Graspop Metal Meeting 2026

The Prodigy met Keith had ik nog wel een heel vette act voor een nachtset na de headliners gevonden. Maar tegenwoordig hebben die toch een jasje uitgedaan, wat ik begrepen heb.

Voor mij zijn crossover acts op zich wel prima, zolang het wel wat overlap heeft met rock en metal. Pendulum als beste voorbeeld, die spelen met een liveband en hun manier van muziek schrijven heeft veel raakvlakken met metal. Sterker nog: ik ben in mijn tienerjaren weleens naar drum n bass feestjes geweest, waaronder een DJ-set van Pendulum. En tijdens die set mixten ze diverse metalriffs in hun nummers, bijvoorbeeld van Slayer. De overvolle Marquee in 2024 bewijst ook dat het werkt. Maar laat het inderdaad vooral bij de uitzonderingen blijven.
Ik ben het ermee eens 🙂. Sommige crossovers werken echt goed, maar zoals je zegt, moeten ze uitzonderingen blijven en geen headliners op het hoofdpodium zijn! Ik kan bijvoorbeeld niet wachten om Hollywood Undead weer te zien! 😁

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Is het zo matig geworden dan? Op Vestrock in 2023 was The Prodigy vanop de eerste rij toch een machtige ervaring maar ja, ik had ze nooit eerder gezien dus geen vergelijk (maar hoort niet thuis op GMM).
Van horen zeggen, want ik heb ze zelf niet gezien. Maar ja: schijnt tegenwoordig nogal een lauwe bedoening te zijn. Ik hoorde bvb slechte verhalen over hun headlineset op Jera in 2024. Maar het zal ongetwijfeld voor iedereen anders overkomen.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Was MCR al uitgesloten voor headliner op donderdag?
Vallen vrees ik onder dezelfde categorie als Green Day, Muse, Red Hot Chili Peppers, Yung Blud, Foo Fighters, Nickelback, ... . Allemaal steen goede bands die allemaal gerust rond 19 h op de mainstage mogen maar als headliner teveel weg nemen en eigenlijk zelf niet willen komen voor minder als headliner. Op Hellfest durven ze dat aan, op Graspop niet. En als Graspop het zou doen, ze zouden enorm veel kritiek krijgen op de social media

Volgens aanwezigen hebben ze vorige week de Afas Live (zaal met 6000 mensen) volledig afgebroken en was er geen plek in de zaal waar er geen moshpit was of mensen op een andere manier uitzinnig stonden te bewegen. Daar is die band dus toe in staat, om iedere aanwezige in extase te krijgen.
Dit kan ik bevestigen, absoluut één van de beste shows waar ik ooit ben geweest.

Daarentegen ben ik nog nooit op Graspop geweest, dus weet niet of het publiek helemaal hetzelfde zou reageren (of dat er juist een heel nieuw publiek op af komt). Maar dat ze in potentie een headline band zijn lijkt me wel.

Vallen vrees ik onder dezelfde categorie als Green Day, Muse, Red Hot Chili Peppers, Yung Blud, Foo Fighters, Nickelback, ... . Allemaal steen goede bands die allemaal gerust rond 19 h op de mainstage mogen maar als headliner teveel weg nemen en eigenlijk zelf niet willen komen voor minder als headliner. Op Hellfest durven ze dat aan, op Graspop niet. En als Graspop het zou doen, ze zouden enorm veel kritiek krijgen op de social media
Kritiek krijgen ze toch. Al boeken ze SOAD

Oké... Een klein raadsel over de ontbrekende headliner op donderdag... (afgezien van de Gojira-optie): Welke band heeft twee leden die al met verschillende bands op GMM optreden? Het antwoord is simpel, en het lijkt me dat we deze optie niet moeten uitsluiten (tenzij ik iets gemist heb!) 😉

Een oud achtervoegsel dat teruggaat tot de oorsprong van het festival, voordat het "Metal Meeting" werd 😅.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat als je 20 jaar geleden (ik ga al sinds 2004 naar GMM) tegen de meeste festivalgangers had gezegd dat we het ooit over Cypress Hill en The Prodigy op Graspop zouden hebben, ze in lachen zouden zijn uitgebarsten! Het zou voor hen de beste mop van het weekend zijn geweest 😅😉
Tja, namen en tijden veranderen.
Graspop was toen ook veel kleiner dan nu, dus logisch dat er nu meer genres vertegenwoordigd (kunnen) zijn, ze moeten immers ook veel meer mensen trekken.

En je kunt bands als Prodigy, CH, Muse, Pendulum, Hollywood Undead, etc. niet op GMM thuis vinden horen, maar dat grijze gebied groeit ieder jaar, Prodigy stond ook al op een gelekte poster, dus een kwestie van tijd...

Uiteindelijk (ja, komt die dooddoener weer) beslist alleen de organisatie welke bands er thuis horen of niet. 💁‍♂️

Dus ik denk dat we elkaar begrijpen... Wat me stoort, is niet Prodigy of Cypress Hill zelf, maar de rol die ze zouden spelen... Als je een internationaal gerenommeerd metalfestival bent, is headliner zijn van Prodigy of Cypress Hill een beetje onzinnig. Net als Dua Lipa op "Rock" Werchter 🤣.
Volgens mij noemde ook niemand Cypress Hill specifiek als headliner?

Volgens mij noemde ook niemand Cypress Hill specifiek als headliner?
Ik reageer op beide reacties tegelijk 😉 Dus ja, iemand heeft CH als headliner voorgesteld 😅.

Zoals ik al zei, het probleem is niet de aanwezigheid van bepaalde bands op GMM (ik heb mijn mening, maar ik kan er niet over oordelen!), ik ben blij dat Hollywood Undead er is, ik ben dol op die band!

Nee, het probleem is de positie die sommige "misplaatste" bands op de line-up kunnen innemen! Cypress Hill zou me bijvoorbeeld niet storen als ze de vijfde band van de dag op het hoofdpodium zouden zijn of zelfs als headliner op de Jupiler Stage...
Maar ze tussen de vier grootste bands van de dag... nee...
Ik denk dat er genoeg goede metalbands zijn die die plek verdienen in plaats van een hiphop- of elektronische groep! 🤷🏻‍♂️

Oké... Een klein raadsel over de ontbrekende headliner op donderdag... (afgezien van de Gojira-optie): Welke band heeft twee leden die al met verschillende bands op GMM optreden? Het antwoord is simpel, en het lijkt me dat we deze optie niet moeten uitsluiten (tenzij ik iets gemist heb!) 😉
Pantera.

Maar is het überhaupt mogelijk ivm het tourschema van beide mannen?

Ik reageer op beide reacties tegelijk 😉 Dus ja, iemand heeft CH als headliner voorgesteld 😅.

Zoals ik al zei, het probleem is niet de aanwezigheid van bepaalde bands op GMM (ik heb mijn mening, maar ik kan er niet over oordelen!), ik ben blij dat Hollywood Undead er is, ik ben dol op die band!

Nee, het probleem is de positie die sommige "misplaatste" bands op de line-up kunnen innemen! Cypress Hill zou me bijvoorbeeld niet storen als ze de vijfde band van de dag op het hoofdpodium zouden zijn of zelfs als headliner op de Jupiler Stage...
Maar ze tussen de vier grootste bands van de dag... nee...
Ik denk dat er genoeg goede metalbands zijn die die plek verdienen in plaats van een hiphop- of elektronische groep! 🤷🏻‍♂️
Tja, zo kun je je wel aan alles storen natuurlijk.
Feit is gewoon dat je op GMM nog altijd, net als vroeger, iedere dag van begin tot eind alleen maar 'echte' metal kunt zien en horen.
Er is dan ook meer dan genoeg ruimte voor alle soorten metal en aanverwante genres.

Pantera.

Maar is het überhaupt mogelijk ivm het tourschema van beide mannen?
Het is natuurlijk een beetje ingewikkeld, maar Charlie Benante is donderdag al op GMM met Anthrax... de rest van Pantera blijft niet ver achter, want de band speelt vrijdag in Dublin, en dan komt Zakk Wylde zondag terug naar GMM met BLS... 😉

Het is natuurlijk een beetje ingewikkeld, maar Charlie Benante is donderdag al op GMM met Anthrax... de rest van Pantera blijft niet ver achter, want de band speelt vrijdag in Dublin, en dan komt Zakk Wylde zondag terug naar GMM met BLS... 😉
Zat net ook al te kijken. Moet lukken toch?

