘Rhetoric Of Trash’, ‘In Vogue’, ‘The Wraith’ en ‘Affirmative Denial’.

Kanadia – The Fire That’s Tearing Through Our Home [alternatieve rock]
Een vierkoppige rockband uit Oxford. Ze zijn alweer toe aan hun derde album. Het is niet perse mijn ding, maar veel van de nummers worden wel heerlijk opgebouwd, naar pakkende, bombastisch slotstukken.
Favoriete nummers: ‘I’m Falling’, ‘Too Late Now’, ‘Slide Of The Earth’ en ‘Wired’.

Laura-Mary Carter - Bye Bye Jackie [indierock]
De eerste soloplaat van de gitariste/zangeres van Blood Red Shoes. Een behoorlijk stuk ingetogener. Af en toe dromerig en bitterzoet, maar ook af en toe heerlijk rauw.
Favoriete nummers: ‘Sometimes I Fail’, ‘Tell Me You’re Sorry’,‘Elvis Widow’ en ‘Comets’.

Lobsterbomb – Overstimulated [glampunk, indiepunk]
Een band uit Berlijn. Ontstaan uit een instagrampost. Dit is hun tweede album en het is wel een aardige, maar redelijke recht toe recht aan punk: wel rauw en energiek.
Favoriete nummers: ‘Falling’, ‘Going Down’, ‘Nightbird’ en ‘Mysteries’. Voor fans van Pabst.

Mên An Tol - This Land (EP) [indierock, postpunk]
De muziek van deze band ontstond in een pub in Zuid-Londen. De band heeft zich vernoemde naar een steenformatie in Cornwall. Over een paar weken maken ze hun opwachting op Left Of The Dial. Ik heb ze op de must-see lijst staan. En op basis van deze EP laat ik ze daar ook nog even. Heerlijke indierock/postpunk.
Favoriete nummers: ‘Not Ideal’ en ‘Alive’.

Poptones – Pure [experimentele rock]
Dynamische en explosieve rock uit Kopenhagen. Op hun tweede album gaan ze door met waarmee ze op hun debuut zijn gestart. Experimentele, explosieve rock die alle kanten op gaat. Soms zelfs ook heerlijk ingetogen en soms heel erg hysterisch.
Favoriete nummers: ‘This Will Be A Good Day’, ‘Mirror World’, ‘O Of Life’ en ‘Eyes Closed’.

Rainbow Kitten Surprise – Bones [alternatieve rock]
Rainbow Kitten Surprise is een Amerikaanse rockband, opgericht in 2013 door de studenten Darrick Keller en Ela Melo aan de Appalachian State University. Dit is hun 5e studioalbum en het is geen sterke plaat. Een beetje makkelijke rock. Het beklijft ook niet echt.. En dan ga je je bijvoorbeeld ergeren aan het ‘samengeknepen’ stemgeluid van de zanger.
Favoriete nummers: ‘Hell Nah’, ‘Dang’ en ‘Stars’.

Sainthood Reps - Dull Bliss [indierock]
Een vierkoppige Amerikaanse rockband uit Long Island. Dit is hun derde studioplaat en de eerste sinds 2013. Dit is een degelijke indierockplaat. Blijft binnen de randjes, geen uitspattingen. Een aardige plaat dus.
Favoriete nummers: ‘Dizzy’, ‘Bliss’ en 'Is It Safe'.

Mijn favoriete albums van deze lijst: Dispirited Spirits - Winds Wept en Dying Wish – Flesh Stays Together

Geese – Getting Killed [postpunk, indierock, artpunk]
Een rockband uit Brooklyn. Dit is hun derde studioalbum. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik goed naar Geese luister en ik vind het helemaal niet verkeerd. Erg apart zelfs. Muzikaal gaat het verschillende kanten op, soms op het hysterische af. Ik moet alleen wennen aan de zangstem. Ik snap wel dat mijn zoon dit geweldig vindt.
Favoriete nummers: ‘Trinidad’, ‘Getting Killed’, ‘Bow Down’ en ‘Long Island City Here I Come’.
Inderdaad zoals hierboven gezegd echt de moeite waard om eens in te duiken. Hele fijne band.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Ik heb nog een inhaalslag te maken. Nieuwe van Kingfish staat op. Vond de singles niet heel erg top, maar zo op een album komen ze toch beter over. Fijn album alvast! Doe even een weekje geen moeite om de genres erbij te zetten. Ben bang dat ik ook nog best wel wat gemist hebt.

Van vorige week:
Headstones - Burn All the Ships
Igorrr - Amen
Mirador - Mirador
múm - History of Silence
Nation of Language - Dance Called Memory
NewDad - Altar
Paradise Lost - Ascension
pôt-pot - Warsaw 480km
Scorpion Milk - Slime of The Times
we.own.the.sky - In Your Absence
Wednesday - Bleeds
Zaz - Sains et Saufs

Van deze week:
Abraham – Idsungwüssä
Ancient Infinity Orchestra - It's Always About Love
Bitchin Bajas - Inland See
Christone "Kingfish" Ingram - Hard Road
Coach Party - Caramel
Demersal - Vi kunne ikke blive her for evigt, vel? (EP)
Geese - Getting Killed
Hardy - Country! Country!
Langendorf United - Undercover Beast
Mên An Tol - This Land (EP)
President - King of Terrors (EP)
Robert Plant & Suzi Dian - Saving Grace
Rosa Anschütz - Sabbatical
Sprints - All That Is Over
Sven Wunder - Daybreak
Texoprint - Modern Living
The Answer Lies in the Black Void - Transcendental
The Marcus King Band - Darling Blue
The Vintage Caravan - Portals
Tom Skinner - Kaleidoscopic Visions
University – YES (EP)
Whiskey Myers - Whomp Whack Thunder

Ik vond de singles van de nieuwe plaat van Geese wel boeiend (hoewel ik ze maar enkele keren hoorde), maar in zijn geheel valt het album me wel tegen.
Waar ik me na enkele nummers vooral aan stoor, is de stem van die kerel (zijn recente soloplaat vond ik veel beter).
Gemaakt 'Au Pays du Cocaine' lijkt het wel. Klinkt onnatuurlijk en geforceerd voor mij. Iets te diep in de spiegel gekeken.

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: B0G5 en Lawaaipapegaai
Geese is hierboven al enkele keren gevallen maar ik vind er persoonlijk niets aan, en idd vocaal storend, lijkt wel een verschrikkelijke David Byrne imitator onder de douche :LOL:
maar ieder zijn ding natuurlijk ;)

Wat zouden jullie aanraden om te checken voor iemand die de afgelopen 4 weken geen wifi heeft gehad en maandag naar de stad gaat om alles op te frissen/te downloaden voor later geluister?

Ik ga meestal wel aan op atmosferische indie, shoegaze, postpunk, post-rock en dansbare indie electro zoals Robin Kester, Eefje, M83, Kelly Lee Owens, Little Simz, boygenius, Deafheaven, Big Thief etc

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
En deel 2:

Scaler – Endlessly [noiserock, techno, punk]
Uit Bristol, waar al zoveel leuks vandaan komt. Dit is een soort van botsing tussen elektronische beats en gruizige gitaren. En dan vooral de grenzen oprekken. De plaat vind ik niet zo bijzonder, maar het schijnt vooral live een sensatie te zijn. Bij de aankondigingen staat dat het is voor liefhebbers van NIN, DITZ en Gilla Band?
Favoriete nummers: ‘Broken Entry’, ‘Cold Storage’ en ‘Salvation’.

Shiner – BELIEVEYOUME [alternatieve rock]
Een Amerikaanse rockband uit Kansas City. In 1992 gestart als Orchid. Orchid ken ik uit een heel ander genre (screamo) en dat vind ik veel beter. In 2003 stopte Shiner en in 2012 begonnen ze weer. Dit is hun 6e studioalbum en deze rockt lekker en stevig. De nummers bouwen zich langzaam op van hypnotiserende grooves tot explosieve noise. Dit is gewoon een erg goede plaat.
Favoriete nummers: ‘Asleep In The Trunk’, ‘My Mirror Hates Me’, ‘Not Too Much’ en ‘Broken Satellites’.

Slothrust – Wildcard (EP) [alternatieve rock]
Een post grunge-duo uit Boston dat al bijna 20 jaar aan de weg timmert. Op deze EP worden rustige delen afgewisseld met gitaarerupties. Verder cleane zang en stukjes piano.
Favoriete nummer: ‘Wildcard’

Solar Eyes - Live Freaky! Die Freaky! [psychrock]
Een rockduo uit Birmingham, dat pop, rauwe indie en psychedelische fuzz combineert. Zo ook op hun tweede album. Het is mij iets te psychedelisch. Ik krijg gewoon de neiging om aan de paddo’s te gaan. Het is verder wel een aardig album.
Favoriete nummers: ‘Set The Night On Fire’, ‘Speedball Lovers’ en ‘Mr. Magpie’.

SONS – Hallo [garagerock]
Band uit België, waar ik eigenlijk nog nooit goed naar geluisterd heb. Na Family Dinner en Sweet Boy is dit alweer hun derde studioalbum. En in tegenstelling tot @B0G5 vind ik dit wel een meer dan prima album. Heerlijke drumpartijen, cleane zang, mooie opbouw, mooie uithalen. Catchy nummers. Ja, dit kan mij wel bekoren.
Favoriete nummers: ‘Hello’, ‘I’m Tired’, ‘Somehow’ en ‘Death Chair’.

SPRINTS – All That Is Over [postpunk, garagepunk]
Deze band uit Dublin heb ik tweemaal live gezien en daar spatte de energie vanaf. Ook hun eerste album ‘Letter To Self’ heb ik op vinyl. Dit nieuwe album knalt zo mogelijk nog heftiger en sjezus wat is ‘Descartes’ een beestachtig goed nummer. En wat een topplaat is dit!Deze plaat gaat bij mij hoog in het AOTY-lijstje eindigen.
Favoriete nummers: ‘To The Bone’, ‘Descartes’, ‘Need’, ‘Pieces’ en ‘Better’.

Sundrowned – Higanbana [post-metal, blackgaze]
Deze band uit Haugesund is toe aan haar tweede album. Zware Metalen was niet geheel onder de indruk van hun eerste album. ‘Higanbana’ kan mij best wel bekoren. Rustige opbouw of rustige middenstukken afgewisseld met zware (bas)gitaren en de ruige stem van Jone Amundsen Piscopo.
Favoriete nummers: ‘Barren’, ‘Ilex’ en ‘Jacob’s Ladder’.

Sydney Sprague – Peak Experience [indierock]
Sydney Sprague is een Amerikaanse singer-songwriter en multi-instrumentalist uit Phoenix. Dit is het derde album en deze klinkt niet verkeerd. Prima indierock a la Momma en Dilly Dally.
Favoriete nummers: ‘Critical Damage’,‘Fair Field’ en ‘Your Favorite’.

Technopolice - Chien De La Casse [eggpunk, garagepunk]
Uit Marseille. De band haalde inspiratie uit de garage-/punk-/eggpunkscene. Dit is geen punk meer zoals vroeger, het is snel, vreemd en vrolijk chaotisch. Een prima debuutplaat.
Favoriete nummers: ‘Chien De La Casse’, ‘Sortir Le Soir’ en ‘People’.

Texoprint - Modern Living [noiserock, postpunk]
Ik zag ze al in hun Kalaallit Nunaat-tijd en ben ze blijven volgen en heb ze meerdere keren gezien. Elke keer is het weer een intense, dreigende mix van postpunk, noise rock en shoegaze. En dan nu (eindelijk) het debuutalbum van deze Rotterdammers. En wat is dit album goed! Wat komt er toch veel leuks uit die stad. Zin in hun albumreleaseshow in Rotown.
Favoriete nummers: ‘Street Theater’, ‘Flag’, ‘Stripes’, ‘Control’, ‘Said Enough’ en ‘Out Of Reach’.

Thanks! I Hate It – Scatterbrain [midwest emo]
Deze band uit Hollister vindt zichzelf een scherpe, sarcastische stem in het emo-landschap. Dit is hun tweede album en ik vind het zeker geen slechte plaat. Iets te weinig emotionele uithalen, maar ze zijn er wel. Af en toe denk ik zelfs de bekende The Fall Of Troy-gitaarriedeltjes te horen.
Favoriete nummers: ‘LeatherFACGCE’, ‘These Noodles Aren’t That Spicy’, ‘3/4 Beers In’, ‘The Ultimate Worrier’ en ‘Tonight’s The Night You Fight Your Dad’.

The Starting Line – Eternal Youth [poppunk]
Een Amerikaanse poppunkgroep opgericht in 1999 in Churchville. Eternal Youth is hun 4e studioalbum en de eerste in 18 (!) jaar. Het album steekt prima in elkaar. Volgens recensenten zelfs The Starting Line op hun best.
Favoriete nummers: ‘I See How It Is’, ‘Blame’ en ‘Curveball’.

University – YES (EP) [mathrock, emopunk, hardcore]
Na hun heerlijke debuutplaat in juni nu alweer een EP van deze viermansband uit Crewe. Weliswaar maar 3 nummers, maar wel 23 minuten. En ze borduren weer heerlijk voort op hun debuutalbum. Plat gezegd: lekkere takkeherrie plus dito gezang. Goddome, wat is dit heerlijk! Dit smaakt naar meer. Bijvoorbeeld naar weer een full album.
Favoriete nummers: ‘Business Secrets Of The Pharaos’, ‘Bee’ en ‘Stones ’n Jam’.

Villain Of The Story - Convergence: Two Minds In One [metalcore, post-hardcore]
Uit Minnesota en al ruim 10 jaar bezig. Dit is hun 4e full album. Er zijn natuurlijk de wereld bands in dit genre, maar deze klinkt wel heel erg aangenaam. Een toetsenist werkt ook altijd wel, zoals bijvoorbeeld in het eerste nummer. Verder vind ik dit muzikaal en vooral ook qua zang veelal zeer prettig klinken. Althans, de eerste 6 nummers. Daarna gaat het echt los met het gegrunt, geschreeuw en de versnelling. Af en toe clean is ook wel eens lekker.
Favoriete nummers: ‘Broken Promises’ en ‘The First Time’.

VLURE – Escalate [postpunk, electropunk]
Vijftal uit Glasgow. Industriele postpunk, electropunk… Hoe je het ook noemt het is een waanzinnige mix van glasharde gitaren, stevige synthmelodieën en energieke techno. Live in ieder geval. Dit is hun debuutplaat en wat voor een! Een beetje in de hoek van Meryl Streek.
Favoriete nummers: ‘I Want It Euphoric’, ‘Heartbeat’, ‘Between Dreams’, ‘Feels Like Heaven’, ‘Better Days’ en ‘And For A Second’.

White Reaper – Only Slightly Empty [garagepunk]
Een Amerikaanse band uit Louisville. Dit is het 5e studioalbum van dit drietal. Niet heel erg pakkende punk. Maar er staan wel een paar leuke nummers op.
Favoriete nummers: ‘Eraser’, ‘Enemy John’ en ‘Rubber Cement’.

Wounds of Recollection - I Found The Love That I Was Looking For [post-rock, blackgaze]
Uit Atlanta. Atmosferische black metal met verpletterende post-metal en duistere momenten van folk, post-rock en screamo, zo wordt het omschreven. En dat is het ook. Ik kan hier wel van genieten. Rustig opbouwend naar een fijne climax. 7 heerlijke nummers, 50 minuten. Sjezus wat een plaat!
Favoriete nummers: ‘Places From A Movie Scene’, ‘Everyone I Love Will Someday Die’, ‘Blue Bird On The Tarmac’ en ‘Your Last Christmas'.

Teveel goede albums, zoals bijvoorbeeld Texoprint. Lastige keuze voor mijn favoriete albums uit deze lijst. Ik kan bijna niet om Sprints heen, maar allejezus wat is de plaat van Wounds Of Recollection goed! Daar krijg ik nou kippenvel van. Of is dat de kou?

Dus: SPRINTS – All That Is Over en Wounds of Recollection - I Found The Love That I Was Looking For

Wat zouden jullie aanraden om te checken voor iemand die de afgelopen 4 weken geen wifi heeft gehad en maandag naar de stad gaat om alles op te frissen/te downloaden voor later geluister?

Ik ga meestal wel aan op atmosferische indie, shoegaze, postpunk, post-rock en dansbare indie electro zoals Robin Kester, Eefje, M83, Kelly Lee Owens, Little Simz, boygenius, Deafheaven, Big Thief etc
De nieuwe albums van Nation of Language, Sprints, Weval, Maruja, Jehnny Beth, The Great White Nothing, Wednesday, Big Thief en Geese zijn wel de meest besproken platen van de laatste maand hier, lijkt me.

• Leuk
Waarderingen: Novis95 en BeWario
En deel 2:

Band uit België, waar ik eigenlijk nog nooit goed naar geluisterd heb. Na Family Dinner en Sweet Boy is dit alweer hun derde studioalbum. En in tegenstelling tot @B0G5 vind ik dit wel een meer dan prima album. Heerlijke drumpartijen, cleane zang, mooie opbouw, mooie uithalen. Catchy nummers. Ja, dit kan mij wel bekoren.
Family Dinner & Sweet Boy werden hier kapot gedraaid vanaf de release maar waarom steeds die plattere kant van de commerce gaan opzoeken?
Die gasten spelen overal zalen en festivals plat. Deze 3e is voor mij te afgelikt, té clean overall, de rauwheid is naar de achtergrond geproduced maar live zal het allicht weer dik in orde zijn.

Gelukkig is er Sprints en Texoprint en nog enkele van jouw tips verder te ontdekken waarvoor wekelijkse dank ;)

• Leuk
Family Dinner & Sweet Boy werden hier kapot gedraaid vanaf de release maar waarom steeds die plattere kant van de commerce gaan opzoeken?
Die gasten spelen overal zalen en festivals plat. Deze 3e is voor mij te afgelikt, té clean overall, de rauwheid is naar de achtergrond geproduced maar live zal het allicht weer dik in orde zijn.

Gelukkig is er Sprints en Texoprint en nog enkele van jouw tips verder te ontdekken waarvoor wekelijkse dank ;)
Ik vind het een prima plaat, maar mis inderdaad ook dat ruwe kantje van SONS

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai en B0G5
Afgelopen dagen amper tijd gehad om nieuwe albums te luisteren, maar vandaag dan Jeff Tweedy aan. Als Wilco-fan doet deze me weer goed. Wel aan de lange kant maar kan dat in dit geval wel hebben.

Oke 2026 pas, maar
Dry Cleaning

Dear pals, it is with the greatest of pleasures that we can announce our new album out on the 9 Jan 2026! It’s called Secret Love & is the fruit of our labours working with the truly magical Cate Le Bon

Oke 2026 pas, maar
Dry Cleaning

Dear pals, it is with the greatest of pleasures that we can announce our new album out on the 9 Jan 2026! It’s called Secret Love & is the fruit of our labours working with the truly magical Cate Le Bon
Leuke samenwerking met Le Bon. Hopelijk op dit album dan ook meer zang en minder gepraat van Florence Shaw.

De nieuwe van SONS vind ik geeneens zo slecht nog niet. Weinig verrassend wel, maar minder ‘plat’ dan Equal Idiots imo. Beetje zoals Dirk. eigenlijk, perfect bandje om de Main van Rock Werchter mee te openen.

Geese daarentegen, wat was dat! Ik kende ze nog niet en na alle lovende commentaren hier een kans gegeven. Dat heb ik me niet beklaagd 👌 Je merkt dat ze wat in het genre van Squid zitten, maar de zang/harmonie doet me dan weer aan Alt-J denken. Ik vind het echt geweldig!

• Leuk
Waarderingen: The_mindsweep
En deel 2:

Scaler – Endlessly [noiserock, techno, punk]
Uit Bristol, waar al zoveel leuks vandaan komt. Dit is een soort van botsing tussen elektronische beats en gruizige gitaren. En dan vooral de grenzen oprekken. De plaat vind ik niet zo bijzonder, maar het schijnt vooral live een sensatie te zijn. Bij de aankondigingen staat dat het is voor liefhebbers van NIN, DITZ en Gilla Band?
Favoriete nummers: ‘Broken Entry’, ‘Cold Storage’ en ‘Salvation’.

