Pinkpop 2023

colette283

Gouden Tip
13 sep 2022
384
196
Ik betwijfel overigens of Nightwish wel groter is dan Within Temptation in Nederland.
Misschien bij fans van het genre dat Nightwish bekender is, maar lijkt me dat bij het grootste deel van het Pinkpop publiek Within Temptation bekender zal zijn. kan het mis hebben hoor maar denk als je random mensen op Pinkpop gaat vragen dat ze Within Temptation eerder zullen kennen dan Nightwish. Nightwish heeft wel een flinke boost in Nederlandse fans gekregen na dat Beste Zangers programma, maar daarvoor was de band nooit zo groot in Nederland volgens mij.
Zeker niet dat Nightwish groter is dan Within Temptation. Within Temptation gaat ook al wel wat jaren langer mee, en iets meer bekendheid dan Nightwish echt , als ik zeg Nightwish is 9 van de 10x wie. Het antwoord dat ik krijg.

Dat is ook waardoor Nielson er staat door het programma beste Zangers.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Zeker niet dat Nightwish groter is dan Within Temptation. Within Temptation gaat ook al wel wat jaren langer mee, en iets meer bekendheid dan Nightwish echt , als ik zeg Nightwish is 9 van de 10x wie. Het antwoord dat ik krijg.

Dat is ook waardoor Nielson er staat door het programma beste Zangers.
Tja als je alleen je eigen beleving meeneemt dan kun je tot dat soort conclusies komen.

Feit: Nightwish heeft de Ziggo Dome 2 keer uitverkocht, en Within Temptation is dat (zelfs met een evengrote naam als Evanescence naast zich) niet gelukt, eenvoudig hier te vinden: https://www.ziggodome.nl/agenda
 
  • Leuk
Waarderingen: Lion en Rick1617899545

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Zeker niet dat Nightwish groter is dan Within Temptation. Within Temptation gaat ook al wel wat jaren langer mee, en iets meer bekendheid dan Nightwish echt , als ik zeg Nightwish is 9 van de 10x wie. Het antwoord dat ik krijg.

Dat is ook waardoor Nielson er staat door het programma beste Zangers.
Within Temptation en Nightwish zijn allebei opgericht in 1996, eerste plaat 1997. Verder gevalletje anekdotisch bewijs. Denk dat Loek een goed punt maakt dat sinds Floor Jansen in dat programma is langsgekomen Nightwish aanzienlijk meer bekendheid heeft opgedaan in Nederland.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Tja als je alleen je eigen beleving meeneemt dan kun je tot dat soort conclusies komen.

Feit: Nightwish heeft de Ziggo Dome 2 keer uitverkocht, en Within Temptation is dat (zelfs met een evengrote naam als Evanescence naast zich) niet gelukt, eenvoudig hier te vinden: https://www.ziggodome.nl/agenda
Even los van de discussie maar die ZiggoDome site loopt vaak wat achter. Voor beide concerten zijn nog tickets te koop.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
Even los van de discussie maar die ZiggoDome site loopt vaak wat achter. Voor beide concerten zijn nog tickets te koop.
Oke fair, maar dat zijn enkele plaatsen/resell tickets. Het is uitverkocht geweest, beide data. Want waarom zou Ziggo Dome dat neerzetten als ze in plaats daarvan nog tickets kunnen verkopen.
Voor Within Temptation geldt dat niet.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Oke fair, maar dat zijn enkele plaatsen/resell tickets. Het is uitverkocht geweest, beide data. Want waarom zou Ziggo Dome dat neerzetten als ze in plaats daarvan nog tickets kunnen verkopen.
Voor Within Temptation geldt dat niet.
Ja, eens hoor. Denk zelf ook dat Nightwish wel een pak groter is. Ook door de populariteit van Floor.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Within Temptation is in Nederland de bekendere band, zeker bij het mainstreampubliek. Nightwish is echter internationaal en vooral in de metalwereld de grotere band.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Within Temptation is in Nederland de bekendere band, zeker bij het mainstreampubliek. Nightwish is echter internationaal en vooral in de metalwereld de grotere band.
Dat eerste betwijfel ik echt. Sinds Floor meedeed aan Beste Zangers is de band ook behoorlijk bekend bij het mainstream publiek.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Even nog wat statistieken uitgeplozen...

Acts 2023 eerste keer Pinkpop:
The War on Drugs, The Black Keys, Niall Horan, Goldband, The Lumineers, Tash Sulltana, Hollywood Vampires, Ronde, Electric Callboy, Disturbed, I Prevail, The Hu, Nathaniel Rateliff, Frenna, Nielson, Nova Twins, Only the Poets en Madoux.
Dat zijn in totaal nu 18 van de 29 als debutant op Pinkpop.

Aantal Nederlandse acts in 2023 op Pinkpop:
Goldband, Di-rect, Ronde, Frenna, Nielson, Donnie en Madoux.
Dus dat zijn er 7 van de 29. In 2022 waren het 21 NL acts.

Herbevestiging van de 2020 cancel lineup:
Red Hot Chili Peppers, Ellie Goulding, Frenna, Distrubed
dat zijn in 2023 zo'n 4 acts uit de 2020 lineup

Nog niet retour uit de 2020 lineup:
5SOS, Balthazar, Bischop Briggs, Keane, Kensington, Maisie Peters, Querbeat, Supergrass, Post Malone, Marshmello, Liam Payne, Mabel, Rag'n'Bone Man, The Big Moon, Guns N' Roses, Anderson Paak, Ares, Gojira, Of Monsters and Men, The Pretty Reckless, The Kik, Marcus King, Velvet Volume. (overigens had Pretty Reckless een plek op de 2022 lineup, maar had deze gecanceld)
Dat hier uit een greep 'kleine' en NL namen nog toegevoegd kan worden, zou mogelijk zijn in 2023.
Even nog een toevoeging aan deze statistieken ter vergelijking.
2023, pas 29 acts aangekondigd, waarvan dus 18 acts debuteren op Pinkpop lineup.
ter vergelijk 2022, totaal 62 acts, waarvan 44 acts het debuut maakte op Pinkpop.

Wil Pinkpop dat benaderen, moeten dus van de 33 nog aan te kondigen namen nog ca 26 komen die nog nooit op Pinkpop stonden.
Even uitgaande dat het overgrootste deel van wat nog aangekonigd gaat worden, voor de Tent en Stage 4 is.
Zou dat nog best eennemelijk kunnen zijn.
 

colette283

Gouden Tip
13 sep 2022
384
196
Tja als je alleen je eigen beleving meeneemt dan kun je tot dat soort conclusies komen.

Feit: Nightwish heeft de Ziggo Dome 2 keer uitverkocht, en Within Temptation is dat (zelfs met een evengrote naam als Evanescence naast zich) niet gelukt, eenvoudig hier te vinden: https://www.ziggodome.nl/agenda
Misschien doordat WT al wat langer meegaat en Nightwish voor sommige nog onbekend is en uit nieuwsgierigheid.
Within Temptation en Nightwish zijn allebei opgericht in 1996, eerste plaat 1997. Verder gevalletje anekdotisch bewijs. Denk dat Loek een goed punt maakt dat sinds Floor Jansen in dat programma is langsgekomen Nightwish aanzienlijk meer bekendheid heeft opgedaan in Nederland.
Dat weet ik, dat bedoelde ik toch ook. Door het programma heeft de band nu weer meer bekendheid gekregen. Misschien dat Nightwish hier iets minder bekendheid heeft gehad dat within Temptation wel heeft weten te houden. Misschien dat dit ook voor een gedeelte met doorbreken van hits te maken heeft.
 

colette283

Gouden Tip
13 sep 2022
384
196
Dat bedoelde ik
En misschien ook een kwestie van smaak🤷, dat is natuurlijk persoonlijk. Maar vind dan persoonlijk de stem van Sharon iets mooier en passen bij de band dan Floor maar nogmaals dat is smaak en daarmee niet zeggen dat de een beter is dan de ander.
En ja eerlijk persoonlijk vind ik Sharon sws een van de mooiste helderste stemmen van Nederland hebben. Maar nogmaals dat is smaak en geldt natuurlijk niet voor iedereen.
 

colette283

Gouden Tip
13 sep 2022
384
196
Misschien doordat WT al wat langer meegaat en Nightwish voor sommige nog onbekend is en uit nieuwsgierigheid.

Dat weet ik, dat bedoelde ik toch ook. Door het programma heeft de band nu weer meer bekendheid gekregen. Misschien dat Nightwish hier iets minder bekendheid heeft gehad dat within Temptation wel heeft weten te houden. Misschien dat dit ook voor een gedeelte met doorbreken van hits te maken heeft.
En in Nederland heeft within Temptation 10 hits gehad en Nightwish geen (nog niet) . Daarom zal within Temptation wellicht iets bekender en groter zijn binnen Nederland dan Nightwish.

Daarbij denk ik dat als Sharon den Adel zou meedoen aan z'n programma als beste Zangers, within Temptation ook weer meer op de kaart zou staan. Weet niet dat als floor jansen niet had meegedaan de Ziggo Dome nu ook uit verkocht zou zijn. Denk dat ze dan onder de mensen die hun niet volgen toch minder bekend zouden zijn.
 
Laatst bewerkt:

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
ik schrok wel van dit zinnetje bij Niall Noran...
( om alvast wat vuur te gooien op Pinkpop 2024 roddels )


Bekijk bijlage 3148
Met Liam Payne in 2020 had er al eentje eerder moeten zijn.

tja...

ik denk eigenlijk dat de plek van De Staat / Nightwish in 2022 of de spot Anouk / Krezip in 2019, dus als voorlaatste Mainstage nog niet zo heel raar zou zijn voor Within Temptation.

( dat zou op de zaterdag kunnen rond The Script / Black Keys bij de namen die nu staan bijvoorbeeld, ook uitgaande van dat QOTSA Noord afsluit , of Pinkpop moet zo gek zijn om QOTSA sub mainstage te zetten en The Script als Noord aflstuiter )
Ik denk dat alle grote posities nu wel zijn ingevuld. Dat is op Pinkpop bijna altijd na de eerste grote worp zo? Zie mijn clashfinder, ik zie zelf niet heel veel plek meer. (Ik had toch we wat opbouwende feedback van jou over mijn puzzeltje verwacht ;) )
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Within Temptation is in Nederland de bekendere band, zeker bij het mainstreampubliek. Nightwish is echter internationaal en vooral in de metalwereld de grotere band.
Dit inderdaad. Anouk is op Pinkpop overigens de grootste naam van dit rijtje.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Ik denk dat alle grote posities nu wel zijn ingevuld. Dat is op Pinkpop bijna altijd na de eerste grote worp zo?
Ja, maar er zijn voor zaterdag pas 7 namen aangekondigd. Er zijn 5 spots op de mainstage en 5 voor Noord. Hier komen dus nog 3 namen voor Main en Noord bij he... Dat vind ik de grote posities.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Ja, maar er zijn voor zaterdag pas 7 namen aangekondigd. Er zijn 5 spots op de mainstage en 5 voor Noord. Hier komen dus nog 3 namen voor Main en Noord bij he... Dat vind ik de grote posities.
Maar als dat de openers plus de 2de IBA namen zijn, dan is het te vergelijken met Son Mieux-Selah Sue-Ronnie Flex/Maan-Joost-Turnstille. Dat is geen Anouk of WT grote meer.
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.620
The 1975 staat in het Pinkpopweekend behalve in op Southside / Hurricane ook in Oslo (https://www.pipfest.no/)
Daarmee geen kanshebber meer voor Pinkpop.
Gemiste kans wel hoor, zeker gezien hun vorige passage letterlijk in het water viel. Ze maken dan toch weer de oude vertrouwde foute keuzes op die plekken: One Republic/The 1975, The Script/Oscar and The Wolf en ook de Nederlandse inbreng is lachwekkend. Verder natuurlijk ook goede keuzes met TWOD en Black Keys, die verwacht je niet zó snel op Pinkpop. We wachten de rest rustig af (;
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken