Alcatraz Open Air 2026

Jeanne d'Arc is natuurlijk absoluut geen heks, ook al werd ze wellicht door sommigen zo genoemd.
Ze is door de katholieke kerk veroordeeld voor ketterij, maar dat is later door diezelfde katholieke kerk als onterecht bestempeld ('foutje, bedankt'), en ze is uiteindelijk zelfs zalig en heilig verklaard.
Ze wordt algemeen gezien als martelaar en heldin.
Met 'heks' die je haar toch echt gruwelijk tekort.
Excuseer, ik wist niet dat het zo gevoelig lag. Maar klopt inderdaad, en ik benoemde het ook enkel zoals het werd benoemd voor de verbranding 😉

Eerder al gemeld in het 2025 topic dat er serieuze plannen zijn om Alcatraz volgend jaar uit te breiden met een volledige 4e dag en 3000 bezoekers extra per dag, hoewel daar nog hevige interne discussie over is.

Vandaag hoorde ik daarnaast dat Alcatraz van locatie zou veranderen, aangezien het huurcontract bij de huidige locatie dit jaar afloopt.
Nieuwe locatie zou naar verluidt in Zwevegem zijn, wat hemelsbreed niet verder dan een km naar het oosten hoeft te zijn (grens met Kortrijk ligt op een steenworp afstand), maar ook op 11 km afstand zou kunnen liggen.

Bron: de chauffeur van de shuttle taxi. 😁

Laatst bewerkt:
Eerder al gemeld in het 2025 topic dat er serieuze plannen zijn om Alcatraz volgend jaar uit te breiden met een volledige 4e dag en 3000 bezoekers extra per dag, hoewel daar nog hevige interne discussie over is.

Vandaag hoorde ik daarnaast dat Alcatraz van locatie zou veranderen, aangezien het huurcontract bij de huidige locatie dit jaar afloopt.
Nieuwe locatie zou naar verluidt in Zwevegem zijn, wat hemelsbreed niet verder dan een km naar het oosten hoeft te zijn (grens met Lokeren ligt op een steenworp afstand), maar ook op 11 km afstand zou kunnen liggen.

Zwevegem kan de andere kant van de straat zijn (denk niet dat ik er zo ver van zit), of net geen andere provincie. Kan mogelijks nog afhangen van Kamping Kitsch?

Zwevegem kan de andere kant van de straat zijn (denk niet dat ik er zo ver van zit), of net geen andere provincie. Kan mogelijks nog afhangen van Kamping Kitsch?
Zwevegem is idd een paar honderd meter verderop. Mits toestemming van Zwevegem én een landbouwer die zijn land hier voor wil verpachten, zou dat op ich te doen zijn. Ik ben benieuwd ...
Langs de andere kant, de burgemeester van Kortrijk was gisteren te zien in de Vip. Wie weet waar men daar allemaal wou bespreken. Je kan de festivalweide bv verhuizen naar de andere kant van de straat, en de huidige festivalgrond behouden als camping.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Zwevegem is idd een paar honderd meter verderop. Mits toestemming van Zwevegem én een landbouwer die zijn land hier voor wil verpachten, zou dat op ich te doen zijn. Ik ben benieuwd ...
Langs de andere kant, de burgemeester van Kortrijk was gisteren te zien in de Vip. Wie weet waar men daar allemaal wou bespreken. Je kan de festivalweide bv verhuizen naar de andere kant van de straat, en de huidige festivalgrond behouden als camping.
Is een groot evenement, dus wel normaal dat de burgemeester eens langskomt.

Nieuwe locatie zou naar verluidt in Zwevegem zijn, wat hemelsbreed niet verder dan een km naar het oosten hoeft te zijn (grens met Lokeren ligt op een steenworp afstand), maar ook op 11 km afstand zou kunnen liggen.

Je zult Loker bedoelen?

Powerwolf: die dag al zeker aanwezig

Slaughter To Prevail: misschien, spelen ook al op 6 februari in Vorst, dus ik zie nog

Savatage: graag

Testament: Zeker en vast als die op de Powerwolf dag staan, anders zeker als ik er ben (want overweeg om Powerwolf dat weekend te volgen, spelen ook in Hamburg dat weekend)

Paleface Swiss: misschien

Biohazard: hoeft niet voor mij

Satyricon: ooit, toen ik nog veel meer into black metal was, eens gaan zien in de toenmalige Biebob. Maar ik denk niet dat ik daarvan tegenwoordig nog een volledige show overleef

Alcest: Die heb ik ooit nog gezien in een donker jeugdhuis rond 2010. Een club van 250 man en die stond tot op de nok gevuld. Een intense ervaring waarvan ik niet weet of die te evenaren valt op een festival. Ik hou graag mijn herinneringen aan die show dus ik denk het toch maar niet

Amorphis: Veel te lang geleden, heerlijke band dus ja!

Dirkschneider: kan leuk worden

Orbit Culture: JA!

Death Angel: outereerd

Deicide: Jep, want die heb ik nog nooit te goed gezien (enkel laatste nummers en van te ver naar m'n goesting, had bijna verrekijker nodig)

Soen: Moet ik eens te goed checken, want ken de muziek eigelijk niet te goed

Fit For An Autopsy: JA!

Of Mice & Men: Neen, dank u, sinds de originele zanger er niet meer bij is hoeft dit voor mij niet meer

Voivod: pppffff nei

Mushoomhead: Mushroomhead? Is dat geen jaren 90 gabber techno ofzoiets? Of verwar ik met iets anders? Wat doen die op deze affiche?

Anaal Naktraath ofzoiets: ken ik niet te goei

Crimson Glory: Ken ik nog niet heel goed, en verwar ze denk ik momenteel met een andere band. Is dat geen power metal. Indien ja, moet ik het dringend checken (nu ja dringend ... ik heb nog zo'n 365 dagen)

Vended: JA! Staan schandalig laag wel
Je praat over een verslaving. Aan metal neem ik dan aan, maar je weet niet wat Mushroomhead is? Dat vind ik dan weer vrij onbegrijpelijk 🤦

• Leuk
Waarderingen: saurus
Jammer genoeg gisteren getuige geweest van een incident op de weide. Een stel oudere festivalhangers, die duidelijk dronken waren, verstoorden de plaats waar een koppel die elkaar het ja woord wou geven. De security had het niet gemakkelijk om dat brandje te blussen. Nog een geluk dat andere omstaanders ze mee konden bedaren. Voor de organisatie is zo'n feit al niet leuk, en nu zeker niet als het voor de vip plaats vind. Want iedereen zit er letterlijk om neer te kijken.

Lokeren? 😳Lokeren is dichter bij voor mij als Antwerpenaar dan voor een Kortrijkenaar

Edit. Hier wordt ook gesproken over de burgemeester van Kortrijk zie ik. De vroegere burgemeester van Kortrijk, Vincent Van Quickenborne, in een ander verleden ook Belgisch minister van Financiën en daarna ook nog van justitie, is een zeer zware metal fan. Het is mede dankzij hem dat Alcatraz naar Kortrijk gekomen is. Maar tegenwoordig is er een ander burgemeester, want die functie is natuurlijk niet te combineren met minister. Maar ik weet niet nu hij geen minister meer is, wie het wel is. Maar de burgemeester toen hij minister was, was bij mijn weten geen metal fan

Laatst bewerkt:
Je praat over een verslaving. Aan metal neem ik dan aan, maar je weet niet wat Mushroomhead is? Dat vind ik dan weer vrij onbegrijpelijk 🤦
Excuseer ik kan niet alles kennen eh. Maar ik denk dat er twee Mushroom heads zijn en ik weet niet of ik de juiste voor heb

Jammer genoeg gisteren getuige geweest van een incident op de weide. Een stel oudere festivalhangers, die duidelijk dronken waren, verstoorden de plaats waar een koppel die elkaar het ja woord wou geven. De security had het niet gemakkelijk om dat brandje te blussen. Nog een geluk dat andere omstaanders ze mee konden bedaren. Voor de organisatie is zo'n feit al niet leuk, en nu zeker niet als het voor de vip plaats vind. Want iedereen zit er letterlijk om neer te kijken.
Damn. Was dit dat incident waar de organisatie op de socials op doelde? Ongelooflijk naar om te lezen iig. Het was mij ook al opgevallen dat er een aantal, echt enkeling eigenlijk, hier niet helemaal mee kan in de vibe door weet ik het wat voor zooi ze hebben gebruikt. Toch altijd jammer zoiets, want juist tussen zo'n fijn publiek als hier valt het gelijk op als je een agressieveling ziet.

Ik heb trouwens een de affiche van 2026 bekeken en daar staat nog steeds op Kortrijk. Best vreemd dat een organisatie zo een beloftes en aankondigingen doet (4 dagen en Kortrijk), als er intern blijkbaar nog zoveel discussie is

Ik heb trouwens een de affiche van 2026 bekeken en daar staat nog steeds op Kortrijk. Best vreemd dat een organisatie zo een beloftes en aankondigingen doet (4 dagen en Kortrijk), als er intern blijkbaar nog zoveel discussie is
Ze gaan sowieso nog wel in Kortrijk blijven en op de affiche van dit jaar staan ook 4 dagen, dus mogelijk is het volgend jaar ook maar gewoon weer 3 dagen met wat concerten op donderdag.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ze gaan sowieso nog wel in Kortrijk blijven en op de affiche van dit jaar staan ook 4 dagen, dus mogelijk is het volgend jaar ook maar gewoon weer 3 dagen met wat concerten op donderdag.
Dat denk ik nu niet, die donderdag wordt een volwaardige dag denk ik want dit jaar stonden er maar 3 dagen vermeld. Een volwaardige dag met eigen dagtickets en prison headliner. Misschien wel pas om 14 h beginnen voorlopig nog of toch zeker niet al om 11 h

Op de affiche gaat Savatage nog naar links of naar rechts gaan denk ik, en op de vrijgekomen plek komt de vierde headliner is mijn gok. Al kan Savatage even goed een sub zijn

Dat denk ik nu niet, die donderdag wordt een volwaardige dag denk ik want dit jaar stonden er maar 3 dagen vermeld. Een volwaardige dag met eigen dagtickets en prison headliner. Misschien wel pas om 14 h beginnen voorlopig nog of toch zeker niet al om 11 h
Kijk nog eens heel goed naar de poster van dit jaar? 😉
Op de affiche gaat Savatage nog naar links of naar rechts gaan denk ik, en op de vrijgekomen plek komt de vierde headliner is mijn gok. Al kan Savatage even goed een sub zijn
De posities van die 3 bands op de poster zegt momenteel nog vrijwel niks over wie al dan niet headliner is.
Maar Savatage zo goed als zeker niet, anders hadden ze ongetwijfeld op een rij met de andere twee gestaan.

Edit:
Ok, het zou natuurlijk nogal raar zijn als Powerwolf ineens geen headliner meer zou zijn na vorig jaar. Maar 100% zeker is dat ook niet, zie Avatar.

• Leuk
Waarderingen: won666

Users who are viewing this thread