Graspop Metal Meeting 2026

Als ik zie hoe andere bekende festivals dit jaar heel gemakkelijk lijken af te stevenen naar een uitverkocht bordje, vermoed ik toch dat er wat meer aan de hand is.
Misschien dat men door de geopolitieke situatie minder ver op vakantie gaat, of minder vliegvakantie of zo.
Daardoor komt er wat budget vrij.
Om toch niet gewoon thuis te blijven gaan ze dan maar naar festivals.

Of misschien gewoon FOMO.
Net omdat het lijkt dat alle grote festivalnamen gaan uitverkopen, wilt iedereen zeker zijn dat ze minstens op 1 van de festivals aanwezig waren.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf, Lars. en saurus
Aanvulling wegens vakatnie :D

Zaterdag

Jupiler Stage:

Feuerschwanz - 9
Queensrÿche - 8
Sonata Arctica - 5
Primal Fear - 9
Orden Ogan - 5
Vicious Rumors - 5

Metal Dome:
Rivers Of Nihil - 6
Faetooth - 6
Tesseract - 5
Uncle Acid & The Deadbeats - 7
Catch Your Breath - 3
Mouth Culture -6
Loathe - 4

^ingevuld volgens het principe "enige podium, geen clashes"

Daar kan je van gaan verschieten.
Je hebt natuurlijk altijd mensen die de hele dag aan de mainstage blijven staan.
Maar veel dagbezoekers luisteren echt wel in om zoveel mogelijk uit hun dag te halen. Veel kopen ook een ticketje voor de headliner of voor te zeggen ik was erbij.
Zeker als je ziet de dag van Maiden is altijd heel snel uitverkocht op graspop.

Het zou inderdaad wel kunnen, maar ik ken in in men buurt niemand die dat doet, buiten mezelf sinds kort en dan nog beperkt, de rest koopt allemaal tickets op de paar gekende namen al ze naar een festival gaan.

Hoe dan ook lijkt het me niet raar dat als je boekt zoals dit jaar, met subs die eigelijk ook headliners konden zijn zoals WT en EC. Dat de dagen sneller uitverkopen dan met 1 klinkende naam en 3 namen die je sowieso niet hoger schat dan sub.

vind het op zich niet raar dat de verkoop toch nog meevalt. al is het toch ook weer vrijdag die nu achterblijft (was vorig jaar ook denk ik)

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en jonasvh
Het zou inderdaad wel kunnen, maar ik ken in in men buurt niemand die dat doet, buiten mezelf sinds kort en dan nog beperkt, de rest koopt allemaal tickets op de paar gekende namen al ze naar een festival gaan.

Hoe dan ook lijkt het me niet raar dat als je boekt zoals dit jaar, met subs die eigelijk ook headliners konden zijn zoals WT en EC. Dat de dagen sneller uitverkopen dan met 1 klinkende naam en 3 namen die je sowieso niet hoger schat dan sub.

vind het op zich niet raar dat de verkoop toch nog meevalt. al is het toch ook weer vrijdag die nu achterblijft (was vorig jaar ook denk ik)
Die vrijdag is nu toch ook wel door de onthoofding ervan met de cancel van Twisted Sister (en de in mijn ogen zwakke vervanger op die plek).

Als je initieel het rijtje Breaking Benjamin - Alter Bridge - Twisted Sister - Volbeat had, dan was dat ook echt een meer dan prima bovenkant van je affiche.

Laatst bewerkt:

het wegvallen van TS helpt natuurlijk niet voor de vrijdag verkoop. want volbeat hebben de meeste fans al gezien in het Sportpaleis, maakt het wel iets minder interessant

📢
Line-up update!
Unfortunately, Static-X and UADA have had to cancel their performances at #GMM26. They will be replaced by Combichrist and Ellende.
🤘

🔥
We also have good news for Venom fans! They will be joined by an infernal all-star line-up of guest musicians: Nergal (Behemoth), David Vincent (I AM MORBID / Terrorizer / Vltimas), Sakis Tolis (Rotting Christ), Diva Satanica (Bloodhunter, ex-Nervosa) and Blake “Bulldozer” Arenvurst (Interceptor).

📢
Line-up update!
Unfortunately, Static-X and UADA have had to cancel their performances at #GMM26. They will be replaced by Combichrist and Ellende.
🤘

🔥
We also have good news for Venom fans! They will be joined by an infernal all-star line-up of guest musicians: Nergal (Behemoth), David Vincent (I AM MORBID / Terrorizer / Vltimas), Sakis Tolis (Rotting Christ), Diva Satanica (Bloodhunter, ex-Nervosa) and Blake “Bulldozer” Arenvurst (Interceptor).
Heel tevreden met de vervangers, vooral met Ellende🤘

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en dvdh666
Volgens mij is Ellende een hele mooie vervanger voor het publiek van Uada.

Combichrist, opich qua genre enigszins vergelijkbaar aangezien het beiden industrial metal is, maar de nu-metal invloeden van static-x zitten er niet in bij Combichrist. Iets vergelijkbaars zoeken is vaak ook wel erg lastig dus daar reken ik ze niet op af maar vind Combichrist wel echt een rare act voor 's middags in het zonnetje. Lijkt me een fijne act voor 's avonds in een tent. Ze staan ook op Alcatraz dit jaar, maar daar staan ze ook smiddags op de mainstage. Prima last minute vervanging, maar wel enigszins een rare boeking.

Al met al ben ik tevreden, want tijdens static-x had ik al andere bands die ik graag wilde zien. Ik kan nu rustig naar Ankor gaan, waar ik ook wel naar uit kijk :)

Ook heel fijn dat het in de timetable één op één vervangingen zijn :)

📢
Line-up update!
🤘
Mooie vervangers, maar veel heb ik er niet aan, vrees ik..

Combichrist clasht grotendeels met Ankor, en staat ook al op Alcatraz (waar ze wat korter clashen met Coven en A Thousand Sufferings).
Sowieso jammer dat ze op beide festivals zo vroeg op een main stage staan, zouden ergens laat in een tent veel beter tot hun recht komen.

Voor Ellende geldt hetzelfde als voor Uada, clashen met Rivers Of Nihil.
Daar ben ik nog niet over uit, zal ik nog eens goed moeten inluisteren, anders momentbeslissing.
🔥
Dit was toch al bekend?
Zag het van de week nog bij de bandintro op de website staan:

1780410936062.png

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Ik was die gastenlijst van Venom ook al ergens tegen gekomen, inderdaad, maar ik heb daarstraks gewoon hun facebook post gecopy/paste.

Over de vervangers, ik moet eerlijk zeggen dat ze beter passen dan ik verwacht had.
Combichrist ipv Static-X begrijp ik nog redelijk, al is Combichrist toch iets meer naar de Dance waar Static-X meer de Nu-Metal is. (overdreven gesproken, natuurlijk, want het is nog altijd geen Pendulum).

Ellende ken(de) ik nog niet, maar de eerste minuten vind ik niet verkeerd, dat betekent dus dat mijn zaterdagclash nog altijd niet opgelost is. Wat Uada vs Rivers of Nihil was is nu gewoon Ellende vs Rivers of Nihil geworden.

Dit was toch al bekend?
Zag het van de week nog bij de bandintro op de website staan:

Bekijk bijlage 20852
Volgens mij is dit niet eerder gedeeld hier op het forum, heb hier wel een keer voorbij zien komen dat Sakis Tolis erbij zou zijn maar de overige namen zijn volgens mij wel nieuw hier (geloof wel dat het al in de bio stond hoor, maar hier op het forum nieuwe informatie bedoel ik)

Killus: ik was erg enthousiast om weer eens bij de marquee binnen te stappen, maar toen kwam de timetable... helaas gaan ze de clash niet overleven.

Gaerea: niks voor mij

Decapitated: niks voor mij

Vltimas: niks voor mij

Kanonenfieber: niks voor mij

The Gathering: niks voor mij

Venom: niks voor mij

Mastodon: niks voor mij

Ook de twee nieuwe aankondigingen gaan het voor mij niet worden. Maar gelukkig genoeg andere leuke dingen die dag :)

Hoe smaken kunnen verschillen 😄

Ellende heeft opgestaan tot de man begon klanken te produceren, das een avoid at all cost.

Combichrist wel wat langer geprobeerd maar wordt ik klaarblijkelijk zenuwachtig van.

Beide vervangingen gaan het em dus niet doen. Al ga ik Combichrist live wel nog eens een kans geven, mischien klikt er dan iets, na Ankor uiteraard.

Maar oef, geen clashes voor mij waar er geen waren

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Users who are viewing this thread