Rock Werchter 2026

Allerbeste al vaak over gehad, maar David Byrne en Anderson Paak springen met altijd meteen te binnen. Legendarische Barn shows.

R.E.M. (voor mij als jonkie echt indrukwekkend) en Jay Z in 2008, LCD Soundsystem in 2010, Metallica in 2009, Faith No More in 2015, Radiohead in 2017, TGTBATQ in 2019.

En Raye vorige keer natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: JP5 en visdave34
Damon Albarn 2014 blijft toch echt bijna onovertroffen. Ondergaande zon die recht in de tent scheen, een setlist met nummers uit zowat al zijn projecten. Nog steeds kippenvel als ik aan Out of Time denk. Met The Good, The Bad, The Queen ook een sterke, memorabele tweede.
Ook Fred Again.. in The Barn was vooral door de omstandigheden onvergetelijk goed.
Elk jaar is er wel zo'n show waarvan je je ze nog eeuwig zult herinneren lijkt wel. 😉

Dit zijn denk ik wel de belangrijkste:

REM 99
Moby 03
Heideroosjes met Urbanus 04
Stromae 14
SOAD 17
Tool 19

• Leuk
Waarderingen: JP5
Allerbeste al vaak over gehad, maar David Byrne en Anderson Paak springen met altijd meteen te binnen. Legendarische Barn shows.

R.E.M. (voor mij als jonkie echt indrukwekkend) en Jay Z in 2008, LCD Soundsystem in 2010, Metallica in 2009, Faith No More in 2015, Radiohead in 2017, TGTBATQ in 2019.

En Raye vorige keer natuurlijk.
Team R.E.M. & Jay-Z op mijn eerste Werchter toen, pfoeh! Maar van die editie ook de combinatie Sigur Ros - Radiohead, die mij compleet omvergeblazen heeft, Vampire Weekend en Grinderman.

Verder:
- The Cure 2019
- Combi QOTSA - Gorillaz 2018
- PJ Harvey 2011
- Portishead 2011
- The xx 2010
- Arcade Fire 2010
- Oasis 2009

• Leuk
Waarderingen: JP5
Memorabele optredens genoeg, maar het beste per jaar voor mij: 1989 Lou Reed (overtrof zelfs R.E.M.), 2023 Rosalia, 2024 PJ Harvey, 2025 Raye.
Als het humeur van Lou Reed ok was, vertaalde dat ook in z’n optreden navenant!

Voor mijn toppers per jaar:

2010 - Green Day - Editors - Paramore
2011 - Qotsa - Bruno Mars - Coldplay
2012 - Editors - Ben Howard - The XX
2013 - Green Day - Rammstein - Depeche Mode
2014 - Metallica - Pearl Jam - Haim
2015 - Faith No More - TWOD - Florence And The Machine
2016 - Paul McCartney - The Last Shadow Puppets - Rammstein
2017 - Foo Fighters - SOAD - Radiohead
2018 - QOTSA - Pearl Jam - Franz Ferdinand
2019 - TOOL - Richard Ashcroft - Kylie
2022 - Metallica - Turnstile - IDLES
2024 - Brutus - Jungle - IDLES
2025 - Green Day - RAYE - Linkin Park

Afgelopen jaren toch echt veel mooie dingen mogen zien op Werchter!!

Laatst bewerkt:
Veel te moeilijk om de goede dingen op te sommen, de slechte zijn makkelijker omdat die er weinig tot nooit zijn. Wel vaker wat teleurgesteld in een band of optreden maar dat maakt het optreden in principe nog niet slecht.

David Bowie in 1997 was fantastisch.
Chemical Brothers in 2005 waren geweldig.
Daarna moet ik al naar 2019 springen met Tool. Helemaal mijn ding.
Metallica, voorafgegaan door Turnstile in 2022 was ook zot.
Simple Minds dit jaar kan toch ook niemand slecht gevonden hebben?
En als eervolle vermelding Idles , dat toen voor mij nog volledig onbekend was in 2022.

• Leuk
Waarderingen: rw83
Goed:
- Bazart (onverwacht) / Maneskin (onverwacht) / Pearl Jam / Turnstile / Metallica / Imagine Dragons in RW 2022
- Korn op Graspop 2022 vond ik waanzinnig goed en veruit het beste voor mij op GP2022
- While She Sleeps / Fontaines DC / Linkin Park RW 2025 (hoewel bij LP er iets ontbrak waar ik de vinger niet op kan leggen)

Ik heb niet vaak optredens die ik slecht vind maar de passage van Twenty One Pilots in 2022 vond ik gruwelijk slecht en slaapverwekkend, Lewis Capaldi was ook vrij ontgoochelend terwijl we hier echt wel naar uitkeken.

Grootste ontgoocheling voor mij was Amon Amarth vorig jaar op Alcatraz. Zo hard naar uitgekeken maar ik weet niet of het de klank was of het weer die niet optimaal was ofzo maar ik vond de muziek live pijnlijk. In datzelfde jaar volledig weggeblazen geweest door het optreden van Septicflesh :love:...

• Thinking
Waarderingen: martino11
Goed:
- Bazart (onverwacht) / Maneskin (onverwacht) / Pearl Jam / Turnstile / Metallica / Imagine Dragons in RW 2022
- Korn op Graspop 2022 vond ik waanzinnig goed en veruit het beste voor mij op GP2022
- While She Sleeps / Fontaines DC / Linkin Park RW 2025 (hoewel bij LP er iets ontbrak waar ik de vinger niet op kan leggen)

Ik heb niet vaak optredens die ik slecht vind maar de passage van Twenty One Pilots in 2022 vond ik gruwelijk slecht en slaapverwekkend, Lewis Capaldi was ook vrij ontgoochelend terwijl we hier echt wel naar uitkeken.

Grootste ontgoocheling voor mij was Amon Amarth vorig jaar op Alcatraz. Zo hard naar uitgekeken maar ik weet niet of het de klank was of het weer die niet optimaal was ofzo maar ik vond de muziek live pijnlijk. In datzelfde jaar volledig weggeblazen geweest door het optreden van Septicflesh :love:...
Voor mij ontbrak bij Linkin Park het tempo. De pauzes duurde mij net iets te lang.

• Leuk
Waarderingen: luukduif

Users who are viewing this thread