Graspop Metal Meeting 2026

Het aantal metalcore bands dat tegenwoordig al de afas doet wordt ook steeds groter, met de aankondiging van Bad Omens vandaag.

Electric Callboy, Architects, Beartooth, I prevail, Bad Omens, Motionless in White, Spiritbox en de lijst blijft groeien. Vergeet ik er ook vast nog één. (PWD/BMTH bewust eruit gelaten aangezien die hun headline status al hebben)

Zijn allemaal al minstens sub headliners op Graspop bij een volgende doorkomst lijkt me, Ben toch benieuwd welke van deze artiesten als eerst die bump naar headliner krijgt op Graspop. Electric Callboy is qua ticketverkoop in ieder geval de grootste met Architects er kort achter gok ik.

Wat denken jullie? Wat is de eerste uit deze lijst die we als northstage headliner mogen verwelkomen?
Zet mijn geld op EC en Architects. EC was er dit jaar al aan toe denk ik, gezien de positie op andere festivals en de show van vorig jaar, maar twee jaar op rij was wat veel denk ik. Daarom grote kanshebber voor 2026! Voor Architects is de tijd ook wel rijp. Hebben na een wat mindere plaat dit jaar weer een sterk album afgeleverd dat het zeker goed gaat doen op de (festival) setlists (Seeing Red en Curse stonden vorig jaar al op de setlist).

Andere namen nog hooguit als sub denk ik, vooral Bad Omens zit in die categorie. Spiritbox was dit jaar al sub maar konden die plek al nauwelijks dragen, laat staan headlinerpositie. Werd lauw ontvangen, sloeg niet helemaal over op het veld terwijl de muziek zich daar wel voor leent. Vooralsnog te licht bevonden.

Beartooth, I Prevail en MiW vroeg in de avond of laat in de middag zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Op tour in EU - juni 2026 : Motionless In White, Yellowcard, New Found Glory, Bury Tomorrow, Drain, Elder, The Story So Far, The Bouncing Souls, Holding Absence, August Burns Red, High On Fire, Gaerea, State Champs, The Flatliners, The Home Team, Ways Away, Gridiron, Modern Life Is War, Fiddlehead, Free Throw, Glare, Harms Way, Speed, Split Chain, Superheaven, Oversize

• Leuk
Waarderingen: Nijntje en festivalryo
Op tour in EU - juni 2026 : Motionless In White, Yellowcard, New Found Glory, Bury Tomorrow, Drain, Elder, The Story So Far, The Bouncing Souls, Holding Absence, August Burns Red, High On Fire, Gaerea, State Champs, The Flatliners, The Home Team, Ways Away, Gridiron, Modern Life Is War, Fiddlehead, Free Throw, Glare, Harms Way, Speed, Split Chain, Superheaven, Oversize
Gaerea kan je denk ik wel als een zekerheid opschrijven. Zeker na de zegentocht op Alcatraz. Ben wel benieuwd waar Graspop hen zal zetten. Misschien eerst de Metal Dome in vuur en vlam zetten a la Lorna Shore voordat ze een plek mogen opschuiven naar de Marquee? Qua show en impact verdienen ze eigenlijk al wel 1 van de laatste 3 spots in de Marquee maar die naam hebben ze alleen nog niet.

De zangkwaliteiten van Zelli doen het altijd voor mij....

Op de nieuwe cd zitten er meer cleanere stukken in waar Zelli in een interview verteld heeft deze nog uit te breiden in de toekomst (wsch gaan ze wat toegankelijker worden door dit toe te voegen).
Heb een beetje deja vu met Parkway Drive die ik al volgde vanaf de eerste cd en die dan doorgebroken zijn naar een mainstream publiek...

Ik kende de band alleen van naam maar ze hebben echt gescoord zondag. De zwaardere stukken doen mij aan Corey Taylor denken qua stemgeluid.

Beartooth had 2 shows in de AB, I Prevail schat ik misschien iets hoger in (hoewel meer fan van Beartooth) maar beide liggen nog wat achter denk ik. Miw speelt momenteel nog rond 16a 17u op Graspop dus die gaan nog niet meteen HL materiaal zijn. Bad omens gaat eerst moeten doorkomen als sub denk ik.

EC of Architects zouden beide kunnen imo maar ik denk toch EC 1 als eerste. Hebben Lokerse en Alcatraz nu geheadlined en dacht dat de Lotto bijna uitverkocht was. Ze leggen een mooie brug tussen metal en feestmuziek waardoor ze ook wat nieuwe bezoekers kunnen trekken. Al vrees ik voor beide na de vorige jaren voor wat verzadiging door de veel aanwezigheid. Dus misschien eerder in 2027
Denk dat bij een volgende doorkomst ec sowieso wel North stage headliner zal zijn. Architects mogelijk ook al wel. De andere lijken me nu nog eerder sub te zijn, maar alles hangt natuurlijk wat af van welke bands ze kunnen boeken
Ec brengt een nieuw album uit, dus neem aan dat die volgend jaar wel terug festivals gaan doen met nieuwe show
Zet mijn geld op EC en Architects. EC was er dit jaar al aan toe denk ik, gezien de positie op andere festivals en de show van vorig jaar, maar twee jaar op rij was wat veel denk ik. Daarom grote kanshebber voor 2026! Voor Architects is de tijd ook wel rijp. Hebben na een wat mindere plaat dit jaar weer een sterk album afgeleverd dat het zeker goed gaat doen op de (festival) setlists (Seeing Red en Curse stonden vorig jaar al op de setlist).

Andere namen nog hooguit als sub denk ik, vooral Bad Omens zit in die categorie. Spiritbox was dit jaar al sub maar konden die plek al nauwelijks dragen, laat staan headlinerpositie. Werd lauw ontvangen, sloeg niet helemaal over op het veld terwijl de muziek zich daar wel voor leent. Vooralsnog te licht bevonden.

Beartooth, I Prevail en MiW vroeg in de avond of laat in de middag zou ik zeggen.
Ja, ik ben het wel met jullie eens ik geef EC ook wel de meeste kans, zeker met een nieuw album kunnen die gemakkelijk de north stage headlinen volgend jaar. Architects lijkt me inderdaad ook de tweede grootste van het rijtje.

Motionless in white gaat nu een zaaltour doen met flinke zalen, waaronder Afas en Vorst. Als dat een beetje verkoopt en ze hebben een nieuw album zie ik ze ook niet meer lager worden geplaatst dan sub headliner. (derde/vierde grootste band van de dag bedoel ik dan)

Denk dat Beartooth hier nog wel eens wordt onderschat, die deden afgelopen jaar 2x de AB en 2x de 013, ik weet niet hoe de verkoop was in België maar in Nederland kunnen ze met gemak de afas aan. die 013 shows waren bijna uitverkocht, dus ik gok dat ze minstens 5k tickets hebben verkocht. Denk wel dat die gemakkelijk een sub spot op Graspop aan kunnen inmiddels, hebben inmiddels ook een flinke headlinerwaardige productie. Overigens niet echt mijn soort metalcore, maar ik gun het ze wel.

Iets van Beartooth - Architects - Electric Callboy - BMTH zal de metalcore zaterdag wel vlotjes uitverkopen gok ik. eventueel 1 vervangen voor I prevail nog, afhankelijk van wat er op tour is.

Ja, ik ben het wel met jullie eens ik geef EC ook wel de meeste kans, zeker met een nieuw album kunnen die gemakkelijk de north stage headlinen volgend jaar. Architects lijkt me inderdaad ook de tweede grootste van het rijtje.

Motionless in white gaat nu een zaaltour doen met flinke zalen, waaronder Afas en Vorst. Als dat een beetje verkoopt en ze hebben een nieuw album zie ik ze ook niet meer lager worden geplaatst dan sub headliner. (derde/vierde grootste band van de dag bedoel ik dan)

Denk dat Beartooth hier nog wel eens wordt onderschat, die deden afgelopen jaar 2x de AB en 2x de 013, ik weet niet hoe de verkoop was in België maar in Nederland kunnen ze met gemak de afas aan. die 013 shows waren bijna uitverkocht, dus ik gok dat ze minstens 5k tickets hebben verkocht. Denk wel dat die gemakkelijk een sub spot op Graspop aan kunnen inmiddels, hebben inmiddels ook een flinke headlinerwaardige productie. Overigens niet echt mijn soort metalcore, maar ik gun het ze wel.

Iets van Beartooth - Architects - Electric Callboy - BMTH zal de metalcore zaterdag wel vlotjes uitverkopen gok ik. eventueel 1 vervangen voor I prevail nog, afhankelijk van wat er op tour is.
Wel een beetje een eenzijdig programma dan🤦

Holy shit😅 wat nen dag! Waar kan ik tekenen

• Leuk
Waarderingen: dennis87
EC én BMTH is wat veel metalcore met EDM invloeden voor de headliners. Met Beartooth en Architects als subs is het wat eenzijdig, zowel qua genre als generatie, allemaal (post)metalcore bands uit een vergelijkbare lichting (>2005). Leunt veel te zwaar op metalcore voor de bovenkant van de line up, vier op een rij. Meer afwisseling is nodig om ook liefhebbers van andere subgenres tegemoet te komen.

Denk dat een Architects best een North headliner voor vrijdag kan zijn, als je daar een sterke South tegenover zet. EC zou donderdag North headliner kunnen zijn met een sterke South, dan geef je de donderdag meteen een energieboost en kom je vliegend uit de startblokken!

In potentie wel veel metalcore headliners, als je ook Parkway Drive hier aan toevoegt. Zullen derhalve niet allemaal op GMM verschijnen, in ieder geval niet als headliner. Maar dat we Architects-EC-BMTH-PwD als headliner kunnen noteren voor 2026 of 2027 lijkt me een veilige aanname.

Users who are viewing this thread