Graspop Metal Meeting 2026

Kan zijn dat ze al jaren laten zien dat wat ze doen, ze goed doen. President krijgt er de kans niet eens voor van dit forum.

Gorillaz is in zijn essentie geen band wel een productie team. Bijna alle nummers die ze maakten zijn gemaakt doormiddel van sampling, het handelsmerk van Daft Punk. In onderstaande video kan je zien dat er in essentie geen instrument aan te pas komt in het maken van hun tracks, hun live performance is een band maar de nummers zijn gewoon knip en plak werk van bestaande geluiden. Dit hebben ze gekopieerd (en niet alleen zij, menig artiest gebruikte sampling om volledig nieuwe nummers te maken, ik voeg ook even een linkje toe naar het Daft Punk sampling proces.

Hoewel je dus kan stellen aan de hand van live performance dat Gorillaz een band is zijn ze achter de schermen gewoon producers en valt zowel hun genre als het genre van daft punk onder elektronische muziek beiden met invloeden uit verschillende andere genres.

President klinkt overigens totaal niet AI, er zitten meer dan genoeg humane toetsen in de songs dat het zeker geen AI is. De mix is gewoon super strak en volledig in lijn met wat andere genres tegenwoordig uitbrengen. Muziek evolueert en de technieken om een song te mixen zijn de laatste 5 jaar enorm geupgrade, president is daar een goed voorbeeld van.

Link:

Sorry maar ik kan je onwijs harde verdediging voor een ''band'' die nog geen 6 maanden bestaat echt totaal niet serieus nemen... Heb je aandelen ofzo?

Vrijwel elke band, ook die vanaf het begin al veel te bieden had, moet vaak omhoog werken. Bands die nu allemaal aflsuiter zijn in de Marquee heb ik vaak als dagopener op een ander podium mogen zien. Sabaton stond jaren terug ook nog in de Marquee en mocht ineens naar de mainstage, nu sluiten ze de dag af. Dat is door middel van hard werken en vertrouwen kweken.

President is gewoon ''ineens'' een afsluiter? Zonder ENIGE historie en verschrikkelijk generieke muziek. Zelfs Lorna Shore stond halverwege de dag in de Metal Dome en daar vroegen mensen daadwerkelijk om. President is een fucking niemand nog. En als een organisatie zo'n act ineens als afsluiter zet, ruikt dat naar corruptie of doorgestoken kaart. Dat is normaal in het pop genre of een Voice of Holland achtig iets. Maar blijf godverdomme weg uit het metal genre met je cookie-cutter troep.

TikTok hypes hebben geen fuck te zoeken op metal festivals als afsluiter. Ga jezelf eerst maar bewijzen als band, zonder het af te kopen.

En je schaart Daft Punk net als Gorillaz onder het genre 'elektronische muziek'. Ja zo lust ik ze ook wel. Dan zijn Rompeprop en The Kinks allebei hetzelfde genre genaamd 'rock' inderdaad...

Laatst bewerkt:
Sorry maar ik kan je onwijs harde verdediging voor een ''band'' die nog geen 6 maanden bestaat echt totaal niet serieus nemen... Heb je aandelen ofzo?

Vrijwel elke band, ook die vanaf het begin al veel te bieden had, moet vaak omhoog werken. Bands die nu allemaal aflsuiter zijn in de Marquee heb ik vaak als dagopener op een ander podium mogen zien. Sabaton stond jaren terug ook nog in de Marquee en mocht ineens naar de mainstage, nu sluiten ze de dag af. Dat is door middel van hard werken en vertrouwen kweken.

President is gewoon ''ineens'' een afsluiter? Zonder ENIGE historie en verschrikkelijk generieke muziek. Zelfs Lorna Shore stond halverwege de dag in de Metal Dome en daar vroegen mensen daadwerkelijk om. President is een fucking niemand nog. En als een organisatie zo'n act ineens als afsluiter zet, ruikt dat naar corruptie of doorgestoken kaart. Dat is normaal in het pop genre of een Voice of Holland achtig iets. Maar blijf godverdomme weg uit het metal genre met je cookie-cutter troep.

TikTok hypes hebben geen fuck te zoeken op metal festivals als afsluiter. Ga jezelf eerst maar bewijzen als band, zonder het af te kopen.

En je schaart Daft Punk net als Gorillaz onder het genre 'elektronische muziek'. Ja zo lust ik ze ook wel. Dan zijn Rompeprop en The Kinks allebei hetzelfde genre genaamd 'rock' inderdaad...
Corruptie of doorgestoken kaart is misschien wat overdreven , maar ge zou wel bijna inderdaad gaan denken dat de band betaald om er te mogen spelen.

"Ik wil op uw festival spelen"
"Nee"
"Ge krijgt 5000 euro als ik mag komen spelen"
"Ok, kom dan de metal dome maar openen"
"Nene afsluiten"
"Oei ... Dan ist wel 20000 euro"
"15000"
"18000"
"17000"
"17500"
"Ok"

Goed, een heel weekend discussie over President.... Ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd in wie de 4 ontbrekende namen zijn op vrijdag op de south stage, en de 3 ontbrekende namen op zaterdag op Jupiler.

En apart daarvan, het valt mij op dat er dit jaar heel erg weinig power metal is?

Goed, een heel weekend discussie over President.... Ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd in wie de 4 ontbrekende namen zijn op vrijdag op de south stage, en de 3 ontbrekende namen op zaterdag op Jupiler.

En apart daarvan, het valt mij op dat er dit jaar heel erg weinig power metal is?
Battle Beast, Sabaton, Accept, Primal Fear, Wind Rose, Feuerschwanz en Queensrÿche zijn toch bands die redelijk dicht op power metal zitten of het gewoon zijn

Is Suicidal Tendencies de missende naam onder Volbeat? Zal binnen de komende maanden met een europese tour aankondiging komen.

Ik weet niet hoe groot die andere venues zijn maar die in Amsterdam kunnen 350 mensen in, dus als de andere zaaltjes ook zo mini zijn zegt het niet veel

Zal vast een populair bandje zijn maar bijvoorbeeld Lorna Shore, STP en Sleep Token hadden ook alle drie een gigantische hype met zich mee en stonden niet zo hoog op de line up als President
Swg3 in Glasgow is ongeveer een 013/ancienne belgique grote, zonder de balkonnen.

Volgens mij staat er dit jaar best veel power metal ten opzichte van andere jaren! Zie ik het rijtje van won, minus Queensrÿche.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Hoe dan ook, (ook 🙏) deze President gaat geen Nobelprijs voor de vrede krijgen gezien de “oorlog“ die het hier op het forum veroorzaakt heeft…

• Haha
Waarderingen: Steph85
Had het beter geweest dat President als één-na-laatste geprogrammeerd stond in de Metal Dome (en dus Bloodywood mocht afsluiten): ja.
Maar laten we ook niet vergeten dat het hier gaat over de kleinste stage... Ja, ze staan er meteen als "headliner", maar wel slechts in de Metal Dome...
Het plaatst alles toch een beetje in z'n perspectief.

Het hek zou helemaal van de dam zijn als de Marquee gingen headlinen (en dat ging ook compleet onterecht zijn).

Eerlijk gezegd vind ik het, gezien de (industry planted) hype, wel de geschikte plek voor hen?
Een aantal jaren geleden was de Metal Dome veels te klein voor The Hu met hun allereerste passage. Die konden evengoed ook meteen geboekt worden als headliner van de Metal Dome in principe... 't gaat soms beide kanten op.

Ik kan wel meer groepen opnoemen die niet zo hoog zouden geboekt moeten worden.
Alsook groepen waarbij het succes of muzikaal niveau discusieerbaar zijn.
Komt erop neer dat het allemaal persoonlijk is en je niet moet gaan kijken.
Vorig jaar was bv er veel te doen over Til L.
Geen ene fuck over gegeven want ondertussen stond Thrice 1 van de beste optredens van het weekend te geven.
Dus voor iedereen wat wils. Alleen jammer dat door dit gezeik, mensen die President wel leuk vinden, of LB, Baby Metal of Electric Callboy zich moeten 'schamen' om een band shirt te dragen.
Grow up, you don't like - don't watch, stop bitching.

On that note ik wil Foo Fighters en Idles zien toegevoegd worden. Beide bands zullen hier ook aanzien worden als 'not metal' maar zijn live meer metal dan vele andere groepen.

Geen ene fuck over gegeven want ondertussen stond Thrice 1 van de beste optredens van het weekend te geven.
Dus voor iedereen wat wils. Alleen jammer dat door dit gezeik, mensen die President wel leuk vinden, of LB, Baby Metal of Electric Callboy zich moeten 'schamen' om een band shirt te dragen.

On that note ik wil Foo Fighters en Idles zien toegevoegd worden. Beide bands zullen hier ook aanzien worden als 'not metal' maar zijn live meer metal dan vele andere groepen.
Het punt in deze discussie gaat niet over smaak of het wel of niet leuk vinden van een act. Waar mensen zoals ik tegen ageren is dat de industrie in het geval van President heeft besloten dat zij de next big thing gaan worden, door heel opzichtig de band te pushen zelfs nog voor het publiek er kennis mee heeft kunnen maken. Dat vind ik al irritant als het om doorgestoken verkiezingen als de grammy's gaat, laat staan als het een product van de industrie zelf betreft. Kan mij het verder verrotten dat andere mensen het wel leuke muziek vinden. Ik luister zelf al 20 jaar naar de meest niche van de niche en het lukt me niet eens om uit te leggen aan de gemiddelde mens wat voor muziek ik precies luister en wat het met me doet. Dus ik ben wel de laatste die iets zou kunnen zeggen over de smaak van anderen.

Had het beter geweest dat President als één-na-laatste geprogrammeerd stond in de Metal Dome (en dus Bloodywood mocht afsluiten): ja.
Maar laten we ook niet vergeten dat het hier gaat over de kleinste stage... Ja, ze staan er meteen als "headliner", maar wel slechts in de Metal Dome...

Het hek zou helemaal van de dam zijn als de Marquee gingen headlinen (en dat ging ook compleet onterecht zijn).

Eerlijk gezegd vind ik het, gezien de (industry planted) hype, wel de geschikte plek voor hen?
Een aantal jaren geleden was de Metal Dome veels te klein voor The Hu met hun allereerste passage. Die konden evengoed ook meteen geboekt worden als headliner van de Metal Dome in principe... 't gaat soms beide kanten op.
The Hu is een goed voorbeeld, die kwamen ook min of meer uit het niets en hadden alles nog te bewijzen zij stonden dan ook als opener van de Metal Dome en die deden dat heel goed en ben op basis daarvan naar hun eerste zaalshow geweest in de Zappa.

President heeft dus zeker ook zijn plaats ergens op de lineup alleen vind ik niet dat een headliner van een podium of zelfs de sub zich nog moet komen bewijzen. Je zou voor die late slots gewoon naar het genre moeten kunnen kijken en als dat in de lijn zit met je eigen smaak kan je er bijna van uitgaan dat je daar een goede show te zien gaat krijgen

The Hu is een goed voorbeeld, die kwamen ook min of meer uit het niets en hadden alles nog te bewijzen zij stonden dan ook als opener van de Metal Dome en die deden dat heel goed en ben op basis daarvan naar hun eerste zaalshow geweest in de Zappa.

President heeft dus zeker ook zijn plaats ergens op de lineup alleen vind ik niet dat een headliner van een podium of zelfs de sub zich nog moet komen bewijzen. Je zou voor die late slots gewoon naar het genre moeten kunnen kijken en als dat in de lijn zit met je eigen smaak kan je er bijna van uitgaan dat je daar een goede show te zien gaat krijgen
Ofwel denken ze dat de Metal Dome vol zou staan op andere momenten, en door ze daar te plaatsen dat ze het volk wat spreiden op alle plekken?

Enfin ja, zij zullen het meestal wel beter weten waarom ze die laten headlinen. Ik vind Anthrax als headliner van de Marquee ook maar vreemd.

• Leuk
Waarderingen: jonasvh

Het punt in deze discussie gaat niet over smaak of het wel of niet leuk vinden van een act. Waar mensen zoals ik tegen ageren is dat de industrie in het geval van President heeft besloten dat zij de next big thing gaan worden, door heel opzichtig de band te pushen zelfs nog voor het publiek er kennis mee heeft kunnen maken. Dat vind ik al irritant als het om doorgestoken verkiezingen als de grammy's gaat, laat staan als het een product van de industrie zelf betreft. Kan mij het verder verrotten dat andere mensen het wel leuke muziek vinden. Ik luister zelf al 20 jaar naar de meest niche van de niche en het lukt me niet eens om uit te leggen aan de gemiddelde mens wat voor muziek ik precies luister en wat het met me doet. Dus ik ben wel de laatste die iets zou kunnen zeggen over de smaak van anderen.
Als er nu 1 ding is waar je niet op moet afgaan is het ' de industrie', who cares about Grammy's.
Dan moet je voor zeer veel groepen, festivals etc afhaken. Of je eindeloos ergeren.
Laat ze nog zo hard gehyped worden, een lege tent spreekt genoeg. Ik heb ze 2 nummers beluisterd en besloten dat ik niet ga kijken.
Neem nu het voorbeeld van The Hu, ik vind er geen fuck aan! Gimmick band voor mijn part. Dat wanneer Villagers Of Loanina City qua opzet hetzelfde concept doen. Veel beter, betere songs, geen gimmicks etc. Maar 'de industrie' lijkt The Hu interessanter te vinden om te hypen.
Mij goed, ik ben geen kijken en na 3 nummers vertrokken. Maar ik kan toegeven dat de tent bleef vollopen dus who am I.
En net daarom, je kan iets niet goed vinden, iets niet correct vinden maar om daar dan zo een spel van te maken is niet nodig en zelfs hypocriet in sommige gevallen.

Over Bloodywood gesproken in de Metal Dome, ik herinner mij dat de Jupiler een aantal jaar geleden te klein was, gaat dit lukken in de Metal Dome, of is deze hype gewoon wat gaan liggen?

Over Bloodywood gesproken in de Metal Dome, ik herinner mij dat de Jupiler een aantal jaar geleden te klein was, gaat dit lukken in de Metal Dome, of is deze hype gewoon wat gaan liggen?
de hoop is wellicht dat er minder volk op afkomt als ze spelen tijdens een within temptation of megadeth
ik heb er wel een hard hoofd in, denk dat je maar beter op tijd die tent in kunt gaan als je ze wilt zien

en ik hoop voor mezelf dat Bloodywood geen 100% overlap heeft met de marquee bands van die dag, maar dat de metaldome er een beetje tussen in valt zoals in 2025 wel vaak het geval was. wil eigenlijk wolves in the throne room, cult of luna en septicflesh ook wel zien

• Leuk
Waarderingen: Blommie

Users who are viewing this thread