Shiner – BELIEVEYOUME [alternatieve rock]
Een Amerikaanse rockband uit Kansas City. In 1992 gestart als Orchid. Orchid ken ik uit een heel ander genre (screamo) en dat vind ik veel beter. In 2003 stopte Shiner en in 2012 begonnen ze weer. Dit is hun 6e studioalbum en deze rockt lekker en stevig. De nummers bouwen zich langzaam op van hypnotiserende grooves tot explosieve noise. Dit is gewoon een erg goede plaat.
Favoriete nummers: ‘Asleep In The Trunk’, ‘My Mirror Hates Me’, ‘Not Too Much’ en ‘Broken Satellites’.

Slothrust – Wildcard (EP) [alternatieve rock]
Een post grunge-duo uit Boston dat al bijna 20 jaar aan de weg timmert. Op deze EP worden rustige delen afgewisseld met gitaarerupties. Verder cleane zang en stukjes piano.
Favoriete nummer: ‘Wildcard’

Solar Eyes - Live Freaky! Die Freaky! [psychrock]
Een rockduo uit Birmingham, dat pop, rauwe indie en psychedelische fuzz combineert. Zo ook op hun tweede album. Het is mij iets te psychedelisch. Ik krijg gewoon de neiging om aan de paddo’s te gaan. Het is verder wel een aardig album.
Favoriete nummers: ‘Set The Night On Fire’, ‘Speedball Lovers’ en ‘Mr. Magpie’.

SPRINTS – All That Is Over [postpunk, garagepunk]
Deze band uit Dublin heb ik tweemaal live gezien en daar spatte de energie vanaf. Ook hun eerste album ‘Letter To Self’ heb ik op vinyl. Dit nieuwe album knalt zo mogelijk nog heftiger en sjezus wat is ‘Descartes’ een beestachtig goed nummer. En wat een topplaat is dit!Deze plaat gaat bij mij hoog in het AOTY-lijstje eindigen.
Favoriete nummers: ‘To The Bone’, ‘Descartes’, ‘Need’, ‘Pieces’ en ‘Better’.

Sundrowned – Higanbana [post-metal, blackgaze]
Deze band uit Haugesund is toe aan haar tweede album. Zware Metalen was niet geheel onder de indruk van hun eerste album. ‘Higanbana’ kan mij best wel bekoren. Rustige opbouw of rustige middenstukken afgewisseld met zware (bas)gitaren en de ruige stem van Jone Amundsen Piscopo.
Favoriete nummers: ‘Barren’, ‘Ilex’ en ‘Jacob’s Ladder’.

Sydney Sprague – Peak Experience [indierock]
Sydney Sprague is een Amerikaanse singer-songwriter en multi-instrumentalist uit Phoenix. Dit is het derde album en deze klinkt niet verkeerd. Prima indierock a la Momma en Dilly Dally.
Favoriete nummers: ‘Critical Damage’,‘Fair Field’ en ‘Your Favorite’.

Technopolice - Chien De La Casse [eggpunk, garagepunk]
Uit Marseille. De band haalde inspiratie uit de garage-/punk-/eggpunkscene. Dit is geen punk meer zoals vroeger, het is snel, vreemd en vrolijk chaotisch. Een prima debuutplaat.
Favoriete nummers: ‘Chien De La Casse’, ‘Sortir Le Soir’ en ‘People’.

Texoprint - Modern Living [noiserock, postpunk]
Ik zag ze al in hun Kalaallit Nunaat-tijd en ben ze blijven volgen en heb ze meerdere keren gezien. Elke keer is het weer een intense, dreigende mix van postpunk, noise rock en shoegaze. En dan nu (eindelijk) het debuutalbum van deze Rotterdammers. En wat is dit album goed! Wat komt er toch veel leuks uit die stad. Zin in hun albumreleaseshow in Rotown.
Favoriete nummers: ‘Street Theater’, ‘Flag’, ‘Stripes’, ‘Control’, ‘Said Enough’ en ‘Out Of Reach’.

