Arctic Monkeys

ArjanZwolle

Playlistbediener
24 aug 2017
30
48
Vind body paint tot dusver het beste nummer. Maar dit nummer klinkt zeker anders dan wat ze tot dusver hebben uitgebracht, beetje funky zelfs
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Goede productie vooral, wederom met die strijkers. Qua sound wordt het nieuwe album genieten denk ik.

Voor de rest wel een minder nummertje van ze. Melodie lijkt nergens heen te gaan.
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.955
3.610
Het is een prachtplaat. Sommige nummers lijken niet echt ergens heen te gaan, maar daarentegen behoren andere nummers tot het beste wat Turner ooit gemaakt heeft (Big Ideas, Perfect Sense zijn echt prachtige nummers). Het is her en der wat bombastischer en vooral wat emotioneler. Ook melodieuzer, wat het voor mij op een eerste luisterbeurt wat prettiger maakt dan TBHC. Veel Bond vibes, her en der wat Cave en op 1 nummer zelfs een beetje Moon Shaped Pool vibes van Radiohead.

Beste nummer? Sculptures of Anything Goes. Een sick nummer met een moog beat die doet denken aan Nine Inch Nails of zelfs n beetje aan Eillish' qua productie. Leip.

Voor mij blijft het één van m'n favoriete bands, mede omdat ze, in tegenstelling tot andere grote rockbands, zichzelf telkens opnieuw blijven uitdagen en -vinden. Voor onze generatie, op dit moment, toch wel de grootste band denk ik. Gesterkt door de enorme vraag naar kaarten voor de shows in de Ziggodome.

De liveshows, zijn, zoals Jimmy in het RW topic reeds beschreef, nooit onomstreden geweest. Hoe knap is het dan, dat zelfs als de zogenaamde meerderheid de liveshows "niks" vindt, de relevantie, luister en -verkoopcijfers zo huge blijven? Nogmaals, dat is mede doordat AM dit soort albums durft te maken. En jawel, die gitaren komen wel weer eens hoor.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Cave en Radiohead. Je schept hier wel even verwachtingen hoor.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.283
1.283
Arctic Monkeys moet gewoon weer lekker Arctic Monkeys worden om het interessant te maken voor mij. Sinds AM is het tempo eruit gehaald en krijg je saaie optredens. Turner is gewoon geen entertainer en dat gaat hij ook nooit worden. Omdat de muziek van 2005 tot pak en beet 2010 dit op kon vangen, waren de shows vroeger echt top.
 

Franzzz

Gouden Tip
9 mrt 2017
366
114
Arctic Monkeys moet gewoon weer lekker Arctic Monkeys worden om het interessant te maken voor mij. Sinds AM is het tempo eruit gehaald en krijg je saaie optredens. Turner is gewoon geen entertainer en dat gaat hij ook nooit worden. Omdat de muziek van 2005 tot pak en beet 2010 dit op kon vangen, waren de shows vroeger echt top.
Het is maar hoe je het ziet. Ik vind de band live juist veel beter dan 2005-2010. Toen waren het vier zoutzakken op het podium. Plichtmatig de setlist spelen. Mensen ging toch wel feesten.

Het optreden op BKS in 2013 was echt een wereld van verschil. Ze leken het voor het eerst écht naar hun zin te hebben op het podium. Alex liep die avond meer heen en weer dan in al hun voorgaande optredens in NL samen :ROFLMAO:. Ook veel meer bezieling bij de rest van de band

Godzijdank is deze band zich door blijven ontwikkelen. Anders waren ze steeds kleinere zaaltjes gaan spelen met nietszeggende nieuwe platen en krijgen ze alleen een AFAS of Ziggo vol als ze een "random album" anniversary tour gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.955
3.610
Arctic Monkeys moet gewoon weer lekker Arctic Monkeys worden om het interessant te maken voor mij. Sinds AM is het tempo eruit gehaald en krijg je saaie optredens. Turner is gewoon geen entertainer en dat gaat hij ook nooit worden. Omdat de muziek van 2005 tot pak en beet 2010 dit op kon vangen, waren de shows vroeger echt top.
Arctic Monkeys = Arctic Monkeys. Mensen moeten begrijpen dat een band niet de band kan blijven die ze ooit waren. Of je moet zoals RATM gewoon 3837 jaar niet touren.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Ondertussen The Car gehoord. Prachtplaat. Als je alles in 1 geheel hoort, valt alles op zijn plek. Ben echt onder de indruk, Big Ideas blijft mijn favoriete nummer.

En @eloelo ,Mr Schwartz doet inderdaad wat aan Present Tense van Radiohead, met die gitaar en bossa nova drums. (Al is Present Tense wel onklopbaar ;))
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.283
1.283
Arctic Monkeys = Arctic Monkeys. Mensen moeten begrijpen dat een band niet de band kan blijven die ze ooit waren. Of je moet zoals RATM gewoon 3837 jaar niet touren.
Schijnbaar begrijp ik niks van muziek dan... Ben er ook niet mee eens. Als een groep getalenteerd/creatief genoeg is, kan het zijn eigen sound prima houden als ze dat willen, zie oa The National.

Ik vind het gewoon jammer. Arctic Monkeys is één de beste rockband uit mijn tijdperk, en dan komen ze met schuifelmuziek aanzetten. Nee. En als ik Radiohead wil luisteren, luister ik dat wel. De stem van Alex past ook helemaal niet in die setting.

Sorry als ik jullie fanboys op de tenen heb getrapt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
De stem van Alex past ook helemaal niet in die setting.

