Graspop Metal Meeting 2026

Mijn punt is dat je deze artiesten 'gimmick bands' noemt. Dat showelementen per definitie gimmicks zijn klopt, dat is inherent aan live muziek en daarom een dooddoener, maar het stuit mij tegen de borst om al die artiesten over een kam te scheren door ze 'gimmick bands' te noemen. Daar is de nodige nuance in aan te brengen, zoals ik onderaan mijn vorige bericht toelicht.
Zie mijn eerdere bericht, noem het zoals je wilt.

Waarom je President erbij betrekt volg ik niet, want het feit dat President tot headliner gebombardeerd is staat los van de discussie over 'gimmick bands'.
Hoe hard Babymetal werkt is ook niet relevant.
Jij begint toch zelf over industry plants?
Vandaar de vergelijking met President, zowel een gimmick band als een industry plant.
Het verschil met Babymetal, ook een industry plant, zit 'm echter in hoe hard ze ervoor hebben moeten werken om op de posities te komen waarop ze nu staan. Dacht dat dat toch wel duidelijk genoeg was?

Laatst bewerkt:
Maar goed dat ik ze niet gezien heb vindt dat hetzelfde laken en pak.
ik zie de overeenkomst niet zo, oke beiden bands bestaan uit japanse vrouwen maar muzikaal lijkt het niet echt op elkaar
hanabie is gewoon metalcore met een hoop grunts, hebben ook geen danspasjes
meeste babymetal fans zouden hard wegrennen van hanabie lijkt me

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo
Voor rap/nu-metal fans die Limp Bizkit en Static-X graag zien liggen Blackgold en Slay Squad ook nogal voor de hand (voor hen te hopen dat die niet clashen met Static-X).

Bedankt voor de tips! Blackgold kende ik al, is niet helemaal mijn ding maar mogelijk wel iets om even te gaan kijken als er niets anders speelt.
Slay Squad kende ik nog niet. Klinkt wel goed.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Dat is dus het probleem. Hij noemt het niet zo, maar anderen, en over het algemeen toch altijd in een negatieve context.
Ja, en dus?
Ik noem het gewoon wel zo, ongeacht de context.
Ik gebruik gewoon de daadwerkelijke betekenis van het woord, wat is daar mis mee?

Een gimmick hoeft volgens mij ook niet altijd in de negatieve zin van het woord worden gebruikt.
ZZ Top had draaiende gitaren, danspasjes van Paula Abdul en natuurlijk de baarden. Maar dat werd juist allemaal ingezet als image. Was ook gewoon cool. Om maar gewoon even een willekeurig voorbeeld aan te halen.

Een gimmick hoeft volgens mij ook niet altijd in de negatieve zin van het woord worden gebruikt.
ZZ Top had draaiende gitaren, danspasjes van Paula Abdul en natuurlijk de baarden. Maar dat werd juist allemaal ingezet als image. Was ook gewoon cool. Om maar gewoon even een willekeurig voorbeeld aan te halen.

Maar het wordt toch vaker negatief gebruikt dan niet. ZZ Top en vele andere bands doet men toch te kort door ze weg te zetten als een gimmick band. Alsof een band niks meer is dan wat kleding en truucjes.

Maar het wordt toch vaker negatief gebruikt dan niet. ZZ Top en vele andere bands doet men toch te kort door ze weg te zetten als een gimmick band. Alsof een band niks meer is dan wat kleding en truucjes.
Dan moet je het gewoon omdraaien. Bands die gebruik maken van een gimmick om op die manier proberen op te vallen in het brede aanbod.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Koekdoos
Precies, ik heb het nooit negatief bedoeld, dat maken anderen ervan. 💁‍♂️

Maar goed, ik wil het volgende keer best een stuk genuanceerder brengen.
Mensen die me een beetje kennen weten dat ik normaal gesproken alles kapot nuanceer of relativeer, tot ergernis van velen toe.. 😅

Wat ik dan juist weer genuanceerd vind is om iets te (h)erkennen voor wat het is (bv. gimmick, industry plant), ongeacht persoonlijke voor-/afkeur voor een band, en zonder daarmee gelijk een waardeoordeel over de kwaliteit van de muziek te vellen. ;)
Een band kan gebruik maken van gimmicks en/of een industry plant zijn, en toch goede muziek maken (voor President geldt dat dus niet.. 😝).

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Piebe71
Tja, dat is dan toch een beetje een 'you problem', als je dingen gaat lezen die er niet staan dan wel bedoeld worden. 💁‍♂️

• Leuk

Denk dat je bij iedere band wel iets kan vinden.

Limb: wes borland en fred allebei (wes iets met een skelet, fred een rode pet)
Korn: Adidas
Iron Maiden: Eddie
Static x : het haar
Ghost: iets met een paus
Sabaton: army patser kleding

Etc etc en dan laten we Alice Cooper en de slipknot nog maar even liggen.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en MetalLimbo
Denk dat je bij iedere band wel iets kan vinden.

Limb: wes borland en fred allebei (wes iets met een skelet, fred een rode pet)
Korn: Adidas
Iron Maiden: Eddie
Static x : het haar
Ghost: iets met een paus
Sabaton: army patser kleding

Etc etc en dan laten we Alice Cooper en de slipknot nog maar even liggen.
presenting x factor GIF by X Factor Global

Precies, maar waar ligt dan precies het punt vanaf waar je een band een 'gimmick band' mag noemen i.p.v. een 'band die gebruik maakt van gimmicks'?
Dat zijn dus niks anders dan woordspelletjes wat mij betreft..

Maar jij bent toch wel megafan vand de band met het bekendste gimmick.
No pun intended😉

Klopt, maar ik noem ze dan ook geen gimmick. Dat zou wel helemaal raar zijn om dat te doen met mijn standpunt over het gebruik van de term gimmick 😜

• Haha
Even een paar uur niet kunnen kijken.

dus wacht, nu zijn we klaar over The Offspring, gaat het over -het woord- gimmick?

Als dat niet duidelijk maakt dat een forum, of de wij als mensen gwn graag disscussiëren :LOL:

Users who are viewing this thread