Pinkpop hun probleem is vooral het beleid van Mojo. Als jong ventje keek ik elk jaar uit naar Pinkpop. Die live verslaggeving is iets wat een hele generatie heeft beïnvloed. Waren altijd mooie en relevante affiches.
Pinkpop is zijn eigen smoel verloren door de jaren heen. Er stond maar wat in het wilde weg geboekt zonder nadenken. Er wordt wat samen geboekt met Graspop, of met een ander festival, kwaliteit versaste naar DTRH en Lowlands. Ook NSJ moet nog wat grote namen hebben... Mojo wil ook altijd kost wat kost aantal stevige stadionshows hebben, terwijl in België ze toch vaak richting Werchter gestuurd werden (dit heb je nog het minste in de hand, dat weet ik ook wel).
Enorme focus ook op die stadionheadliners, tot ze eens niet beschikbaar zijn. Dan zit je in de rats.
RW is ook een megafestival, maar heeft altijd aandacht blijven hebben voor interessante en scherpe namen. Waar de megaheadliner zijn plaats heeft naast een mooie tentnaam.
Ik zie dit jaar als een kans voor Pinkpop. Zeker met die opstelling Noord-Zuid tegenover elkaar. Er is een groot aanbod. Zet daar elke avond mooie headliners tegenover elkaar, zorg voor een line up die in de breedte sterk is, en je komt er wel.
En je mag hier commentaar over hebben op mij, maar wat ik nu zeg vind ik zelf niet uit, heb ik al heel veel horen vallen in het wereldje. Als er over Pinkpop wordt gesproken, wordt er vaak met de schouders gehoffen. Mochten ze Foo Fighters hebben dit jaar, des te beter, dan verkoopt de boel wel uit. Maar op termijn kom je dat probleem toch weer tegen.