Graspop Metal Meeting 2026

Als Anthrax niet headliner was in de marquee was dit een mogelijkheid nu lijkt het me wat zwaar om 2 headline shows vlak achter elkaar op 1 dag te spelen als drummer
Dat klopt... maar het zijn geen concerten van 3 uur šŸ˜…

Een concert van een uur met Anthrax, een korte pauze van 20 minuten en anderhalf uur met Pantera. Met een beetje planning denk ik dat het wel kan šŸ˜‰

Dat klopt... maar het zijn geen concerten van 3 uur šŸ˜…

Een concert van een uur met Anthrax, een korte pauze van 20 minuten en anderhalf uur met Pantera. Met een beetje planning denk ik dat het wel kan šŸ˜‰

Denk dat een drummer van 62 jaar daar dan weer misschien niet op zit te wachten, maar dat gaat natuurlijk sowieso gewoon niet gebeuren.

Pantera met een exclusive european festival show met nog Megadeth en Anthrax op die dag zou wel sterk geboekt zijn, maar geloof er ook niet in. Megadeth als sub met dan een headline show van Anthrax in de marquee en een afsluitende show van Pantera in het donker zal voor de liefhebbers wel fantastisch zijn, al zou ik dan zelf waarschijnlijk op tijd terug naar de Inferno gaan.

ALS vervanger van Disturbed als south headliner op donderdag vind ik zowaar een mooie passende oplossing en upgrade šŸ˜‰
dat disturbed south head zou geweest zijn vindk nog altijd moeilijk te geloven. denk toch eerder boven twisted sister op vrijdag en dat daarmee geschoven is..

maar PWD op donderdag lijkt me nu zeker niet mis met de show die ze gebracht hebben in vorst. en die boven LB zetten is maar normaal imo

• Leuk
Waarderingen: Nu_metal90
Wat een band relevant maakt voor een metalfestival, is dat ze metalfans aanspreken, en dat is bij Cypress Hill (net als die andere bands) zeer zeker het geval.
Sterker nog, ze zijn zowat de grondleggers van een compleet, populair metalgenre: nu-metal.
Hard no.
Als je een nacht op de camping doormaakt spreekt Frans Bauer en K3 metaalfans ook aan. Zullen we die alleen even niet uitnodigen op een metal meeting?

Een metalfestival hoort een metalfestival te zijn met metal/rock muziek. Als ik een van-alles-wat festival wil ga ik wel naar Paaspop. Daar kan je in de ene tent Guus Meeuwis kijken en daarna naar Sepultura ofzo. Op hip-hop festivals zit ook niemand te wachten op Anthrax, ookal zal het veel mensen aanspreken.

Zie het zo, ik houd van friet, chinees, sushi, boerenkool, breed palet. Maar als ik naar de Chinees ga wil ik niet een frietje stoof vlees... want dan was ik wel naar de fucking friettent gegaan.
Zo zie ik het ook met GMM.

En wie/wat grondleggers zijn zal mij aan m'n reet roesten. Zullen we dan ook orkesten gaan uitnodigen om Vivaldi te spelen als ''grondlegger'' van neo-classical-metal?

Denk dat een drummer van 62 jaar daar dan weer misschien niet op zit te wachten, maar dat gaat natuurlijk sowieso gewoon niet gebeuren.
Omdat we op dit moment alleen maar kunnen speculeren, denk ik bij mezelf: "Waarom niet?" Ik denk niet dat het gaat gebeuren, maar het is ook niet zo'n heel onwaarschijnlijk idee... je weet maar nooit, we hebben met GMM al een paar verrassingen gehad.

Omdat we op dit moment alleen maar kunnen speculeren, denk ik bij mezelf: "Waarom niet?" Ik denk niet dat het gaat gebeuren, maar het is ook niet zo'n heel onwaarschijnlijk idee... je weet maar nooit, we hebben met GMM al een paar verrassingen gehad.

Ja, snap inderdaad dat we speculeren, maar van alle scenario's is Pantera dan wel degene die het meest uit dromeland komt. Een Gojira of toch GNR zie ik dan nog als veel realistischer. Zelfs gewoon een PWD in laten vliegen a la Machine Head en dan gewoon 2027 nog een keer, vind ik realistischer en haalbaarder dan Pantera...

Lijkt me toch onwaarschijnlijk dat de donderdag-headliner een naam gaat zijn waarvan de meesten hier (schijnbaar) enthousiaster worden dan van de 7 reeds aangekondigde headliners. Een geïmproviseerde noodoplossing is zelden dé boeking van het festival.

Ja, snap inderdaad dat we speculeren, maar van alle scenario's is Pantera dan wel degene die het meest uit dromeland komt. Een Gojira of toch GNR zie ik dan nog als veel realistischer. Zelfs gewoon een PWD in laten vliegen a la Machine Head en dan gewoon 2027 nog een keer, vind ik realistischer en haalbaarder dan Pantera...
Was hier niet besloten dat het VERBODEN is om nog eens over de GNR-optie te praten??? šŸ˜…šŸ¤£

I mean... in terms of possibilities Ghost's official tour page still says this :D and yet at the moment only North America got dates. Plus Live Nation is specifically linked to the band as you can see on the right corner.
So why not ? Maybe GMM is waiting for Ghost to announce their full EU tour to announce their show at GMM
1763549349957.png

Ik heb altijd van Metalcore gehouden, dus het stoort me niet (ook al vind ik dat er nu iets te veel van is! En te weinig traditionele Heavy Metal!) 😢
Dat mag natuurlijk. šŸ˜‰
Maar het toont wel maar weer eens aan dat verschillende mensen anders reageren op verschillende veranderingen.
Een groot deel van de oudere metalfans zal de toename in het aantal core bands met lede ogen aanzien.

Tegelijkertijd vallen er logischerwijs ook steeds meer traditionele heavy metal bands weg, waardoor zij zich mogelijk nog meer vervreemd gaan voelen van een festival als Graspop (een pleister op die wonde is wellicht de opkomst van een nieuwe lading heavy metal bands, ook wel de 'new wave of traditional heavy metal' met bands als Eternal Champion en Grand Magus).
Dat is niet zozeer het gevolg van doelbewust beleid van de organisatie om jongere metalfans aan te trekken ten koste van oudere metalfans. Zij zullen die laatste nog steeds aanzienlijke doelgroep uiteraard graag willen behouden (ook al omdat zij relatief meer geld uitgeven šŸ˜‰ ).

De veranderende trends in line-up zullen juist eerder het gevolg zijn van pure noodzaak, enerzijds vanwege het aanbod aan bands, anderzijds met het oog op de toekomst.

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: Steph85 en Piebe71
Hard no.
Als je een nacht op de camping doormaakt spreekt Frans Bauer en K3 metaalfans ook aan. Zullen we die alleen even niet uitnodigen op een metal meeting?

Een metalfestival hoort een metalfestival te zijn met metal/rock muziek. Als ik een van-alles-wat festival wil ga ik wel naar Paaspop. Daar kan je in de ene tent Guus Meeuwis kijken en daarna naar Sepultura ofzo. Op hip-hop festivals zit ook niemand te wachten op Anthrax, ookal zal het veel mensen aanspreken.

Zie het zo, ik houd van friet, chinees, sushi, boerenkool, breed palet. Maar als ik naar de Chinees ga wil ik niet een frietje stoof vlees... want dan was ik wel naar de fucking friettent gegaan.
Zo zie ik het ook met GMM.

En wie/wat grondleggers zijn zal mij aan m'n reet roesten. Zullen we dan ook orkesten gaan uitnodigen om Vivaldi te spelen als ''grondlegger'' van neo-classical-metal?
Tja, nogmaals, je kunt tegenstribbelen wat je wil, maar dat gaat de organisatie er niet van weerhouden om bands te boeken die een krimpende groep gatekeepers niet willen zien.

But where will they play on their full EU tour? Most (metal) festivals don't have any headliner slots available.
I mean bands do not have to choose exclusively between festivals and arenas/stadiums, it could be a mix of both ? Or even a GMM live nation exclusivity.

It would have been more likely if they were headlining another fest though, I agree with you.

Ghost kunnen we sowieso niet uitsluiten voordat we weten hoe hun world tour er uit ziet

Vraag is wel wanneer die eens met een aankondiging komen voor de europe leg van die tour

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Een groot deel van de oudere metalfans zal de toename in het aantal core bands met lede ogen aanzien.

Ik ben zelf geen fan van veel metalcore op een festival, al zou ik dat liever nuanceren naar geen fan van veel gelijkaardig klinkende metalcore op een festival. En als ik mijn nuancering nog zou nuanceren, zou ik zeggen dat er genoeg metalcore bands zijn die proberen innoveren binnen het genre, maar dat die doorgaans niet echt heel groot worden of dat die pas echt doorbreken wanneer ze ook de BMTH of Architects weg gaan volgen richting toegankelijkheid.

Waardoor de (voor mij) interessantere metalcore zelden op Graspop staat en eerder in de voorprogramma's van de meer clichƩ metalcore. Tot ze zelf ook clichƩ worden, meer belangstelling krijgen en zelf een tour kunnen dragen. En dan met ondertussen interessantere bands in hun voorprogramma :sneaky:.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread