Actualiteit

Hier sluit ik mij wel volledig bij aan.

Tegelijkertijd, wat sommige ook al zeggen, is het niet oke als de balans volledig doorslaat naar de kant van de minderheden groep. Het schrappen van christelijke feestdagen is imo een stap te ver. Al is iedereen vrij om t te noemen hoe hij of zij het wil.

Christendom is hier 1 van de religies waarop nederland vroeger gebouwd is. Ging alles goed hierdoor, nee. Ook het christelijk geloof is niet zonder fouten. Maar het was (en is nog steeds in enige zin) de bouwsteen waarop nederland gebouwd is. Christelijke normen en waardes zoals naastenliefde en goed voor elkaar en de planeet zorgen, het omkijken naar je buren. En de kerkgang die er vroeger vooral bij hoorde is iets wat ons kenmerkt. Nu nederland meer seculier aan het worden is (prima, ieder zn ding) wil niet zeggen dat dit vroeger ook zo was.

Wat misschien nog meer verduidelijkt is dat onze westerse cultuur hier ook op gebaseerd is (christelijk, katholiek). en de bijbehorende waarden en normen gemoderniseerd zijn door de tijd heen. Bijv vrouwen en mannen gelijk (behalve in sommige extreem christelijk groepen waar ze nog moeite hebben met bepaalde dingen) maar in algemene zin zijn christenen hierin net als niet christenen. En dat is waar het voor mij wringt, als een islamitische cultuur uit het midden oosten hier grond aan de voet wil zetten, en dominanter wil worden zeg ik nee. De islam tolereert veel dingen niet die wij wel doen, denk aan homo rechten, kleding man/vrouw. Respect hebben voor bepaalde mensen (op werk vaak meegemaakt dat een vrouw werd uitgekafferd en tegen de dokter doet men wel erg vriendelijk). Dat werkt hier gewoon niet helemaal, maar in het midden oosten vast wel.
Het christendom, het jodendom en de islam zijn allemaal loten van dezelfde stam. Het is absoluut niet zo dat het ene geloof toleranter is dan het andere. Wat jij noemt als 'christelijke' normen en waarden zijn net zo goed islamitische normen en waarden. Alleen heb je binnen elk geloof traditionele/dogmatische stromingen en moderne/vernieuwende stromingen.

Waarom? Ik vind het vrij onnodig en zelfs enigszins irritant om verplicht Hemelvaart, Pasen, Pinksteren of een Goede Vrijdag vrij te moeten nemen. Wat mij betreft blijven die dagen staan op persoonlijke keuze maar schrappen we het idee dat iedereen dan verplicht vrij moet zijn. Ik ben dat liever op dagen die mij dan weer beter uitkomen.
Zoek u een sector die werkt op de feestdagen en uw probleem is al opgelost😉
Ik kan er alleen maar van dromen om op elke feestdag thuis te zijn🤣

Christelijke normen en waardes zoals naastenliefde en goed voor elkaar en de planeet zorgen, het omkijken naar je buren.
Dit zijn normen en waarden die net zo goed in de islam terugkomen overigens. Naast alle kwalijke shit die ook in christendom zit.
De islam tolereert veel dingen niet die wij wel doen, denk aan homo rechten, kleding man/vrouw.
Bijvoorbeeld dit, je doet wel makkelijk alsof "wij" daar vanuit "joods-christelijke traditie" zo progressief in zijn maar die tolerantie komt juist vanuit seculiere progressieve hoek die deze vrijheden constant heeft moeten bevechten tegenover de conservatieve greep die het christelijke geloof op ons land heeft gehad. En als je het aan de SGP vraagt (en in mindere mate de andere christelijke politieke partijen ook) draaien ze die verworven vrijheden net zo hard weer terug als wanneer je een conservatieve islamistische partij aan de macht zou laten.
Respect hebben voor bepaalde mensen (op werk vaak meegemaakt dat een vrouw werd uitgekafferd en tegen de dokter doet men wel erg vriendelijk). Dat werkt hier gewoon niet helemaal, maar in het midden oosten vast wel.
Dat soort dingen zijn natuurlijk wel kwalijk, daar moeten mensen op aangesproken worden. Maar laten we niet doen alsof alleen mensen met een midden oosterse achtergrond seksistisch gedrag vertonen...

Kunnen we het er niet gewoon over eens zijn dat we meer Nationale feestdagen moeten krijgen? Als je kijkt naar t feit dat we maar 7 miezerige dagen hebben (i.t.t. bijv België of Duitsland) en bijvoorbeeld Bevrijdingsdag niet eens vrij krijgen!

Geef mij maar het Offerfeest en Suikerfeest en Keti Koti vrij, ik vier graag mee als dat betekent dat ik een extra dag vrij krijg van werk 😜

Kunnen we het er niet gewoon over eens zijn dat we meer Nationale feestdagen moeten krijgen? Als je kijkt naar t feit dat we maar 7 miezerige dagen hebben (i.t.t. bijv België of Duitsland) en bijvoorbeeld Bevrijdingsdag niet eens vrij krijgen!

Geef mij maar het Offerfeest en Suikerfeest en Keti Koti vrij, ik vier graag mee als dat betekent dat ik een extra dag vrij krijg van werk 😜
Carnavalsmaandag en dinsdag vrij in het zuiden 😀😀

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Heerlijk die nationale feestdagen. Vind ik een heerlijke periode met veel lange weekenden kort achter elkaar! Maakt me dan ook niks uit wat de oorsprong ervan is.

Heerlijk die nationale feestdagen. Vind ik een heerlijke periode met veel lange weekenden kort achter elkaar! Maakt me dan ook niks uit wat de oorsprong ervan is.
Absoluut. Gebroken weken in de periode dat de dagen weer langer worden en de temperatuur lekkerder. Hoeft van mij nooit te veranderen...

• 100
Waarderingen: Koekdoos

Haha ik las "Geef mij maar het Oktoberfest" in eerste instantie.
Zou een prima feestdag zijn ;-)

Hier sluit ik mij wel volledig bij aan.

Tegelijkertijd, wat sommige ook al zeggen, is het niet oke als de balans volledig doorslaat naar de kant van de minderheden groep. Het schrappen van christelijke feestdagen is imo een stap te ver. Al is iedereen vrij om t te noemen hoe hij of zij het wil.

Christendom is hier 1 van de religies waarop nederland vroeger gebouwd is. Ging alles goed hierdoor, nee. Ook het christelijk geloof is niet zonder fouten. Maar het was (en is nog steeds in enige zin) de bouwsteen waarop nederland gebouwd is. Christelijke normen en waardes zoals naastenliefde en goed voor elkaar en de planeet zorgen, het omkijken naar je buren. En de kerkgang die er vroeger vooral bij hoorde is iets wat ons kenmerkt. Nu nederland meer seculier aan het worden is (prima, ieder zn ding) wil niet zeggen dat dit vroeger ook zo was.

Wat misschien nog meer verduidelijkt is dat onze westerse cultuur hier ook op gebaseerd is (christelijk, katholiek). en de bijbehorende waarden en normen gemoderniseerd zijn door de tijd heen. Bijv vrouwen en mannen gelijk (behalve in sommige extreem christelijk groepen waar ze nog moeite hebben met bepaalde dingen) maar in algemene zin zijn christenen hierin net als niet christenen. En dat is waar het voor mij wringt, als een islamitische cultuur uit het midden oosten hier grond aan de voet wil zetten, en dominanter wil worden zeg ik nee. De islam tolereert veel dingen niet die wij wel doen, denk aan homo rechten, kleding man/vrouw. Respect hebben voor bepaalde mensen (op werk vaak meegemaakt dat een vrouw werd uitgekafferd en tegen de dokter doet men wel erg vriendelijk). Dat werkt hier gewoon niet helemaal, maar in het midden oosten vast wel.
Wat wel grappig is: het christendom is natuurlijk ook ooit vanuit het Midden-Oosten ontstaan en in de eerste eeuw na Christus niet bepaald zachtzinnig is opgelegd aan grote delen van de wereld. De "gelukkkige" ontvangers van dat nieuwe geloof waren daar ook niet al te enthousiast over, kan ik je vertellen. "Het" christendom (hetgeen natuurlijk geen absolute factor is), kan moeilijk gaan wijzen naar "de" islam (hetgeen ook geen absolute factor is), wat dat betreft.

Culturen zijn altijd een dynamisch brouwsel van zoveel verschillende invloeden.

Verder denk ik dat het goed is om te nuanceren dat de problemen in de meeste geloven ontstaan door extremisten. Niet het geloof is kwaadaardig of gevaarlijk, de mensen die er hun eigen kwaadaardige of gevaarlijke versie van maken.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Timmetje
Ligt ook o.a. aan je COA; in de mijne is geregeld dat ik elk jaar met Bevrijdingsdag vrij ben.

Klopt. BNN was vroeger nog lekker anarchistisch. Nu het braafste jongetje in de klas. Zum kotzen.
Ah ja want dat geneuzel over “joods-christelijke traditie” is zo lekker anarchistisch 😆 volgens mij zijn ze altijd scherp geweest op onrecht waarbij ze het nooit nalieten tegen de heilige huisjes van de conservatievere krachten in de maatschappij te schoppen. Dit lijkt me daar een prima voortzetting van, al is het wat inhoudelijker en minder speels dan ze het ook weleens aanpakken. Wellicht ook wat invloed van Vara te merken in dit voorbeeld.

• Leuk
Waarderingen: Vicarious en Timmetje
Het is eigenlijk ook wel prima als de PVV morgen een verkenner mag aanstellen, want tegen de tijd dat maandag dan mocht blijken dat door de brief-stemmers D66 de grootste is, is die eerste verkenner toch al weer teruggetreden vanwege een of andere ophef.

Destijds een grapje, nu blijkt dat ik gewoon de verkeerde partij heb neer gepend!

Alsof je in het parlement niets erger dan "feeks" te horen krijgt.

Niet dat ik een van bovenstaande politiekers ken.

Users who are viewing this thread