Er zijn natuurlijk verschillende aspecten. Bands die evolueren waarbij ze hun eigen identiteit behouden. Dat vind ik persoonlijk het mooiste. Geen herhaling van zetten als er een nieuw album uitkomt, maar daadwerkelijk binnen je eigen DNA naar vernieuwing zoeken. Bijvoorbeeld Radiohead en Nick Cave en Beastie Boys vroeger. Denk dat die maar weinig fans van zich vervreemden.
En je hebt bands die anderszins andere ontwikkelingen kiezen, bijvoorbeeld door een stadiongeluid te ontwikkelen. Of commerciëlere sounds gaan produceren. Dat vind ik persoonlijk minder interessant. Zie bijvoorbeeld een Mumford And Sons of Editors. Red Hot Chili Peppers ook. Daar was ik vroeger helemaal gek van, maar die gladgestreken productie en ballads van nu, daar ben ik helemaal oo afgeknapt.
En dan heb je overigens ook nog bands die tot in den treure hetzelfde blijven doen en daarmee hun fans tevreden houden, Zonder dat dat nog leidt tot echte vernieuwing. Dat kan natuurlijk ook.
Het mooie is dat er voor alledrie deze keuzes iets te zeggen valt en dat er voor alle drie blijkbaar ook publiek blijft,
Uiteindelijk is het heel simpel: als je iets niet meer leuk vindt, luister je gewoon niet meer ;-)