GMM Marquee Bracket

Dimmu Borgir - Soulfly: 3-7
Emperor - Paradise Lost:0-10
Lamb Of God - My Dying Bride:6-4
Meshuggah - Opeth:1-9

Lamb Of God - My Dying Bride: 0-10
Wat deze betreft helemaal eens met @JK79: als het tijd is om de mainstage bands eruit te stemmen, dan is dit wel het ultieme voorbeeld. Ik zei het in de vorige ronde al: My Dying Bride is bijna vergroeid met de Marquee en zou alleen al op basis van hun geschiedenis met dit specifieke podium een prachtige winnaar zijn.
Ook eens, al is dat natuurlijk niet het enige argument.
Cradle Of Filth is als record headliner (enkele malen zelfs boven MDB) zo mogelijk nog meer vergroeid met de Marquee, maar won de 1e ronde nipt van Cavalera Conspiracy, verloor de 2e ronde kansloos tegen Amenra, en had het de 3e ronde weer zwaar tegen (nota bene) Suicidal Tendencies.
Persoonlijke smaak of vendetta's spelen dan ook hier (net als in de H/H spellen) weer een grote rol.

Verder wil het feit dat een band tegenwoordig eerder op main staat, niet zeggen dat ze dan niet meer in de Marquee zouden passen.
En zoals gezegd stemmen we in principe 'met het oog op verleden, heden en toekomst', vandaar dat een band als LOG ook best hoge ogen kan en mag gooien (idem voor bands die niet meer bestaan zoals TON of COB).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian
Ik denk niet dat ik moreel winnaar wordt vandaag 😬 :ROFLMAO:

Dimmu Borgir - Soulfly: 10-0
Hoewel ze van mij met een orkest ook op de main mogen
Emperor - Paradise Lost: 10-0
Lamb Of God - My Dying Bride: 1-9
Meshuggah - Opeth: 9-1

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: MetalLimbo
Dimmu Borgir, ik heb hele goeie live herinneringen aan hun sets in de Marquee en elders, hoe ze nu gaan zijn weet ik helaas nog niet. Ik heb gelukkig vorig jaar nog wel het laatste optreden gezien met Galder, die dit jaar aanwezig is met Old Man’s Child. Soulfly was afgelopen jaar weliswaar afzien in de brandende zon, toch nog genoten met wel flink wat biertjes en water. Soulfly zou tegenwoordig wellicht beter kunnen passen op de Jupiler Stage net als hun Max & Iggor Cavelera project in 24?

Emperor - Paradise Lost: 3-7
Dit is wel een heel vervelend duel, twee van mijn persoonlijke favorieten, typische Marquee bands en van beiden briljante optredens gezien. Paradise Lost gaat dan toch winnen, ze zijn nu eenmaal een belangrijk onderdeel van de muzikale rode draad in mijn leven.

My Dying Bride heeft met hun passages al lang en breed bewezen dat ze tot de top behoren van de Marquee HL’s. Voor mij geen schijn van kans voor Lamb Of God in dit duel, alhoewel ze in de Marquee zeker niet zouden misstaan.

Meshuggah - Opeth: 6-4
Ook weer een heel vervelend duel. Normaliter zou ik kiezen voor Opeth, maar Ik laat deze strijd afhangen van mijn live ervaringen met beiden in de Marquee. In dat geval gaat Meshuggah er met een kleine overwinning vandoor, die heb ik destijds toch nog intenser beleeft dan Opeth.

Laatst bewerkt:
Ook eens, al is dat natuurlijk niet het enige argument.
Cradle Of Filth is als record headliner (enkele malen zelfs boven MDB) zo mogelijk nog meer vergroeid met de Marquee, maar won de 1e ronde nipt van Cavalera Conspiracy, verloor de 2e ronde kansloos tegen Amenra, en had het de 3e ronde weer zwaar tegen (nota bene) Suicidal Tendencies.
Persoonlijke smaak of vendetta's spelen dan ook hier (net als in de H/H spellen) weer een grote rol.

Verder wil het feit dat een band tegenwoordig eerder op main staat, niet zeggen dat ze dan niet meer in de Marquee zouden passen.
En zoals gezegd stemmen we in principe 'met het oog op verleden, heden en toekomst', vandaar dat een band als LOG ook best hoge ogen kan en mag gooien (idem voor bands die niet meer bestaan zoals TON of COB).
Eens, maar de oproep om typische mainstage acts er nu uit te stemmen komt ook niet van mij. Ik zit meer in het kamp 'iedereen moet zelf weten wie volgens hem de ultieme Marquee act is'. Puur naar mezelf kijkende krijgen de acts die ik daadwerkelijk in de Marquee goeie sets heb zien spelen de meeste punten. Aangevuld met een stukje persoonlijke smaak. Mijn opmerking over LOG was dus vooral nav wat JK79 al constateerde dat er mensen zijn die hebben opgeroepen om de mainstage acts eruit te wippen en dan zelf de punten aan LOG ipv MDB geven. Dat snap ik dan gewoon niet zo goed, want dan ga je in tegen je eigen oproep.

Ik ga er vanuit dat ze er thuis horen, anders hadden ze niet mee moeten doen. Ik kies gewoon mijn favoriete bands/performances.

Maar goed, ziet er naar uit dat de kwartfinales sowieso gaan bestaan uit vrij klassieke Marquee-bands, dus het lost zichzelf wel op.

• Leuk
Eens, maar de oproep om typische mainstage acts er nu uit te stemmen komt ook niet van mij. Ik zit meer in het kamp 'iedereen moet zelf weten wie volgens hem de ultieme Marquee act is'. Puur naar mezelf kijkende krijgen de acts die ik daadwerkelijk in de Marquee goeie sets heb zien spelen de meeste punten. Aangevuld met een stukje persoonlijke smaak.
Ik ga er vanuit dat ze er thuis horen, anders hadden ze niet mee moeten doen. Ik kies gewoon mijn favoriete bands/performances.

Maar goed, ziet er naar uit dat de kwartfinales sowieso gaan bestaan uit vrij klassieke Marquee-bands, dus het lost zichzelf wel op.
Kan me ergens in al deze opvattingen wel vinden eigenlijk, het idee om mainstage bands eruit te stemmen komt ook gewoon verrassend vaak overeen met mijn eigen smaak dus dat is dan een mooi argument om erin te gooien ;) voel er ook wel oprecht iets voor dat juist in dit spel de niche af en toe verkozen dient te worden boven de meer mainstream namen, maar als Jamel bijvoorbeeld over Amon Amarth zegt: "die hebben 20 jaar terug een Marquee set gespeeld die me nog steeds bijstaat", dan kan ik mij ook best voorstellen dat dat zwaarder weegt dan het feit dat ze intussen voor een vol mainstage veld spelen. En daar kijk ik ook weer anders naar dan een Behemoth of een Emperor, die ook hoge mainstage spots gespeeld hebben maar daar toch ook vooral voor select publiek speelden, en meer "thuis" voelen in de Marquee. Want ja, elke band moet daar inderdaad weleens hebben gestaan om überhaupt in de pot te zitten, het hangt er natuurlijk ook vanaf of je "verleden, heden, en toekomst" inclusief of exclusief interpreteert. Moet een band aan alledrie de tijdvakken voldoen of is slechts één, bijvoorbeeld alleen verleden, genoeg? Zoveel mensen, zoveel opvattingen...

En wat met Type O Negative? Die passen perfect in de Marquee, maar zonder tragisch verlies van Steele zou dat ondertussen misschien een legacy band kunnen zijn die hoog staat op een main stage.

• Leuk
Waarderingen: won666
Kan me ergens in al deze opvattingen wel vinden eigenlijk, het idee om mainstage bands eruit te stemmen komt ook gewoon verrassend vaak overeen met mijn eigen smaak dus dat is dan een mooi argument om erin te gooien ;) voel er ook wel oprecht iets voor dat juist in dit spel de niche af en toe verkozen dient te worden boven de meer mainstream namen, maar als Jamel bijvoorbeeld over Amon Amarth zegt: "die hebben 20 jaar terug een Marquee set gespeeld die me nog steeds bijstaat", dan kan ik mij ook best voorstellen dat dat zwaarder weegt dan het feit dat ze intussen voor een vol mainstage veld spelen. En daar kijk ik ook weer anders naar dan een Behemoth of een Emperor, die ook hoge mainstage spots gespeeld hebben maar daar toch ook vooral voor select publiek speelden, en meer "thuis" voelen in de Marquee. Want ja, elke band moet daar inderdaad weleens hebben gestaan om überhaupt in de pot te zitten, het hangt er natuurlijk ook vanaf of je "verleden, heden, en toekomst" inclusief of exclusief interpreteert. Moet een band aan alledrie de tijdvakken voldoen of is slechts één, bijvoorbeeld alleen verleden, genoeg? Zoveel mensen, zoveel opvattingen...
Ik kijk er zelf naar vanuit wat ik zelf graag nog zou willen zien in de Marquee of waarvan ik iets gezien heb wat mij aansprak. Mijn opmerking ging vooral over de deelnemers die rondes lang lopen te verkondigen dat Mainstage bands eruit moeten maar dan zelf nu 10 punten aan LoG (mainstage band) geven in een duel tegenover MDB (typische Marquee band). Iedereen mag zelf weten hoe hij stemt maar het was eerder gewoon een observatie.

Ik ben één van de hypocriete mensen die eerst begon over het eruit stemmen van mainstage bands en dan vervolgens wel voor Lamb of God stemt, dat geef ik wel eerlijk toe. Voor mij blijft de herinnering van de verpletterende marquee show van LoG 14 jaar geleden toch in mijn geheugen als één van mijn favoriete Graspop herinneringen. Daarnaast speelt het ook mee dat ik niet veel ken van MDB en dat ik hier ook al veel fans zag reageren dat ze niet weten hoe goed de band nog live is zonder de zanger. kan best geloven dat die ook wat fantastische marquee shows op hun naam hebben staan maar voor mij weegt het oog op de toekomst toch ook altijd wel mee. heb zelf overigens ook niet het idee dat LoG een vaste mainstage headliner is op Graspop, denk dat die best nog op een lagere positie kunnen terugkomen.

• Leuk
Waarderingen: JK79, Joslittel en Jamel
En wat met Type O Negative? Die passen perfect in de Marquee, maar zonder tragisch verlies van Steele zou dat ondertussen misschien een legacy band kunnen zijn die hoog staat op een main stage.
wat mij betreft mogen alle bands die niet meer bestaan snel uit het spel (had ze zelf liever buiten het spel gelaten) maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld geloof ik. weet dat het ook met het oog op het verleden is, maar als de ultieme headliner een naam is die niet meer bestaat vind ik dat nogal een deprimerende uitkomst naar de toekomst toe. (bijvoorbeeld als Ozzy in de Graspop hurt/heal had gewonnen)

wat mij betreft mogen alle bands die niet meer bestaan snel uit het spel (had ze zelf liever buiten het spel gelaten) maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld geloof ik. weet dat het ook met het oog op het verleden is, maar als de ultieme headliner een naam is die niet meer bestaat vind ik dat nogal een deprimerende uitkomst naar de toekomst toe. (bijvoorbeeld als Ozzy in de Graspop hurt/heal had gewonnen)
Constateren dat een inmiddels gestopte/overleden act op dit moment nog niet is overtroffen zegt toch niks over de toekomst? Wie weet is volgende editie wel het moment dat het overtroffen wordt. Dit spel is een momentopname, toekomstige optredens en bands die nog Marquee headliner moeten worden kunnen per definitie niet meegenomen worden dus hoeveel kunnen we hier nu zeggen over de toekomst, ongeacht de uitkomst? Stemmen vanuit je wensen voor de toekomst is natuurlijk helemaal valide, maar het alternatief is maar zo deprimerend als je het zelf maakt ;)

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Dit vind ik nu eens een makkelijke ronde.

4 keren een band die ik absoluut top viod in vorige Marquee passages vs een band waar ik veel minder mee heb.
Gemakkelijk om even persoonlijke smaak te laten primeren zonder toegevingen op eerdere keuzes

Emperor - Paradise Lost: 0-10
Meshuggah - Opeth: 0-10

Dimmu Borgir - Soulfly: 6-4
Emperor - Paradise Lost: 1-9
Meshuggah - Opeth: 8-2

Wat mij betreft is de Marquee headlinespot de mooiste spot op de Graspop poster. Ik kies dus steeds voor mijn persoonlijke favorieten, omdat dat automatisch dus ook de band is die ik het liefst als Marquee headliner zie. Vandaag wel een aantal pijnlijke keuzes, dit is het geworden:

Emperor - Paradise Lost: 4-6 ai...
Lamb Of God - My Dying Bride: 4-6 ai ai...
Meshuggah - Opeth: 1-9 ai ai ai...

Emperor - Paradise Lost: 10-0

En om hier nog even aan te sluiten aan het Main Stage vs Marquee debat: Ik heb hier ook gewoon gestemd op Main Stage bands (In Flames, Amon Amarth) omdat ik het écht bijzonder cool zou vinden als deze ooit (nog?) eens de Marquee mogen afsluiten. Beetje eenzelfde verhaal als een Anthrax dit jaar.

mijn favoriete marquee headlineshows zouden nog allemaal kunnen denk ik in het spel:
Kreator
Children of bodom
Emperor
Amon amarth

• Leuk
voor vandaag
Dimmu Borgir - Soulfly: 6-4
Dimmu hoort zeker thuis in de marquee, maar mag van mij ook eens de mainstage afsluiten in het donker.
Soulfly kan je overal kwijt altijd wel feest.

Emperor - Paradise Lost: 9-1
Emperor altijd goed live enkel jammer dat ze maar zelden de marquee volledig gevuld krijgen voor hun genre.
Paradise lost verdient zeker een plaatsje in de marquee maar als ik moet kiezen laat in Emperor toch de dag afsluiten.

Lamb Of God - My Dying Bride: 5-5
Lamb of god past overal.
Myd dying bride niet echt mijn ding maar wel een van de ultieme bands voor de marquee.

Meshuggah - Opeth: 5-5
Mehuggah al meermaals goed gezien in de marquee en staan er zeker als headliner op zn plek.
Opeth idem maar zou ze ook eens in het donker op de main durven zetten.

• Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian
Dimmu Borgir - Soulfly: 8-2
Emperor - Paradise Lost: 2-8

Users who are viewing this thread