Graspop Metal Meeting 2023

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.607
5.008
Op hellfest is Sum 41 dit jaar headliner op het tweede MainStage. Net als parkway drive de dag ervoor, die in Dessel mogen headlinen. Zie het ook niet snel gebeuren, hoop t wel. FFDP zou een afgang zijn.
Zo zouden velen dat wel ervaren, ja. Of op z'n minst een zwaktebod.
Zelfde geldt voor Sum 41, ik zie de Facebook-comments al voor me (niet dat die ooit wel alleen maar positief zijn).. 😅

Voor mij mogen ze het verder best doen, hoor. Zoals ik al eens zei bepalen wij immers niet wie er gaat staan.
Maar we mogen er natuurlijk wel een mening over hebben, en die zal niet mild zijn.. 😜
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.607
5.008
Maar op de poster stonden ze mee als headliner, hoe je het ook draait of keert. Die band is de grootste van alle huidige namen op die vrijdag, of je het nu goed vindt of niet. Een afgang is het zeker niet, aangezien ze gewoon een publiekstrekker zijn.
Bovenste lijn is niet per se headliner, hè?
Ok, volgens de letterlijke betekenis van het woord zou dat technisch gezien wel het geval zijn, maar dat kwam ook door de opdeling van de poster in dagen vorig jaar. Op een poster van de jaren ervoor zouden alleen Maiden, Scorpions, Priest en Sabaton op de bovenste lijn hebben gestaan, en FFDP ergens op de 2e of 3e lijn (wat hen dan technisch gezien geen 'headliner' meer zou maken).

Vorig jaar werden sowieso nog alleen maar de eerstgenoemde namen als headliner bestempeld en aangekondigd. Dit jaar zijn dat er 2 per dag.

Misschien onderschat ik FFDP (en Sum 41) inderdaad wel schromelijk, maar ik zie het toch niet gebeuren.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Als je FFDP op Nova Rock aanhaalt, kun je ook bv. Sum 41 op Hellfest aanhalen.
En FFDP stond er dit jaar niet als headliner, hè (ook al stonden ze op het op een lijn daarmee)?
Ze stonden er als 3e van de dag, evenals Deftones (nog zo'n headliner op andere festivals), Whitesnake en Dropkick Murphys.

Toegegeven, het is nogal een overdreven vergelijking, maar FFDP komt in mijn ogen nog echt te kort om GMM te headlinen (laat staan als grootste naam van de dag).
hier ben ik het ook gewoon mee eens hoor. maar Godsmack is wel weer even heel wat anders in mijn ogen. die zie ik nog niet eens een Alcatraz of Dynamo headlinen bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.607
5.008
Ik snap die gedachte ergens wel ja, maar toch voelen ze groter voor mij (misschien idd door de Nova headline show vorig jaar zoals @Loek123 aankaart). Ik zat vooral even snel naar maandelijkse Spotify luisteraars te kijken en dan is Sum41 zelfs de meest populaire van de 3 met 8,2mil, FFDP 6,8m en Godsmack 4,9m. Allen hebben ze veel meer luisteraars dan een Parkway met 2m, waarvan hier (bijna) niemand aan de headliner status lijkt te twijfelen. Nou zegt dat natuurlijk ook weer niet alles, maar ik vond het toch interessant. Er was toch ook een tijdje terug zo'n mooie grafiek van Spotify luisteraars gedeeld?
Ja, ik heb ooit zo'n grafiek gepost inderdaad. 😉
Maar aan die Spotify-getallen kleven toch ook nog een hoop mitsen en maren.
Sum 41, FFDP en Godsmack zijn natuurlijk alle 3 Amerikaanse bands, en lijken toch vooral heel veel luisteraars uit eigen land te trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.607
5.008
hier ben ik het ook gewoon mee eens hoor. maar Godsmack is wel weer even heel wat anders in mijn ogen. die zie ik nog niet eens een Alcatraz of Dynamo headlinen bijvoorbeeld.
Godsmack was ook maar een stom en overdreven voorbeeld eigenlijk (die zijn hier toevallig ook eens een keer genoemd, dacht ik). Laat die maar zitten dan.. 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Rock is alive en Loek123

Rock is alive

Campingartiest
18 jun 2021
50
103
Ja, ik heb ooit zo'n grafiek gepost inderdaad. 😉
Maar aan die Spotify-getallen kleven toch ook nog een hoop mitsen en maren.
Sum 41, FFDP en Godsmack zijn natuurlijk alle 3 Amerikaanse bands, en lijken toch vooral heel veel luisteraars uit eigen land te trekken.
Ah ja, nice! Amerikaanse bands lijken dan idd sneller goed te presteren.

Zie ook dat Sum41 bijv. als 7e grootste naam op de zondag van Rock am Ring, waardoor wij hen toch sowieso als headliner hier kunnen afschrijven lijkt me. Op diezelfde dag staat FFDP als 2e na die Toten Hosen (natuurlijk erg populair in eigen land), waarmee ze zelfs boven BMTH staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.523
Ah ja, nice! Amerikaanse bands lijken dan idd sneller goed te presteren.

Zie ook dat Sum41 bijv. als 7e grootste naam op de zondag van Rock am Ring, waardoor wij hen toch sowieso als headliner hier kunnen afschrijven lijkt me. Op diezelfde dag staat FFDP als 2e na die Toten Hosen (natuurlijk erg populair in eigen land), waarmee ze zelfs boven BMTH staan.
Sum41 konden we sowieso afschrijven want die staan op vrijdag 16 juni op Hellfest.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.607
5.008
Ah ja, nice! Amerikaanse bands lijken dan idd sneller goed te presteren.

Zie ook dat Sum41 bijv. als 7e grootste naam op de zondag van Rock am Ring, waardoor wij hen toch sowieso als headliner hier kunnen afschrijven lijkt me. Op diezelfde dag staat FFDP als 2e na die Toten Hosen (natuurlijk erg populair in eigen land), waarmee ze zelfs boven BMTH staan.
Mja, andere landen, andere wetten inderdaad..
Duitse bands in Duitsland is natuurlijk bekend, en ook Hellfest doet vaak nogal gekke dingen.
Ik probeer vooral vanuit het oogpunt van GMM (over het algemeen toch wat conservatiever dan andere festivals) te kijken, en dan lijkt een namen als FFDP, Sum 41 en toch ook BMTH geen echte 'matches' te zijn als headliner.
Aan de andere kant hebben ze toch ook wel enigszins verrast met de promotie van Gojira en Parkway Drive tot (weliswaar North Stage) headliner, en was de combo DL/MC ook niet bepaald verwacht.
Dus wie weet krijgen we toch nog een verrassende 'out of the box' headliner (FFDP, BMTH, The Prodigy, Porcupine Tree, The Who...)?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian

Rock is alive

Campingartiest
18 jun 2021
50
103
Mja, andere landen, andere wetten inderdaad..
Duitse bands in Duitsland is natuurlijk bekend, en ook Hellfest doet vaak nogal gekke dingen.
Ik probeer vooral vanuit het oogpunt van GMM (over het algemeen toch wat conservatiever dan andere festivals) te kijken, en dan lijkt een namen als FFDP, Sum 41 en toch ook BMTH geen echte 'matches' te zijn als headliner.
Aan de andere kant hebben ze toch ook wel enigszins verwacht met de promotie van Gojira en Parkway Drive tot (weliswaar North Stage) headliner, en was de combo DL/MC ook niet bepaald verwacht.
Dus wie weet krijgen we toch nog een verrassende 'out of the box' headliner (FFDP, BMTH, The Prodigy, Porcupine Tree, The Who...)?
Jaa precies. Voor Graspop begrippen is dit een erg progressieve line-up, wat ik zelf alleen maar aanmoedig :) Ik denk dat er op die manier een hele mooie variatie tussen de oudere gevestigde en de opkomende namen kan ontstaan, waardoor het festival echt voor iedereen wat heeft.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Bovenste lijn is niet per se headliner, hè?
Ok, volgens de letterlijke betekenis van het woord zou dat technisch gezien wel het geval zijn, maar dat kwam ook door de opdeling van de poster in dagen vorig jaar. Op een poster van de jaren ervoor zouden alleen Maiden, Scorpions, Priest en Sabaton op de bovenste lijn hebben gestaan, en FFDP ergens op de 2e of 3e lijn (wat hen dan technisch gezien geen 'headliner' meer zou maken).

Vorig jaar werden sowieso nog alleen maar de eerstgenoemde namen als headliner bestempeld en aangekondigd. Dit jaar zijn dat er 2 per dag.

Misschien onderschat ik FFDP (en Sum 41) inderdaad wel schromelijk, maar ik zie het toch niet gebeuren.
Het is eigenlijk wel grappig dat nu niemand meer enig idee heeft wie er in godsnaam die laatste headliner gaat zijn.
wie het ook zal worden, we zullen in ieder geval verrast worden
vind tot nu toe toch nog steeds wel FFDP en Sabaton de enige realistische opties.
en ja ik zou FFDP ook wel teleurstellend vinden maar ik zie graspop eerder zoiets flikken dan dat ze met iets vernieuwends komen zoals Journey of The Who
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
Ik vind het wel bijzonder hoe het gehele forum zichzelf opeens overtuigd lijkt te hebben dat BMTH geen optie meer is, volgens mij enkel en alleen op basis van het feit dat niemand snapt waarom ze dan nog niet aangekondigd zouden zijn? Want diezelfde vraag kan je over elke mogelijke headliner wel stellen inmiddels. Van alles wat al tourt lijkt er geen reden te zijn om te wachten, en een volledig nieuwe Europese tour van een headline act zit er met nog 3 maanden te gaan ook niet echt meer in. Dus zijn ze waarschijnlijk gewoon nog bezig een backup plan rond te krijgen. En zolang BMTH niet expliciet uitgesloten wordt, hebben zij wat mij betreft minstens evenveel kans als Sabaton of FFDP om als “invallende” headliner geboekt te worden. Flink meer kans eigenlijk, nu ik zo de opties vergelijk.

Of heb ik iets gemist en is BMTH opeens uitgesloten? Enige wat er gebeurt is, is dat ze nog niet direct zijn aangekondigt na hun concerten in de Benelux, toch? Wellicht dat Graspop daar helemaal niet op wachtte, maar op andere zaken aan het wachten is, of het om één of andere reden strategisch acht om nog even te wachten met die laatste naam. Er lijkt me geen zwaarwegende reden te zijn om ze opeens buiten de opties te laten.
 
Laatst bewerkt:

RubenJS

Support act
18 feb 2023
826
2.376
Incubus een optie? Zie in het concert aankondigingen topic dat ze net ene show aankondigen in 013 op 20-6
Scherp gezien, maar als we bmth al niet bij Gojira vinden passen qua headliner. Dan incubus toch al helemaal niet? En t kan aan mij liggen, maar zo groot is de band toch niet? Wel veel plays op spotify zie ik, maar dat zal wel in Amerika zitten.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Mocht je nog tips hebben, dan hoor ik dat graag 😉
Jahoor dat heb ik wel
The Amity Affliction, Ice Nine Kills, Polaris, Spiritbox, The Ghost Inside (allemaal must see metalcore bands op mijn lijstje)
En wellicht nog As I Lay Dying, Landmvrks, Novelists. Ook allemaal nog metalcore bands die ik wel zou willen zien maar iets lager op mijn lijstje staan

1 van mijn favoriete live bands is Arch Enemy. Bij mij klikte het bij deze band pas echt toen ik ze live zag, dus ook als je op album niet volledig overtuigd bent zou ik ze alsnog even gaan checken want live is het echt geweldig.

Voor de In Flames fans is zeker The Halo Effect interessant, band bestaat exclusief uit ex-bandleden van In Flames
Vended is voor Slipknot fans een must see. De zanger is het zoontje van Corey Taylor en dat hoor je duidelijk. Verder zit Clown zijn zoontje ook nog in de band
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken