Best Kept Secret 2026

Ik ben dit weekend voor het eerst sinds jaren (2019) weer eens naar Lowlands geweest en hoewel ik een heel leuk weekend heb gehad, dacht ik ook regelmatig: wat is BKS toch een ontzettend relaxed festival. Zoveel meer ruimte, minder rijen, meer rust tussen de optredens door. Natuurlijk zou de organisatie liever hebben dat er wat meer kaarten worden verkocht en wellicht is dat ook nodig voor de lange termijn, maar voor nu is me nog weer wat duidelijker dat dit een festival is om te koesteren. :)

Ik ben dit weekend voor het eerst sinds jaren (2019) weer eens naar Lowlands geweest en hoewel ik een heel leuk weekend heb gehad, dacht ik ook regelmatig: wat is BKS toch een ontzettend relaxed festival. Zoveel meer ruimte, minder rijen, meer rust tussen de optredens door. Natuurlijk zou de organisatie liever hebben dat er wat meer kaarten worden verkocht en wellicht is dat ook nodig voor de lange termijn, maar voor nu is me nog weer wat duidelijker dat dit een festival is om te koesteren. :)
Het deed toch wel een beetje pijn om Fontaines DC op de stream te zien met zo weinig publiek rondom de Alpha. Hoe zou dat geweest zijn in het donker voor een vol veld in Hilvarenbeek?
Tegelijk is het wel leuk om alle verhalen over Lowlands weer te lezen. Blijft wel het belangrijkste festival in Nederland.

Fontaines verwacht ik voorlopig nog even niet terug op BKS of een ander festival; die doen er goed aan om in ieder geval een jaar over te slaan.

Het deed toch wel een beetje pijn om Fontaines DC op de stream te zien met zo weinig publiek rondom de Alpha. Hoe zou dat geweest zijn in het donker voor een vol veld in Hilvarenbeek?
Tegelijk is het wel leuk om alle verhalen over Lowlands weer te lezen. Blijft wel het belangrijkste festival in Nederland.

Fontaines verwacht ik voorlopig nog even niet terug op BKS of een ander festival; die doen er goed aan om in ieder geval een jaar over te slaan.
Het ging op het Lowlandsforum hier ook al over, maar ik denk eigenlijk dat het verschil niet zo groot zou zijn. Ze touren nu met deze festivalshow gericht op grote podia. Denk dus niet dat dit opeens heel anders over zou komen op BKS. Het enige verschil zou m kunnen zitten in het publiek, omdat je dagkaarten kan kopen, en dat ze misschien wat minder vermoeid zouden zijn, ze touren immers al sinds eind februari bijna non-stop. Moet wel zeggen dat ik dit puur heb van de streams: de opname van lowlands klonk matter dan die van Primavera eerder dit jaar, maar kan ook aan de mix liggen, en het lowlandspubliek wat ook wel erg van 'kort klappen, stilte, volgende nummer'. Vond het nog wel steeds goed klinken en denk dat het op de alpha op dit tijdstip eigenlijk wel goed stond.

Het ging op het Lowlandsforum hier ook al over, maar ik denk eigenlijk dat het verschil niet zo groot zou zijn. Ze touren nu met deze festivalshow gericht op grote podia. Denk dus niet dat dit opeens heel anders over zou komen op BKS. Het enige verschil zou m kunnen zitten in het publiek, omdat je dagkaarten kan kopen, en dat ze misschien wat minder vermoeid zouden zijn, ze touren immers al sinds eind februari bijna non-stop. Moet wel zeggen dat ik dit puur heb van de streams: de opname van lowlands klonk matter dan die van Primavera eerder dit jaar, maar kan ook aan de mix liggen, en het lowlandspubliek wat ook wel erg van 'kort klappen, stilte, volgende nummer'. Vond het nog wel steeds goed klinken en denk dat het op de alpha op dit tijdstip eigenlijk wel goed stond.
Waar ik stond (net achter de geluidsmix) begon het publiek nog bes enthousiast, maar kakte het na het eerste kwartier steeds meer in. Mij, mijn vrienden en ik gok dan ook een hoop andere enthousiastelingen om me heen viel het begin van het optreden helaas behoorlijk tegen. Bij nummers als A Hero's Death, Telivised Mind en Big miste ik de puntigheid, de felheid. Niet eens zozeer in de zang, wel in het geluid van de band (veel meer lome een geluidsmuur dan felle punk). Ik heb inmiddels wel anderen gehoord die dit allemaal anders hebben ervaren waardoor ik haast aan mij eigen waarneming ga twijfelen, maar mijn indruk tijdens het concert was dat het publiek om me heen simpelweg verveeld raakte door het tegenvallende optreden.

Van vrienden die in het voorvak stonden heb ik gehoord dat het daar van begin tot eind helemaal aan was.

(Hmm, nu ik A Hero's Death nog eens terugluister op plaat, was het misschien toch wel meer de zang dan de muziek die minder 'fel' dan ik had gehoopt overkwam).

