Interessant deze. Ik kan ook moeilijk ranken. Bovendien zijn er ook shows die in bepaalde tijdsgeest passen en indruk maakten op dat moment. Ik maak ook graag onderscheid tussen festivals en zalen.
Festivals:
Björk - Rock Werchter 1998: als ventje van 11 jaar en ten tijde van het geweldige Homogenic
Daft Punk - Pukkelpop 2006: niet beseffend hoe legendarisch dat was, vooraan in een vak vol mensen die weken aan een stuk bootleg Coachella al van buiten kende
Metallica - RW 1999: als 12 jarige danig onder de indruk van die talloze Metallica shirts, ook een erg krachtig Metallica
Nine Inch Nails - RW 2005: impressionant, weggeblazen
David Byrne - RW 2018: geweend, misschien wel beste ooit in Werchter? De Barn op zijn best…
Tame Impala - Pukkelpop 2015: al die festivalshows tot dan waren rommelig, maar toen pakten ze het plots anders aan. Crew in labopak. Geweldig concert, Currents pas uit
Arcade Fire - Pinkpop 2014: wat een omstandigheden, wat een show
Metronomy - BKS2022: het beste van een memorabele dag BKS
Solange - Lovebox 2017: met dat geweldig album van haar, in een tent vol Britten waarvoor dat album zoveel betekende
Depeche Mode - Werchter 2013: echt hun beste keer, effe tonen op welke hoogte ze staan
Zalen:
Tool - sportpaleis 2002 met Ozzfest. Ging vooral voor SOAD, maar volledig weggeblazen door Tool, zoveel indruk gemaakt.
Placebo - vorst 2003: op hun absolute top. Dag voor die geweldige opname van zelfde tour in Parijs.
Turnstile - AB 2025: daar praat ik binnen 50 jaar nog over…
Anderson .Paak - Botanique 2016: ruim over zijn curfew gegaan, geweldige ervaring
Moderat - Wuhlheide 2017 en KC2016: kan niet kiezen, beide geweldige shows
Fontaines - Vorst 2024: hoe hard had iedereen er toen zin in?
Kendrick Lamar - Ziggo Dome 2022: waarschijnlijk mijn nummer 1, dat was voor mij de perfecte show, in kader van een geweldig album
Kraftwerk - AB 2004
Gorillaz - Lotto Arena 2010
Ik vergeet er ongetwijfeld nog een aantal. Dat komt nog

. Kan bv ook niet kiezen tussen de Prince shows, Radiohead shows, Pearl Jam sportpaleis 2006 was ook heel sterk, TWOD in de Rotonde gezien, Arcade Fire als The Reflektors in Hallen Van Schaarbeek…