Best Kept Secret 2025

Voor mij de eerste Best Kept Secret sinds 2019. De voorbije 3 jaren vond ik toch net niet voldoende naar mijn smaak om te gaan. Maar ik ben na dit weekend weer helemaal verliefd op dit festival. Heb in een ver verleden een lange liefdesrelatie met Pukkelpop gehad en van 2009 t.e.m. 2013 was ik verknocht aan Primavera Sound. De al dan niet bewuste keuze van BKS om dit jaar voor kleinere maar meer headliners en vooral voor een heel brede waaier van ontdekkingen te gaan is helemaal mijn ding. Dit in combinatie met de ligging van het festival en de inkleding die nog zo enorm verbeterd is sinds 2019 (nog nooit op zo'n mooi festival geweest!) alsook de relatieve kleinschaligheid en de relaxte sfeer met veel plaatsen om te chillen maakte het echt tot een geweldig weekend. Heel veel gezien en gehoord natuurlijk. Hier wat favorieten:

10/10
Jacob Alon
Dummy
King Hannah (@The Secret)
Maria Iskariot
Cassandra Jenkins
Merce Lemon
Split System
Christian Lee Hutson
Caribou

9,5/10
Seun Kuti & Egypt 80

9/10
Waxahatchee (slechts enkele nummers gezien, gelukkig wel Right Back To It)
Horsegirl
This Is Lorelei

8,5/10
Kae Tempest

8/10
Michael kiwanuka
Wilco

7,5/10
Witch

7/10
Youth Lagoon
TV on the Radio
they are gutting a body of water
Nilüfer Yanya

6,5/10
Kaat Van Stralen
Eefje De Visser
Lucy Dacus
Pigsx7

6/10
Glass Beams

5/10
Djo
Soulwax
Kabeaushé
Daufodt

4,5/10
Snapped Ankles

Ook heel wat acts te kort gezien want de eerste nummers boeiden me niet genoeg: Kneecap, ugly, Gouge Away, en Daniela Pes.
En door keuzes te moeten maken Khana Bierbood, Lael Neale, Magdlena Bay, Fcukers en Frost Children gemist. Ook Divorce en Droom Dit gemist door te laat toe te komen.

De afstand van favoriet podium The Secret naar de Two (of One) was voor mij tegen het einde van het weekend een opdracht om steeds maar weer te doen. Op de EHBO vernam ik op dag 3 ook dat er vooral veel mensen met blaren zich hadden aangemeld.

Hoedanook, het was top! Ik doe 8 festivals dit jaar en ik verwacht niet dat ik een beter festival dit jaar ga meemaken. Dit was echt WOW!
Volgens mij is dit ook echt wel een favoriet festival van heel wat artiesten aan het worden (zoals Primavera Sound dat jaren was en gedeeltelijk ook nog wel is). Sommige artiesten vermelden al dat dit hun favoriete festival is en dit lijken me echt geen praatjes te zijn. Heb ook op de dag na zijn optreden Jacob Alon nog bij de Two zien rondhangen en zonder het te weten bij het foto's nemen van de site een genietende Katie Crutchfield gefotografeerd.

Ik denk dat ik morgen onmiddellijk een early bird ticket ga proberen te bemachtigen. Hier wil ik volgend jaar weer bij zijn.

Hoedanook, het was top! Ik doe 8 festivals dit jaar en ik verwacht niet dat ik een beter festival dit jaar ga meemaken. Dit was echt WOW!
Hahah holy shit, en ik vond mijn planning al tamelijk enthousiast. Waar ga je allemaal heen?

Geregistreerd om een tegengeluid te laten horen m.b.t. de elektronische stages Niet Niks / Coney Island / Floor. 😊
Voor mij (en onze groep) zijn deze wel een heel waardevolle toevoeging op BKS! Sterker nog, van mij mag er hier in de nacht een steviger (alternative) house/techno programma komen (eerdere jaren waren beter wat dat betreft). We zijn dol op de sfeer en locatie van BKS, en ook op de hoofdprogrammering, maar een festival zonder beats zou voor ons afvallen. Gezien de belangstelling voor deze stages en dance programmering op andere grote festivals, zou BKS er m.i. niet verstandig aan doen ze te schrappen.
De stage designs van Coney Island en Niet Niks zijn er overigens niet op vooruitgegaan. Voorheen fijn-eenvoudige ‘geheime’ natuurplekjes, nu volgebouwd met respectievelijk een veel te grote fonteinbar en metershoog steigerbouwwerk…

Heb ook op de dag na zijn optreden Jacob Alon nog bij de Two zien rondhangen en zonder het te weten bij het foto's nemen van de site een genietende Katie Crutchfield gefotografeerd.
Viel me ook op dat ik zo vaak artiesten tegen kwam dit jaar, waarschijnlijk omdat het vaak zo rustig was in the Secret. Bij Jacob Alon stond ik vlak achter Kea Tempest, bij Ugly vlak achter BCNR en bij Horsegirl achter Personal Trainer/Pip Blom

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en Bubba
Na jaren mee te lezen hier, tijd voor een eerste review.....

Wat is Best Kept Secret toch een fantastisch festival. HET Festival waar alles klopt. De locatie is fenomenaal, de bezoekers... wauw....enkel mooie mensen die op hun geheel eigen wijze aan het genieten zijn, zoveel lekker eten waarvan je proeft dat de food-truck eigenaar er aandacht in stopt, de aankleding van het terrein dat bij dag & nacht authentiek verrast schoon en verzorgd is, waaraan je kunt zien dat er echt liefde in is gestopt. Met een camping die in het bos en aan het meer rust geeft dan energie kost. Waar er regels zijn die niet zo voelen, toch georganiseerd is en ook hier enkel fijne mensen kent die elkaar in hun waarde laten, geen overlast veroorzaken en het netjes houden.

De muziek, ik hou ervan en ben lang niet zo'n goed ingefluisterde en doorgewinterde liefhebber als de meeste hier. Bij de bekendmaking van de line-up ken ik toch wel zeker 10 namen😊 Na een aantal luister rondes heb ik elke dag wel 5 must sees.

Ja.....en dan begint het. Auto parkeren, loopje over de brug, polsbandje halen, eerste biertje bij de tent, naar het festivalterrein. Lekker de eerste stofwolk in je gezicht, je neus en je haar. Morgen weer douchen. De security door en dan start het grote genieten.

Het eerste koude biertje, hapje en dat ene bandje dat je wilde zien alweer gemist. Terrein over om al het mooie en nieuws te ontdekken, leuke mensen te ontmoeten, spontaan dansje bij The Floor te maken. Om dan rond zes uur toch echt muziek te gaan genieten.

De hoogtepunten: Caribou, Glass Beams, Barry Can't Swim, Nia Archives, Blanco White, Micheal Kiwanuka, Sef Dj Set, Kneecap (niet mijn muziek, maar wat een show), Nederland vs België (Eppo Janssen vs St Paul)

Minder leuk dan gehoopt;....Eefje de Visser (heb echt m'n best gedaan om het te waarderen), Droom Dit gemist🥺, The Backseet Lovers, Deftones (echt te hard, nog een piep van), Spinvis dj set.

Conclusie., wat was het weer fijn om erbij te zijn. Met zoveel mensen te kunnen genieten van al dit moois. Weer heel veel zin in volgend jaar. Waren er dingen minder? Vast wel, en ook die maken BKS nog steeds HET mooiste festival!

PS: sorry maar ik ben ook een prater, zoals we dat hier niet noemen. Niet om andere tot last te zijn. Enkel omdat ik /wij zoveel leuke mensen mag ontmoeten. Geef ons volgend jaar een klein klopje op de schouder en zeg dat je niet van ons maar van de muziek wilt genieten😉

Geregistreerd om een tegengeluid te laten horen m.b.t. de elektronische stages Niet Niks / Coney Island / Floor. 😊
Voor mij (en onze groep) zijn deze wel een heel waardevolle toevoeging op BKS! Sterker nog, van mij mag er hier in de nacht een steviger (alternative) house/techno programma komen (eerdere jaren waren beter wat dat betreft). We zijn dol op de sfeer en locatie van BKS, en ook op de hoofdprogrammering, maar een festival zonder beats zou voor ons afvallen. Gezien de belangstelling voor deze stages en dance programmering op andere grote festivals, zou BKS er m.i. niet verstandig aan doen ze te schrappen.
De stage designs van Coney Island en Niet Niks zijn er overigens niet op vooruitgegaan. Voorheen fijn-eenvoudige ‘geheime’ natuurplekjes, nu volgebouwd met respectievelijk een veel te grote fonteinbar en metershoog steigerbouwwerk…
Nice! Zoiets zou ik willen horen. Ben dan wel benieuwd wat je van de programmering dit jaar vond en vanaf hoe laat je zo'n programma zou laten beginnen.

Enige moment waar ik me echt gestoord heb aan praters was bij King Hannah. Expres nog verder naar voren gelopen, maar je hoorde gewoon continu geroezemoes uit alle hoeken van de tent. Echt zonde, want de show was steengoed. Bij alle optredens die ik op de Secret gezien heb, vielen de praters wel op overigens, leek wel een buurtkroeg geworden. Weet niet of dat aan de Lidl stand lag...

Over de Niet Niks: ik snap er niks van dat ze dat gedrocht hebben toegevoegd. Dat stukje bos was juist altijd een heerlijk rustig plekje waar je even kon eten en kletsen. Nu staat er die oerlelijke stellage met continu irritante beats knallend door het bos. Wat een verschil met dat leuke onzichtbare plekje achter het heuveltje wat het vorig jaar nog was. Wat mij betreft samen met de Lidl absoluut slechte veranderingen.

Klinkt wat negatief, maar dit is echt nitpicking op een verder weer fantastisch weekend hoor! BKS blijft met afstand mijn favoriete festival in de Benelux. Sfeer, lineup, eten, het complete plaatje eigenlijk, alles klopt nog steeds.

Ik heb bij Eefje de groep Vlaamse praters naast mij aangesproken. Dit was voor mij best een flinke stap, maar het was echt heel luid en storend. Een aantal van de groep was prima aanspreekbaar en begripvol, terwijl eentje het nodig vond om belachelijk te reageren. Helaas allen overduidelijk zwaar onder invloed, waardoor ook de begripvolle personen na een tijdje weer vrolijk verder gingen. Ik weet niet wat ik er nog meer aan kan doen. Probeer me ervan bewust te zijn dat niet iedereen met hetzelfde doel als ik naar zo’n festival komt, maar die tolerantie kan ik maar mondjesmaat opbrengen. Het was middenvoor bij het podium. Dan mag je toch verwachten dat mensen voor de muziek komen…

Ik heb bij Eefje de groep Vlaamse praters naast mij aangesproken. Dit was voor mij best een flinke stap, maar het was echt heel luid en storend. Een aantal van de groep was prima aanspreekbaar en begripvol, terwijl eentje het nodig vond om belachelijk te reageren. Helaas allen overduidelijk zwaar onder invloed, waardoor ook de begripvolle personen na een tijdje weer vrolijk verder gingen. Ik weet niet wat ik er nog meer aan kan doen. Probeer me ervan bewust te zijn dat niet iedereen met hetzelfde doel als ik naar zo’n festival komt, maar die tolerantie kan ik maar mondjesmaat opbrengen. Het was middenvoor bij het podium. Dan mag je toch verwachten dat mensen voor de muziek komen…
Ook een taak van festivals imo. Die moeten mijns inziens op een bepaalde manier normeren dat als je in de crowd staat, je gewoon weinig praat ofwel fluistert. Kan via schermen, op de website, huisregels, heck, zet het op servetten. Maar, dat doen ze niet omdat dat misschien een beetje betuttelend kan overkomen, waar ik ergens ook wel kan inkomen.

Toch wel erg benieuwd hoe dit op andere festivals gaat doorwerken qua praters in het publiek. BKS staat er volgens mij om bekend dat er veel muziekliefhebbers op afkomen, zeker t.o.v. andere festivals. En als er daar al veel gepraat wordt, dan zal het op andere festivals ook wel weer erger worden.

Ik vind het helemaal geen gek idee, om doormiddel van een leuke campagne filmpje er op te wijzen dat als je ergens vooraan staat het wel netjes is als je niet heel het optreden loopt te ouwehoeren. Op een LL zou dat prima op de grote schermen kunnen, waar ze tussen de optredens door nu al veel leuke ludieke filmpjes laten zien.

Toch wel erg benieuwd hoe dit op andere festivals gaat doorwerken qua praters in het publiek. BKS staat er volgens mij om bekend dat er veel muziekliefhebbers op afkomen, zeker t.o.v. andere festivals. En als er daar al veel gepraat wordt, dan zal het op andere festivals ook wel weer erger worden.

Ik vind het helemaal geen gek idee, om doormiddel van een leuke campagne filmpje er op te wijzen dat als je ergens vooraan staat het wel netjes is als je niet heel het optreden loopt te ouwehoeren. Op een LL zou dat prima op de grote schermen kunnen, waar ze tussen de optredens door nu al veel leuke ludieke filmpjes laten zien.
Juist omdat er meer liefhebbers rondlopen, wordt er ook meer geklaagd denk ik. Het valt dan ook meer op als er wél praters zijn.

Toch ook even een tegengeluid: bij Michael Kiwanuka was het het hele optreden - waar echt heel veel rustige momenten in zaten - echt prachtig stil, dus complimenten voor het publiek dat er op dat moment voor de ONE stond. Laatste keer dat ik dat zo opvallend vond, was bij Radiohead in 2017 (Exit Music, hoe magisch was dat...).

King Hannah, Lander&Adriaan en Youth Lagoon waren de verrassingen voor mij die geweldig waren. Eefje leek verkouden, maar desalniettemin (weer) erg goed.
Ik vond "niet niks", wel niks. Het leuke kleine podium met telkens iets anders was een ordinair podium geworden met een constante veel te harde beat die mij erg stoorde bij rustige momenten in TWO waar die beat dus de hele tijd te horen was.
Geen last gehad van de LIDL, maar in de secret stond ik dan ook altijd meer rechts.
En pratende (of feestende) mensen horen bij een festival, en in Nederland ook zelfs bij een concert. Bij een concert waar je echt voor komt, vind ik dat vreemd, bij een festival vind ik het vooral vreemd als je vooraan staat en eigenlijk niet kijkt. Vanaf halverwege de tent of het veld is het logisch omdat er vooral de 'ik ga ff kijken bij dit optreden of het was is'-bezoekers komen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en Matthijs
Nice! Zoiets zou ik willen horen. Ben dan wel benieuwd wat je van de programmering dit jaar vond en vanaf hoe laat je zo'n programma zou laten beginnen.

Ik vind dat er gedurende de gehele dag tenminste op één plekje dance mag zijn. Vorige jaren was dit ook zo. Dit jaar leek wat stevigere dance echt bewust geweerd.

Zaterdagnacht was het nergens hard en voor ons erg zoeken. Coney Island veel te ingewikkeld voor het tijdstip, The Floor draaide Het Goede Doel, Niet Niks was gesloten en in de Secret (net als vrijdag) heel erg disco-mellow.
Tussen 00.00-04.00 zou techno beide nachten wel goed kunnen werken. Colin Benders volgend jaar?

