Hier sluit ik mij wel volledig bij aan.
Tegelijkertijd, wat sommige ook al zeggen, is het niet oke als de balans volledig doorslaat naar de kant van de minderheden groep. Het schrappen van christelijke feestdagen is imo een stap te ver. Al is iedereen vrij om t te noemen hoe hij of zij het wil.
Christendom is hier 1 van de religies waarop nederland vroeger gebouwd is. Ging alles goed hierdoor, nee. Ook het christelijk geloof is niet zonder fouten. Maar het was (en is nog steeds in enige zin) de bouwsteen waarop nederland gebouwd is. Christelijke normen en waardes zoals naastenliefde en goed voor elkaar en de planeet zorgen, het omkijken naar je buren. En de kerkgang die er vroeger vooral bij hoorde is iets wat ons kenmerkt. Nu nederland meer seculier aan het worden is (prima, ieder zn ding) wil niet zeggen dat dit vroeger ook zo was.
Wat misschien nog meer verduidelijkt is dat onze westerse cultuur hier ook op gebaseerd is (christelijk, katholiek). en de bijbehorende waarden en normen gemoderniseerd zijn door de tijd heen. Bijv vrouwen en mannen gelijk (behalve in sommige extreem christelijk groepen waar ze nog moeite hebben met bepaalde dingen) maar in algemene zin zijn christenen hierin net als niet christenen. En dat is waar het voor mij wringt, als een islamitische cultuur uit het midden oosten hier grond aan de voet wil zetten, en dominanter wil worden zeg ik nee. De islam tolereert veel dingen niet die wij wel doen, denk aan homo rechten, kleding man/vrouw. Respect hebben voor bepaalde mensen (op werk vaak meegemaakt dat een vrouw werd uitgekafferd en tegen de dokter doet men wel erg vriendelijk). Dat werkt hier gewoon niet helemaal, maar in het midden oosten vast wel.