Thanks! I Hate It – Scatterbrain [midwest emo]
Deze band uit Hollister vindt zichzelf een scherpe, sarcastische stem in het emo-landschap. Dit is hun tweede album en ik vind het zeker geen slechte plaat. Iets te weinig emotionele uithalen, maar ze zijn er wel. Af en toe denk ik zelfs de bekende The Fall Of Troy-gitaarriedeltjes te horen.
Favoriete nummers: ‘LeatherFACGCE’, ‘These Noodles Aren’t That Spicy’, ‘3/4 Beers In’, ‘The Ultimate Worrier’ en ‘Tonight’s The Night You Fight Your Dad’.

The Starting Line – Eternal Youth [poppunk]
Een Amerikaanse poppunkgroep opgericht in 1999 in Churchville. Eternal Youth is hun 4e studioalbum en de eerste in 18 (!) jaar. Het album steekt prima in elkaar. Volgens recensenten zelfs The Starting Line op hun best.
Favoriete nummers: ‘I See How It Is’, ‘Blame’ en ‘Curveball’.

University – YES (EP) [mathrock, emopunk, hardcore]
Na hun heerlijke debuutplaat in juni nu alweer een EP van deze viermansband uit Crewe. Weliswaar maar 3 nummers, maar wel 23 minuten. En ze borduren weer heerlijk voort op hun debuutalbum. Plat gezegd: lekkere takkeherrie plus dito gezang. Goddome, wat is dit heerlijk! Dit smaakt naar meer. Bijvoorbeeld naar weer een full album.
Favoriete nummers: ‘Business Secrets Of The Pharaos’, ‘Bee’ en ‘Stones ’n Jam’.

Villain Of The Story - Convergence: Two Minds In One [metalcore, post-hardcore]
Uit Minnesota en al ruim 10 jaar bezig. Dit is hun 4e full album. Er zijn natuurlijk de wereld bands in dit genre, maar deze klinkt wel heel erg aangenaam. Een toetsenist werkt ook altijd wel, zoals bijvoorbeeld in het eerste nummer. Verder vind ik dit muzikaal en vooral ook qua zang veelal zeer prettig klinken. Althans, de eerste 6 nummers. Daarna gaat het echt los met het gegrunt, geschreeuw en de versnelling. Af en toe clean is ook wel eens lekker.
Favoriete nummers: ‘Broken Promises’ en ‘The First Time’.

VLURE – Escalate [postpunk, electropunk]
Vijftal uit Glasgow. Industriele postpunk, electropunk… Hoe je het ook noemt het is een waanzinnige mix van glasharde gitaren, stevige synthmelodieën en energieke techno. Live in ieder geval. Dit is hun debuutplaat en wat voor een! Een beetje in de hoek van Meryl Streek.
Favoriete nummers: ‘I Want It Euphoric’, ‘Heartbeat’, ‘Between Dreams’, ‘Feels Like Heaven’, ‘Better Days’ en ‘And For A Second’.

White Reaper – Only Slightly Empty [garagepunk]
Een Amerikaanse band uit Louisville. Dit is het 5e studioalbum van dit drietal. Niet heel erg pakkende punk. Maar er staan wel een paar leuke nummers op.
Favoriete nummers: ‘Eraser’, ‘Enemy John’ en ‘Rubber Cement’.

Wounds of Recollection - I Found The Love That I Was Looking For [post-rock, blackgaze]
Uit Atlanta. Atmosferische black metal met verpletterende post-metal en duistere momenten van folk, post-rock en screamo, zo wordt het omschreven. En dat is het ook. Ik kan hier wel van genieten. Rustig opbouwend naar een fijne climax. 7 heerlijke nummers, 50 minuten. Sjezus wat een plaat!
Favoriete nummers: ‘Places From A Movie Scene’, ‘Everyone I Love Will Someday Die’, ‘Blue Bird On The Tarmac’ en ‘Your Last Christmas'.

Teveel goede albums, zoals bijvoorbeeld Texoprint. Lastige keuze voor mijn favoriete albums uit deze lijst. Ik kan bijna niet om Sprints heen, maar allejezus wat is de plaat van Wounds Of Recollection goed! Daar krijg ik nou kippenvel van. Of is dat de kou?

Dus: SPRINTS – All That Is Over en Wounds of Recollection - I Found The Love That I Was Looking For
Bedankt. heb er weer mooie albums uitgehaald!

• Leuk

Users who are viewing this thread