Tja, zo kun je je wel aan alles storen natuurlijk.
Feit is gewoon dat je op GMM nog altijd, net als vroeger, iedere dag van begin tot eind alleen maar 'echte' metal kunt zien en horen.
Er is dan ook meer dan genoeg ruimte voor alle soorten metal en aanverwante genres.
Metal en aanverwante genres zijn prima, maar past Cypress Hill in die categorie? Voor mij duidelijk niet! RATM, Body Count, Hollywood Undead... deze groepen beheersten genrefusion perfect! Maar CH is écht hiphop, en alleen omdat ze een paar gitaarriffs aan een handvol nummers hebben toegevoegd, maakt ze nog niet "relevant" voor een metalfestival! Nog een voorbeeld: ik ben dol op de Beastie Boys, echt waar, maar denk ik dat ze op GMM thuishoorden? NEE! 🤷🏻‍♂️

Metal en aanverwante genres zijn prima, maar past Cypress Hill in die categorie? Voor mij duidelijk niet! RATM, Body Count, Hollywood Undead... deze groepen beheersten genrefusion perfect! Maar CH is écht hiphop, en alleen omdat ze een paar gitaarriffs aan een handvol nummers hebben toegevoegd, maakt ze nog niet "relevant" voor een metalfestival! Nog een voorbeeld: ik ben dol op de Beastie Boys, echt waar, maar denk ik dat ze op GMM thuishoorden? NEE! 🤷🏻‍♂️
Er staan/stonden wel vaker bands op GMM die je met de beste fantasie nog geen metal kunt noemen (wat dacht je van Foreigner of Lynyrd Skynyrd, of het hele punk/hardcore genre?).

Wat een band relevant maakt voor een metalfestival, is dat ze metalfans aanspreken, en dat is bij Cypress Hill (net als die andere bands) zeer zeker het geval.
Sterker nog, ze zijn zowat de grondleggers van een compleet, populair metalgenre: nu-metal.

Als Beastie Boys ooit op GMM zouden hebben gestaan, zou het overigens ongetwijfeld ook massaal vol hebben gestaan (mij incluis)!

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Dwarf, saurus en Seabas
Zojuist Sabaton gezien. Mixed feelings. Warm up "band" was super, een soort van symphonic orchestra plays sabaton. Goeie sound, en gewoon een plezier om naar te luisteren. Show van Sabaton zelf was 2 uur lang, maar vooral het eerste gedeelte (met focus op het nieuwe album) erg sloom met veel onderbrekingen en "filler". Vond ik jammer, brak de show een beetje op, ondanks dat het wel leuk gedaan was om de nieuwe nummers te introduceren. Maar te langdradig. Ik had ook de indruk dat ze het live spelen van de nieuwe nummers nog niet helemaal onder controle hadden. 1 uur 15 voor de eerste 9 liedjes, en 45 min voor de volgende 9 voornamelijk klassiekers. 2e helft liep en klonk veel beter.

Hopelijk zijn ze volgend jaar een beetje beter ingespeeld en passen ze de show een beetje aan.

Er staan/stonden wel vaker bands op GMM die je met de beste fantasie nog geen metal kunt noemen (wat dacht je van Foreigner of Lynyrd Skynyrd, of het hele punk/hardcore genre?).

Wat een band relevant maakt voor een metalfestival, is dat ze metalfans aanspreken, en dat is bij Cypress Hill (net als die andere bands) zeer zeker het geval.
Sterker nog, ze zijn zowat de grondleggers van een compleet, populair metalgenre: nu-metal.

Als Beastie Boys ooit op GMM zouden hebben gestaan, zou het overigens ongetwijfeld ook massaal vol hebben gestaan (mij incluis)!
Durf je Foreigner en Lynyrd Skynyrd eigenlijk niet met Cypress Hill te vergelijken??? De een is AOR en de ander Southern Rock; de connectie met hardrock en metal is veel duidelijker dan bij een gangsta rapgroep!!! En als ik zeg dat Cypress Hill een van de oprichters is van de nu-metal, ben ik benieuwd wie dat zou beamen! 🤣

Hoe dan ook, ik waardeer Cypress Hill wel, en dat ik ze niet op GMM kan zien, is gewoon mijn persoonlijke mening. Ik wil niet "I'm right and you're wrong" spelen 🤗.

Als ze er zijn, zal ik uit principe klagen, maar uiteindelijk ga ik ze misschien wel zien, en als we elkaar tegenkomen, trakteer ik je op een biertje 🍻

Users who are viewing this thread