Graspop Metal Meeting 2026

Ja zonde. De goede zangeressen verdwijnen plots. Eerst Arch Enemy en nu dit. Ik merk ook dat dit wat doet met mijn enthousiasme om een band weer te gaan zien.
Dat begrijp ik wel.
Met name een wisseling van zanger(es), doorgaans toch het gezicht/boegbeeld van een band, heeft over het algemeen een behoorlijke impact op een band.

Maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, de ene keer amicaal, de andere keer minder amicaal, en soms helaas ook tragisch..
Noora en Alissa zijn immers ook al resp. de 2e en 3e vocalist bij hun band.
En daarnaast hebben zowel BB als AE nog wel meer ingrijpende veranderingen in hun samenstelling gekend (resp. Anton Kabanen en Jeff Loomis).

Zulke wijzigingen kunnen goed, slecht of gelijkwaardig uitpakken.
En soms is het ook gewoon wezenlijk 'anders'.

Enkele (zeer subjectieve) voorbeelden (≈ is 'anders'):
  • Battle Beast: Nitte < Noora
  • Arch Enemy: Johan << Angela ≥ Alissa
  • Nightwish: Tarja Turunen ≈ Floor Jansen (>> Anette Olson)
  • Iron Maiden: Paul Di’Anno > Blaze Bailey << Bruce Dickinson
  • AC/DC: Bon Scott ≈ Brian Johnson
  • Black Sabbath: Ozzy Osbourne ≈ Ronnie James Dio
  • Van Halen: David Lee Roth > Sammy Hagar >> Gary Cherone
  • Linkin Park: Chester Bennington >/≈ Emily Armstrong
Eindeloos voer voor discussie uiteraard.
Hoe dan ook word ik niet snel op voorhand minder enthousiast van een wijziging, hoe jammer ik het ook vind.
Soms kan een wijziging juist ook weer een hernieuwde interesse of zelfs enthousiasme voor een band teweeg brengen.
Kortom, we zullen wel zien.. ;)

• Leuk
Waarderingen: prins en Joslittel
Huh echt? Dat was toch zijn soloproject nadat hij uit Gloryhammer geflikkerd was? Dus wat is Angus McSix nu dan nog?

Ik denk, op basis van wikipedia, dat hij nog steeds wel iets er mee te maken heeft. Daar staat dat "stepped down to spend more time with his family". Dat kan in principe betekenen dat hij nog steeds wel aan nummers schrijft of iets dergelijks.

Ook eeuwig zonde dat Thomas Winkler uit Angus McSix is gestapt.
Die duikt vast wel weer ergens op als Angus McSeven.. ;)

Huh echt? Dat was toch zijn soloproject nadat hij uit Gloryhammer geflikkerd was? Dus wat is Angus McSix nu dan nog?
Hij wordt blijkbaar opgevolgd door zijn 'broer' Adam McSix (Sam Nyman van Manimal). 😅

Ik wist overigens niet dat de band blijkbaar mede is opgericht door Sebastian "Seeb" Levermann van Orden Ogan, die als producer voor de band dient.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
LF morgen met nieuwe namen. Misschien nog iets dat ze hebben kunnen afsnoepen. (Yes I know, augustus, maar toch)

Vind Exit Eden wel goed, maar heel anders dan Battle Beast natuurlijk (meer symphonic dan power bij gebrek aan een betere uitleg). Ik ben benieuwd wat het zal geven
Ik vond Exit Eden eigenlijk echt wel een tof projectje! Hadden wat shows mogen uitvloeien. Niet simpel natuurlijk gezien de bezetting in de "hoofd"bands. Visions of atlantis bijvoorbeeld lijkt altijd te touren.
Kan Brides Of Lucifer trouwens ook even herrijzen uit de dood?!? 😊

Gisteren bij Imminence geweest
Wat een goede show! Zaten nog wat aandachtspuntjes aan, maar dat zal wel goed komen voor de andere shows.
Ik zie die de Jupiler stage wel sluiten als ze een soortgelijke show kunnen meebrengen. Decor zag er goed uit, maar is nog steeds makkelijk mee te nemen voor een festival tour. String quartet was een mooie toevoeging voor deze show, maar niet zo spannend als ze t op een festival zouden doen.
Als ze komen hoop ik wel dat ze in het donker staan, want dat is wel nodig met deze show.

Wat een goede show! Zaten nog wat aandachtspuntjes aan, maar dat zal wel goed komen voor de andere shows.
Ik zie die de Jupiler stage wel sluiten als ze een soortgelijke show kunnen meebrengen. Decor zag er goed uit, maar is nog steeds makkelijk mee te nemen voor een festival tour. String quartet was een mooie toevoeging voor deze show, maar niet zo spannend als ze t op een festival zouden doen.
Als ze komen hoop ik wel dat ze in het donker staan, want dat is wel nodig met deze show.
Staan al op Alcatraz, dus het zou met verbazen mochten ze komen.

Ja klopt, maar in de toekomst zie ik dat zeker gebeuren. Ik zou het ze gunnen dat ze die positie zouden krijgen.
Op Alcatraz staan ze in de Helldorado, die is wel een stapje kleiner dan de Jupiler. Ik zie ze dat podium met dit decor wel goed vullen!

En stonden er dit jaar ook al. Zie ze eerder in 2027 pas terug komen, tegen die tijd ook met nieuw materiaal denk ik aangezien ze nu het The Black hoofdstuk afsluiten.

Overigens vind ik Imminence ook een geweldige band. Kon er gisteren helaas niet bij zijn maar al een paar keer gezien. De viool voegt echt een diepere laag toe en frontman Eddie Berg is naast violist ook een begenadigd zanger, wat een powerhouse! Zie Imminence nog wel ver(der) komen.

Nog beter dan Jupiler Stage zou Marquee zijn denk ik? Een tent leent zich meer voor het geluid en de sfeer die ze voortbrengen dan een openlucht podium.

Heb me een ticketje gekocht voor donderdag. Vooral om Grade 2 nog eens te zien. Vorig jaar op Rock Werchter waren die zalig. Zijn er hier mensen die eventueel nog wat tips hebben van welke groepjes ik donderdag zeker niet mag missen?
Alvast bedankt

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Ik was er ook bij, was inderdaad een hele goede show.
Ik zie ze nog wel uitgroeien tot een marquee headliner, dat lijkt me een mooie spot voor ze.
De afgelopen editie kregen ze ook al een mooie avondspot in de marquee en vond die tent wel een goede setting voor die band zo in het donker

Eens met alles wat je schrijft over het concert. Ik vond het akoestische blokje wel ietwat inkakken en was blij toen ze weer op elektrisch overgingen. Eind was weer heel energiek!

Ik zie ze eerder naar een vroege avondspot op de MainStage verhuizen en dan stapje voor stapje omhoog kruipen naar een sub- en later misschien headliner positie.

Daarvoor hebben ze wel nog een paar goede albums nodig…

• On fire
Waarderingen: PreFXDesigns
Eens met alles wat je schrijft over het concert. Ik vond het akoestische blokje wel ietwat inkakken en was blij toen ze weer op elektrisch overgingen. Eind was weer heel energiek!

Ik zie ze eerder naar een vroege avondspot op de MainStage verhuizen en dan stapje voor stapje omhoog kruipen naar een sub- en later misschien headliner positie.

Daarvoor hebben ze wel nog een paar goede albums nodig…

Volledig akkoord, tempo zat er mooi in, akoestische tussenset duurde net te lang. Op zich fantastisch knap gedaan, nummertje of 2 minder had gemogen.
Had ook het gevoel dat Eddie niet top was qua stem. Gans in het begin bij 'Death By a Thousand Cuts' haalde hij het gewoon soms niet (let ik mss wat meer op aangezien dat een van men favo-nummers van hen is)
Had het idee dat ze op afgelopen Graspop op dat gebied beter waren (toonvastheid, noten halen,...)

In dat laatste KAN ik me vergissen. Zaterdag was voor mij de grootste feestdag vh weekend & de combinatie extreme hitte die dag + biertjes die vanaf 's ochtends erin zijn gegaan... kan het allemaal wat rooskleuriger gemaakt hebben in mijn herinneringen

Maar de potentie om hoger te kruipen op die poster zit er voor Imminence zeker wel in.

(Waren wij trouwens de enige die gisteren vonden dat Ne Obliviscaris een enorm vreemde set brachten? Net of heel die band ruzie had ofzoiets en elkaar constant wilden ontwijken. Iedereen verdween daar ook om de paar minuten ff van het podium leek het wel)

• Leuk
Waarderingen: Spike Thunderpaws
(Waren wij trouwens de enige die gisteren vonden dat Ne Obliviscaris een enorm vreemde set brachten? Net of heel die band ruzie had ofzoiets en elkaar constant wilden ontwijken. Iedereen verdween daar ook om de paar minuten ff van het podium leek het wel)
Dit is mij niet zo opgevallen. Was vrij in de lijn van de andere keren dat ik ze heb gezien. Ik kan begrijpen dat als je 2 min even geen partijen hebt, dat je niet op het podium blijft rondhangen.

• Leuk
Waarderingen: Spike Thunderpaws
Dit is mij niet zo opgevallen. Was vrij in de lijn van de andere keren dat ik ze heb gezien. Ik kan begrijpen dat als je 2 min even geen partijen hebt, dat je niet op het podium blijft rondhangen.
Misschien waren ze een beetje aan t zoeken , omdat de liedjes korter waren dan normaal en op plaat…(leek mij)

Ik vond ze erg goed en Tim was (wel) goed bij stem.

Users who are viewing this thread