Graspop Metal Meeting 2026

ik begin stilletjesaan ook te twijfelen als we nog zo zeker mogen zijn dat bring me the horizon naar graspop komt.
er zijn duidelijk genoeg headliners aan het touren en werchter heeft geen rammstein, metallica of SOAD om te booken. dan lijkt de volgende heavy band in het rijtje bring me the horizon volgens mij.

ik begin stilletjesaan ook te twijfelen als we nog zo zeker mogen zijn dat bring me the horizon naar graspop komt.
er zijn duidelijk genoeg headliners aan het touren en werchter heeft geen rammstein, metallica of SOAD om te booken. dan lijkt de volgende heavy band in het rijtje bring me the horizon volgens mij.
Lijk mij ook.. Combo Bad Omens / Offspring / BMTH kan daar zeker voor de "zwaardere" dag

Je introductie voor Dogma maakt me wel nieuwsgierig. Die ga ik straks even opzetten.
Aanbevelingen voor niet te missen nummers?
Ik zou gewoon de beelden van Wacken opzoeken. Ze deden halverwege nog een medley van verschillende bands als tribute naar Ozzy, een cover van Madonna's Like A Prayer die ik best wel bij ze vond passen en dan vond ik zelf het laatste nummer The Dark Messiah ook tof!

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Zou Parkway Drive touren volgend jaar tijdens de juni festivals? Of gaan die Europa een jaar over slagen om aan nieuw album te werken? Download is alvast een mooi festival, tijdens Novarock. Hellfest, Graspop, Copenhell, ... . Genoeg plekken voor hun. Dat Rock Am Ring er niet bij is, is misschien omdat de tour pas start een week later? Of effectief toch werken aan een nieuw album, zeker na zoveel getourd te hebben en nu de 20ste verjaardagstour?

Gojira blijft angstvallig stil. PWD wil ik graag , ook voor mezelf. Gojira mag ook maar gewoon dat ik even kan op adem komen

Ghost en Sleep Token ook niks voorlopig. Maar komt misschien nog. Ik zie ze althans liever niet op de affiche. Nuja, tenzij het ook is om op adem te komen even.

Ik zie precies mensen vragen om Sabaton, Ghost en Iron Maiden op een dag. Not gonna happen eh mannekes. Iron Maiden zou 21 tot 23 h nemen. Perfect voor daarna na nog Sabaton OF Ghost, maar niet beide eh. Tegen 00 h 30 willen de omwonenden ook gaan slapen eh. En ook Sabaton en Ghost op een dag zie ik niet gebeuren wegens de producties die zeker bij Ghost veel beter tot hun recht komen in het donker. Sabaton is dan weer de band die geen slot voor 22 h nog aanvaard denk ik

Iemand vraagt of er al exclusieve shows zijn aangekondigd. Limp Bizkit heeft een exclusieve show in Spanje. En House of Protection een exclusieve festival show in Spanje. Naast Limp Bizkit zijn nog wat bands aangekondigd voor Resurrection met een exclusieve show in Spanje in 2026. Al stel ik mij altijd vragen bij die exclusiviteit. Want al die andere bands wil dus zeggen dat die volgend jaar nog minstens een Spaanse show hebben? Klopt dat altijd. Een exclusieve Spaanse show vind ik wel speciaal om te vermelden, maar een exclusieve Spaanse festivalshow ... Sorry House Of Protection but I am not impressed. Graspop zou natuurlijk nogal onnozel doen door iets exclusief voor België aan te kondigen ... Bijna alles wat in België speelt is exclusief want België is zo klein 🤣. Slayer destijds exclusieve Benelux show (en dan nog farewell show, hoewel die farewell intussen tussen aanhalingstekens kan) klonk wel als een "wauwboeking". Benelux in zijn totaliteit namelijk is groter dan pakweg Denemarken of Zwitserland. Zo is er ook een festival, Pitfest, in het Noorden van Nederland. Die zijn kampioen in exclusiviteit te verzinnen ... Hadden zelfs "exclusieve Oost-Nederlandse" show verzonnen. Ocharme amper 1000 vierkante meter. Zelfs Amsterdam is groter denk ik 😅🤣

Edit: het was @Metalhead Liam die vroeg achter exclusief aankondigen
Klopt doelde met exclusieve aankondiging meer op EU exclusief (zoals Sleep token vorig jaar) waardoor we die konden afschrijven voor graspop. Spaans exclusieve festival show is inderdaad niet veel zeggend.
Pitfest neemt hierin wel echt de kroon😂

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: won666 en jonasvh
Blijft toch een heikel punt dat BMTH een slot in het donker eist. Die plaatsjes zijn erg duur op RW, en het is voorlopig ook niet alsof men daar op een tekort aan headliners afstevent.

Ik zie ze dan eerder Electric Callboy wegpikken voor een subpositie.

• Leuk
Waarderingen: Ahbon en jonasvh
Ik vind het maar lastig dit jaar. Er zitten zeker wat leuke dingen tussen maar ook veel oude bands die 10 jaar geleden nog om 16:00 op South zouden staan en nu ineens kunstmatig headliners gemaakt lijken te worden? In dat geval zal ik toch maar weinig zonlicht zien en vooral in de tent staan. Het kan momenteel echt nog een epic lineup worden of een stinky dookie.

• Leuk
Waarderingen: bassisandro
JAA! Op Wacken dit jaar leren kennen omdat een vriend van me hierheen wilde gaan. Wat een top band. In mijn ogen is dat hetzelfde idee als Ghost, maar dan nog een tikje harder. Ze zien eruit alsof ze lekker bruut spelen, maar als dan gaat t meer richting de heavy metal/hard rock, maar wel met een beetje een "cult-ish" randje eraan. Hoop dat die ook mee naar GMM komen!
vind Dogma ook nog wel een leuke bij Rock Imperium, mogen wel doorkomen naar graspop
Heb deze net eens ingeluisterd, ik vind het goed wegluisteren en zou ze zeker gaan checken als ze langskomen. Het lijkt inderdaad wat op Ghost, maar ben dan wel meer fan van het unieke stemgeluid van Tobias.

ghost en sabaton zijn op dit moment 2 south headliners, allebei met stevige productie, die gaan ze zeker niet op dezelfde dag zetten. Ik zie volbeat dan terug eerder north zoals enkele jaren geleden.
Op de north stage is ook ruimte voor een stevige productie hoor, dat hebben parkway drive en machine head onder anderen wel bewezen de afgelopen jaren.

Ik zie Ghost toch eerder op north staan dan Volbeat of Sabaton

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
4:20 zegt Benjamin dat ze terug met de boot een europese tour plannen (interview begin september).
Benieuwd wanneer ze hun volledige tourschema bekend gaan maken. Zal wel samen liggen met de andere festival datums dus eerder november ergens wellicht. In 2016 waren ze 24 dagen in Europe (begin - einde tour) en in 2017 voor 32 dagen. Dus Graspop kan zeker aan bod komen 🙏

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en Loek123
4:20 zegt Benjamin dat ze terug met de boot een europese tour plannen (interview begin september).
Benieuwd wanneer ze hun volledige tourschema bekend gaan maken. Zal wel samen liggen met de andere festival datums dus eerder november ergens wellicht. In 2016 waren ze 24 dagen in Europe (begin - einde tour) en in 2017 voor 32 dagen. Dus Graspop kan zeker aan bod komen 🙏
Het zou echt zuur zijn dat nova net het einde is van hun tour

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
.y chemical romance uberhaupt noemen als mogelijke headliner vind ik toch een gotspe van jewelste.. in amerika... maar we zitten niet in amerika..vond falling in reverse al te ver gaan.. maar merk inderdaad wel de laatste jaren dat men name de amerikaanse 13 in 1 dozijn bandjes behoorlijk worden gepusht. vorig jaar stond er toch echt de een na de andere nietszeggende metalcore terwijl ze de toppers in dat genre er ook al hadden staan (lorna shore). Mais bon dat is wellicht persoonlijke smaak.

Over een andere boeg.. ik zag a perfect circle ook voorbij komen bij de aankondigibgen.. of gaan die voor werchter? En wat mij betreft mag the cure ook komen hoor. Volgens mij heeft in een ver verleden ook simple minds er wel eens gestaan en vond ik deep purple behoorlijk slaapverwekkend ..

Wat een lekker gespeculeer. Ik krijg er weer zin in.

Maar duidelijk voor mij is, er tourt genoeg maar geen zekerheid wat je op je bord krijgt.
Maar alle vertrouwen dat het het prima 4 gangen diner wordt.

Welke variant line up ook uiteindelijk de waarheid wordt.

Benieuwd of we morgen nog verrassingen zien.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Ghost verkocht dit jaar het Sportpaleis uit, volbeat verkoopt nog niet eens de onderste ring meer uit momenteel...
Ghost is met hun commerciële poprock een ideale band voor Werchter. Volbeat & Sabaton zijn niet interessant voor Werchter en zullen HELAAS headliner zijn op Graspop ook al verkopen ze maar de helft van het sportpaleis uit.

Op de een of andere manier ben ik bang dat ik mezelf nu rijk aan het rekenen ben met BMTH, Volbeat, MM, the Offspring; Limp Bizkit, Papa roach, Trivium, Static X, Architects en Alter bridge. Om dan vervolgens te constateren dat een groot deel naar andere BE-festivals gaat en ik achterblijf met Sabaton, Within Temptation, Baby Metal en Elektric calboy (sorry geen fan van) 😅

Edit: en ik reken ook nog steeds op PWD!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en scheep

Users who are viewing this thread