Ik had voor het eerst sinds jaren wel een beetje spijt dat ik geen kaartje had voor Lowlands want best een fijn programma. Maar afgaande op sommige reacties op het Lowlands forum en de recensies van Volkkrant en OOR vrees ik dat het weekend toch wat was tegengevallen. Die recensies waren nogal in lijn met mijn eigen ervaringen op Lowlands, de laatste jaren ( tot 2018) namelijk: lege tot halflege tenten bij de indie, gitaar en rock acts. Dit jaar zelfs tegenvallende bezoekersaantallen bij een QOTSA en FDC, zo las ik. Nogal killing voor de sfeer en de beleving wat mij betreft.
Hopelijk laat Lowlands dat soort acts lekker aan BKS voortaan, maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

Het kan ook wel wat Lowlands gangers de kant van BKS op duwen. Op Reddit en dit forum wat posts gelezen die er klaar mee waren ja. Zou geen slechte ontwikkeling zijn

• Leuk
Waarderingen: Ferraroo
Dit jaar op BKS, DTRH en Lowlands geweest en ik kijk het best terug op BKS, dus ik ga toch maar meteen een kaartje kopen als ze weer in de verkoop gaan. Toch echt die combinatie van héle goede muziek, héél goed eten, the Floor als enige "randprogramma" wat wel altijd raak is, en het mooie terrein. En het heeft als niet-Mojo-festival toch ook wel een bepaalde gunfactor. DTRH was dit jaar ook top trouwens met een goede line-up en erg aandachtig publiek (meer nog dan op BKS), maar is toch een stuk massaler en inmiddels ook al weer 6 keer geweest.

Zou Tame Impala te groot zijn voor BKS anno 2025? Zou Spinvis éindelijk de ONE kunnen openen op vrijdag? Zou David Byrne een goede TWO-head zijn? Nu al zin in :)

Dit jaar op BKS, DTRH en Lowlands geweest en ik kijk het best terug op BKS, dus ik ga toch maar meteen een kaartje kopen als ze weer in de verkoop gaan. Toch echt die combinatie van héle goede muziek, héél goed eten, the Floor als enige "randprogramma" wat wel altijd raak is, en het mooie terrein. En het heeft als niet-Mojo-festival toch ook wel een bepaalde gunfactor. DTRH was dit jaar ook top trouwens met een goede line-up en erg aandachtig publiek (meer nog dan op BKS), maar is toch een stuk massaler en inmiddels ook al weer 6 keer geweest.

Zou Tame Impala te groot zijn voor BKS anno 2025? Zou Spinvis éindelijk de ONE kunnen openen op vrijdag? Zou David Byrne een goede TWO-head zijn? Nu al zin in :)
David Byrne gewoon de One laten afsluiten toch? Tame Impala zal inmiddels te groot zijn als Ziggo act.

David Byrne gewoon de One laten afsluiten toch? Tame Impala zal inmiddels te groot zijn als Ziggo act.
Zou ik zeker toejuichen in het donker, maar ik vind het qua grootte moeilijk in te schatten, Stond in de laatste passage overdag in de Barn op Werchter en ergens begin van de avond op de Hotot op DTRH, en dat lijkt mij ongeveer een Two-head te zijn. Anderzijds lijkt er wel een Talking Heads revival bezig te zijn qua populariteit met het opnieuw uitbrengen van Stop Making Sense.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Mimi en koekebakker
Het kan ook wel wat Lowlands gangers de kant van BKS op duwen. Op Reddit en dit forum wat posts gelezen die er klaar mee waren ja. Zou geen slechte ontwikkeling zijn
Zou me niks verbazen. Al roept men na het festival erg makkelijk dat ze er klaar mee zijn, om vervolgens tóch uit gewoonte en met je vaste clubje weer naar Lowlands/DTRH te gaan. Bij de aankondiging van de lineup gaan we denk ik weer veelvuldig de "ik wilde niet meer gaan maar heb toch een kaartje gekocht" lezen

• Haha
Waarderingen: koekebakker
Zou ik zeker toejuichen in het donker, maar ik vind het qua grootte moeilijk in te schatten, Stond in de laatste passage overdag in de Barn op Werchter en ergens begin van de avond op de Hotot op DTRH, en dat lijkt mij ongeveer een Two-head te zijn.
Als Eefje als sub op de Hotot DTRH en Soulwax als sub sub in de Bravo op Lowlands als headliners op BKS worden geboekt, dan mag je ervan uitgaan dat David Byrne ook op de One kan staan. Het is ook nog eens een vrij exclusieve act. Ik hoop het enorm, maar ben er zelfs een beetje bang voor dat hij te groot is (2x AFAS (nagenoeg?) uitverkocht, en de kaarten waren niet goedkoop)

• Leuk
Waarderingen: Falladain
Dit jaar ook weer alle drie (BKS,DTRH en LL) bezocht. Op LL op drie optredens na alleen maar in de India en X-Ray geweest. Steeds goede optredens in een half lege tent waarvan ik overtuigd ben zet deze band op BKS neer en je staat in een volle Two of Secret. LL had dit jaar de beste Line up, maar BKS heeft het beste publiek.
Bij FDC stond ik in het rechter voorvak en daar was de sfeer top en zaten we als haringen in ton zo vol stond het daar, maar ze hadden BKS moeten headlinen.
Wat BKS moet zien te boeken is ALT BLK ERA. Stonden zondagavond voor minder dan 200 man/vrouw in de X-Ray, maar wat een intensieve show, wat een feest. Was pas hun derde optreden buiten GB.

Ik zou David Byrne echt een prima ONE-afsluiter vinden. Dat hij AFAS uitverkoopt is daarvoor niet echt een maatstaf; er staan komende maanden nog 2 subs van BKS'25 in de AFAS.

Daarnaast zou ik Big Thief of Beach House graag als kleine headliner zien.
Ik denk dat als BKS de kans krijgt dat ze Tame Impala zeker wel proberen, maar verwacht ook niet dat dit heel reëel is. Mojo zal die niet laten lopen.

En het wordt tijd dat Spinvis eindelijk een goede plek op programma krijgt. Niet als headliner, maar op een mooie plek op TWO, of met verschillende sets zoals De Staat dat ook deed.

Tame Impala boeken nu hij net een nieuw dieptepunt in zijn carrière aan het maken is, zou wel jammer zijn.

• Haha
Waarderingen: Joris

Users who are viewing this thread