Graspop Metal Meeting 2026

En wat zijn die prijzen voor het overnachten trouwens ineens joh?! €770 voor zo'n blokhut met 4 man? Doe eens normaal joh. En een tip-up tent voor €450?!

Ik heb er eerlijk gezegd al helemaal geen zin meer in :confused:.

En wat zijn die prijzen voor het overnachten trouwens ineens joh?! €770 voor zo'n blokhut met 4 man? Doe eens normaal joh. En een tip-up tent voor €450?!

Ik vermijd die schijt band sowieso al als de plaag.

Misschien morgen eens proberen met het andere been uit bed te stappen 😉

Ik hoop toch wel dat er nog wat namen om te rammen komen zeg want was even de bands aan het doorluisteren... zit wel heel veel softe shit tussen dit keer. Als dit inderdaad die nieuwe richting gaat zijn, dan bedank ik voor de volgende keer.
Bad Omens wist ik... maar Catch Your Breath (nog net niet Justin Bieber) en Magnolia Park is echt The Weeknd met distortion gitaren... om-te-janken.
Is maar net wat je perspectief is dan, ik vind de overgrote meerderheid maar veel te hard van wat er staat... Afzien om alles in te luisteren.
GMM is een metalfestival in de allerbreedste zin van het woord.
Als je er voor één specifiek genre heen gaat, dan is het al snel te weinig: te weinig black metal, te weinig power metal, te weinig nu-metal, te weinig prog metal, te weinig folk metal, te weinig punk, etc. (zelfs van metalcore staan er in principe gemiddeld maar 4 per dag).
GMM is dan ook met name uitermate geschikt voor metalfans met een zeer brede smaak, dan kom je sowieso altijd aan je trekken.

Als je er voor één specifiek genre heen gaat, dan is het al snel te weinig: te weinig black metal, te weinig power metal, te weinig nu-metal, te weinig prog metal, te weinig folk metal, te weinig punk, etc. (zelfs van metalcore staan er in principe gemiddeld maar 4 per dag).
GMM is dan ook met name uitermate geschikt voor metalfans met een zeer brede smaak, dan kom je sowieso altijd aan je trekken.
Dat kan natuuurlijk ook niet anders. Je moet 55.000 mensen per dag blij kunnen maken. En dat gaat niet lukken met enkel de niche genres. Je moet een goede mix maken en dan komen de populairste genres wat meer aan bod

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en PreFXDesigns

Denk dat je vooral moeite hebt als je in de wat obscuurdere hoek zit qua smaak. Natuurlijk als je letterlijk maar één genre wil, dan zal je vaak pech hebben, maar als je aan de zachte kant van het metalspectrum staat, dan kom je elke editie een heel eind met een sluitend programma. Ik kan elke dag wel een paar must sees noteren (zondag uiteraard de uitschieter) en ook met inluisteren op de eerste twee dagen een paar prima opvullers gevonden. Al is het met mijn mustsees wel meer dan maar één genre.

Het lijkt me dus vooral een probleem als je echt volledig voor bands gaat die vrijwel alleen maar in de Marquee worden geprogrammeerd.

• Leuk
Waarderingen: Lars. en Joslittel
Ja opzich wel met je eens maar als ik nu zo met de playlist bezig ben en alle acts doorloop kan ik hem wel snappen. Oh leuk weer een metalcore band of een vage soort emo/pop/metal act of christelijke countryrock band (Lakeview). Waar dit soort bands ooit de uitzondering waren, een noodzakelijk en broodnodig stukje verbreding, begint het langzaam aan het affiche te domineren. En als dit betekent dat ik bijna geen Doom, prog, post, black, symphonic of melodie death meer terugzie op het affiche dan vind ik dat een treurige zaak.

Ja opzich wel met je eens maar als ik nu zo met de playlist bezig ben en alle acts doorloop kan ik hem wel snappen. Oh leuk weer een metalcore band of een vage soort emo/pop/metal act of christelijke countryrock band (Lakeview). Waar dit soort bands ooit de uitzondering waren, een noodzakelijk en broodnodig stukje verbreding, begint het langzaam aan het affiche te domineren. En als dit betekent dat ik bijna geen Doom, prog, post, black, symphonic of melodie death meer terugzie op het affiche dan vind ik dat een treurige zaak.

Denk dan dat vooral de metalcore veel aanwezig is, die andere genres lijken alsnog wel een uitzondering te zijn?

• Leuk
Waarderingen: Seabas

Opa verteld, maar ''vroeger'' was het gewoon ietsje meer voor camping Inferno. Dit zijn gewoon prijzen van sterrenhotels.

En bij EC maakt het niet uit met welk been ik uit het bed stap. Die band ga ik altijd kut vinden 🫥

Bij een sterrenhotel betaal je meestal toch iets meer dan nog geen €50,- per overnachting per persoon.

Denk dat er op zich nog wel een ruime variatie van genres staat, maar dat ze wel vaak neigen naar de toegankelijkste versies ervan. In de Marquee durft er nog wel eens iets uitdagends staat, maar alles op de 2 main stages, de Jupiler Stage en de Metal Dome moet toch grotendeels behapbaar blijven.

En doom, prog, post,.... dat is allemaal nogal moeilijk, lange uitwaaierende nummers, atypische opbouw,.... daar is 't lastiger om toegankelijke exemplaren van te vinden, dat is muziek voor de meerwaardezoeker. En de meerwaardezoeker is niet (langer) de core business van Graspop.

Ik gok dat het veld net zoals in 2024 ramvol zal staan.
Awel, hoe graag ik ze ook hoor twijfel ik hier nog steeds aan.

Het kan wel zijn maar de bijkomende programmatie is toch niet meteen het voor publiek dat wild gaat worden van EC imo.

Degene die blij zijn me Alice en def leppard gaan mogelijk in een grote bocht rond dat optreden. En de rest van de dag staat er niet meteen iets dat bij EC bij aansluit (carpenter brut is een heel andere stijl)..

Integendeel foreigner, europe,... allemaal toch een beetje het rollatorgevoel hoe leuk een aantal songs ook zijn.. dan ineens dien hoempapametal daartussen is genoeg om sommige nen attack te doen krijgen denk ik.

Ik blijf ze die dag wat out of place vinden en vraag me af wat ik nog zou moeten zien als pakweg 20jarige EC fan die dag? Ik ken bovengenoemde bands uiteraard wel en kan de dag nog wel vullen maar de echte jeugd gaat dat anders zien -denk ik-

Awel, hoe graag ik ze ook hoor twijfel ik hier nog steeds aan.

Het kan wel zijn maar de bijkomende programmatie is toch niet meteen het voor publiek dat wild gaat worden van EC imo.

Degene die blij zijn me Alice en def leppard gaan mogelijk in een grote bocht rond dat optreden. En de rest van de dag staat er niet meteen iets dat bij EC bij aansluit (carpenter brut is een heel andere stijl)..

Integendeel foreigner, europe,... allemaal toch een beetje het rollatorgevoel hoe leuk een aantal songs ook zijn.. dan ineens dien hoempapametal daartussen is genoeg om sommige nen attack te doen krijgen denk ik.

Ik blijf ze die dag wat out of place vinden en vraag me af wat ik nog zou moeten zien als pakweg 20jarige EC fan die dag? Ik ken bovengenoemde bands uiteraard wel en kan de dag nog wel vullen maar de echte jeugd gaat dat anders zien -denk ik-

Denk dat er genoeg mensen zowel Sabaton als Electric Callboy leuk vinden. Zijn beide toch wel bands waar veel mensen niks aan vinden, en volgens mij zijn het hier ook aardig dezelfde mensen die beide niks vinden en maar weinig die een van beide wel leuk vinden?

Dus denk ook wel veel mensen die precies aan de andere kant staan en beide leuk vinden!

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Denk dat er genoeg mensen zowel Sabaton als Electric Callboy leuk vinden. Zijn beide toch wel bands waar veel mensen niks aan vinden, en volgens mij zijn het hier ook aardig dezelfde mensen die beide niks vinden en maar weinig die een van beide wel leuk vinden?

Dus denk ook wel veel mensen die precies aan de andere kant staan en beide leuk vinden!
De stap van geschiedenisles naar fitnessles is minder groot als gedacht dan 😄

• Haha
Waarderingen: Dwarf en L110Midnight
Denk dat er op zich nog wel een ruime variatie van genres staat, maar dat ze wel vaak neigen naar de toegankelijkste versies ervan. In de Marquee durft er nog wel eens iets uitdagends staat, maar alles op de 2 main stages, de Jupiler Stage en de Metal Dome moet toch grotendeels behapbaar blijven.

En doom, prog, post,.... dat is allemaal nogal moeilijk, lange uitwaaierende nummers, atypische opbouw,.... daar is 't lastiger om toegankelijke exemplaren van te vinden, dat is muziek voor de meerwaardezoeker. En de meerwaardezoeker is niet (langer) de core business van Graspop.

Ik denk dat je hier de kern vangt. En zelf vind ik het meestal niet erg dat het in de marquee of metaldome te doen is voor deze bands. Vaak voor de sfeer best goeie plekken.

Maar ook Behemoth op main. Niet een algeheel succes maar ook geen flater. Dus het was Ok boeking en voor mij top.

Main stage
Do: over de top band: zorg dat deze lastige dag uitverkoopt.
Vr: moeilijk band afsluiter (prog, doom, sludge, post etc etc)
Za: mainstream ( metal core / nu metal huidig)
Zo: rollator zondag

En de andere podia verzorgen de overige stromen die dag.

Hebben we allemaal een mooie thema dag op main.

Vind het vree bizar hoe velen die hier dagelijks op dit forum zitten overwegen om maar 1 dag of zelf niet te gaan naar GMM ??? Ikzelf ga altijd en ga over de 4 dagen meestal max 16 bands beluisteren, ga voor het totaalpakket, samenzijn met de metalcommunity, feestje bouwen...
Desalniettemin hoop ik dat we straks met Download een echte metal headliner delen, heb niets met BMTH, Volbeat, Sabaton en zeker al niet met het poppy Ghost.

Users who are viewing this thread