En pratende (of feestende) mensen horen bij een festival, en in Nederland ook zelfs bij een concert. Bij een concert waar je echt voor komt, vind ik dat vreemd, bij een festival vind ik het vooral vreemd als je vooraan staat en eigenlijk niet kijkt. Vanaf halverwege de tent of het veld is het logisch omdat er vooral de 'ik ga ff kijken bij de optreden of het was is'-bezoekers komen.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, met twee uitzonderingen: je mag prima even praten, maar het gaat me om de groepjes die half moeten schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan, en kijk even naar de vibe van wat er speelt, Allon en Kiwanuka worden eerder verstoord dan een Soulwax. Een simpele campange op de schermen zou prima kunnen, zeker bij de rustigere optredens, en verder moet zelf aanspreken misschien ook wat genormaliseerd worden. Kan me alleen voorstellen dat daar een drempel voor kan zijn, zeker als het om een groepje gaat en je zelf alleen bent.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, met twee uitzonderingen: je mag prima even praten, maar het gaat me om de groepjes die half moeten schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan, en kijk even naar de vibe van wat er speelt, Allon en Kiwanuka worden eerder verstoord dan een Soulwax. Een simpele campange op de schermen zou prima kunnen, zeker bij de rustigere optredens, en verder moet zelf aanspreken misschien ook wat genormaliseerd worden. Kan me alleen voorstellen dat daar een drempel voor kan zijn, zeker als het om een groepje gaat en je zelf alleen bent.
Ik zal altijd mensen erop aanspreken. Na hooguit 10 minuten afwachten en uiteraard op een vriendelijke manier. Maar het heeft helaas niet altijd effect. Zelfde met continu filmen.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon
Ik vind dat er gedurende de gehele dag tenminste op één plekje dance mag zijn. Vorige jaren was dit ook zo. Dit jaar leek wat stevigere dance echt bewust geweerd.

Zaterdagnacht was het nergens hard en voor ons erg zoeken. Coney Island veel te ingewikkeld voor het tijdstip, The Floor draaide Het Goede Doel, Niet Niks was gesloten en in de Secret (net als vrijdag) heel erg disco-mellow.
Tussen 00.00-04.00 zou techno beide nachten wel goed kunnen werken. Colin Benders volgend jaar?
Ik heb echt weer een BKS voor de boeken gehad, echt een hele fijne editie met veel enorm goede en verrassende optredens, maar dit was ook voor mij ook echt jammer. Ik ga absoluut niet naar BKS voor het nachtprogramma, maar een beetje avontuurlijke/hardere muziek s'nachts had het totaalplaatje voor mij wel afgemaakt. De Secret was erg tam beide avonden, maar mijn grootste teleurstelling zat zoals verwacht toch bij Coney Island. Van een vrij avontuurlijk RadioRadio programma met een prima Funktion One systeem naar deze fonteinbar met een paar 10 inch speakers op palen is een duidelijke stap naar meer bar/borrel insteek, met vergelijkbare muziek als bij het Kilo Kilo podium. Echt een gemis en heeft voor mij ook gemaakt dat ik s'nachts constant zoekende was zonder echt wat te kunnen vinden.

Ik vrees dat ik hierin in de minderheid ben als ik kijk naar hoe druk het dit jaar constant bij coney island was, en hoeveel mensen daar tot 4:00 bleven. Sowieso opvallend; zowel vrijdag als zaterdag had ik echt het idee dat er wederom aanzienlijk meer mensen tot het einde op het terrein waren. Vorige jaren waren de Floor, de Casbah en zeker Coney Island lang niet zo vol om 4:00.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mwg en dfrvanloon
Ik heb er op Lowlands iemand op aangesproken tijdens Wunderhorse, eerst op vriendelijke manier. Echter, die ging het een beetje belachelijk lopen maken dat iemand "serieus" voor de muziek kwam. Vervolgens heb ik toch wel met een fikse stemverheffing even hard in zijn gezicht gezegd dat hij gewoon zijn bek moet houden. Toen is hij gelukkig weggegaan. Sorry but not sorry. Alleen dat is ook niet helemaal wat je wil, want je loopt je toch op te fokken tijdens een optreden.

Zeker voor festivals als BKS zou dat uitgesprokener mogen zijn vanuit het podium/organisatie op dat gebied. Maar goed op financieel gebied snap ik het wel, want die praters is ook gewoon een deel van je inkomsten en vaak nog een grote ook helaas.

Hierbij mijn verslag van een opnieuw geweldige editie van Best Kept Secret.

VRIJDAG
Wij zouden in eerste instantie vrijdag met de trein gaan en maandag terug met de Flix bus, maar uiteindelijk zijn we met de auto gegaan en dat ging eigenlijk super vlot (op opstartproblemen na, omdat de accu leeg was hahaa). Onze vrienden werden gebracht en zaten om 7:30 uur al bij de ingang en waren uiteindelijk als eerste op de camping, dus we hadden een prima plek.

Vrijdag was het heerlijk weer dus meteen in het meer gedoken. Rond 16:30 gingen we naar het terrein. Toen heb ik meteen maar wat gegeten; namelijk een Aziatische burrito met kip (ergens gehaald in het bos). Naast muziek is het eten op BKS gewoon altijd top en dit was meteen een hit.

Na de burrito kon ik er helemaal tegenaan en kwamen er redelijk wat dingen achter elkaar. Als eerste Nilüfer Yanya gezien. Ik had haar vorig jaar ook in de Melkweg gezien. De show was mooi en strak gespeeld, wat een prachtige liedjes heeft zij toch. Het enige jammere vind ik dat zij wat afstandelijk overkomt en los van de muziek gebeurt er weinig tijdens haar show. Ook had ik liever een eigen nummer gezien dan de PJ Harvey cover die ze altijd doet.

Toen door naar Glass Beams. Weinig op aan te merken. Ik ga altijd super goed op hun muziek. Heerlijk gedanst in de zon.

Daarna even gaan zitten bij de Muziekgieterij tot Daniela Pes begon. Ik zat meteen helemaal in haar show. Wat een prachtige opbouw had zij in haar setlist, met een perfecte onderhuidste spanning. Één van de absolute hoogtepunten van het weekend!

Vervolgens richting de ONE om te dansen bij L'Imperatrice. Vond het een super leuke show, misschien niet hoogdravend maar wel een fijne energie met veel dansbare nummers.

Toen eventjes pauze genomen tot Eefje begon en dat was een mooi moment om okonomiyaki te eten. Die sla ik eigenlijk nooit over op BKS.

Hoewel ik een beetje skeptisch was over de headliners dit jaar, bewees Eefje de Visser dat ze die positie met verve aankon. Geweldige show, innemend, dansbaar, strak geproduceerd maar wel met emotie en gevoel. Ik ben fan van haar laatste twee albums, dus kwam ook meteen mooi uit dat die het zwaartepunt van haar set vormde.

Daarna nog heel even bij Nia Archives wezen kijken. Ik had geen energie meer om dat helemaal uit te spelen, maar wat gaf zij ook een heerlijke dosis explosiviteit.

ZATERDAG
Die nacht niet zo lekker geslapen, maar dat mocht de pret niet drukken want ik voelde me zaterdagochtend opvallend fris. Na een rustige opstart met een soort brunch op de camping zijn we naar het terrein gegaan.

We hebben een stukje Jasmin .4.t gezien. Ik kende haar nog niet. Heel mooi, goede energie, urgente boodschap. Fan!!!

Daarna een stuk van Kae Tempest meegepakt. Op plaat heb ik hem nog niet echt kunnen waarderen, ik raak mijn aandacht daar wat sneller bij kwijt. Live vond ik het toch wel erg tof.

Toen een uurtje de rug ontzien voordat Lucy Dacus begon. Ik kende dit ook niet, maar vond het een prima show. Beetje saai qua show element maar muzikaal stak het wel goed in elkaar.

Vervolgens even snel naar de camping geweest voor een pre-diner en om even te zitten. Daarna goed opgeladen voor Kneecap. Los van hun naam en de verhalen die ik over hun had gehoord wist ik niets van hun muziek - ik was in de veronderstelling dat dit een punk band was hahaaaa. Wat een geweldige show en wat een ongekende energie. Ik heb keihard staan dansen. Ook mooi om te zien dat zij zich niet de mond laten snoeren, de boodschap die ze uitdragen is dan ook nodig en urgent. Goed om te zien en te horen dat artiesten met een platform zich zo uitspreken tegen de genocide in Gaza.

Na dit uur raggen was het tijd voor een snack: octopusballen. Precies wat ik nodig had om verder te kunnen bij Soulwax. Ik had ze vorig jaar ook al op Lowlands gezien en dat was een goede show. Ik vond het denk ik deze keer iets minder. Het begin was ijzersterk maar ik vond het middenstuk (waarin ze volgens mij een aantal nieuwe nummers speelden?) wat inzakken qua energie. Uiteindelijk wel lekker gedanst en ietsjes eerder weggegaan om Caribou helemaal te kunnen zien.

Naar Caribou had ik best wel uitgekeken. Vorig jaar ook gezien op ADE en dat was geweldig. Deze keer maar een uur - wat ik toch altijd jammer vind op zo'n festival. Zeker als je als laatst op de TWO staat zou het leuk zijn als een artiest langer dan een uur de tijd krijgt. Met Caribou had dat prima gekund. De show was super vet, met Volume als openener werd de toon meteen gezet. De muziek in combinatie met de visuals en lichten was magistraal!!!

Na Caribou gingen we nog even dansen bij Hiba Salameh op The Floor, dat was leuk. Ik had alleen alweer zo'n enorme honger dat ik iets te eten moest scoren. Ik had mijn zinnen gezet op de halloumi burger, maar die tent was al dicht. Dus ik strandde noodgedwongen bij een tentje waar ze alleen nog taco's verkochten. Die bleken super lekker te zijn en ik ben toen snel met m'n taco's naar The Floor terug gerend en heb ze al dansend opgegeten. Ik kan zo blij worden van eten.

Na Hiba Salameh was de helft van onze groep moe en ging al naar de tent. Ik ben nog even doorgegaan. Maar het echte feestje kwam niet echt meer van de grond. We bleven een beetje pendelen tussen The Floor en The Secret. Het NL vs BE feestje was een leuk concept, maar ook bij plaatjes draaien kun je de vaart er flink uithalen en dat gebeurde hier dan ook te vaak. Danilo Plessow kon ons ook niet erg bekoren. Uiteindelijk hebben we het NL vs BE feestje maar uitgespeeld, toch leuk om een avondje tot het einde te blijven.

Die nacht ook weer top geslapen. Zondag ook best wel fris wakker geworden.

ZONDAG
Zondag was heel onze groep gekleed in iets roods en zijn we om 13:30 uur naar de Floor gegaan om daar de rode lijn te trekken. Ik vond het echt een super indrukwekkend moment, veel mensen waren emotioneel. Heel goed dat hier aandacht aan werd geschonken!

Toen door naar The Secret, waar het helemaal niet druk was dus we konden helemaal vooraan staan bij Spellling. Die ik twee jaar geleden heel erg heb gemist toen haar show op Best Kept niet kon doorgaan. Jammer dat ze maar 45 minuten speelde, maar de show was ijzersterkt. Zij is een geweldige zangeres en performer. Ook muzikaal steekt haar muziek heel goed in elkaar met allemaal invloeden uit verschillende muziekstijlen. Een paar keer oogcontact kunnen maken, wat een geweldige energie straalde zij uit zeg!!! Het enige minpunt vond ik dat ze Little Deer niet speelde, maar je kan niet altijd zes gooien he.

Na Spellling zijn we naar de dj-set van Chibi Ichigo gegaan en hoe bijzonder kan een dj-set nou zijn kan je denken, nou best wel bijzonder hahaa. Dat kwam vooral door Chibi zelf, die helemaal ontdaan en emotioneel was na haar set. Echt schattig, ontwapenend en ook wel grappig om te zien. Na deze set had ik volgens mij al 200.000 stappen.

We zijn daarna in de booth van het Humanistisch Verbond gegaan en wat was dat een leuke actie zeg. We hebben super veel leuke ontmoetingen en gesprekken gehad met andere mensen hierdoor. Ik heb zowel mijzelf als degene die ik had teruggevonden! In de tussentijd hebben we ook nog van een afstandje iets van Wilco en Djo meegekregen, vooral die laatste klonk erg goed. Wilco vond ik toch wel een beetje suffige en stoffige boomerrock (sorry not sorry), ook al was de sfeer wel gezellig.

Mijn laatste must-see van zondag was Magdalena Bay (vorig jaar ook gezien in de Melkweg). Wow wow wow, dit was voor mij ook een absoluut hoogtepunt. Een heel album integraal spelen kan tricky zijn, maar dit werkte zo goed. Het was net niet serieus genoeg en toch ook weer wel, fenomenaal gezongen, gespeeld en opgebouwd wat mij betreft. Echt een trippy show ook haha.

Vervolgens hebben we met ons groepje nog een beetje rondgestruind, nog wat gedanst bij The Floor en nog een pizza van Old Scuola gescoord. Hmmmmmmm. We zijn geëindigd bij de closing party van St. Paul, dat was leuk!

Conclusie
Ondanks dat ik de line-up van tevoren niet geweldig vond en echte headliners miste, was het weer een geweldige editie. Het was gewoon super gezellig met onze groep en de sfeer en het terrein van Best Kept Secret is wat mij betreft toch waardoor dit festival zich weet te onderscheiden van andere festivals. Het nachtprogramma mag nog wel wat uigediept worden. Een Erol Alkan maar van 21-22u laten draaien vind ik toch een beetje gek. En echt even lekker beuken op zaterdagnacht is er ook niet bij, ik zoek dat wel.

Mijn (semi-)willekeurige top 7 optredens:
- Magdalena Bay
- Eefje de Visser
- Caribou
- Daniela Pes
- Spellling
- Glass Beams
- Kneecap

Ik heb echt weer een BKS voor de boeken gehad, echt een hele fijne editie met veel enorm goede en verrassende optredens, maar dit was ook voor mij ook echt jammer. Ik ga absoluut niet naar BKS voor het nachtprogramma, maar een beetje avontuurlijke/hardere muziek s'nachts had het totaalplaatje voor mij wel afgemaakt. De Secret was erg tam beide avonden, maar mijn grootste teleurstelling zat zoals verwacht toch bij Coney Island. Van een vrij avontuurlijk RadioRadio programma met een prima Funktion One systeem naar deze fonteinbar met een paar 10 inch speakers op palen is een duidelijke stap naar meer bar/borrel insteek, met vergelijkbare muziek als bij het Kilo Kilo podium. Echt een gemis en heeft voor mij ook gemaakt dat ik s'nachts constant zoekende was zonder echt wat te kunnen vinden.

Ik vrees dat ik hierin in de minderheid ben als ik kijk naar hoe druk het dit jaar constant bij coney island was, en hoeveel mensen daar tot 4:00 bleven. Sowieso opvallend; zowel vrijdag als zaterdag had ik echt het idee dat er wederom aanzienlijk meer mensen tot het einde op het terrein waren. Vorige jaren waren de Floor, de Casbah en zeker Coney Island lang niet zo vol om 4:00.
Ik hoop al jaren dat ze een samenwerking aangaan met Draaimolen en hun een podium te laten cureren.

Users who are viewing this thread