Graspop Metal Meeting 2026

Het optreden op Download trok toch ongelofelijk veel volk? Heel die tent puilde ruim van tevoren al uit van de fans voor die 20 minuten.
Die tent is ook wel enorm klein moet ik er bij vermelden. De helft van de metal Dome ofzo

Het optreden op Download trok toch ongelofelijk veel volk? Heel die tent puilde ruim van tevoren al uit van de fans voor die 20 minuten.
waren louter nieuwsgierigen, dit was hun eerste optreden.

Volgens setlist.fm hebben ze tot nu toe 2 optredens gedaan.

Ik ben meerdere keren geboekt geweest als DJ, hopelijk krijg ik volgend jaar mijn eigen stage op TML.

De Metal Dome gaat waarschijnlijk ook uitpuilen. Dat het (vooralsnog) een succesvolle industry plant is, doet niet zoveel af aan het feit dát het een industry plant is. Voor mij ligt het er bij deze act zó dik bovenop dat het een compleet gefabriceerd commercieel gedrocht is, dat ik het nauwelijks hoger beoordeel dan door AI gegenereerde muziek. En daar hoorde ik laatst trouwens ook een zorgwekkend verhaal over dat er nogal dik bovenop liggende AI kloon meer Spotify streams had dan de act waarop het gebaseerd is.

Dus ja, juist in deze tijd waarin het origineel steeds minder goed te onderscheiden valt van iets neps, kunnen we ons wat mij betreft nooit hard genoeg blijven uitspreken tegen acts als President.
Allemaal wegblijven dus! Is de duidelijkste boodschap die we kunnen afgeven.

Ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een 'probleem' hebben met de spot van President. Precies of we vergeten dat er achter dit project welgevestigde muzikanten zitten. Je bent zeker van professionele muzikanten die live kwaliteit gaan leveren, los van het genre.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat side projects (denk bv. aan Vended, Slash ft Myles Kennedy, A perfect circle) allemaal wel -in meer of mindere mate- een streepje voor hadden bij hun eerste boekingen omwille van hun eerdere bekendheid.
Nu, dat is mijn mening, ik weet niet of ik het zelf zou gaan zien, maar het is het dichtste dat we voorlopig bij Fightstar gaan geraken 😊

Ik snap de president controverse wel en zeker die hl positie is raar.

Heel de situatie voelt wat als het moment dat ze bij h&m kleren beginnen te verkopen die al een jaar populair zijn bij de jeugd. Dan weet ge ook dat die trend bijna voorbij is.

Dus mss is het bijna gedaan met de maskers en onherkenbare gezichten 😅

Ik wou ze op zich wel zien omdat ze soms opduiken in men for you lijst. Maar als ze morgen zeggen dat het met AI gemaakt is geloof ik het gerust

Wat gaan die eigelijk spelen, ze hebben maar 4 nrs

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een 'probleem' hebben met de spot van President. Precies of we vergeten dat er achter dit project welgevestigde muzikanten zitten. Je bent zeker van professionele muzikanten die live kwaliteit gaan leveren, los van het genre.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat side projects (denk bv. aan Vended, Slash ft Myles Kennedy, A perfect circle) allemaal wel een streepje voor hadden bij hun eerste boekingen omwille van hun eerdere bekendheid.
Nu, dat is mijn mening, ik weet niet of ik het zelf zou gaan zien, maar het is het dichtste dat we voorlopig bij Fightstar gaan geraken 😊
Klopt wel! Het is niet dat live nation een paar nieuwe muzikanten samen hebben gegooid en daar plots een nieuwe band van hebben gemaakt.

Zijn wel degelijk ervaren muzikanten (en zanger)

Ik snap de president controverse wel en zeker die hl positie is raar.

Heel de situatie voelt wat als het moment dat ze bij h&m kleren beginnen te verkopen die al een jaar populair zijn bij de jeugd. Dan weet ge ook dat die trend bijna voorbij is.

Dus mss is het bijna gedaan met de maskers en onherkenbare gezichten 😅

Ik wou ze op zich wel zien omdat ze soms opduiken in men for you lijst. Maar als ze morgen zeggen dat het met AI gemaakt is geloof ik het gerust

Wat gaan die eigelijk spelen, ze hebben maar 4 nrs
6 nummers* 😂

• Metal!
Waarderingen: Lars.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat side projects (denk bv. aan Vended, Slash ft Myles Kennedy, A perfect circle) allemaal wel -in meer of mindere mate- een streepje voor hadden bij hun eerste boekingen omwille van hun eerdere bekendheid.
Vended is geen side project.
Er zitten 2 zonen van leden van Slipknot in, dat is wat anders (vergelijk ook The Raven Age, Mammoth WVH).
Je kunt ze hoogstens een 'nepo band' noemen, wat weer andere mogelijke bezwaren oproept.

President eigenlijk ook, maar toen ontdekte ik dat die nog maar 2 shows gedaan hebben en pas dit jaar zijn opgericht. En dan komt weer die ouderwetse grumpy gatekeepende metal head in mij naar boven. Maar hoe is het verdomme mogelijk dat een band als Bloodywood die de wereld heeft rond gereisd, die verdomme liters zweet, bloed en tranen in haar muziek en shows heeft gestoken, die hun families maanden hebben moeten missen om hun muziek aan de man te brengen zo lag staat. Maar dat zo'n circus acts als President (ook al is het goede muziek) al ineens een stage mag afsluiten? Maar ik denk wel dat die band eens ga bekijken
Zo werkt de wereld nu eenmaal, als je vrienden op de juiste plaatsen hebt kom je een stuk verder, kan je de band niet kwalijk nemen, "don't hate the player, hate the game" zeg maar.
Succes draait niet enkel om hard werken maar veelal om geluk, zijn veel bands die fantastische muziek maken, keihard werken en niet eens op Graspop uitgenodigd worden, helaas.
Daarnaast is President wel nieuw maar zijn de leden hoogstwaarschijnlijk veteranen uit de industrie, beetje Elegant Weapons, Hollywood Vampire idee.

In de UK misschien maar in België zou Buster zelfs die metal Dome headline spot niet krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Tweede ontdekking: Old Man's Child!
Symphonic melodic black metal band van Galder, ex-gitarist van Dimmu Borgir (net als OMC opgericht in 1993).
Niet te missen dus voor fans van Dimmu Borgir, Carach Angren, Emperor! 🖤🤘

Derde ontdekking: Sinsaenum!
Blackened death/groove metal, super group met o.a. Frédéric Leclercq (ex-DragonForce, Kreator), Attila Csihar (Mayhem) en ook Joey Jordison (ex-Slipknot) tot zijn dood in 2021.
Voor fans van Behemoth, Baest, Bloodbath.

Paar mooie black(achtige) namen idd, maar zoveel meer dan vorig jaar is het toch (vooralsnog) niet?
Sterker nog, heb eens zitten tellen, en kom op 8 voor beide jaren:

2025
  • Alcest
  • Behemoth
  • Deafheaven
  • Dødheimsgard
  • King Diamond
  • Primordial
  • Spectral Wound
  • Triptykon
2026
  • Gaerea
  • Kanonenfieber
  • Old Man's Child
  • Oranssi Pazuzu
  • Sinsaenum
  • Uada
  • Venom
  • Wolves In The Throne Room
Natuurlijk kunnen daar wel nog altijd namen bij komen voor volgend jaar.
Voor mij persoonlijk zijn alcest, deafhaven, King Diamond en Behemoth geen black metal, maar technisch zullen ze wel dat label hebben :). Spectral Wound was wel 1 van de hoogtepunten van het weekend voor mij.

6a047e1903acf7b70f2bed5cacfbc436f866b073.jpg
Krijgen we een grotere Metal Dome?

• Thinking
Waarderingen: MetalLimbo
Is A Day To Remember geen metalcore, of hadden ze geen representatief nummer op hun Graspop-pagina staan? Samen met Ego Kill Talent nog wel twee prima nummers gehoord. De rest was voor mij niks meer.

Edit: van alle bands op donderdag dan. De rest volgt nog.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Is A Day To Remember geen metalcore, of hadden ze geen representatief nummer op hun Graspop-pagina staan? Samen met Ego Kill Talent nog wel twee prima nummers gehoord. De rest was voor mij niks meer.

Edit: van alle bands op donderdag dan. De rest volgt nog.
ADTR is vrij toegankelijke metalcore dat dicht tegen de punkrock aan zit. Ze hebben inderdaad best wat toegankelijke hits die meer op punkrock/poppunk lijken dan op metalcore

Wat voor bands mis je dan op deze lineup?
Er staan veel bandjes waar ik niks of niet zoveel mee heb. Ik verwijt t de organisatie niet en het is goed om te zien dat veel mensen blij zijn met de line up.

Bijvoorbeeld, qua old school thrash hebben ze Anthrax, Megadeth en Forbidden. Een paar van Testament, Death Angel, Kreator, Exodus, Destruction, Sacred Reich, Sodom zou mooi zijn geweest (en Slayer zou helemaal mooi zijn).
Ook weinig op de mainstages wat me aanspreekt.. BMTH, Limp Bizkit, Sabaton etc. doen t niet voor mij. Dat is persoonlijk. Er onbreekt ook wat steviger werk op de grote podia.

Kan iemand mij helpen bij wat de meest realistische clashfinder is welke nu te vinden is. Ik ben benieuwd of avatar bijv gaat spelen tijdens Bad Omens en Lionheart tijdens twisted sister?

Kan iemand mij helpen bij wat de meest realistische clashfinder is welke nu te vinden is. Ik ben benieuwd of avatar bijv gaat spelen tijdens Bad Omens en Lionheart tijdens twisted sister?
Kort antwoord op je vraag is dat dat onmogelijk is om nu al te gokken

Soms speelt de jupiler stage headliner tijdens de eerste mainstage headliner en soms tijdens de tweede. Soms speelt er niets tegelijk met de laatste headliner en soms wel.

Welke mainstage headliner welke dag afsluit valt ook nog niet met zekerheid te zeggen. Jimmy zei wel dat sabaton afsluit en ik ga ervan uit dat BMTH en Volbeat hun dag afsluiten maar dat valt ook nog niet met zekerheid te zeggen.

Users who are viewing this thread