Actualiteit

In principe blijf je gewoon op een muziekforum zitten dat toevallig een actualiteitentopic heeft, dus ja, ik vind wel dat dat een stuk gezelliger mag. Zijn m.i. wel betere plekken om bepaalde discussies te voeren (en die liggen buiten dit forum)
Betere plekken? waar dan? Dit forum is by-far voor mij de beste plek om dit soort discussies te voeren omdat het hier nog op een (meestal) respectvolle manier gaat. Ben enorm blij dat dit juist ook kan op Festileaks. Er is voor mij geen andere plek op het internet om dit soort gesprekken te voeren.

Facebook, Instagram etc daar kan het niet, want dat staat vol met drek. Nu.nl is soms nog wel oké, maar dat is niet echt een forum waar je met elkaar in gesprek kan. Daarnaast heeft dit forum mij best vaak bijgestuurd en mijn mening verbreed over bepaalde onderwerpen.

Laatst bewerkt:
In principe blijf je gewoon op een muziekforum zitten dat toevallig een actualiteitentopic heeft, dus ja, ik vind wel dat dat een stuk gezelliger mag. Zijn m.i. wel betere plekken om bepaalde discussies te voeren (en die liggen buiten dit forum), maar zolang dit topic er wel is, vind ik wel dat er een bepaald niveau verwacht zou mogen worden zonder gesprekken te laten ontsporen, wat voor mijn gevoel schering en inslag is.

Weer zo'n opmerking om me uit m'n tent te laten lokken. Fijn. Dit is dus ook wat ik er mee bedoel dat het er niet gezelliger op wordt. Negen van de tien keer dat ik, wellicht tegen beter weten in, zo'n opmerking maak, ben je er als de kippen bij om me op een sarcastische en bijna hautaine wijze aan te spreken. Of zo komt dat in ieder geval over. Ik denk dat er hier vaak meer nagedacht mag worden over hoe bepaalde formuleringen overkomen, ja.

Ik zeg verder niets over het feit dat je het moet laten passeren. Dat je dat in mijn woorden leest, vind ik knap. Ik denk wel dat rapporteren een stuk effectiever is. Daarnaast helpen opmerkingen als dat iemand zichzelf dan maar moet 'ingraven' of 'naast die mensen op het Malieveld staat' niet sfeerverhogend.

Maar goed, het is weer vechten tegen de bierkaai.
Korte reactie dan, en dan wil ik het er ook wel bij laten. Ik stoor me vaak aan de paternalistische toon die ik in dit soort berichten van jou bespeur. Dat kan aan mij liggen en misschien moet ik het dan ook maar laten voor wat het is. Maar zeker in het actualiteitenrubriekje hier is het helemaal niet gek dat het wel eens schuurt, maar gaat het doorgaans verrassend goed. Bepaalde excessen mogen wat mij betreft echter gewoon hard benoemd worden, zeker in dit topic.

Denk dat dit topic ook een belangrijke rol kan hebben in toch wel scherpe en soms wel venijnige discussies over actuele zaken uit de daadwerkelijke muziek forums weg te halen. Deze discussies zijn soms niet te voorkomen zeker in het hedendaags gepolariseerd landschap. Daarom lijkt het mij juist beter voor de sfeer dat deze discussies hier plaatsvinden of door sfeerbeheer hier geplaatste worden. Zo haal je deze venijnige discussies in zijn eigen blokje voor diegene die dit leuk/nodig vinden en hou je de muziekforums hier vrij van. Alles leuk en gezellig houden lukt toch nooit.

Ik snap dat er hier soms best mensen zijn die denken; heb je die anti-VVD trut weer, om maar iets te noemen 😅 Mocht ik te ver gaan in bepaalde uitingen, mogen mensen me daar best op aanspreken. Maar laten we for the love of god (elke god, voor de duidelijkheid) alsjeblieft niet aan geforceerde gezelligheid doen, maar de actualiteiten gewoon kritisch bespreken en elkaar bijsturen waar nodig.

We hebben op dit forum overigens ook sport, boeken, filmtopics etc. Dus in die zin kan dit topic hier ook gewoon bestaan, lijkt me.

Ik snap dat er hier soms best mensen zijn die denken; heb je die anti-VVD trut weer, om maar iets te noemen 😅 Mocht ik te ver gaan in bepaalde uitingen, mogen mensen me daar best op aanspreken. Maar laten we for the love of gd (elke god, voor de duidelijkheid) alsjeblieft niet aan geforceerde gezelligheid doen, maar de actualiteiten gewoon kritisch bespreken en elkaar bijsturen waar nodig.
Do more anti-VVD trut ;)!

• Geweldig
Waarderingen: Timmetje en AngieH
Het is met geschreven tekst, zonder alle sociale cues, moeilijk in te schatten wat de intonatie van een bericht is en het kan daardoor vrij snel harder overkomen dan bedoelt. Ik vind juist de scherpere discussies interessant en vraag graag naar gedachtegangen en beredeneringen van mensen. Juist die randen opzoeken vind ik 1. interessant en 2. belangrijk als het over schurende topics gaat. Zolang we daarin open naar elkaar zijn, is het juist bevorderend.

Daar hoort wmb ook bij dat je onverdraagzaam bent tegenover onverdraagzaamheid.

Ik snap dat er hier soms best mensen zijn die denken; heb je die anti-VVD trut weer, om maar iets te noemen 😅 Mocht ik te ver gaan in bepaalde uitingen, mogen mensen me daar best op aanspreken. Maar laten we for the love of god (elke god, voor de duidelijkheid) alsjeblieft niet aan geforceerde gezelligheid doen, maar de actualiteiten gewoon kritisch bespreken en elkaar bijsturen waar nodig.

We hebben op dit forum overigens ook sport, boeken, filmtopics etc. Dus in die zin kan dit topic hier ook gewoon bestaan, lijkt me.
Ik had het niet over geforceerde gezelligheid, maar wel over het aanslaan van een bepaalde toon, waarbij ik het idee heb dat men vaak met gestrekt been een discussie in gaat.

Maar goed, prima luitjes, als jullie er zo instaan, dan ga ik proberen dit topic links te laten liggen.

• Leuk
Waarderingen: MarkD
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/09/21/het-lukt-de-politiek-al-jaren-niet-om-het-toeslagenstelsel-af-te-schaffen-de-ser-heeft-nu-een-plan-hoe-dat-wel-kan-a4936339.

Hier ben ik wel benieuwd naar, volgens mij is het een breed gedragen wens om het Nederlandse belastingsysteem te versimpelen - maar ik ben benieuwd of het nu ook wat meer vaart gaat krijgen. Maar ook hoe de effecten ervan dan verdeeld worden.

Er is politieke onwil ten aanzien van het belasten van vermogen, vermogensaanwas, schenkingen en erfenissen. Zolang het bonnetje van het afschaffen van de toeslagen terecht komt bij inkomen uit werk (in het artikel staat bijvoorbeeld genoemd dat het toptarief naar 56% zou moeten gaan), gaat het nooit lukken om het systeem te veranderen.

Er is politieke onwil ten aanzien van het belasten van vermogen, vermogensaanwas, schenkingen en erfenissen. Zolang het bonnetje van het afschaffen van de toeslagen terecht komt bij inkomen uit werk (in het artikel staat bijvoorbeeld genoemd dat het toptarief naar 56% zou moeten gaan), gaat het nooit lukken om het systeem te veranderen.
Klopt, hier worden de kosten wederom bij arbeid gelegd maar wel met de kanttekening dat de netto positieve effecten (bijv. verlagen van de zorgpremie en het niet afbouwen van de arbeidskorting) uiteindelijk hoger zouden moeten zijn dan de belastingverhoging. Maar, mijn voorkeur zou ook gaan naar het verhogen van belasting op vermogens / erfenissen in plaats van arbeid.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en AngieH
Ondertussen gaat onder de huidige minister van financiën het begrotingstekort naar de maximale 2,9% en kunnen ze het al niet eens worden over evident ineffectieve fiscale regelingen als de hypotheekrenteaftrek. Ben bang dat een dergelijke (broodnodige) verandering van het toeslagensysteem niet gaat passen en lukken.

Ondertussen gaat onder de huidige minister van financiën het begrotingstekort naar de maximale 2,9% en kunnen ze het al niet eens worden over evident ineffectieve fiscale regelingen als de hypotheekrenteaftrek. Ben bang dat een dergelijke (broodnodige) verandering van het toeslagensysteem niet gaat passen en lukken.
Ze hebben de kleinbierregeling afgeschaft, letterlijk en figuurlijk klein bier. Naast de HRA zijn er nog 50 fiscale regelingen als ineffectief beoordeeld. Dit gaat echt over miljarden aan belastinggeld en vele fte's aan verspilt geld en tijd.

Users who are viewing this thread