Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Turnstile :love: De verwachtingen waren héél hoog en die worden absoluut ingelost.

Gaat dit jaar nog een lastige keuze worden, we zijn nog geen half jaar onderweg en er zijn vind ik echt heerlijke albums uitgebracht (voor mij oa Squid, Droom Dit, bdrmm, Bon Iver, Marathon, Car Seat Headrest, Antony Szmierek, Matt Berninger, Jacob Alon)

Komen we op dit. Momenteel uiteraard ook Turnstile opstaan en poeh, da's aardig. Vond de singles niet zo, maar de rest zeker wel. Brat pink dan maar?

Turnstile - Never Enough
Pulp - More
Brian Eno & Beatie Wolfe - Lateral
Brian Eno & Beatie Wolfe- Luminal
Katatonia - Nightmares as Extensions of the Waking State
Little Simz - Lotus
Volbeat- God of Angels Trust
The Doobie Brothers - Walk This Road
The Cold Stares - The Southern, Pt. 2
Dustin Douglas & the Electric Gentlemen - IV
North Mississippi Allstars - Still Shakin'
Azymuth - Marca Passo
Gaahls WYRD - Braiding the Stories
Caamp - Copper Changes Color
Frankie and the Witch Fingers - Trash Classic
Kaonashi - I Want To Go Home
Foxwarren - 2

Dit gevoel heb ik ook, jammer genoeg.

Beetje eens wel, al vind ik het wel echt fijn wegluisteren en van hoge kwaliteit. Maar Jarvis Cocker is inderdaad en uiteraard weer heel wat jaartjes ouder geworden en dat hoor je wel terug.

Ik mis persoonlijk de hele euforische meezingers, en de supergrappige en slimme lyrics die wat meer aansluiten bij de belevingswereld van een adolescent. Wat ik zelf natuurlijk ook niet meer ben. 😅

Ja dit lijkt me niet echt een album voor de populaire hitlijsten. De eindejaarslijstjes, daarentegen..

Wat een geweldenaar die Simz.

Echt onder de indruk van de rauwheid en emotie in deze plaat. Die Inflo zal wat minder lekker wakker zijn geworden vandaag. 😅

• Haha
Waarderingen: Novis95
Little Simz hikt wel een beetje tegen de ziggodome aan, denk ik telkens. Maar ik zie dat niet met dit album gebeuren eigenlijk. Had een beetje Tyler the Creator route uitgestippeld, waar de albums tegenwoordig door hele jonge jeugd wordt opgepakt. Maar dit is daar misschien nog wat te moeilijk voor?
Tyler was al een dikke 10 jaar bezig voor hij in AFAS Live geboekt werd en dan nog twee albums verder tikte hij de ZiggoDome aan. Dus Little Simz zit wel op het goede pad, zou ik zeggen.

Prima toch. Voor mijn gevoel heeft Sometimes I Feel Like an Introvert ook, dat album wordt heel hoog geratet, maar de hitlijst/social media populariteit valt nog behoorlijk mee. Juist wel een fijn hoekje.

(ik vind featurings met Sampha, Yussef Dayes, Kiwanuka, Obongjayar etc. daarin ook heel slim)
vergeet yukimi niet! Dat is de frontvrouw van Little Dragon.

Ik heb voorlopig nog geen klik met de nieuwe van Turnstile. Sommige stukken zijn iets te gelijkaardig aan Glow On en bij het verkennen van nieuwe genres laten de vocalen soms wat steken vallen. Ik ga die wel de komende nog een aantal keren beluisteren en live aanhoren, dus de klik kan nog wel komen.

Addison Rae goede plaat voor wat het is, mag ooit op een namiddag op Pukkelpop wat komen slenteren over het podium maar liefst geen te hoge positie.

Ik heb voorlopig nog geen klik met de nieuwe van Turnstile. Sommige stukken zijn iets te gelijkaardig aan Glow On en bij het verkennen van nieuwe genres laten de vocalen soms wat steken vallen. Ik ga die wel de komende nog een aantal keren beluisteren en live aanhoren, dus de klik kan nog wel komen.

Addison Rae goede plaat voor wat het is, mag ooit op een namiddag op Pukkelpop wat komen slenteren over het podium maar liefst geen te hoge positie.
Sommige stukken? Heb het idee dat driekwart van dat album riffs heeft van Glow On? Luistert nog steeds fijn weg en vind het echt een goed album, maar origineel is het niet, nee.

Sommige stukken? Heb het idee dat driekwart van dat album riffs heeft van Glow On? Luistert nog steeds fijn weg en vind het echt een goed album, maar origineel is het niet, nee.
Eens. De nummers klinken alsof ze zijn geschreven voor Glow On, maar daarvan zijn geschrapt. Ik was vrij sceptisch op basis van de singles, maar vind het uiteindelijk toch wel een heel fijn album. Maar (nog) niet zo memorabel als dat Glow On is. Het is ook een moeilijk album om op te volgen.

Als ik nog een kritiekpunt mag toevoegen: de outro van sommige nummers zijn onnodig lang. Maar ik heb een beter gevoel sinds de 2de luisterbeurt.

Eens. De nummers klinken alsof ze zijn geschreven voor Glow On, maar daarvan zijn geschrapt. Ik was vrij sceptisch op basis van de singles, maar vind het uiteindelijk toch wel een heel fijn album. Maar (nog) niet zo memorabel als dat Glow On is. Het is ook een moeilijk album om op te volgen.
In een interview met Turnstile begrepen dat het schrijf proces organisch over de jaren is en ze dingen laten liggen die nog niet helemaal goed voelen. Het is dus niet in een 'studio periode' geschreven en veel van de ruwe omhulsels van de tracks zullen ook uit die/verschillende periodes uit het verleden van de band komen.

Dus vanuit daar inderdaad wel te verklaren, die overlap.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
Een korter lijstje dan normaal, dus ook minder uren luisterwerk:

Activity – A Thousand Years In Another Way: Best een leuk indierock-album met dance/electro-invloeden. Geen echte uitschieters qua nummers. Het einde van ‘Your Dream’ is wel leuk. ‘Heavy Breathing’ is ook nog wel een aardig nummer.

Alien Nosejob – Forced Communal Existence: 23 nummers in 46 minuten. In sneltreinvaart zeg maar. Lekkere hoekige punk/garagerock van deze Australiërs. ‘Clear The Gutter’, ‘Flyblown’ en ‘Beyond The Pale’ zijn vooralsnog mijn favorieten.

Born Ruffians – Beauty’s Pride: Ze maken al albums sinds 2008, maar dit is de eerste die ik beluister. Het is best een aardige indierockplaat geworden. ‘Mean Time’ Athena, ‘Supersonic Man’, ‘Do’ en ‘Hi’ vind ik de leukste nummers.

Dog Race – Return The Day (EP): In 2024 op Left Of The Dial gezien en het is een heerlijk bandje. Ook deze EP bevalt mij prima. In de hoek van gothic/indierock. ‘The Leader’ en ‘It’s The Squeeze’ zijn de lekkerste.

Frankie And The Witch Fingers – Trash Classic: Alweer het 8e album van deze mannen en vrouw. Heerlijke psychrock/-punk. Een erg goed album. Mijn favorieten: ‘T.V. Baby’, ‘Dead Silence’, ‘Eggs Laid Brain’ en ‘Total Reset’.

Lifeguard – Ripped And Torn: Gezien op AFF in 2024 en dat was voor mij toen de verrassing van de dag. Dit is ook een lekker punk/noise-album geworden. ‘It Will Get Worse’, ‘How To Say Deisar’ en ‘Ripped + Torn’ zijn heerlijke nummers.

Mother Mother – Nostalgia: Best een leuk indierockabum. Niet alle nummers zijn even goed, maar ‘ON AND ON (Song For Jasmin)’, ‘Better Of Me’ en ‘FINGER’ zijn nog wel aardige nummers.

Pulp – More: Het eerste album in 24 jaar en niets aan kwaliteit en herkenbaarheid ingeboet. Het is gewoon weer een keurig album van deze oudjes. Op het eind kakt het wel iets in, maar het blijven wel typische Pulp-nummers. ‘Tina’ en ‘Got To Have Love’ vind ik de lekkerste nummers.

Rehash – Mock: Ik hoopte hierbij even op het Belgische Rehash, maar helaas. Deze komen uit de USA. Geen ijzersterke postpunk dus, maar redelijke indierock. ‘lovers blanket’, ‘BRD’ en ‘malaise’ zijn wel aardige nummers.

Salem 66 – SALT: Voor het eerst in 35 (!) jaar weer een album. Weliswaar een soort van re-issue, maar dan met 10 nummers die al eerder op een EP, album of als single zijn verschenen. Een mix van post-punk, psychedelische pop en experimentele rock. Een aardige verzamelplaat, maar niet heel spannend. ‘Thaw’ en ‘Lost And Found’ zijn nog wel lekker.

Turnstile – Never Enough: AOTY-materiaal? Ik lees dat veel dat vinden. Het is een prima album dat lekker voortborduurt op Glow On. Maar voor mij geen AOTY. Uiteraard ga ik ze wel op Jera On Air aanschouwen. Voorlopig vind ik ‘Never Enough’, ‘Dreaming’, ‘Birds’ en ‘Slowdive’ de prettigste nummers.

Mijn album van deze week: Frankie And The Witch Fingers – Trash Classic.

Little Simz wint het wel van Turnstile qua nieuwe albums deze week hoor! Eens met de rest dat Turnstile wel heel erg voort borduurt op de oude plaat, terwijl Simz echt een frisse draai geeft!

Pulp komt morgen

• Leuk
Waarderingen: JP5
Die van Turnstile is echt enorm steriel geproduceerd vind ik. Songs wel erg sterk. Pakken me nu wel itt het vorige werk. Zal live fantastisch tot zijn recht komen.
Als Shelter of Fugazi nooit waren gestopt, had het zoiets kunnen worden.

Users who are viewing this thread