Ik vind het echt prachtig. Vond Tranquility Base echt een fantastisch album en kijk, met name na die fantastische singles, juist enorm uit naar The Car morgen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: MarkD

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.955
3.610
Schijnbaar begrijp ik niks van muziek dan... Ben er ook niet mee eens. Als een groep getalenteerd/creatief genoeg is, kan het zijn eigen sound prima houden als ze dat willen, zie oa The National.

Ik vind het gewoon jammer. Arctic Monkeys is één de beste rockband uit mijn tijdperk, en dan komen ze met schuifelmuziek aanzetten. Nee. En als ik Radiohead wil luisteren, luister ik dat wel. De stem van Alex past ook helemaal niet in die setting.

Sorry als ik jullie fanboys op de tenen heb getrapt.
Je mag het jammer vinden, hoor. Is deels ook smaak, maar het is toch prachtig hoe je (en vele anderen) insinueren dat "hun eigen sound houden" een ding is. Want wat is dít dan? Een andere sound? Die ook van hen is? Dus ook hun eigen sound.

Neem Coldplay, die maken al 10 jaar kutmuziek nu, dat is toch ook "hun sound"? Kijk ik begrijp volkomen dat deze loungey vibe je niet bevalt, dat is -nogmaals- smaak. Maar een band evolueert, like we all do, en is vrij om andere keuzes te maken.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.283
1.283
Nee ik kijk er echt volledig anders tegenaan. Een band evolueert natuurlijk ja, maar als dat ten koste gaat van de eigen identiteit - zoals Coldplay en Arctic Monkeys, Muse, Killers - is dat zonde voor de mensen die zijn gevallen op de muziek waarvoor ze de top hebben bereikt.

Mja, you win some, you lose some. Ik heb het echt geprobeerd met TBHC en AM, maar ik zet toch veel liever suck it and see of ouder op. Commercieel gezien een goede zet dat ze zo toegankelijk klinken maar voor mij en veel van mn vriendengroep is het echt niet een interessante naam meer. En dat wordt alleen maar bevestigd met live optredens.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.283
1.283
En ik wil niet zeggen dat alles wat anders is, verkeerd is trouwens. Als het goed is, is het goed goed he. Maar dat is voor weinig weg gelegd.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Er zijn natuurlijk verschillende aspecten. Bands die evolueren waarbij ze hun eigen identiteit behouden. Dat vind ik persoonlijk het mooiste. Geen herhaling van zetten als er een nieuw album uitkomt, maar daadwerkelijk binnen je eigen DNA naar vernieuwing zoeken. Bijvoorbeeld Radiohead en Nick Cave en Beastie Boys vroeger. Denk dat die maar weinig fans van zich vervreemden.

En je hebt bands die anderszins andere ontwikkelingen kiezen, bijvoorbeeld door een stadiongeluid te ontwikkelen. Of commerciëlere sounds gaan produceren. Dat vind ik persoonlijk minder interessant. Zie bijvoorbeeld een Mumford And Sons of Editors. Red Hot Chili Peppers ook. Daar was ik vroeger helemaal gek van, maar die gladgestreken productie en ballads van nu, daar ben ik helemaal oo afgeknapt.

En dan heb je overigens ook nog bands die tot in den treure hetzelfde blijven doen en daarmee hun fans tevreden houden, Zonder dat dat nog leidt tot echte vernieuwing. Dat kan natuurlijk ook.

Het mooie is dat er voor alledrie deze keuzes iets te zeggen valt en dat er voor alle drie blijkbaar ook publiek blijft,

Uiteindelijk is het heel simpel: als je iets niet meer leuk vindt, luister je gewoon niet meer ;-)
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.283
1.283
Er zijn natuurlijk verschillende aspecten. Bands die evolueren waarbij ze hun eigen identiteit behouden. Dat vind ik persoonlijk het mooiste. Geen herhaling van zetten als er een nieuw album uitkomt, maar daadwerkelijk binnen je eigen DNA naar vernieuwing zoeken. Bijvoorbeeld Radiohead en Nick Cave en Beastie Boys vroeger. Denk dat die maar weinig fans van zich vervreemden.

En je hebt bands die anderszins andere ontwikkelingen kiezen, bijvoorbeeld door een stadiongeluid te ontwikkelen. Of commerciëlere sounds gaan produceren. Dat vind ik persoonlijk minder interessant. Zie bijvoorbeeld een Mumford And Sons of Editors. Red Hot Chili Peppers ook. Daar was ik vroeger helemaal gek van, maar die gladgestreken productie en ballads van nu, daar ben ik helemaal oo afgeknapt.

En dan heb je overigens ook nog bands die tot in den treure hetzelfde blijven doen en daarmee hun fans tevreden houden, Zonder dat dat nog leidt tot echte vernieuwing. Dat kan natuurlijk ook.

Het mooie is dat er voor alledrie deze keuzes iets te zeggen valt en dat er voor alle drie blijkbaar ook publiek blijft,

Uiteindelijk is het heel simpel: als je iets niet meer leuk vindt, luister je gewoon niet meer ;-)
Dit klopt ook helemaal hoor, maar het is wel jammer.

Ik geef het morgen wel een kans, maar ze staan al met 2-0 achter. Maar ik kom graag terug hier om te zeggen dat ze een goede plaat hebben gemaakt hoor.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Dit klopt ook helemaal hoor, maar het is wel jammer.

Ik geef het morgen wel een kans, maar ze staan al met 2-0 achter. Maar ik kom graag terug hier om te zeggen dat ze een goede plaat hebben gemaakt hoor.
Hoeft toch niet? Als je het niets vindt, vind je het niets. Hooguit jammer voor jezelf dat je (voorlopig) afscheid neemt van een band die je voorheen omarmde. Genoeg andere muziek te beluisteren.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken