Graspop Metal Meeting 2026

Heerlijk de discussie over headliners.
Foofies is voor mij ook wel een beetje zo'n Pinkpop/RW band waar voornamelijk normies dan voor komen, en de hele dag met scheve gezichten naar al dat langharig tuig gaan staren. Zo'n band kan werken op een metal festival als het vooral weekend publiek is (zoals Wacken) maar doordat je elke dag ander publiek hebt is dat een beetje lastig.

En dan komen we dus op het 'probleem' dat elke headliner/dag een schot in de roos moet zijn. Want anders verkopen de dagtickets niet uit. En dan is probleem 2 dat nooit iedereen tevreden zal zijn. Boek je Metallica, SOAD en AC/DC dan is er altijd wel iemand die een negatieve mening heeft over één van die bands, of dat de 4e headliner bijvoorbeeld de Foofies zouden zijn, en dan is dat het einde van de wereld en het metal genre anzich.

Voor headliners maakt het mij steeds minder uit hoe groot een band is. Een band maakt er toch een grotere show van als ze mogen afsluiten. Om maar toch weer in herhaling te vallen, het kan nooit zo slaapverwekkend zijn als Scorpions. Die zouden gewoon als behandeling tegen insomnia gebruikt kunnen worden. Maar al zet je er een Orgel Joke, Mambo Kurt of Andre Rieu neer, als het maar een beetje feest is.

Ga naar tommorowland daar hebben ze een moosebar graspop is een metalfestival geen après ski party

En TML is een dancefestival, geen schlagerfestival. Das echt een non-argument. Het is die clash die het een meerwaarde maakt en dat was enkele jaren geleden op Graspop duidelijk niet enkel voor mij zo.

Buiten dat het gewoon uw ding niet is er geen enkel argument het niet te doen:

- Graspop is geen kermis, maar toch staan er een reuzerad en botsautos

- Op metalfestivals spelen misschien enkel bands maar er zijn ondertussen ook dj's met vb nathchalet

- Er is ook feest/apres-ski achtige muziek met EC, Steel Panther, Alestorm.

- Het was daar gewoon een mix van metal met 'apres-ski' muziek

- het -enige- valabele argument, zou nog zijn dat dit niet op een -podium- van een metalfestival hoort, en dat klopt. Maar het is in een aparte hut en er lijkt me hier niet nog vraag naar een extra podium aangezien er nu vaak al wel wat clashes zijn.

- Als een festival niets vernieuwend onderneemt houd het ooit op met bestaan. De huidige line-up is vaak al stacked en podia zijn er genoeg, de wc's zijn opgelost..

- Rest er nog randanimatie en sfeercreatie. De MM kan een aantal mensen extra overtuigen om combi te komen ipv 1 of 2 dagen omdat op dagen dat de line-up zelf wat minder aanslaat je je nog kan bezig houden met iets anders. Er zijn nu eenmaal mensen die meer luisteren dan enkel metal. Zo voorkom je ook dat mensen ondanks combi (zoals velen dit jaar op zondag) dan maar gewoon niet gaat wegens te weinig te zien voor hen die dag (minder inkomsten uit drank en eten)

Kortom dit is een dit festival en niet dat geldt imo enkel als je er podia voor opgeeft, voor de rest is het extra ontspanning en entertainment en als je er een groot deel van de vaste festivalgangers blij mee kan maken + extra tickets kan verkopen en meer winst kan maken (het moet opbrengen uiteraard) is het een goed idee. Maar dat is dan weer enkel voor de organisatie belangrijk.

Dus buiten blijkbaar een afkeer voor zowel tml als apres-ski en 'Ik wil het gewoon niet' lijken de argumenten om het niet te doen zo wel wat op. Maar zoals hier vaak gezegd, alst u niet aanstaat moet ge er niet binnen gaan of naar luisteren.

En TML is een dancefestival, geen schlagerfestival. Das echt een non-argument. Het is die clash die het een meerwaarde maakt en dat was enkele jaren geleden op Graspop duidelijk niet enkel voor mij zo.

- Op metalfestivals spelen misschien enkel bands maar er zijn ondertussen ook dj's met vb nathchalet

- het -enige- valabele argument, zou nog zijn dat dit niet op een -podium- van een metalfestival hoort, en dat klopt. Maar het is in een aparte hut en er lijkt me hier niet nog vraag naar een extra podium aangezien er nu vaak al wel wat clashes zijn.

- Als een festival niets vernieuwend onderneemt houd het ooit op met bestaan. De huidige line-up is vaak al stacked en podia zijn er genoeg, de wc's zijn opgelost..

- Rest er nog randanimatie en sfeercreatie. De MM kan een aantal mensen extra overtuigen om combi te komen ipv 1 of 2 dagen omdat op dagen dat de line-up zelf wat minder aanslaat je je nog kan bezig houden met iets anders. Er zijn nu eenmaal mensen die meer luisteren dan enkel metal. Zo voorkom je ook dat mensen ondanks combi (zoals velen dit jaar op zondag) dan maar gewoon niet gaat wegens te weinig te zien voor hen die dag (minder inkomsten uit drank en eten)

Kortom dit is een dit festival en niet dat geldt imo enkel als je er podia voor opgeeft, voor de rest is het extra ontspanning en entertainment en als je er een groot deel van de vaste festivalgangers blij mee kan maken + extra tickets kan verkopen en meer winst kan maken (het moet opbrengen uiteraard) is het een goed idee. Maar dat is dan weer enkel voor de organisatie belangrijk.

Dus buiten blijkbaar een afkeer voor zowel tml als apres-ski en 'Ik wil het gewoon niet' lijken de argumenten om het niet te doen zo wel wat op. Maar zoals hier vaak gezegd, alst u niet aanstaat moet ge er niet binnen gaan of naar luisteren.
Kan me niet voorstellen dat ze er extra tickets mee verkopen maar los daarvan, waar wil je die tent in godsnaam neerzetten? Het terrein staat toch gewoon stampvol momenteel?

Ik begrijp de obsessie niet zo, die tent heeft er een jaartje gestaan denk dat het voor de organisatie gewoon een gefaald experiment is geweest net als die mose party in het sportpaleis datzelfde jaar

• Leuk
Waarderingen: DaanV, Steph85 en won666

Hebt ge hier het hele weekend over moeten nadenken?

Ik heb trouwens absoluut geen afkeer van tml of apres ski integendeel ik werk zelfs vaak samen met mensen in die sector.

Maar voor ieder genre zijn er plekken en graspop is in de hoofdzaak nog altijd een metal festival en er is al plaats te weinig dus laat het uit om er nog een skihut bij te proppen.

• Leuk
Waarderingen: Imag en PreFXDesigns
Hebt ge hier het hele weekend over moeten nadenken?

Ik heb trouwens absoluut geen afkeer van tml of apres ski integendeel ik werk zelfs vaak samen met mensen in die sector.

Maar voor ieder genre zijn er plekken en graspop is in de hoofdzaak nog altijd een metal festival en er is al plaats te weinig dus laat het uit om er nog een skihut bij te proppen.
Er zijn ook nog mensen met een leven buiten het forum. En zoals dit jaar ook gezien is het terrein wat gegroeid, dat kan nog steeds en dan zijn er opties.

Zoals gezegd moeten er geen bands achterwege blijven of gewisseld. Het is randanimatie.

Kan me niet voorstellen dat ze er extra tickets mee verkopen maar los daarvan, waar wil je die tent in godsnaam neerzetten? Het terrein staat toch gewoon stampvol momenteel?

Ik begrijp de obsessie niet zo, die tent heeft er een jaartje gestaan denk dat het voor de organisatie gewoon een gefaald experiment is geweest net als die mose party in het sportpaleis datzelfde jaar

simpel, het jaar dat er stond was voor mij de beste volledige beleving van de laatste jaren. Geen dode momenten of bands moeten luisteren die me niet aanspreken.

Is persoonlijk natuurlijk maar ik ga niet de enige persoon op 55k zijn die soms niet weet waarheen op momenten dat er niets is dat je aanspreekt. Want net zoals je kan clashen met 3 bands kan het ook dat geen enkele je aanspreekt.

Voor mij is het de beste optie indien er plek bijkomt, er moet niet gepropt worden of dergelijke. Maar dat het er niet past (qua stijl) is gewoon geen argument. Het hoeft niet te passen, het is net daarom dat het zou werken.

Maar zoals je zegt was het misschien een verliespost voor de organisatie. Ik ga er gewoon van uit, als de botsauto's terug konden komen kan dit misschien ook

Lsimpel, het jaar dat er stond was voor mij de beste volledige beleving van de laatste jaren. Geen dode momenten of bands moeten luisteren die me niet aanspreken.

Is persoonlijk natuurlijk maar ik ga niet de enige persoon op 55k zijn die soms niet weet waarheen op momenten dat er niets is dat je aanspreekt. Want net zoals je kan clashen met 3 bands kan het ook dat geen enkele je aanspreekt.

Voor mij is het de beste optie indien er plek bijkomt, er moet niet gepropt worden of dergelijke. Maar dat het er niet past (qua stijl) is gewoon geen argument. Het hoeft niet te passen, het is net daarom dat het zou werken.

Maar zoals je zegt was het misschien een verliespost voor de organisatie. Ik ga er gewoon van uit, als de botsauto's terug konden komen kan dit misschien ook
Ik heb wellicht wat moeite om me hierin te verplaatsen aangezien ik me nooit verveel op graspop, zonder randprogramma. Ik moet al van de ene naar de andere stage rennen en kan vaak tientallen bands niet zien door clashes. Als er dan eindelijk een moment is waarin ik niks te zien heb (meestal maar een enkele keer op een dag) ben ik blij dat ik eens rustig kan gaan eten/drinken/wc etc.

Ben hierdoor ook nooit in de moose bar of in het classic rock café geweest

Er zijn ook nog mensen met een leven buiten het forum. En zoals dit jaar ook gezien is het terrein wat gegroeid, dat kan nog steeds en dan zijn er opties.

Zoals gezegd moeten er geen bands achterwege blijven of gewisseld. Het is randanimatie.

simpel, het jaar dat er stond was voor mij de beste volledige beleving van de laatste jaren. Geen dode momenten of bands moeten luisteren die me niet aanspreken.

Op een metalfestival verveel ik mij nooit, als er eens een moment is dat ik niks te zien heb ga ik naar iets nieuws kijken om te ontdekken. Ik ben dit jaar voor de eerste keer in jaren nog eens op de metalmarkt geraakt, nog zoiets wat ik steeds raar vind als België of Nederland speelt en ze zenden de match uit dat er zoveel volk gaat kijken.

Op een metalfestival verveel ik mij nooit, als er eens een moment is dat ik niks te zien heb ga ik naar iets nieuws kijken om te ontdekken. Ik ben dit jaar voor de eerste keer in jaren nog eens op de metalmarkt geraakt, nog zoiets wat ik steeds raar vind als België of Nederland speelt en ze zenden de match uit dat er zoveel volk gaat kijken.
Ik heb wellicht wat moeite om me hierin te verplaatsen aangezien ik me nooit verveel op graspop, zonder randprogramma. Ik moet al van de ene naar de andere stage rennen en kan vaak tientallen bands niet zien door clashes. Als er dan eindelijk een moment is waarin ik niks te zien heb (meestal maar een enkele keer op een dag) ben ik blij dat ik eens rustig kan gaan eten/drinken/wc etc.

Daar zal het verschil wel zitten waarschijnlijk.

Ik hoop ooit zover te geraken dat men dag overvol zit maar momenteel raak ik dagelijks met moeite vaak niet over 6bands om te zien, en dan is het vaak met opvulling. Gevolg van niet in het genre 'op te groeien' Bijgevolg bezoek ik dus elk jaar de markt en crc wel een paar keer, en wrs ook bij de voetbal te vinden

Dat gezegd zijnde vindk een volledige ommezwaai als intermezzo altijd wel leuk (ik ging op tml met hun 16 podia ook al eens langs de moose) maar snap wel dat het voor jullie dan verre van een aanwinst is.

Maar zoals altijd, goed dat er verschil is of iedereen staat een heel weekend op dezelfde plek 🙂

• Leuk
Waarderingen: Nietje

Ik kom zo heel af en toe nog weleens in het CRC maar de reden dat ik het vermijd is vooral de hitte en benauwde zweetsoeplucht die je daar krijgt overdag. Die Moose bar was voor mij dus hetzelfde als een SM-bunker, maar dan erger. Beetje met 35 graden op 10 vierkante meter gepropt staan... Als ik gemarteld wil worden laat dat dan op z'n minst door een leuke goth-girl gebeuren (dit is een grapje).

Als we onzin als die moose bar gaan doen dan moet het terrein gewoon wat ruimer worden. Maar dan zie ik 100x liever zoals bij Hellfest of Wacken gewoon stands waar je zelf gewoon muziek kan maken of karaoke. Of een afkoel plek met sproeiers en schaduw.

Dan moet je naar de Hornbach, daar is altijd wat te doen. Althans dat zeggen ze zelf altijd…

Daar zal het verschil wel zitten waarschijnlijk.

Ik hoop ooit zover te geraken dat men dag overvol zit maar momenteel raak ik dagelijks met moeite vaak niet over 6bands om te zien, en dan is het vaak met opvulling. Gevolg van niet in het genre 'op te groeien' Bijgevolg bezoek ik dus elk jaar de markt en crc wel een paar keer, en wrs ook bij de voetbal te vinden

Dat gezegd zijnde vindk een volledige ommezwaai als intermezzo altijd wel leuk (ik ging op tml met hun 16 podia ook al eens langs de moose) maar snap wel dat het voor jullie dan verre van een aanwinst is.

Maar zoals altijd, goed dat er verschil is of iedereen staat een heel weekend op dezelfde plek 🙂
Ben destijds niet in die Metal Moose geweest omdat ons dat inderdaad veel te warm leek. Maar niet in het genre opgegroeid zijn hoeft toch geen probleem te zijn. Persoonlijk vind ik het juist geweldig om nieuwe bands al dan niet door tips in te luisteren. Vorig jaar tot 3 week voor het festival kon ik niks van Pain. Door getipt te zijn door anderen toch gaan in luisteren. Was DE show van het weekend bleek achteraf. Dit jaar werd ik getipt voor Orbit Culture zo'n half jaar voor Graspop. Zelfde ritueel. Lekker in luisteren en een dijk van een show meegemaakt. En als er echt niets is om te kijken dan wandel ik ook graag terug naar Inferno voor een paar koude biertjes en wat rust bij de tent.

Ideale festivaldag dit. Paar musts op een dag, wat opvul bandjes en dan gewoon lekker even over het marktje, een keer aansluiten bij het signeren en natuurlijk de meeting. Af en toe een plekje op de tribune opzoeken en gewoon dan soms wel soms niet wat nieuws ontdekken.

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
De laatste passage was met Crosses en persoonlijk vond ik het geweldig.
Zit wel verschil tussen crosses en defines. Zijn 2 verschillende bands. Is hetzelfde als zeggen dat Correy Tayler (solo) en Slipknot hetzelfde zijn. Vond Corey Tayler solo 2 edities geleden erg leuk, maar Slipknot passage beetje tammetjes en niet veel bijzonders hebben (nie eens een Jump da fuck up bij spit it out).
Eerlijker zou zijn de deftones of Slipknot passage van de afgelopen 2 keer te bekijken. In geval van Slipknot de 2023 en 2025 passages.

Zelf hoeft Deftones van mij nie te komen, maar zou er niks tegen hebben. Dan ga ik wel kijken bii een ander podia. Vind hun muziek niet top en hun 2022 show nou ook nie heel sterk.

Ben destijds niet in die Metal Moose geweest omdat ons dat inderdaad veel te warm leek. Maar niet in het genre opgegroeid zijn hoeft toch geen probleem te zijn. Persoonlijk vind ik het juist geweldig om nieuwe bands al dan niet door tips in te luisteren. Vorig jaar tot 3 week voor het festival kon ik niks van Pain. Door getipt te zijn door anderen toch gaan in luisteren. Was DE show van het weekend bleek achteraf. Dit jaar werd ik getipt voor Orbit Culture zo'n half jaar voor Graspop. Zelfde ritueel. Lekker in luisteren en een dijk van een show meegemaakt. En als er echt niets is om te kijken dan wandel ik ook graag terug naar Inferno voor een paar koude biertjes en wat rust bij de tent.
Volledig mee eens. Zo heb ik in 2023 Orbit Culture en Sleep Token als nieuwe ontdekking gehad en vorig jaar mij laten verbazen door IGORRR. Ook BMTH kende ik toen eigenlijk vrijwel niets van maar had er voor ze gezien te hebben wel een negatieve mening over... die na ze gezien te hebben positief is geworden.

Er zijn misschien nog een handjevol bands waar ik uit principe gewoon niet meer naartoe ga of volledig afgeschreven heb, maar ik probeer eigenlijk altijd wel ergens een nummertje mee te pikken. Dit jaar op Hellfest de Hellacopters mogen ontdekken en lokaal zit het totaal niet in m'n dagelijkse Spotify-lijst, dat was precies goed op dat moment. Top band.

Het zal de leeftijd wel zijn, maar ik probeer toch nu vaker met een blanco canvas naar bands te kijken. Er is gewoon onwijs veel goeds te vinden en deze muziek MOET je eigenlijk gewoon live beleven. Iets kan op album vreselijk klinken, maar Iive helemaal de shit zijn. Dat kan overigens andersom ook het geval zijn.

De afgelopen paar dagen heel vaak naar Sleep Token geluisterd. Nooit een kans gegeven maar ze komen naar de EU in 2026 en hier heb je duidelijk voor- en tegenstanders. Ik wou zelf leren wat “the deal” was met de band.

Nu vraag ik mij oprecht af wat maakt dat sommigen vinden dat dit geen band voor op GMM is? En ik bedoel dat niet verkeerd, neerbuigend of principieel. Maar echt vanuit interesse. Ik zie het wel graag gebeuren, die mannen hebben heerlijke nummers.

De kans is heel groot dat ze op GMM staan. RW zou hier echt een ongeziene gok mee nemen door hen als headliner te boeken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jamel
De afgelopen paar dagen heel vaak naar Sleep Token geluisterd. Nooit een kans te geven maar ze komen naar de EU in 2026 en hier heb je duidelijk voor- en tegenstanders. Ik wou zelf leren wat “the deal” was met de band.

Nu vraag ik mij oprecht af wat maakt dat sommigen vinden dat dit geen band voor op GMM is? En ik bedoel dat niet verkeerd, neerbuigend of principieel. Maar echt vanuit interesse. Ik zie het wel graag gebeuren, die mannen hebben heerlijke nummers.

De kans is heel groot dat ze op GMM staan. RW zou hier echt een ongeziene gok mee nemen door hen als headliner te boeken.
Op Rock Werchter in de barn als headliner zou ik ze nog echt wel gunnen, en zouden ze denk ik goed tot hun recht komen voor de fans. En misschien verkiest de band ook wel tenten boven buiten locaties

Edit: of ik bedoel de Klub C denk ik ... lang geleden dat ik nog naar Werchter geweest ben

• Leuk
Waarderingen: bassisandro
De afgelopen paar dagen heel vaak naar Sleep Token geluisterd. Nooit een kans te geven maar ze komen naar de EU in 2026 en hier heb je duidelijk voor- en tegenstanders. Ik wou zelf leren wat “the deal” was met de band.

Natuurlijk staan ze op Graspop! Vorig jaar heb ik ze in AFAS gezien en dat was echt een show die de grote festivals helemaal omver had kunnen blazen. De kritiek komt waarschijnlijk door de rap en het pop-gehalte, wat in het nieuwste album nog erger is geworden. De drie eerste albums hadden ook een prachtig en persoonlijk verhaal, maar de nieuwe niet echt. Daarnaast zagen de shows op Download etc. er niet echt spectaculair uit, ze hadden beter de show van vorig jaar kunnen doen.

Maarja, graag op Graspop 2026 in het donker en ik raad de haters aan om eens goed te luisteren naar The Offering, Alkaline, Chokehold, Ascensionism en vooral The Summoning en Take Me Back to Eden.

Ik vind het vooral opvallend dat Nine Inch Nails, TOOL en nog meer van die bands hier met open armen onthaald worden en dat er zo negatief over Sleep Token gepraat wordt. Die band is nu gewoon actueel, ze hebben een goede show en een mega fanbase.

Ik heb Sleep Token pas leren kennen zoals velen via het nummer The Summoning. Melodieus, zwaar, heftig, clean zang en dan de 180 graden draai rond 3/4 van het nummer. Een clash van genre's en stijlen op die manier vond ik echt prachtig en past wat mij betreft heel goed in het Metal genre anzich.

Het nieuwste album is wel wat meer gaan leunen richting pop/rap en na even op Spotify Todays Hits gaan scrollen, zang had zo van de artiest ''sombr'' of RagnBone Man kunnen zijn. Ik snap waar de tegenstanders vandaan komen. Eerste albums hebben dan wel weer wat grunts/screams maar die hebben ze duidelijk achter hun gelaten. En ik snap ook wel weer waarom. Want dat doet elke band al.

Het is vernieuwend. Metalheads gaan niet zo lekker op vernieuwing.
Ik verwacht als ze komen, ze gewoon erg hoog op GMM staan en een headline positie mag best.
Voor RW is het veeeel te onbekend bij dat publiek. Die moeten echt radio vriendelijke dingen hebben en dat is Sleep Token vooralsnog niet. Ze staan vaak ook echt alleen maar op harde herrie festivals.

Users who are viewing this thread