Graspop Metal Meeting 2026

Verwachten we nog een vervanger voor Static-X en Uada? Of gaat dit het zijn en dat de bands daar voor gewoon wat opschuiven?
uiteraard worden die vervangen. een band helemaal niet vervangen komt volgens mij alleen voor als de cancellation pas tijdens het festival bekend is

En is het normaal dat er vanuit GMM (of ik heb dit helemaal gemist) niets gecommuniceerd wordt over deze afzeggingen? En dat ze nog gewoon in de Line Up staan?
de laten dit inderdaad over het algemeen gewoon staan en kondigen direct in 1 keer alle cancellations en hun vervangers aan, dan wordt het vervolgens ook direct verwerkt in de poster en timetable

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en saurus
Ik verwacht wel een vervangingsact, zeker in het geval van Static-X.
Dat is niet alleen Graspop dat daar een vervanger nodig heeft, ook Nova Rock, Jera on Air hebben nog geen vervanging voor Static-X
(download heeft extra Creeper set, Hellfest heeft Sidilarssen en Coppenhell heeft Gatekeeper)

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Ik verwacht wel een vervangingsact, zeker in het geval van Static-X.
Dat is niet alleen Graspop dat daar een vervanger nodig heeft, ook Nova Rock, Jera on Air hebben nog geen vervanging voor Static-X
(download heeft extra Creeper set, Hellfest heeft Sidilarssen en Coppenhell heeft Gatekeeper)
Jera heeft ongeveer exact gelijk met jouw bericht hun vervanger aangekondigd, wel grappig.
daar zijn Ten 56, Doodseskader en Torn from oblivion toegevoegd aan de line up, welke van die drie static-x vervangt geen idee (maakt ook niet veel uit natuurlijk)

En is het normaal dat er vanuit GMM (of ik heb dit helemaal gemist) niets gecommuniceerd wordt over deze afzeggingen? En dat ze nog gewoon in de Line Up staan?
Het ligt er aan wat voor communicatiestrategie GMM (of LiveNation) hanteert. Het is al weken duidelijk dat deze 2 bands niet komen, dus hier nu nog steeds niet over communiceren is niet goed en je kan op z'n minst laten weten dat je bezig bent met een vervanger regelen. Er voor kiezen om niet te communiceren tot je vervanging hebt kan een paar dagen nadat het nieuws naar buiten is, maar je gaat niet meerdere weken stil blijven...

De ''last-call'' post krijgt daarom ook veel reacties hierover. Mensen gaan speculeren en hoe dichter het festival nadert, hoe meer mensen knopen gaan doorhakken voor festival of vakantie of iets anders. Dat hangt niet van 1 of 2 bands af, maar de lineup is al niet best en het is soms echt zoeken naar bands. Twisted Sister, Static-X en Uada stonden bij mij bijvoorbeeld alle 3 al op een interesse lijstje. Doet alleen maar afbreuk aan je naam/merk/product om zo lang stil te blijven.
Maar ik krijg sowieso niet het idee dat GMM nou de beste communicatie mensen in dienst heeft en het soms echt een beetje houtje-touwtje aan elkaar hangt 😅 . Wat knap is want het is toch één van de grootste metal festivals van Europa.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Het ligt er aan wat voor communicatiestrategie GMM (of LiveNation) hanteert. Het is al weken duidelijk dat deze 2 bands niet komen, dus hier nu nog steeds niet over communiceren is niet goed en je kan op z'n minst laten weten dat je bezig bent met een vervanger regelen. Er voor kiezen om niet te communiceren tot je vervanging hebt kan een paar dagen nadat het nieuws naar buiten is, maar je gaat niet meerdere weken stil blijven...

De ''last-call'' post krijgt daarom ook veel reacties hierover. Mensen gaan speculeren en hoe dichter het festival nadert, hoe meer mensen knopen gaan doorhakken voor festival of vakantie of iets anders. Dat hangt niet van 1 of 2 bands af, maar de lineup is al niet best en het is soms echt zoeken naar bands. Twisted Sister, Static-X en Uada stonden bij mij bijvoorbeeld alle 3 al op een interesse lijstje. Doet alleen maar afbreuk aan je naam/merk/product om zo lang stil te blijven.
Maar ik krijg sowieso niet het idee dat GMM nou de beste communicatie mensen in dienst heeft en het soms echt een beetje houtje-touwtje aan elkaar hangt 😅 . Wat knap is want het is toch één van de grootste metal festivals van Europa.
Wel een beetje contradictorisch wat je zegt. Als ze een post met last-call moeten uitsturen, gaat de verkoop toch net goed?

Het is altijd de strategie van GMM geweest om nooit een post te maken met "Band X heeft gecancelled, we zijn bezig met zoeken naar een vervanger".

Altijd is het als sidenote van andere info. Ik zie ze gewoon komende week het bericht uitsturen met de plattegrond en erbij "Helaas hebben Uada en Static-X geannuleerd. Zij worden vervangen door band X en Y". En daarmee is de kous af.

Het mag best gezegd dat ze wel hun best doen om het Metal Plaza gedeelte rond Metal Dome en Jupiler Stage ieder jaar weer wat te optimaliseren en verbeteren.
De doorstroom is de laatste jaren steeds verbeterd, dat was in 2022 (en al helemaal op de oude locatie tot 2019) toch wel een bottleneck.
De Beers & Stories, de tribune, het betrekken van de bomenrij bij het festival zijn toch allemaal fijne toevoegingen die het festivalgevoel en comfort alleen maar vergroten.
Met name het gebiedje bij de Beers & Stories is de afgelopen drie jaar steeds groter en beter geworden, en die trend lijkt dit jaar dus voortgezet te worden.
Je hebt toch het gevoel alsof je daar op een soort mini-festival binnen het festival bent. 🙂

1780395188413.png

Wel een beetje contradictorisch wat je zegt. Als ze een post met last-call moeten uitsturen, gaat de verkoop toch net goed?

Het is altijd de strategie van GMM geweest om nooit een post te maken met "Band X heeft gecancelled, we zijn bezig met zoeken naar een vervanger".

Altijd is het als sidenote van andere info. Ik zie ze gewoon komende week het bericht uitsturen met de plattegrond en erbij "Helaas hebben Uada en Static-X geannuleerd. Zij worden vervangen door band X en Y". En daarmee is de kous af.
het begint zelfs de best verkopende line up in jaren te worden inmiddels volgens mij? 3 dagen uitverkocht en een last call voor de combi's 3 weken voor het festival is volgens mij al een beter resultaat dan de afgelopen paar edities (zeker beter dan vorig jaar)

het is opzich best opmerkelijk dat ze met deze brede bovenkant (kleinere headliners, grotere subs) een beter resultaat weten neer te zetten dat met namen als Iron Maiden en Slipknot vorig jaar.

Ten 56, dat zou wel een heel grote upgrade zijn voor hun:
Van de second stage in Durbuy naar North Stage op GMM, en dat op 2 maanden tijd. (als zij de vervanging van Static-X zouden zijn)

Het mag best gezegd dat ze wel hun best doen om het Metal Plaza gedeelte rond Metal Dome en Jupiler Stage ieder jaar weer wat te optimaliseren en verbeteren.
De doorstroom is de laatste jaren steeds verbeterd, dat was in 2022 (en al helemaal op de oude locatie tot 2019) toch wel een bottleneck.
De Beers & Stories, de tribune, het betrekken van de bomenrij bij het festival zijn toch allemaal fijne toevoegingen die het festivalgevoel en comfort alleen maar vergroten.
Met name het gebiedje bij de Beers & Stories is de afgelopen drie jaar steeds groter en beter geworden, en die trend lijkt dit jaar dus voortgezet te worden.
Je hebt toch het gevoel alsof je daar op een soort mini-festival binnen het festival bent. 🙂

Bekijk bijlage 20846
Wel knap dat ze de bomen bij de Jupiler Stage regelmatig van plaats veranderen.

het begint zelfs de best verkopende line up in jaren te worden inmiddels volgens mij? 3 dagen uitverkocht en een last call voor de combi's 3 weken voor het festival is volgens mij al een beter resultaat dan de afgelopen paar edities (zeker beter dan vorig jaar)

het is opzich best opmerkelijk dat ze met deze brede bovenkant (kleinere headliners, grotere subs) een beter resultaat weten neer te zetten dat met namen als Iron Maiden en Slipknot vorig jaar.
Volgens mij niet zo raar.

Gelegenheidsbezoekers gaan geen 135 euro betalen voor enkel Slipknot of iron maiden als bekende naam en voor de rest vanalles wat ze niet kennen of boeit, wel sneller voor een band of 4 van niveau the offspring, limp bizkit,..

denk ik

En in tegenstelling tot velen op het forum hier gaat een gemiddelde festivalbezoeker niet inluisteren denk ik. Die kopen enkel voor de namen die ze kennen.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en CedricH
Wel knap dat ze de bomen bij de Jupiler Stage regelmatig van plaats veranderen.
Mja, de verhoudingen kloppen ook niet helemaal.. 😅
Heb geprobeerd de afmetingen van het hoofdterrein rond de main stages en Marquee ongeveer even groot te houden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de afstanden ook echt overal representatief zijn. ;)
Toch zie je duidelijk hoe de indeling van de Metal Plaza de laatste jaren is veranderd en gegroeid.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf, CedricH en saurus
Een vraagje die ik me stel: Vorig jaar werden oude GSM's opgehaald op de Proximus Merch-stand, en in ruil kreeg je x-aantal Skullies. Is dit een actie die zich mogelijk zou herhalen dit jaar? Heb hier wel een assortimentje liggen.

• Leuk
Waarderingen: CedricH

Gelegenheidsbezoekers gaan geen 135 euro betalen voor enkel Slipknot of iron maiden als bekende naam en voor de rest vanalles wat ze niet kennen of boeit, wel sneller voor een band of 4 van niveau the offspring, limp bizkit,..

denk ik

En in tegenstelling tot velen op het forum hier gaat een gemiddelde festivalbezoeker niet inluisteren denk ik. Die kopen enkel voor de namen die ze kennen.
Daar kan je van gaan verschieten.
Je hebt natuurlijk altijd mensen die de hele dag aan de mainstage blijven staan.
Maar veel dagbezoekers luisteren echt wel in om zoveel mogelijk uit hun dag te halen. Veel kopen ook een ticketje voor de headliner of voor te zeggen ik was erbij.
Zeker als je ziet de dag van Maiden is altijd heel snel uitverkocht op graspop.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Lars.

denk ik

Denk dat dat ook kan liggen aan het feit dat veel mainstream festivals (Werchter/Pinkpop) gewoon een stuk minder metal/hard rock boeken of dit jaar in het bijzonder geboekt hebben. Als hard rocker (niet metalhead dus) kan je best een leuk weekend hebben op Werchter 2022 met Pearl Jam, Metallica, Greta Van Fleet, The Killers en Turnstile.

En dan kijk je voor dit jaar Werchter en moet je met Mumford & Sons, The XX, Gorillaz (wel lachu, maar niet rock), The Cure en Moby denk ik behoorlijk wat bier hakken als je als hard rocker daar naartoe gaat. Raggende gitaren zijn allemaal naar kleinere plekjes geschoven. Dat verschuiven zie je bij Pinkpop ook. Foo Fighters is denk ik de enige boeking waar ik nog warm voor zou lopen.

Mainstream festivals lijken nog 'softer' te gaan en de grote metal festivals pakken nu de metal/rock bands die normaal op mainstream zouden staan. Vooral de donderdag trekt denk ik toch behoorlijk wat ''gemiddelde'' festivalbezoekers aan. Dat zijn dan mensen die absoluut niet naar de Marquee of Jupiler gaan, maar opzich prima het hele weekend kunnen vermaken bij mainstages en de Metal Dome.

Edit: is overigens geen sneer naar GMM. Als ik er nu met een andere blik naar kijk, niet de snob die voornamelijk tyfus herrie wil maar juist de meer algemene muziekliefhebber/hard rocker, dan heeft GMM wellicht een toegankelijkere line-up dan vrijwel elk ander grote festival in Europa.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread