Rock Werchter 2024

Bert

Support act
14 nov 2014
852
789
Net terug van drie dagen ESNS. Zat er Werchter potentieel bij? Tramhaus maakt denk ik een kans. I Love You Honey Bunny kan slope potentieel zijn. En verder? Tja Ik heb me opgeofferd. Ik heb mijn driedaagse afgesloten met Pommelien Thijs. Ze heeft me verrast en dan positief. Met een goede band en energiek podiumgebruik kreeg ze de zaal behoorlijk mee. Zat overigens niet veel spontaans bij. Alle handelingen leken mij erg afgesproken. Ik denk dat ze prima op Werchter kan staan. In de vroege middag in klub C. Zal ik dan heen gaan? Nee een keer was genoeg.
 

festibob

Randprogramma
5 jan 2024
233
87
1981: the Cure (64j)
1989: Nick Cave (66j)
1990: Lenny Kravitz (59j)
1992: Red Hot Chili Peppers (61j)
1993: Metallica (60j)
1996: Radiohead (55j), Foo Fighters (55j)
2002: Rammstein (61j), Queens of the Stone Age (50j), Coldplay (46j)
2004: Muse (45j), PINK (44j)
2005: Green Day (51j)
2007: Pearl Jam (59j) (PINKPOP 1991),The Killers (42j), Arctic Monkeys (38j)
2009: Kings of Leon (42j)
2010: Editors (42j)
2012: Florence and the Machine (37j)
2014 Stromae (38j)
2015: The National (51j), mumford and sons (36j)
2017: Imagine Dragons (36j) , Oscar and the Wolf (32j)
2018: Gorillaz (55j) na Blur (1999), The war on drugs (44j)
Geen volledige en correcte weergave maar geeft wel een goed inzicht.
Overzicht van mogelijke headliners Werchter nu met eerste jaar dat ze headliner of co-headliner zijn geworden en met de leeftijd van de zanger tussen haakjes. Het gaat om groepen die meerdere keren op Werchter stonden.

Drie redenen voor de mindere line-up van Werchter:
1 De traditionele headliners van Werchter worden met het publiek steeds ouder en er is te weinig aandacht om goede jongere bands met een sterke live reputatie op een verrassende headliner locatie te zetten. Veel 'headliners' zijn al dertig jaar of langer actief en lijken op de automatische piloot herhaald te worden. Een band met een mooie avondshow en slotshow op Graspop zou men ook als laatste optreden op Werchter kunnen zetten (PARKWAY DRIVE)
2 Dynamic price ticketing zorgt ervoor dat artiesten meer inkomsten kunnen genereren uit eigen shows dan als headliner in een festival bv Coldplay, Rammstein, Metallica, Beyonce, Ed Sheeran, the Weekend, Bruce Springsteen...Zij gaan nu eerder met eigen shows rondtrekken dan via een festival.
3. Werchter heeft een dag teveel en ook teveel podia. Beter kan men de lengte van het festival terugbrengen tot drie dagen internationale toppers met drie podia: eentje voor de sterke live optredens (main), eentje voor de meer intimistische tent optredens en eentje voor de beloftevolle groepen (max 10 jaar na eerste album). Eventueel kan men een Belgische dag programmeren juist voor deze drie dagen aan een gereduceerde prijs.
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
Werchter lijkt het is één jaar met in aantal minder grote HL'ers te moeten doen en het festival is opeens te groot.
Daar kan ik me toch echt wel niet in vinden.

Vorig jaar had je nog HL'ers: Stormzy - Stromae (door omstandigheden werd dat Mumford & Sons), Liam Gallagher - RHCP, O&TW - Muse, QOTSA - Arctic Monkeys.
Daarnaast BARN: CDW - Iggy Pop, Ben Howard - Editors, Xavier Rudd - Fred Again..., Christine & The Queens - Rosalia

Ja dringend tijd om te downsizen :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: SvenH23, Joss en wesvs

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.748
1981: the Cure (64j)
1989: Nick Cave (66j)
1990: Lenny Kravitz (59j)
1992: Red Hot Chili Peppers (61j)
1993: Metallica (60j)
1996: Radiohead (55j), Foo Fighters (55j)
2002: Rammstein (61j), Queens of the Stone Age (50j), Coldplay (46j)
2004: Muse (45j), PINK (44j)
2005: Green Day (51j)
2007: Pearl Jam (59j) (PINKPOP 1991),The Killers (42j), Arctic Monkeys (38j)
2009: Kings of Leon (42j)
2010: Editors (42j)
2012: Florence and the Machine (37j)
2014 Stromae (38j)
2015: The National (51j), mumford and sons (36j)
2017: Imagine Dragons (36j) , Oscar and the Wolf (32j)
2018: Gorillaz (55j) na Blur (1999), The war on drugs (44j)
Geen volledige en correcte weergave maar geeft wel een goed inzicht.
Overzicht van mogelijke headliners Werchter nu met eerste jaar dat ze headliner of co-headliner zijn geworden en met de leeftijd van de zanger tussen haakjes. Het gaat om groepen die meerdere keren op Werchter stonden.

Drie redenen voor de mindere line-up van Werchter:
1 De traditionele headliners van Werchter worden met het publiek steeds ouder en er is te weinig aandacht om goede jongere bands met een sterke live reputatie op een verrassende headliner locatie te zetten. Veel 'headliners' zijn al dertig jaar of langer actief en lijken op de automatische piloot herhaald te worden. Een band met een mooie avondshow en slotshow op Graspop zou men ook als laatste optreden op Werchter kunnen zetten (PARKWAY DRIVE)
2 Dynamic price ticketing zorgt ervoor dat artiesten meer inkomsten kunnen genereren uit eigen shows dan als headliner in een festival bv Coldplay, Rammstein, Metallica, Beyonce, Ed Sheeran, the Weekend, Bruce Springsteen...Zij gaan nu eerder met eigen shows rondtrekken dan via een festival.
3. Werchter heeft een dag teveel en ook teveel podia. Beter kan men de lengte van het festival terugbrengen tot drie dagen internationale toppers met drie podia: eentje voor de sterke live optredens (main), eentje voor de meer intimistische tent optredens en eentje voor de beloftevolle groepen (max 10 jaar na eerste album). Eventueel kan men een Belgische dag programmeren juist voor deze drie dagen aan een gereduceerde prijs.

download.jpeg.jpg
 

jarne

Support act
14 feb 2013
970
291
Net terug van drie dagen ESNS. Zat er Werchter potentieel bij? Tramhaus maakt denk ik een kans. I Love You Honey Bunny kan slope potentieel zijn. En verder? Tja Ik heb me opgeofferd. Ik heb mijn driedaagse afgesloten met Pommelien Thijs. Ze heeft me verrast en dan positief. Met een goede band en energiek podiumgebruik kreeg ze de zaal behoorlijk mee. Zat overigens niet veel spontaans bij. Alle handelingen leken mij erg afgesproken. Ik denk dat ze prima op Werchter kan staan. In de vroege middag in klub C. Zal ik dan heen gaan? Nee een keer was genoeg.
Master Peace lijkt me ook iets voor de slope, beelden zagen er best tof uit!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.466
4.635
Hebben vandaag een Amerikaanse tour aangekondigd tot eind mei
Ik zie ze daarna doorkomen naar Europa, maar kan nog alle kanten uit natuurlijk
Sleep token weet heel goed dat ze goud in handen hebben. Financieel vragen ze niet zo veel maar qua positie zijn ze wel veeleisend
 

festirock

Support act
1 dec 2015
852
577
1981: the Cure (64j)
1989: Nick Cave (66j)
1990: Lenny Kravitz (59j)
1992: Red Hot Chili Peppers (61j)
1993: Metallica (60j)
1996: Radiohead (55j), Foo Fighters (55j)
2002: Rammstein (61j), Queens of the Stone Age (50j), Coldplay (46j)
2004: Muse (45j), PINK (44j)
2005: Green Day (51j)
2007: Pearl Jam (59j) (PINKPOP 1991),The Killers (42j), Arctic Monkeys (38j)
2009: Kings of Leon (42j)
2010: Editors (42j)
2012: Florence and the Machine (37j)
2014 Stromae (38j)
2015: The National (51j), mumford and sons (36j)
2017: Imagine Dragons (36j) , Oscar and the Wolf (32j)
2018: Gorillaz (55j) na Blur (1999), The war on drugs (44j)
Geen volledige en correcte weergave maar geeft wel een goed inzicht.
Overzicht van mogelijke headliners Werchter nu met eerste jaar dat ze headliner of co-headliner zijn geworden en met de leeftijd van de zanger tussen haakjes. Het gaat om groepen die meerdere keren op Werchter stonden.

Drie redenen voor de mindere line-up van Werchter:
1 De traditionele headliners van Werchter worden met het publiek steeds ouder en er is te weinig aandacht om goede jongere bands met een sterke live reputatie op een verrassende headliner locatie te zetten. Veel 'headliners' zijn al dertig jaar of langer actief en lijken op de automatische piloot herhaald te worden. Een band met een mooie avondshow en slotshow op Graspop zou men ook als laatste optreden op Werchter kunnen zetten (PARKWAY DRIVE)
2 Dynamic price ticketing zorgt ervoor dat artiesten meer inkomsten kunnen genereren uit eigen shows dan als headliner in een festival bv Coldplay, Rammstein, Metallica, Beyonce, Ed Sheeran, the Weekend, Bruce Springsteen...Zij gaan nu eerder met eigen shows rondtrekken dan via een festival.
3. Werchter heeft een dag teveel en ook teveel podia. Beter kan men de lengte van het festival terugbrengen tot drie dagen internationale toppers met drie podia: eentje voor de sterke live optredens (main), eentje voor de meer intimistische tent optredens en eentje voor de beloftevolle groepen (max 10 jaar na eerste album). Eventueel kan men een Belgische dag programmeren juist voor deze drie dagen aan een gereduceerde prijs.
Het is niet omdat een aantal grote headliners een jaar niet touren dat Werchter zou te lang duren. Het een heeft niets met het andere te maken.
Als je ziet welke bands je op 4 dagen kan zien, dan heb je een fantastisch festivalweekend.

Bands worden niet op automatische piloot herhaald. Het zijn headliners die thuis horen op werchter en waarvoor mensen naar werchter komen. Graspop en Werchter zijn verschillende festivals. Ik denk dat iedereen het er over eens was dat QOTSA vorig jaar fantastisch was . Ondanks een zanger van 51 zoals je zegt. Ga je Neil Young , Radiohead of Pearl Jam niet 3 dagen bovenaan zetten wegens te oud? Tuurlijk niet.

Ikzelf vind de headliners en subs van vrijdag en zaterdag op de main minder. De andere twee dagen spreken me dan weer wel meer aan..dat is persoonlijke smaak. Maar wel nog een heel weekend mooie bands te zien
 
  • Leuk
Waarderingen: Jethro Willems en rw83

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.938
6.181
En daarmee schieten ze zichzelf wat in de voet vrees ik. Ja, het is een moeilijk jaar. Ja, het is in de breedte best een boeiende affiche die niet onder doet voor de concurrentie in het buitenland in 2024. Daar hebben Rick en Suzy op Facebook echter geen notie van. Die blijven ook nu nog roepen om Green Day, Bring me the Horizon, Florence of The Killers.

Daar hangt uiteraard geen jota realiteitsbesef aan vast, maar het is wel tekenend voor de hoge verwachtingen die bij heel wat mensen gepaard gaan wat Rock Werchter betreft. Voor de Ricks en Suzy's van deze wereld is deze affiche gewoon te zwak aan de bovenkant, en ik ken er dan ook die voor het eerst in 15 jaar Werchter gaan skippen.

Nou blijf ik er bij dat ik alle respect heb voor het lastige jaar en dat het dus echt een fijne affiche lijkt te worden, maar zeg ik ook dat het erg gemakzuchtig en onkarakteristiek voor het festival gaat overkomen wanneer blijkt dat in juli GVF - Sum 41 - Khruangbin en Royal Blood als voorlaatste gaan spelen? Yup, zeker en vast. Van een Rock Werchter verwacht je gewoon meer, en dat niet leveren..moeilijk jaar of niet, zorgt voor een deuk in hun opgebouwde reputatie.

Maar hey, wie weet spelen in 2025 Pearl Jam, Green Day, Metallica, Angele, Florence en de Peppers weer en staat de weide weer vol Ricks en Suzy's. Time will tell.

Ik vermaak me dit jaar wel met Måneskin, Dua, Lenny en Dave en die fijne undercard die ze aan het opbouwen zijn.
Het is toch zo oud als de straat dat als de tickets binnen zijn, dat de prestige en de wil om de rest te overklassen wat verdwijnt bij Werchter? Die denken ook, waarom nog een kwart miljoen extra uitgeven aan een act als het geld toch al zo goed als binnen is. Zondag verkocht in een mum van tijd uit, zaterdag ook zo goed als uitverkocht, combi's zullen ook wel goed draaien.. Why bother.
 
  • Haha
Waarderingen: Fred13

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
698
486
Het is toch zo oud als de straat dat als de tickets binnen zijn, dat de prestige en de wil om de rest te overklassen wat verdwijnt bij Werchter? Die denken ook, waarom nog een kwart miljoen extra uitgeven aan een act als het geld toch al zo goed als binnen is. Zondag verkocht in een mum van tijd uit, zaterdag ook zo goed als uitverkocht, combi's zullen ook wel goed draaien.. Why bother.

Behalve dat de meeste artiesten al lang voor de uitverkoop vastliggen en Werchter niet plots bands gaat cancellen omdat ze toch al uitverkocht zijn.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.416
1.916
Het is toch zo oud als de straat dat als de tickets binnen zijn, dat de prestige en de wil om de rest te overklassen wat verdwijnt bij Werchter? Die denken ook, waarom nog een kwart miljoen extra uitgeven aan een act als het geld toch al zo goed als binnen is. Zondag verkocht in een mum van tijd uit, zaterdag ook zo goed als uitverkocht, combi's zullen ook wel goed draaien.. Why bother.
Nja die grote namen worden toch ook niet vastgelegd na de verkoop start? En puur op papier is dit allerminst een sterke hoofdlijn in vergelijking met andere jaren. Nu overtuigen andere europese festivals mij toch ook niet met de giga namen die Werchter lijkt te missen. Behalve die 2 die Live is Live heeft afgesnoept misschien.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
852
577
Het is toch zo oud als de straat dat als de tickets binnen zijn, dat de prestige en de wil om de rest te overklassen wat verdwijnt bij Werchter? Die denken ook, waarom nog een kwart miljoen extra uitgeven aan een act als het geld toch al zo goed als binnen is. Zondag verkocht in een mum van tijd uit, zaterdag ook zo goed als uitverkocht, combi's zullen ook wel goed draaien.. Why bother.
Die namen worden meestal al voor de verkoop vastgelegd.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.177
5.511
Het is toch zo oud als de straat dat als de tickets binnen zijn, dat de prestige en de wil om de rest te overklassen wat verdwijnt bij Werchter? Die denken ook, waarom nog een kwart miljoen extra uitgeven aan een act als het geld toch al zo goed als binnen is. Zondag verkocht in een mum van tijd uit, zaterdag ook zo goed als uitverkocht, combi's zullen ook wel goed draaien.. Why bother.
Je opmerking zou steek maken vorig jaar en 2022. Nu niet.
Ze moeten donderdag en vrijdag nog vol krijgen, en de combi’s. En zoals gezegd, als ze op donderdag meer hadden kunnen doen, hadden ze dat ook gedaan. Want ook de Barn headliner van donderdag gaat het volk niet naar Werchter lokken bvb.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken