Album releases 2026

Intussen zeer positief verrast van de nieuwe Lykke Li. Meer een EP dan een volledig album, maar een aantal sterke nummers en een mooie flow. Niet verwacht eigenlijk. Vooral Knife In The Heart gaat nog lang blijven bangen.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Geen fan maar zoals aangehaald in PP-forum toch "open-mind" beluisterd: 6,5 nummers vind ik verrassend genoeg oké tot goed, namelijk:

1. In My Head
2. Castlevania
3. Deathwish
7. Murder Me
8. Falling To Pieces
9. I Hear Voices (3 minuten te lang, vandaar de 6,5)
10. Forget Me

Emo Song & Hurt bevestigen waarom het "suikerzoete" debuut mijn ding niet was en Wake Up & Ghost Girl zijn (voor mij) overbodig opvulling.
Suikerzoet? Que? En dan ook nog Emo Song noemen met dat episch einde? Volgensmij luisteten we naar twee verschillende bands.

Ik ben trouwens ook nog niet volledig weggeblazen, ik vind sommige songs wat... inwisselbaar?

• Leuk
Waarderingen: Nelios
Waar ik persoonlijk van walg bij The Haunted Youth is het zelfmedelijden van die zanger.
Boys Cry Too, Murder Me, Falling To Pieces, Hurt, Deathwish, "I'm better off dead sometimes", "My life is going nowhere", "I just wanna die", ...

Vanaf wanneer wordt kwetsbaarheid een stijlkeuze? Vanaf wanneer wordt het een trucje?
Ai, da's een pijnlijke uitspraak 😅

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Matjes
Nu jullie zo bezig zijn met de lijst van deze week, kijk ik nog even terug op mijn lijst van 1 mei:

Drakulas - Midnight City: Dit is een alleraardigst punkrock-album met wat synth en garage-invloeden. De snellere nummers ‘Singin’ With My Tongue Cut Out’, ‘ Garbage Strike’, ‘Morning Night’, ‘Boys Like Me, Girls Like You’ en ‘Learn The Curve’ vind ik de lekkerste.

Genre Is Death - Attractive People: Postpunk met noise-invloeden of is het noiserock met postpunk-invloeden? Hoe je het ook wendt of keert, dit is een prima klinkend album. Het begint al ijzersterk met ‘Heaven Hits The Wall’, ‘Safe Songs’, ‘Attractive People’ en gaat daarna verder met lekkere songs als ‘Ashes’, ‘Repulse’, ‘Swine / Beyond Good People’ en ‘Talk (Bisi’s Version)’.

Mleko - Feast of St. Perpetua (EP): Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dit een mix is van jazz, mathrock, postpunk, post-rock. Wat je er ook op plakt, dit is gewoon een fantastische EP. Dit moet haast wel de nieuwe sensatie van de komende jaren worden. Ik vind ‘Denouement’, ‘Lego Sex’, ‘Gub Rock’, ‘As It Goes’ en ‘Tom’s Tune’ de lekkerste nummers. Oh, dat is alles.

Fingerswoventogether – As The Lie Became Truth (EP): Deze stond niet op mijn oorspronkelijke lijst van 1 mei, maar is die week wel gereleased. Dit is behoorlijke recht toe recht aan screamo, maar zeker zeer lekker. Met name ‘...And Now We're Nothing’, ‘Holding Onto Something Out of Arms Reach’ en ‘One Glass Eye and Knives for Hands’ zijn meer dan prima.

PLOT – Food Chain: Ook deze stond niet op mijn oorspronkelijke lijst van 1 mei, maar is ook die week gereleased. Heerlijke noiserock met (post)punk en avantgarde-rock-invloeden. Met ‘Dead End’, ‘Cut To Pieces’ en ‘Catch A Cab’ gaat ie direct goed van start. Verder zijn ‘Pickles’, ‘Infiltrator / Party World’, ‘Frozen Jungle’ en ‘The Convenience Of Meat’ heel erg fijn. Kortom: prima album!

Sivo - Sve Će Doći Na Svoje: Ik ben nooit zo echt van de instrumentale muziek, maar deze noiserock/post-rock-plaat vind ik niet verkeerd. Sterker nog: ik vind het eigenlijk extreem lekker. Het album gaat heerlijk tekeer en dan vooral de nummers ‘Pokušavam Da Ne Vidim I Ako Već Znam’, ‘Moje Srce Ponekad Sporo Kuca Kao Proleće’, ‘Borim Se Da Ne Postojim Dok Moje Noge Čvrsto Stoje Na Zemlji’ en ‘Kada Bi Bih Imao Devet Života, Ovaj Bi Ti Dao’.

Overige tips:
Laugh Track - Atropos [hardcore punk]
Midscale - Dread, This Could Save You (EP) [indierock, post-rock, shoegaze] > LotD
Modern Woman – Johnny’s Dreamworld [artrock, experimental, indierock, postpunk]
Moon Walker - Wasteland Country [indierock, grunge]
Ugly Ozo – Dive (EP) [indierock, grunge]

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: B0G5 en Bubba
Vanochtend begonnen met Karmanjakah - Diamond Morning, ik was erg onder de indruk van de singles maar het album heeft nog wat extra luisterbeurten nodig. Nu Culture Wars - Don't Speak, er stond een nummer in mijn release radar dat erg fijn klonk dus meteen het album maar aangeslingerd. Kende de band niet maar deze ga ik zeker vaker luisteren. En dan straks ook nog even The Haunted Youth erachteraan als ik dan toch bezig ben.

Ik wil ook graag wat aandacht vragen voor het nieuwe album van Jim E. Brown. Misschien wel zijn beste tot nu toe, en hij is nog maar 19 jaar. Niet slecht voor een alcoholist van 19 jaar met verschillende degeneratieve aandoeningen. Mijn favoriet van dit album is "I Had a Psychotic Episode in a Brighton Travelodge After Meeting Grian from Fontaines D.C". De jeugd heeft de toekomst.

• Geweldig
Waarderingen: Koerniël Daanhuis
Waar ik persoonlijk van walg bij The Haunted Youth is het zelfmedelijden van die zanger.
Boys Cry Too, Murder Me, Falling To Pieces, Hurt, Deathwish, "I'm better off dead sometimes", "My life is going nowhere", "I just wanna die", ...

Vanaf wanneer wordt kwetsbaarheid een stijlkeuze? Vanaf wanneer wordt het een trucje?
Falling to pieces, bijzondere plaat, bizarre opbouw, werd er live echt door geraakt, heeeeeel sick magisch. Urgent.

En nee los van of het je ligt of niet denk ik niet dat we over de artistieke vrijheid/uiting van gevoel moeten willen oordelen.

Ik wil ook graag wat aandacht vragen voor het nieuwe album van Jim E. Brown. Misschien wel zijn beste tot nu toe, en hij is nog maar 19 jaar. Niet slecht voor een alcoholist van 19 jaar met verschillende degeneratieve aandoeningen. Mijn favoriet van dit album is "I Had a Psychotic Episode in a Brighton Travelodge After Meeting Grian from Fontaines D.C". De jeugd heeft de toekomst.
Maar hoe oud is hij echt?

Il listo:
[Ahmed] - Monk (freejazz)
Blak Saagan - Un Sequestro Lungo 10.000 Anni (minimalistische synth)
Brodie Milner - Holy Ghost Survivors Group (Vol. 1) (EP) (indie)
Chinese American Bear - Dim Sum & Then Some (neo-psychedelica, indiepop)
Chris Potter - Alive With Ghosts Today (jazzfusion, neopop)
De Ambassade - Manrira (elektronisch, minimalistische wave)
Draconian - In Somnolent Ruin (gothicmetal, doommetal)
Jim E. Brown - Dirt (hypnagogische pop, indie)
Karin Park - EVO (EP) (electropop)
Neil Diamond - Wild at Heart (folkrock, singer-songwriter)
Otay: onii - Love Is in the Shit (post-industrieel, darkwave)
Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & the Rajasthan Express - Ranjha (Qawwali)
Super Jet Kinoko - Mushroom Sutra - Shroomy the Go Go - (EP) (mushroomtrance)
The Haunted Youth – Boys Cry Too (indierock)

Laatst bewerkt:
Maar hoe oud is hij echt?

Il listo:
[Ahmed] - Monk (freejazz)
Blak Saagan - Un Sequestro Lungo 10.000 Anni (minimalistische synth)
Brodie Milner - Holy Ghost Survivors Group (Vol. 1) (EP) (indie)
Chinese American Bear - Dim Sum & Then Some (neo-psychedelica, indiepop)
Chris Potter - Alive With Ghosts Today (jazzfusion, neopop)
De Ambassade - Manrira (elektronisch, minimalistische wave)
Draconian - In Somnolent Ruin (gothicmetal, doommetal)
Jim E. Brown - Dirt (hypnagogische pop, indie)
Karin Park - EVO (EP) (electropop)
Neil Diamond - Wild at Heart (folkrock, singer-songwriter)
Otay: onii - Love Is in the Shit (post-industrieel, darkwave)
Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & the Rajasthan Express - Ranjha (Qawwali)
Super Jet Kinoko - Mushroom Sutra - Shroomy the Go Go - (EP) (mushroomtrance)
The Haunted Youth – Boys Cry Too (indierock)
Hij is geboren op 11/09/2001 dus hij is 19 jaar en een beetje.

Wel indrukwekkend dat hij het voor elkaar heeft gekregen om zo'n hele mythe om hem heen te creëren.
Ik vind het wel geinig. De muziek op zich vind ik niet zo enorm boeiend zonder die mythe, maar met het gehele plaatje is het best leuk en zitten de nummers wel goed in elkaar. Ben benieuwd hoe dit live is.

Ik heb die plaat van The Haunted Youth vandaag ook een paar keer gedraaid, bevalt me erg goed. En net als op Best Kept Secret 2025 is het - ik moest het even opzoeken, maar het moet hetzelfde nummer zijn geweest - het Explosions In The Sky-achtige falling to pieces dat ik vooral enorm sterk vind.

Users who are viewing this thread