Actualiteit

Ze kunnen wel de boel flink vertragen door eerst zelf een kansloze verkenningsmissie te starten en daarna eindeloos te blijven herhalen dat de andere partijen negeren wat 1.7 miljoen kiezers hebben gestemd.
Wat inderdaad de waarheid is.

Eigenlijk is voor mij de vraag hier: moeten wij als democratisch land een partij (én/of de stemmen daarop) respecteren terwijl die partij de grondvesten van de democratische rechtstaat (waaronder Artikel 1 van de grondwet) niet respecteert?

Ik vind van wel ja. Ik zou vooral niet meegaan in het " jij respecteert mensen niet, dan doe ik het ook niet" gedachtegoed.

We weten dat de plannen van PVV om meerdere redenen, waaronder de door jou genoemde grondvesten, niet uitvoerbaar zijn. Daarnaast wil niemand met ze regeren. Wat dan rest, is hun gebruikelijke functie; roepen vanuit de oppositie. Dat geluid dient natuurlijk wel vertegenwoordigd te worden, het is immers de stem van zoveel mensen. Maar qua regeren staan ze buitenspel...

Moeten die stemmen van kiezers uit het buitenland nou nog worden verwerkt voor de uitslag? Ik hoop toch niet dat de PVV alsnog wint, mijn god zeg.

Ik denk dat de VVD nog wel eens 'de meeste' zeggenschap gaat hebben.
Gedoodverfd om toch weer in een coalitie plaats te nemen. Niemand kan zonder. Ze kunnen best harde eisen stellen en zo zit VVD weer in een sterke onderhandelingspositie.
Dus "links" moet er flink water bij de wijn , of aan de andere kant moeten Ja21 en D66 elkaar op zo'n beetje elk vlak compenseren/ toegeven enz. (en dan red je het waarschijnlijk nog niet zonder een extra rechts/middenpartij)
Tuurlijk zijn er opties zonder de VDD, maar dan heb je zo'n beetje elke andere partij nodig.

Dat geldt natuurlijk ook voor D66 of CDA, máár die zullen als winnaars moeten leveren, de VVD kan achterover leunen en toehappen/eisen stellen als het ze uit komt.
Ik ben blij dat CDA en VVD relatief groot zijn. met deze verdelingen met minimale marges heb je een breed middenveld nodig (nee VVD is niet midden, maarrrr wel een regeringspartij)
We hebben al vaker gezien dat explosieve groei van een (nieuwe) partij vaak leidt tot wanprestaties. Zie NSC, FVD in het recente verleden. Je hebt partijen nodig die de wegen kennen voor stabiliteit.

Ik heb altijd weinig vertrouwen gehad in Rob Jetten, ben ook niet D66 -georiënteerd. maar ben benieuwd hoe hij deze periode aan gaat pakken. de PVV is net zo groot, maar zijn z.g.a. door iedereen uitgesloten (en vooral door henzelf) dus lijkt me 1 op 1 genoegen te moeten nemen met oppositie, of een fors minderheidskabinet als andere opties toch sneuvelen. Dan zullen het nog eerder nieuwe verkiezingen zijn dan dat de PVV gaat regeren....

Ik vind van wel ja. Ik zou vooral niet meegaan in het " jij respecteert mensen niet, dan doe ik het ook niet" gedachtegoed.

We weten dat de plannen van PVV om meerdere redenen, waaronder de door jou genoemde grondvesten, niet uitvoerbaar zijn. Daarnaast wil niemand met ze regeren. Wat dan rest, is hun gebruikelijke functie; roepen vanuit de oppositie. Dat geluid dient natuurlijk wel vertegenwoordigd te worden, het is immers de stem van zoveel mensen. Maar qua regeren staan ze buitenspel...
Als disclaimer, ik ga er (los van politieke voorkeur) niet vanuit dat mensen rationeel stemmen. Vandaar dat mijn "vertrouwen" in verkiezingen (maar niet democratie per se) niet bijzonder hoog is. Maar, vertegenwoordig je daadwerkelijk "het geluid van zoveel mensen" als je tegelijkertijd bewust door allerlei campagnes deze sentimenten probeert aan te wakkeren?

Dat valt wel mee. Je zal toch ooit een beetje water bij de wijn moeten doen, of dacht je dat D66 echt 10 steden ging bouwen?
Hij noemde zich klimaatdrammer dus ik ben benieuwd wat ie er van terecht brengt. Laat hem maar proberen en dan kunnen we ook gewoon Rob Jetten aanspreken. Het grootste mandaat etcetc.

By the way....ik denk dat de deelname van Jetten aan de slimste mens hem echt aan een paar zetels heeft geholpen. In hoeverre dat een soort van beïnvloeden van de verkiezingen is geweest vanuit de publieke omroep laat ik even buiten beschouwing. Qua opnames etc weet ik niet wanneer dit plaatsgevonden heeft.

Met deze marges weten we het waarschijnlijk volgende week pas zeker.

Als Wilders toch de grootste wordt, dan staat het land weer een half jaar extra stil omdat hij dan "aan zet is"

By the way....ik denk dat de deelname van Jetten aan de slimste mens hem echt aan een paar zetels heeft geholpen. In hoeverre dat een soort van beïnvloeden van de verkiezingen is geweest vanuit de publieke omroep laat ik even buiten beschouwing. Qua opnames etc weet ik niet wanneer dit plaatsgevonden heeft.
Dat helpt er zeker aan mee ja

Zelfs snollebollekes werd door dat programma populair als slimme vent. Dat zie je er op het podium ook niet aan af

En Vandaag Inside heeft dan weer de rechtervleugel 20 zetels opgeleverd. SBS is sowieso een rechts bolwerk. Zo blijven we bezig he.

Eens, D66/CDA/GLPvdA/VVD is de enige werkbare optie die de verkiezingsuitslag recht doet. Overigens heeft deze coalitie geen meerderheid in de Eerste Kamer, dus er moet alsnog worden samengewerkt met andere partijen.

Lees op NU.nl dat deze coalitie wel een meerderheid heeft in de Eerste Kamer

Opnames waren in mei, kabinet viel in juni, uitzenddata stond al vast, Eric van eerdenburg (VVD) en Aant Jelle Soepboer (toen NSC, nu FNP) deden ook mee dit seizoen.

Hoezo beïnvloeden van de verkiezingen door de publieke omroep? Uiteindelijk is elk tv moment van politicus een moment om stemmen en zieltjes te winnen. Dat is al jaren zo. Het is aan de politieke partijen zelf of ze daar gebruik van maken. Je hebt bijvoorbeeld ook mensen in de politiek die daar geen gebruik van maken en vaak nee zeggen. Of zoveel mogelijk kritische programma's ontwijken.

En Vandaag Inside heeft dan weer de rechtervleugel 20 zetels opgeleverd. SBS is sowieso een rechts bolwerk. Zo blijven we bezig he.
Zeker waar dat dat invloed heeft.

Ik bedoel ook niet dat zoiets goed of slecht is met mijn reactie. Ik bedoel dat mensen bijzonder beïnvloedbaar zijn door een of ander tv programma.
Ben benieuwd naar hoeveel mensen nu echt een gewogen beslissing nemen en niet alles laten afhangen van een slotdebat, slimste mens of andere talkshow.

• Leuk
Waarderingen: elo

Users who are viewing this thread