Graspop Metal Meeting 2026

GNR, Twisted Sister en Def Leppard zou voor mij een heel duidelijke 0 uit 3 zijn voor wat betreft de headliners. En als GNR met een veel te lange set er opnieuw voor zorgt dat de andere dagheadliner in het licht moet spelen, dan zelfs -1 uit 3.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Dr. Hannibal
Dus al een kleine recap, vul gerust aan als ik iets mis:

- Zekerheden:
Def Leppard / Extreme

- Grote kans:
Foreigner

- In de buurt:
Black Label Society / Pantera / BMTH / The Offspring / Avatar / Knocked Loose

- Mogelijkheid:
Twisted Sister
Gojira is op de zelfde tour als Pantera, avatar en knocked loose

1757661884617.png

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Zou Alice Cooper niet gewoon een eenmalige headliner zijn geweest vorig jaar? Een wat kleinere headliner die qua statuur prima paste bij Tool, om zo tot een goed gemiddeld HL-gewicht te komen. Op basis van de geruchten en reeds gelegde verbanden lijkt het ook niet nodig om Alice Cooper als HL neer te zetten. Weet niet of hij genoegen zou nemen met een sub (of eventueel één grotere HL en twee kleinere HL's)?

Overigens niks mis met Alice Cooper hoor, vond het erg de moeite waard vorig jaar. Maar headliner 2026 zou wat teveel van het goede zijn denk ik. Een Twister Sister - Def Leppard - Alice Cooper constructie zou dan weer wel prima passen!

Vandaag nieuwe Lorna Shore, die band lijkt ook niet te stuiten. Het komt ze ook toe hoor, klimmen als een razende naar de top. Nu staan ze in februari in de Vorst en in AFAS, dus GMM lijkt wat overdone, zeker als herhaling. Ze hebben nog geen zomerprogramma gepland volgens mij, geen idee of een EU festivaltour in de planning zit. Mochten ze dat doen, zou Lorna Shore een HL kandidaat zijn. Als Behemoth het kan, kan LS het zeker. Diep onder de indruk van deze band, die gaan de komende jaren doorgroeien naar HL status hoor. 2026 vanwege herhaling én het gegeven dat ze 4 maanden eerder al in BE en NL staan minder realistisch, maar niet meteen ondenkbaar.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Zou Alice Cooper niet gewoon een eenmalige headliner zijn geweest vorig jaar? Een wat kleinere headliner die qua statuur prima paste bij Tool, om zo tot een goed gemiddeld HL-gewicht te komen. Op basis van de geruchten en reeds gelegde verbanden lijkt het ook niet nodig om Alice Cooper als HL neer te zetten. Weet niet of hij genoegen zou nemen met een sub (of eventueel één grotere HL en twee kleinere HL's)?

Overigens niks mis met Alice Cooper hoor, vond het erg de moeite waard vorig jaar. Maar headliner 2026 zou wat teveel van het goede zijn denk ik. Een Twister Sister - Def Leppard - Alice Cooper constructie zou dan weer wel prima passen!

Vandaag nieuwe Lorna Shore, die band lijkt ook niet te stuiten. Het komt ze ook toe hoor, klimmen als een razende naar de top. Nu staan ze in februari in de Vorst en in AFAS, dus GMM lijkt wat overdone, zeker als herhaling. Ze hebben nog geen zomerprogramma gepland volgens mij, geen idee of een EU festivaltour in de planning zit. Mochten ze dat doen, zou Lorna Shore een HL kandidaat zijn. Als Behemoth het kan, kan LS het zeker. Diep onder de indruk van deze band, die gaan de komende jaren doorgroeien naar HL status hoor. 2026 vanwege herhaling én het gegeven dat ze 4 maanden eerder al in BE en NL staan minder realistisch, maar niet meteen ondenkbaar.
AC is nog al wel headliner geweewst op oudere edities, zoals bv 2004, maar zie inderdaad geen reden om die in 2026 headliner positie te geven.

Ik zou het zelf toejuichen om Alice nog eens te zien, maar ik zou t ook niet erg vinden om hem bijvoorbeeld voor DL te zien. Al is een Alice Cooper show in het donker net wat beter. Mengt net wat beter met het 'horror" thema.
Was vorig jaar toch een van mijn favoriete headliners, al was ik er wat sceptisch over om hem als headliner neer te zetten

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en saurus
Kan me ook niet voorstellen dat ze Def Leppard en Alice Cooper beiden als headliner neerzetten in een jaar dat er veel beschikbaar lijkt te zijn
Dan lijkt me Twisted Sister een betere optie, en 1 van bovenstaande als sub neerzetten en de ander als headliner wellicht

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
We proppen ze nu alledrie op de zondag. Evengoed staat AC en/of TS naar de donderdag of vrijdag.
Ik denk het een rijtje AC - Def Leppard - TS heel goed kan werken, alleen misschien te veel oude gitaren na elkaar?

We proppen ze nu alledrie op de zondag. Evengoed staat AC en/of TS naar de donderdag of vrijdag.
Ik denk het een rijtje AC - Def Leppard - TS heel goed kan werken, alleen misschien te veel oude gitaren na elkaar?
Kans lijkt me klein dat ze allemaal op zondag staan ja
realistischere gok lijkt me bijvoorbeeld om op zondag Def Leppard > Ghost > Alice Cooper te zetten (1 als sub en 1 als headiner, kan prima omgedraaid worden) en dan Twisted sister op een andere dag te zetten.
Hoop vooral dat ze niet opnieuw de fout in gaan met GNR

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Een fout kun je GnR niet echt noemen in mijn ogen. Je kunt zeggen wat je wilt, die band verkoopt door de reunie gewoon goed. Zowel kaartverkoop, als de Alpine oordoppen kraampjes verdienen aan die band!

Heb het zelf ook liever niet, 2x op GMM en 1x op Wacken 3u lang andere bands uitzoeken was genoeg geweest. Maar voor hun kaartverkoop zou het helaas wel weer een goede zet zijn,

Papa roach naar parklife
Altijd fijn, jeugdsentiment. Maar ik heb ze al 15 keer gezien ofzo.

Dit vergroot voor mij wel de kans op Deftones voor GMM. Want ik gok dat Papa Roach daar de sub is? En deftones hebben een nieuw album dus 100% dat die touren.

Een fout kun je GnR niet echt noemen in mijn ogen. Je kunt zeggen wat je wilt, die band verkoopt door de reunie gewoon goed. Zowel kaartverkoop, als de Alpine oordoppen kraampjes verdienen aan die band!

Heb het zelf ook liever niet, 2x op GMM en 1x op Wacken 3u lang andere bands uitzoeken was genoeg geweest. Maar voor hun kaartverkoop zou het helaas wel weer een goede zet zijn,
Ze verkopen toch juist helemaal niet meer zo goed? Die laatste show op het Bospop terrein was echt niet druk. Ik heb het idee dat hun gage en hap uit de speeltijd die ze nemen niet meer opweegt tegen de tickets die ze wegzetten.

De verkoop is juist het probleem toch?
Ze lijken veel te weinig tickets te verkopen voor de gage die ze vragen
Laatste keer op Graspop hadden ze een dik programma met Ghost, Alter Bridge, Epica, Arch enemy etc en het duurde nog vrij lang om de dag uit te verkopen. Ticketverkoop in Landgraaf was zo slecht dat ze moesten verplaatsen naar een kleinere venue

Ze verkopen toch juist helemaal niet meer zo goed? Die laatste show op het Bospop terrein was echt niet druk. Ik heb het idee dat hun gage en hap uit de speeltijd die ze nemen niet meer opweegt tegen de tickets die ze wegzetten.
Denk dat dat eerder was omdat dat terrein misschien minder interessant is om heen te gaan voor de gemiddelde Nederlander, als een Dusseldorf, Brussel, Koln etc op ong dezelfde afstanden ligt vanuit verschillende plekken. Plus, ik denk dat mensen sneller naar een festival show gaan dan een eigen show van ze. Die kaarten komen bijna op dezelfde prijs neer, en GMM heb je dan een volledige dag erbij, een kaartje voor de show in Weert begon op 100. Ja, dan snap ik dat mensen daar niet zo op staan te springen, als je op GMM bijvoorbeeld 20 euro meer betaald voor een dagticket.
En als ik naar het publiek heb gekeken was het wel de drukste headliner op Wacken bijvoorbeeld. De arenas die ik op instagram bij ze voorbij zie komen zitten ook goed vol.

Het helpt misschien ook niet dat ze aparte supportacts meenemen op tour. Afgelopen jaren kwamen onderandere Gojira, Volbeat, Public Enemy, Sex Pistols en Turbonegro mee als support. Vind dat nou niet bepaald acts voor Guns n Roses, waar die fans ook op zitten te wachten. Nu hadden ze in Weert dan The Pretenders, die dan wel een goede fit zijn naast GnR.

Was de GMM show van '23 een incident of is het representatief voor de huidige staat van GnR? Ik heb ze nog nooit gezien en het blijft een legendarische band, dus zou ze best een keer willen zien. Een avondvullende show lijkt gewoon de norm te zijn, dus bijkomend nadeel is dat elke andere headliner automatisch tot sub wordt gedegradeerd. Wat voor een Alice Cooper op zich zou kunnen, maar pak hem beet Ghost kan je niet meer op die plek wegzetten. Maar goed, GnR dus, lijkt me stiekem dan wel leuk om ze een keer te gaan zien, dus zou het ook weer niet heel erg vinden als ze op GMM staan.

Laatst bewerkt:
Voor mij is axel vooral het probleem. Als die goed zou zingen dan het eerder een half uur te lang. Dat ze een Iron Maiden tijd hebben + een half uur extra, dan kunnen ze veel hits en een paar sub hits spelen

Users who are viewing this thread