Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2026

Toch jammer, vond het oude concept best tof. Lijkt er op dat dit soort festivals toch net niet genoeg aanslaan net zoals Headlines, jammer voor de 013 want vind het wel toffe concepten steeds.

Voor de Brabo's hier onder ons. Iemand ervaring met Popmonument Bergen op Zoom? Ik wil Fresku, Marathon, Ão, C'est Qui? En Death Sells wel meepakken, Is het een beetje te doen om te stage hoppen hier? Of zijn de afstanden hiervoor te groot?

Toch jammer, vond het oude concept best tof. Lijkt er op dat dit soort festivals toch net niet genoeg aanslaan net zoals Headlines, jammer voor de 013 want vind het wel toffe concepten steeds.
Jammer inderdaad, maar er ontbrak de voorgaande jaren ook wel een beetje durf/scherpte/geluk(?) in de programmering. Dat jaar met The Murder Capital als grootste naam was tof, maar je hebt toch wel echt een grote publiekstrekker nodig om meer dan 1000 man te lokken. Veel van die namen zie je door het jaar heen overal opduiken.

Jammer inderdaad, maar er ontbrak de voorgaande jaren ook wel een beetje durf/scherpte/geluk(?) in de programmering. Dat jaar met The Murder Capital als grootste naam was tof, maar je hebt toch wel echt een grote publiekstrekker nodig om meer dan 1000 man te lokken. Veel van die namen zie je door het jaar heen overal opduiken.
Tsja de grotere festivals wel. Maar ik vond de prijs/aanbod verhouding eigenlijk best wel sterk. Voor een early bird ticket kon je best voor een ok prijs meerdere leuke bandjes meepakken, zo van zelf sprekend is dat niet imo. Ik vond het opzich best wel gedurfd verder daar lag het niet aan. Maar hier in Brabant moet er toch altijd een "leutige" naam tussen staan anders komt er dus blijkbaar niemand op af.

Ik blijf wel hopen dat ze bij de 013 dat soort festival concepten blijven proberen, want ik vind het gewoon leuk om meerdere acts op een dag mee te pakken, dan heb je echt waar voor je geld.

Voor de Brabo's hier onder ons. Iemand ervaring met Popmonument Bergen op Zoom? Ik wil Fresku, Marathon, Ão, C'est Qui? En Death Sells wel meepakken, Is het een beetje te doen om te stage hoppen hier? Of zijn de afstanden hiervoor te groot?
Volgens mij vindt het plaats in Gebouw-T, De Markiezenhof en De Maagd. Ik weet niet waar 'jouw' bands staan, maar alles is max. 10 minuten lopen van elkaar.

Volgens mij vindt het plaats in Gebouw-T, De Markiezenhof en De Maagd. Ik weet niet waar 'jouw' bands staan, maar alles is max. 10 minuten lopen van elkaar.
O dat is wel te doen, hoewel ik er vlak bij woon ben ik eigenlijk helemaal niet bekend in Bergen op Zoom. Ik weet waar Gebouw-T is, maar geen flauw idee of het een beetje centraal ligt eerlijk gezegd.

O dat is wel te doen, hoewel ik er vlak bij woon ben ik eigenlijk helemaal niet bekend in Bergen op Zoom. Ik weet waar Gebouw-T is, maar geen flauw idee of het een beetje centraal ligt eerlijk gezegd.
Het ligt redelijk in het centrum. In de beginjaren was dit evenement deels betaald en deels gratis en waren er ook leuke bands in kroegen als Die Twee, Ponderosa en La Pucelle. Ooit heb ik daar Peuk, Dirk, Teen Creeps, Kieff, Tape Toy en Lip Service gezien. Geweldig!

Kleine zalen waren altijd goed vol, het probleem was echt de main die bij sommige acts redelijk gevuld was maar vaak ook voor max 25%. Ik snap de pivot wel, als een gedeelte van je festival gewoon werkt('nieuwere' bandjes op kleine locaties) is het productioneel/geld-technisch ook gewoon veel slimmer om de grote main eruit te halen, kleine zaal is een prima hoofdpodium voor iets als sprints, en dan een kroeg-venue als de Cul erbij te voegen omdat het publiek dit toch lijkt te willen meer dan de grote main. Iets als sprints(met uitzondering van de Ekko show) en Mên An Tol spelen op veel festivals maar in een zaaltje als de kleine zaal is het toch wat kleiner dan menig tent die ze spelen. Veel bandjes die overal spelen dus de kleinere setting kan je unieker maken.

Ze praatte er vorig jaar al wat over dat ze zoekende waren maar wel steeds meer een visie kregen wat het moest zijn na de vorige editie in een best open klein interview met 3voor12

De NS was dus niet de enige reden dat de Main tijdens de afsluitende act niet gevuld was. Holthuis: ‘We moeten nog steeds ons eigen plekje vinden, want er zijn gewoon heel veel goede festivals in Nederland.’ Het is een proces van vallen en opstaan: ‘Dit jaar was misschien niet waar we op hadden gehoopt qua cijfers, maar ik denk dat het qua sfeer en beleving wederom een schot in de roos was.’ Ook dit jaar heeft het festival weer verdere stappen gezet in de algehele sfeer. ‘We zijn sinds vorig jaar bezig met het idee dat het meer als een festival mag zijn. Bezoekers moeten kunnen dwalen en hoekjes kunnen ontdekken.’ Toonbeeld daarvan was dit jaar de Chaos Corridor, die de Terror Toilet van vorig jaar verving. Volgens Daan kunnen we daar komende jaren nog veel meer van verwachten: ‘Misschien doen we volgend jaar wel twee van dat soort plekjes, of zelfs een rooftopbar. We willen sowieso het pand weer omgooien, dat houdt het ook leuk.’

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en wenteldave
Ik ga bijna elk jaar naar Popmonument, is allemaal goed aan te lopen. Je zal soms wel keuzes moeten maken maar ja dat is met elk festival. Voor zover ik weet is het dit jaar Markiezenhof, Gebouw-T, De Maagd en Provoosthuis als locaties. Markiezenhof, De Maagd & Provoosthuis liggen het dichtst bij elkaar, Gebouw-T ligt er iets verder vandaan maar is ook goed aan te lopen.

Als er nog mensen met de auto naar London Calling gaan vandaag, P+R Rai is dicht en P+R Noord is vol. Bij P+R Boven ‘t IJ was nog wel ruimte net.

Merzbow 26 september naar conflux festival in Rotterdam volgens Swamp bookings, nog niks lijkt het uit het festival zelf bekend. Mogelijk interessant om in de gaten te houden

• Leuk
Waarderingen: fred alweer..
Doen ze best netjes daar in Venlo!
Is op zich altijd wel leuk, genoeg om te ontdekken verspreid over het festival. En al helemaal omdat het in mijn eigen stadje is en gewoon gratis toegankelijk. Maar in tegenstelling tot vorige jaren ontbreekt voor mij tussen de "grote" namen nog net even die ene die mij echt naar het festival zou trekken. Dus ik hoop dat ze die als verrassing nog uit de hoge hoed weten te trekken in de nog komende aankondigingen. En anders ben ik er bij goed weer nog altijd minimaal 2 van de 4 dagen waarschijnlijk wel te vinden...

Oranssi Pazuzu, Múr en Primitive Warfare (zaterdag) en Der Weg Einer Freiheit en Conjurer (zondag) voegen zich bij de line-up van Samhain Maastricht. Met name die zaterdag begint krankzinnige vormen aan te nemen nu!

702732188_1299580422272735_4243762274790119163_n.jpg

Oranssi Pazuzu, Múr en Primitive Warfare (zaterdag) en Der Weg Einer Freiheit en Conjurer (zondag) voegen zich bij de line-up van Samhain Maastricht. Met name die zaterdag begint krankzinnige vormen aan te nemen nu!

702732188_1299580422272735_4243762274790119163_n.jpg
Die zaterdag is met WITTR en Oranssi Pazuzu best wel leuk, en ik zoek al langer een excuus om richting de Muziekgieterij te komen na de verhalen hier. Even paar nachtjes over slapen :) !

Users who are viewing this thread