Actualiteit

In de basis vinden best veel mensen dit. De discussie gaat hem er wellicht meer over vanaf welk getal op de loonstrook of de spaarrekening de term 'rijk' van kracht moet zijn...
Precies dit, ik kom alles behalve uit een goed nest, naar Nedrland verhuist met een vader die alles vergokte, opsnoof en opdronk, heb ik het niet altijd even best gehad, tot uit huis plaatsing aan toe waar je letterlijk met geen cent te makken had. Daardoor ook geen school diploma's behaald en dergelijke (en nog veel meer)

Maar door toch er kei en keihard voor te werken heb het nu wat beter voor elkaar gekregen, en ik ben echt geen multi miljonair maar heb wel gelukkig aardig mijn schaapjes op het droge inmiddels. Waarom zou ik dan meer moeten betalen om het "eerlijker" te maken?

Ik zie genoeg mensen om mij heen waarbij ik ook denk dat het niet altijd aan een ander ligt, en dat je zelf echt wel een stapje extra mag maken. Nu praat ik niet over mensen die echt pech hebben en waardoor niks kunnen, maar er is ook een hele grote groep wat ook eens naar zichzelf mag kijken als je het mij vraagt.

• Leuk
Waarderingen: bcmrmaybe
De eerste exit-poll lijkt wat voordeliger uit te vallen voor centrum-rechts. Met name doordat de VVD ineens groter lijkt te worden dan GL/PvdA.

D66 - CDA - VVD op 69 zetels. Die hebben enkel een JA21 nodig om naar de 78 te gaan.

D66 - CDA - GL/PvdA op 66 zetels. Die hebben daar 3 andere partijen bij nodig.

Nou, ik voel een (wat mij betreft afgrijselijke) coalitie D66, VVD, CDA en JA21 aankomen, vooral nu Yesilgöz tegen de verwachting in gewoon kan aanblijven als partijleider en GLPvdA waarschijnlijk categorisch zal blijven uitsluiten.

• Sad
Waarderingen: Dr. Hannibal
D66 heeft imo geleerd van hun fouten waar GL/PVDA dat niet heeft gedaan. Wat ik al eerder hier geschreven heb, ze doen niet altijd hun best om een zwevende kiezer naar zich toe te trekken en om sympathiek gevonden te worden door mensen die op dat moment niet op je stemmen.

Uiteindelijk zijn de laatste weken wederom cruciaal geworden voor de uitslag.

Ik deel de conclusie d66, vvd, cda, ja21. Dat kan onder een voorwaarde; de cda geeft hun sociale onderwerpen weg.
Zou natuurlijk enorm dom zijn van D66, dan is er eind volgend jaar weer een verkiezing waarbij ze 20 zetels kwijt zijn.

Yesilgöz roept veel, maar het zou toch de meest betrouwbare, niet perse makkelijke, maar wel werkbare oplossing zijn D66, VVD, GL/PvdA, CDA.

Het gekke in mijn optiek is dat alle partijen die momenteel op verlies staan, zowel moreel als qua zetels, ook allemaal lijsttrekkers hebben die de afgelopen tijd vooral een sneue, kinderachtige indruk hebben gemaakt… behalve Dilan. Bijzonder dat de VVD daar nauwelijks last van heeft, met slechts 1 zetel verlies.
Ik verwacht dat Yesilgöz by far niet de meeste stemmen heeft binnen haar eigen partij…

Nou, ik voel een (wat mij betreft afgrijselijke) coalitie D66, VVD, CDA en JA21 aankomen, vooral nu Yesilgöz tegen de verwachting in gewoon kan aanblijven als partijleider en GLPvdA waarschijnlijk categorisch zal blijven uitsluiten.
Maar D66 zal op hun beurt waarschijnlijk (en terecht) JA21 categorisch blijven uitsluiten.
Als Yesilgöz echt niet met GL-PvdA wil, zie ik VVD haar ook nog wel aan de kant schuiven via een spoedpartijcongres ofzo, zo pragmatisch zijn ze ook wel weer daar.

Het gekke in mijn optiek is dat alle partijen die momenteel op verlies staan, zowel moreel als qua zetels, ook allemaal lijsttrekkers hebben die de afgelopen tijd vooral een sneue, kinderachtige indruk hebben gemaakt… behalve Dilan. Bijzonder dat de VVD daar nauwelijks last van heeft, met slechts 1 zetel verlies.
Ik verwacht dat Yesilgöz by far niet de meeste stemmen heeft binnen haar eigen partij…
voor de duidelijkheid: ik bedoel dus dat ook Dilan zich kinderachtig heeft gedragen, maar dat haar partij er als enige nauwelijks voor gestraft wordt…

Laatst bewerkt:
Hoezo zou je een partij die 20 % van haar zetels verliest als eerste aan tafel willen hebben? Ga in eerste instanties met de winnaars zitten. En van de vorige regeringspartijen is de VVD het minste afgestraft…..

• Leuk
Waarderingen: piep
Precies dit, ik kom alles behalve uit een goed nest, naar Nedrland verhuist met een vader die alles vergokte, opsnoof en opdronk, heb ik het niet altijd even best gehad, tot uit huis plaatsing aan toe waar je letterlijk met geen cent te makken had. Daardoor ook geen school diploma's behaald en dergelijke (en nog veel meer)

Maar door toch er kei en keihard voor te werken heb het nu wat beter voor elkaar gekregen, en ik ben echt geen multi miljonair maar heb wel gelukkig aardig mijn schaapjes op het droge inmiddels. Waarom zou ik dan meer moeten betalen om het "eerlijker" te maken?

Ik zie genoeg mensen om mij heen waarbij ik ook denk dat het niet altijd aan een ander ligt, en dat je zelf echt wel een stapje extra mag maken. Nu praat ik niet over mensen die echt pech hebben en waardoor niks kunnen, maar er is ook een hele grote groep wat ook eens naar zichzelf mag kijken als je het mij vraagt.
Volgensmij hebben de meeste partijen het echt niet over mensen zoals jij hoor. Mensen met een prima inkomen (en dat zijn er heel veel in Nederland) voelen sowieso al jaren bijna niks van het beleid in Nederland, dat komt allemaal aan de "onderkant" van de samenleving terecht. Een iets eerlijkere herverdeling, daar zijn, zoals Rick al zegt, best veel mensen het over eens - waarom dan toch steeds die ruk naar rechts, die dat al jaren niet voor elkaar wil krijgen.

Volgensmij hebben de meeste partijen het echt niet over mensen zoals jij hoor. Mensen met een prima inkomen (en dat zijn er heel veel in Nederland) voelen sowieso al jaren bijna niks van het beleid in Nederland, dat komt allemaal aan de "onderkant" van de samenleving terecht. Een iets eerlijkere herverdeling, daar zijn, zoals Rick al zegt, best veel mensen het over eens - waarom dan toch steeds die ruk naar rechts, die dat al jaren niet voor elkaar wil krijgen.
Omdat een groot deel van de stemmers asiel en migratie zwaarder mee laat wegen dan andere thema's. Zolang dat blijft, blijf je richting rechts bewegen.

Omdat een groot deel van de stemmers asiel en migratie zwaarder mee laat wegen dan andere thema's. Zolang dat blijft, blijf je richting rechts bewegen.
Jep, zolang je als politiek zijnde de echte problemen weet te negeren door telkens "asiel!" en "migratie!" te roepen, ben je uitstekend bezig. Als de 'mensen thuis' daar dan ook nog 5 keer intrappen, kun je je afvragen wat er mis blijft gaan. Ook bij veel linkse partijen hoor.

Nouja volgens bepaalde plannen val ik er wel onder, en ik heb ook geen loonstrook omdat ik ondernemer ben. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat de mensen om mij heen het goed hebben, daar werk ik ook hard voor.

Wat ik wil zeggen is dat de onderkant van de samenleving echt onderverdelingen kent. De mensen die er echt niks aan kunnen doen, en echt hulp nodig hebben moeten we inderdaad zeker helpen. Maar aan de onderkant zijn er genoeg mensen die zichzelf ook meer mogen inzetten voor een betere samenleving, maar voor wie het hoeft. Mijn vader bijvoorbeeld, daar hebben jullie ouders veel geld aan moeten betalen en die vond het ook allemaal prima. Ging op aan dingen waar het niet voor bedoeld is.

Ik denk dat er meer begeleiding in nodig is, en dat hoeft niet per se te komen van mensen die er hard voor gewerkt hebben om ergens te komen waar ze zijn.

• Leuk
Waarderingen: davadude
Nouja volgens bepaalde plannen val ik er wel onder, en ik heb ook geen loonstrook omdat ik ondernemer ben. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat de mensen om mij heen het goed hebben, daar werk ik ook hard voor.

Wat ik wil zeggen is dat de onderkant van de samenleving echt onderverdelingen kent. De mensen die er echt niks aan kunnen doen, en echt hulp nodig hebben moeten we inderdaad zeker helpen. Maar aan de onderkant zijn er genoeg mensen die zichzelf ook meer mogen inzetten voor een betere samenleving, maar voor wie het hoeft. Mijn vader bijvoorbeeld, daar hebben jullie ouders veel geld aan moeten betalen en die vond het ook allemaal prima. Ging op aan dingen waar het niet voor bedoeld is.

Ik denk dat er meer begeleiding in nodig is, en dat hoeft niet per se te komen van mensen die er hard voor gewerkt hebben om ergens te komen waar ze zijn.
Dan zijn we het daarin ook in grote lijnen eens hoor. Gaat mij meer om de twee uitersten. De echt zwakken helpen door de echt rijken hun centjes (een beetje) af te pakken.

• Grrr
Waarderingen: bcmrmaybe

De grootste, constante items zijn denk ik nog altijd wonen, veiligheid en de portemonnee. Als die drie even niet goed genoeg in orde zijn (of lijken) gaan mensen morren.

Wonen is een hele lastige uitdaging, waar niemand, van links tot rechts, een echt goede oplossing voor heeft. De populisten spelen daar handig op in door dit probleem te koppelen aan de asielinstroom en de arbeidsmigranten.

Veiligheid hetzelfde. Onze maatschappij is in de breedte heel veilig, maar alle excessen komen naar buiten. Als daar migranten of asielzoekers aan gelieerd zijn, staan de populisten te smullen en pakken ze het met beide handen aan.

Alleen de portemonnee is een schommeling. Waar bezuinigen, waar investeren. Waar belasten, waar uitkeren? En zelfs daar kun je, in (schijn)lastige tijden, heel makkelijk roeptoeteren in welke richting je de centjes wel, maar vooral ook niet wil verschuiven…

• Leuk
Waarderingen: elo

Users who are viewing this thread