De handicap editie aka strijders edite
Zoals aangegeven is mijn lichaam niet top.
de handicap is at een all time high en belemmerd mij in heel veel fysieke zaken.
De weg naar een pijn vrijer leven is lang en lastig. En de ene week is de andere niet.
Maar we doen ons best door iedere dag op te staan.
Qua herstel viel werchter dit jaar erg slecht. Aangezien mijn laatste sessie midden juni zal geweest zijn en dus de verkramping en pijn weer hoger zullen scoren nog voor we vetrekken.
Maar met wat er op de affiche staat, mijn liefde voor het festival, vrijwilliger te worden, wou ik toch deze editie heel bewust meemaken op het tempo dat mogelijk was.
Er lagen op voorhand 2 plannen klaar.
1) met de vw bus gaan en overnachten, op voorwaarde dat de bus hersteld zou geraken en
2) een combi parking flex op the hive en dagelijks op en neer rijden.
Dit daar de bus uiteraard weer kosten had (hallo kapotte batterij, alternator enz. )en het een race tegen de tijd zou worden. Leuk hoor zo een oldtimer!
Maar op 1 juli het groene licht, de bus was klaar om opgehaald te worden.
Een hoop planning om dit nog in orde te krijgen want garage is niet bij de deur en er moest gebabysit worden door ondergetekende op mijn petekind want mijn zus was naar de generale repetitie van The War on drugs, waar ik last minute dacht mee te zou mogen gaan maar haar partner kon dan toch mee

, later wat meer daarover.
1 juli om 22u30 stond de bus voor mijn eigen deur (voor zover dat kan in antwerpen stad

) en dan tienerdochter bed in gestoken, en de 2de helft van Senegal – België opgezet en dus veel te laat gaan slapen.
Donderdag 2 juli
We begonnen dus al met een achterstand want om 7u ging de wekker om zowel de jongste naar de onthaalmoeder te brengen, als de oudste naar de vakantieopvang (welke in een andere provincie ligt). Ik heb uiteindelijk al 2,5 uur in de wagen gezeten als we rond 10u30 terug ben in antwerpen.
Ik moet nog inladen, naar de winkel en richting werchter vertrekken. En dat met de beperkte energie en lastig lijf was het duidelijk dat ik voor de rest van de dag me zou moeten opletten met wat ik moest doen.
En dan met de wegenwerken op de E19 kwam ik pas aan waar ik moest zijn om ongeveer 13u.
Gelukkig was het enkel de bus op handrem zetten, omkleden, klein praatje om dan vanuit de beverlaak te vertrekken.
Tijdens het laatste stukje van de wandeling richting te weide besefte ik pas dat ik en mijn verkeerde schoenen nog aan had, geen zonnebril bij, geen zonnecreme, en zo nog wat kleine zaken. Duidelijk was dat het al een tol aan het eisen was.
Maar om terug 20 minuten te wandelen naar de bus, dat zag ik fysiek dan ook weer niet zitten.
Dit was ook de enige dag dat het “lang” aanschuiven was om binnen te geraken.
Heb dus
yong Yello niet gezien terwijl dat op het lijstje stond. (afvaller nummer 1)
Dan maar direct door naar
All them witches. Goede boeking, goed geplaatst in the barn goeie muzikanten. Degelijk maar niet iets dat ik over 16 edities nog ga herinneren buiten het feit dat ze al eerder op werchter stonden (en de keer ervoor op de main vond ik precies wel straffer).
6/10
Dan voor het “eerst” naar Nest voor
basht. Leuke opkomende band, potentieel in om vaker terug te komen en op hogere plaatsen op andere podia. Had deze liever op dauwpop gezien maar helaas het lichaam kon niet mee toen.
6,5/10
Dan door naar
Yard Act. Op het C termijn in klub Wim. Ja dat was een teleurstelling voor mij. Ik geraakte er niet in, helemaal niet zelfs. Jammer want de vorige keer vond ik ze heerlijk. Er was toen urgentie, drang, snedigheid en nu was het allemaal net niet voor mij.
4/10
Dan maar vroegtijdig door naar
Kasabian (jeugdsentiment) en de 2 passages die ik zag met Tom waren heerlijk een dikke 12 jaar geleden. Dit daarentegen was een flauw afkookseltje dat me opnieuw niet kon pakken. En dan het coversstukje hatelijk, vocals niet wat ze waren, 2de teleurstelling van de dag en had toch voor
Loyle Carner (afvaller 2, maar zag een spurt van barn naar main niet meer zitten) moeten kiezen
3/10
Dan maar hapje eten en het vreselijke
the lumineers doorstaan. (-/10)
Perfect klaar om het 2de voorvak binnen te kunnen met the war on drugs, aan de linkerkant, tegen de achterste ballustrade, 10 a 15 meter verder naar rechts had de exacte plaats geweest van 2022 waar we toen de asse van mijn vader uitstrooide tijdens
The war on drugs bezig was. Ik beloofde nog even terug te komen op de generale repetitie. Ik had echt gehoopt om ze zo intiem ook te mogen zien, had er bv een hele werchterdag voor opgegeven om dit rond te krijgen. En toen ik hoorde dat het niet zou gebeuren was het toch even een lastig momentje .maar nu ik er op terug kijk is dat perfect zoals het zou moeten gaan. Het maakt dat er zoveel mogelijk van ons gezin even terug konden keren naar bepaalde herinneringen en momenten en emoties voelen die gevoeld mochten worden.
ik was als enige dus aanwezig dit jaar op dit speciale plekje voor het hoofdpodium; en van de rest wist ik dat er werd meegekeken vanuit thuis. Tijdens het wachten aan de praat geraakt met Guy, (moest je hier zitten hallo!) die er al bij was vanaf 1980. En heerlijke verhalen vertelde over die jaren met de voetbalploeg en de varkenscontainers enzoverder. En bleek dat we een gezamenlijke kennis hadden (een goede vriend van hem is een werkcollega van mij

).de wereld is klein.
Ik ga dit proberen fileren zoals de echte hier.
Het begon met de opener van het “nieuwe”
Who’s that. Welke hiervoor enkel nog maar in de USA werd gespeeld en nog niet op een album staat. We kregen dus de officiële primeur (op de repetitie na dan). Heerlijk nummer dat mooi en zachtjes laagje na laagje toevoegde voor mij. En dan die solo. Prachtig werk en doet me enorm uitkijken naar een nieuwe plaat! Dan
Red Eyes, direct een dikke hit er door knallen, het deed de show alleen maar ten goede, de sfeer, de goesting van de band, het publiek, alles begon crescendo te gaan. En sterk om dit al als 2de te spelen, zit meestal veel later in de sets. Het deed vermoeden voor het beste. En ja hoor daar komt door emotie tergende en zalige
pain aan. Een van de 3 emo nummers. En daar waren ze de waterlanders. Minder dan anders maar even oprecht als altijd. Mijn vader voelde veel verbondenheid bij dit nummer toen het duidelijk was dat de kankerhandeling geen baat meer had.
Hoe die song zo opbouwt, hoe die lyrics gebracht worden. Alles is met emotie en karakter. Prachtig. Geen nood aan flamethrowers, gekke co2 blazers, confetti, gewoon scheuren, trekken botsen en echtheid.
En dan is het een
ocean between the waves, en voel ik aan alles dat dit een epische set wordt. Want ieder nummer klinkt net iets anders dan de 4 keer vorige keren, maar net wat zachter, gelaagder in de opbouw momenten en dan de solos komen er keer op keer prachtig in, soms ter ondersteuning, soms heel aanwezig en losgeslagen.
En dan
harmonia’s dream en daar valt het helemaal op dat deze song echt een bazen song is. En begin ik stiekem te vrezen voor die ene song. Ondertussen genieten we ten volle van alles wat er daar op het podium gebeurd, van baslijntjes, keyboard toetsen, alles lijkt zodanig geplaatst dat het geheel mooi omhoog wordt getild naar een nieuwe standaard (emo song 2 want dit is de gene waar we op werchter mijn pa hebben uitgestrooid wegens het andere niet op de setlist toen).
En dan is het daar
Thinking of a place, dan toch, want bv op pinkpop 23 en Werchter 22 niet op de setlist
En man, wat een versie was dit met dave op de fretless gitaar. Het klonk allemaal net iets grootser in de zachtheid, de solos waren net iets minder overheersend, breekbaar mooi, een gevoel van yes, we zijn er, hij is er ook op zijn manier bij, we eren het leven en de momenten. Hier was het echt tranen met tuiten. En dat zou het moeten zijn. Het hoogtepunt, en toen dacht the war on drugs, weet je wat
We doen een uitermate vuile, urgente, met een crescendo tempo naar boven, continue openbouwend naar een vulkaanuitbarsting van de nummers hiervoor die zachtjes gelaagd naar boven aan het gaan waren versie van
under the pressure.
Deze was echt ongezien, zo ongelofelijk hard en snel en alles wat het maar moest zijn, geen woorden voor. Afsluiter
the strangest thing was de perfecte landing om zolang in de zevende hemel te zijn. En hilarisch als men opeens beseft, ow shit me hebben nog een minuutje maar om Adam de band te zien opmennen van kom we moeten nu afsluiten.
Heerlijk abrupt einde.
11/10 hier zou niets meer over kunnen volgens mij.
Om dan de dag even helemaal anders af te sluiten toch terug in klub w geraakt en naar
Blood incantation gaan zien.
Ja vocal wise niet altijd mijn ding maar ongelofelijk strak in alles wat ze doen, top muzikanten, en ik ga me hier echt meer in verdiepen! En wat een heerlijk contrast met TWOD ook, en daarom hou ik zo van werchter. Helaas was de klub wim amper gevuld, maar zij die dit gezien hebben kregen wel echt een top uurtje!
8/10
Daarna naar de bus en slapen