Rock Werchter 2026

Je vergeet Slowdive (wtf zelfs) nog op de Main in de zon.
Was natuurlijk gewoon een last-minute vervanger (voor Kaleo godbetert). Leuk opmaatje voor Radiohead die dag, die nooit op die plek had gestaan als er geen vervanger moest worden gezocht.

Over Wolf Alice: heel bijzonder dat StuBru deze band straal negeert. Doen ze ook bij Biffy Clyro trouwens, nog een band die op Pinkpop nog ergens hoog mag staan maar in België zelfs niet meer overworgen wordt. Maar kip en ei he, kent niemand in België ze omdat StuBru ze negeert, of is het andersom.

• Leuk
Waarderingen: jova
Er is een verschil tussen een tweede (bijna) main stage zoals op Pinkpop en een tent. Dat blijkt telkens weer moeilijk voor sommige artiesten. Waarom staat Pulp niet op Werchter? Omdat ze alleen maar op het hoofdpodium willen staan. Wie waar staat is een hele puzzel samen met het management en de organisatie etc. Dus hier zeggen dat Werchter bewust bands laat verzuipen door ze daar en daar te zetten klopt gewoon niet.
Op wat is die stelling van Pulp gebaseerd?

Artiest heeft eigenlijk quasi altijd laatste woord betreffende podiumkeuze. Organisatie kan dat wel voorstellen en sturen, maar soms zijn ze erg hard gebrand op Main stage of tent.

Interpol 2007 was zo’n band. Wilden per se Main stage. En vonden later dat er teveel Metal geprogrammeerd stond 😅.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
Je legt me hier woorden in de mond. Het enige wat ik zeg is dat Werchter in het verleden en deze editie acts op een, wat mij betreft, niet ideale plek heeft staan. Dat daar redenen voor zijn snap ik ook wel. Het festival is blij dat ze op de main en dus op de affiche staan, ik persoonlijk had ze graag in de Barn gezien voor een betere beleving. That's all.
Snap ik. Zal je waarschijnlijk altijd wel hebben met bands waarvoor België wat een 'blinde vlek' is en/of die super populair zijn in de UK, maar minder op het Europese vasteland. Zo zie ik Biffy Clyro of The 1975 ook altijd op de main stage terecht komen, terwijl een selecter, meer dedicated publiek (en een donkere setting) in The Barn de shows meer tot hun recht zouden doen komen.

Desondanks vond ik Wolf Alice op Glastonbury of Primavera in 2025 best oké op klaarlichte dag. Komt wel goed.

• Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante
Het kan voor Wolf Alice dan natuurlijk misschien wél eens helemaal mee zitten en winnen ze wel heel wat zieltjes. Desalniettemin; weinig middagconcerten op de mainstage die me al echt van m'n sokken hebben geblazen..

raarste addition imo; Jessie Murph, Pure Pro-American country music, totaal geen groot publiek in België (AB Box niet uitverkocht) & onlangs nog gecanceld voor single '1965' met lyrics zoals 'I'd even give up a few rights if you'd love me like it's 1965'
ook passage pkp onlangs geen hoogvlieger

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
raarste addition imo; Jessie Murph, Pure Pro-American country music, totaal geen groot publiek in België (AB Box niet uitverkocht) & onlangs nog gecanceld voor single '1965' met lyrics zoals 'I'd even give up a few rights if you'd love me like it's 1965'
ook passage pkp onlangs geen hoogvlieger

Die lyrics zijn sowieso van een niveautje bedenkelijk (slecht). I go from jump off a bridge, then I jump on that dick 😆

• Haha
Het nummer is als satire voor tradwives op te vatten, zei ze zelf daarover trouwens. Of het smaakvol is laat ik in het midden.
Ja, dit. Maar moet ook wel zeggen dat die conclusie bij beluistering toch echt niet te maken valt. Dan schiet het z’n doel wel beetje voorbij.

Maar cancelen is ook allesbehalve nodig. Zeker niet als het uiteindelijk alsnog wat extra discussie over zo’n tradwives cultuur op gang brengt.

• Leuk
Het kan voor Wolf Alice dan natuurlijk misschien wél eens helemaal mee zitten en winnen ze wel heel wat zieltjes. Desalniettemin; weinig middagconcerten op de mainstage die me al echt van m'n sokken hebben geblazen..
Ja dat is gewoon lastig he. De main is toch qua beleving(buiten het bombastisch grote podium) echt ondergeschikt aan de Barn. De Main gaat pas echt leven in de avonduren, waar het in de Barn gewoon altijd optimaal is.

Al die overdagconcerten van de main zouden in de Barn beter over komen ja. 100%.

al zijn er zeker pareltjes zo op de main voorbij gekomen midden op de dag. Keane is hier een goed voorbeeld van idd @swissepfan .

Maar afgelopen jaar vond ik While she sleeps & Amyl op de donderdag en Wet Leg op vrijdag op de main ook echt wel goed te pruimen vroeg op de dag. Zaterdag en zondag amper bij de main geweest.

• Leuk
Waarderingen: phil en musicislife
Ik weet niet of ik vrijdag al vroeg op de weide kan zijn maar ik vind het wel een chique geboekt indie-spoorboekje dat je die dag met redelijk gemak kunt aflopen:

Kingfishr - Wolf Alice - The Last Dinner Party - Royel Otis/Franz Ferdinand - Kae Tempest - FKA Twigs - Charlotte de Witte - The xx

Het meeste niet heel edgy maar overall wel echt veel waar voor je geld. Ik heb persoonlijk nog nooit 7-8 volledige acts op een dag meegepakt dus ik ga hier wel content mee zijn.

Op de andere 2 dagen dat ik er ben (zaterdag en zondag) heb ik wat meer moeite om overdag echt een goedgevuld programma samen te stellen waar ik wildenthousiast van wordt. Die dagen vind ik vanaf een uur of 19/20u pas een stuk interessanter worden.

Kanttekening: ik moet nog best wat inluisteren. Zeker op de Slope nog genoeg te ontdekken...

Laatst bewerkt:
Ik zou vermoeden van wel. De hoogmoed om te springen van La Madeleine naar Vorst Nationaal, met een plaat die met veel tromgeroffel werd aangekondigd maar uiteindelijk maar lauw werd onthaald, deed ook al zoiets vermoeden. Ik wist niet dat ze in navolging daarvan zelfs Cirque Royal niet uitverkocht kregen.

Grote fan van Wolf Alice, daar niet van. Een van de namen waar ik het meest naar uitkijk volgende zomer, main of Barn.
Voor de eerste keer Gezien in 2019 in trix als zeer belovende band met zeer creatieve steengoede muzikanten en een geweldige frontvrouw, echter... ze maken niets commercieel, en dan gaat je pad niet over vlakke wegen. Maar een must see voor mij. Altijd.

• Leuk
Waarderingen: Everyknight
Ik weet niet of ik vrijdag al vroeg op de weide kan zijn maar ik vind het wel een chique geboekt indie-spoorboekje dat je die dag met redelijk gemak kunt aflopen:

Kingfishr - Wolf Alice - The Last Dinner Party - Royel Otis/Franz Ferdinand - Kae Tempest - FKA Twigs - Charlotte de Witte - The xx

Het meeste niet heel edgy maar overall wel echt veel waar voor je geld. Ik heb persoonlijk nog nooit 7-8 volledige acts op een dag meegepakt dus ik ga hier wel content mee zijn.

Op de andere 2 dagen dat ik er ben (zaterdag en zondag) heb ik wat meer moeite om overdag echt een goedgevuld programma samen te stellen waar ik wildenthousiast van wordt. Die dagen vind ik vanaf een uur of 19/20u pas een stuk interessanter worden.

Kanttekening: ik moet nog best wat inluisteren. Zeker op de Slope nog genoeg te ontdekken...
Terecht dat je een kanttekening maakt: schakel eens en ga naar die slope!

• Leuk
Waarderingen: JP5
Beste leden;
1 tip en 1 belofte:
Zet je comfortabel met een drankje en luister het volledige nummer 'The big Picture' van de Franse groep Last train. Hier gaat muziek dus over.
Als je dit nummer dik ok vindt, kom dan naar de slope op zondag en zoek deze boomer tijdens het fantastische optreden. Zie je een grijze boomer volledig weg van de wereld te klagen tegen de klaagmuur dan heb je Waar is Phil gevonden en krijg je een pint!

Beste leden;
1 tip en 1 belofte:
Zet je comfortabel met een drankje en luister het volledige nummer 'The big Picture' van de Franse groep Last train. Hier gaat muziek dus over.
Als je dit nummer dik ok vindt, kom dan naar de slope op zondag en zoek deze boomer tijdens het fantastische optreden. Zie je een grijze boomer volledig weg van de wereld te klagen tegen de klaagmuur dan heb je Waar is Phil gevonden en krijg je een pint!
Ja, van die lekker lange rocknummers met tempowisselingen ... Ik vind het ook wel een ontdekking! Maar ... Grote kans dat dit overlapt met Mogwai en/of Rise Against ... Dat stuk van het tijdsschema ziet er niet zo goed uit ...

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands en phil

Users who are viewing this thread