Werchter Boutique 2022 met Gorillaz & Stromae

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.124
1.530
Ik heb de voorbije maanden een aantal festivals gedaan en overal zijn de prijzen voor drank en food belachelijk gestegen. Bij Werchter doen ze er gewoon als vanouds een paar scheppen bovenop.

7 Euro voor een bakje friet met mayo. Wilt u daar wat brakke stoofvleessaus over? Dat is dan 14 Euro astu.

Je bent gegijzeld op het festivalterrein en ze weten maar goed dat iedereen stevig losgeld gaat betalen voor middelmatig eten en drinken.

Maar, maar, maar....door de oorlog in Oekraine en de stijgende kosten..

Ja, want door Vladimir Poetin betalen we nu 14 euro voor een simpel broodje Kebab, juist ja.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.153
2.915
Verslagje!

Eerst algemeen wat kritiekpunten:
- Slechts 1 waterpunt en het werkte niet eens, bij de wc's hadden ze de meest onhandige kraantjes ooit
- Absurde prijzen.
- Ik vind het nog steeds lame dat ze niet wat meer van het terrein openen. Zeker tussen de acts door begint iedereen maar doelloos rond te lopen.
- KBC personeelsfeestje. Die kregen blijkbaar het privilege om het hele gebied aan de tenten wel te gebruiken. Denk dat er zeker 10k mensen met domme blauwe hoedjes rondliepen.
- Zoals al geschreven schandalig beheer van het voorvak. Poortjes toe tijdens een concert en pas vlak voor de volgende weer open, en dat allemaal zodat de duizenden 'vips'/KBC/idk een mooi plaatsje konden krijgen. Voor Stromae een uur in de verdrukking staan terwijl er voor je neus duizenden mensen 2min op voorhand binnen strompelen, is echt een slag in het gezicht van betalende bezoekers. Geen wonder dat er frustraties begonnen opkomen bij veel mensen, en al zeker toen de poortjes niet eens open gingen toen Stromae al op het podium stond.

Om het positief te houden: voor de rest een fijne dag gehad. Het voelde voor mij eigenlijk niet extreem druk aan in vergelijking met een uitverkochte RW dag, enkel voor de bonnetjes enkele lange rijen gezien maar zelf nergens langer dan 10min gestaan. En sure, er was veel 'dekentjespubliek' maar al bij al was de sfeer wel goed.

Muziek dan maar! Wegens aankomend examen blackwave. en Arsenal geskipt, beide al vaker gezien dus voor mij geen noodzaak. Khruangbin was dus het eerste dat ik zag en was zoals verwacht relaxt. Ik vind het nog steeds echt chille muziek maar na ze nu twee keer live gezien te hebben, begrijp ik nog steeds de live meerwaarde niet echt. Het voelde niet aan als meer dan tijdverdrijf.

Years & Years van op een afstandje stukjes gekeken en niet overtuigd. Olly had een hoop dansers en decor (wc's, een bed, een telefooncel) mee voor een grootse show, maar die show was helaas groter dan dat hij als artiest is. Als de kwaliteit van de muziek en zang er niet is, ben je niet zo veel met zo'n grote show.

Vervolgens dus de voorvaksituatie waar ik niet veel woorden meer aan ga vuilmaken. Nadat enkele honderden mensen toch binnen mochten, belandde ik vlak voor een gesloten poortje. Hierdoor helaas de eerste drie nummers van Stromae gemist, waarvan favoriet Tous les Mêmes. Uiteindelijk toch binnen geraakt om tussen een apathisch publiek van 'vips' te mogen staan dus snel een betere spot proberen vinden waar de sfeer er toch wat in kwam na een double combo van Papaoutai en Ta Fête. Ondanks de valse noot aan de start dus toch een geniale show mogen meemaken. Puur technologisch was dit de meest indrukwekkende stage setup die ik ooit zag en die setup werd ook ten volle benut. Animaties, filmpjes en griezelige visuals tijdens Quand C'est die enorm symbolisch werden gebruikt. Het is bijzonder straf hoe Stromae kan afwisselen tussen geweldige humor en bittere ernst zonder in te boeten aan oprechtheid. Enige dat de show nog beter had gemaakt was nog enkele hardere nummers van Racine Carrée (zoals Carmen) ipv de iets meer low-key nummers van Multitude. Iedereen moet deze show gezien hebben, blij dat ik hem nog in zaal ga zien volgend jaar in betere omstandigheden.

Gorillaz mocht de boel afsluiten en deed dat uiteindelijk degelijk. Goede spot helemaal vooraan en daar zat de sfeer er alleszins goed in. Damon, in fluoroze jasje, zocht veelvuldig het publiek op en sleepte zijn band door een overzicht van hun carrière. Alhoewel het midden een beetje inkakte, was het wel leuk om eens een paar verrassende deep cuts te horen. Favoriete stuk was ongetwijfeld het trio Stylo, Désolé (met Famoumata erbij!) en Andromeda. Alhoewel een beetje overschaduwd door Stromae een toffe show om de dag af te sluiten!
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.768
8.332
Je bent gegijzeld op het festivalterrein en ze weten maar goed dat iedereen stevig losgeld gaat betalen voor middelmatig eten en drinken.
Middelmatig is nog lief. Wil je een hamburger? Dan krijg je letterlijk: een stuk hamburger tussen een wak broodje. Een blad sla? Dan moet je bij de luxeburgers zijn. 4 bonnen wel graag. 14 euro. Want die sla en saus gaan zichzelf niet betalen.

Primavera was ook duur ja, maar daar kreeg je tenminste nog een beker bier dat de dorst lest (en vanaf dag 2 ook gewoon binnen de 5 min haha), en eten dat ook gewoon, hoe noem je dat, lekker was.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.153
2.915
Logisch toch? Vrijwel niemand gaat zeggen: dan drink ik wel niks. Misschien wel iets minder, maar dan loopt de organisatie alsnog binnen. Vind de prijs van RW zelf al veel te hoog, maar die €3,50 absoluut.
Ik ben iemand die zeker wel minder gaat consumeren door de hoge prijzen. Gisteren enkel iets gegeten en voor de rest de hele dag water gedronken. Ik zal inderdaad wel de uitzondering zijn en Werchter zal gemiddeld wel meer verdienen, maar merk toch overal meer frustratie en het gevoel dat er wel grenzen zijn.
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.466
4.253
Ik ben iemand die zeker wel minder gaat consumeren door de hoge prijzen. Gisteren enkel iets gegeten en voor de rest de hele dag water gedronken. Ik zal inderdaad wel de uitzondering zijn en Werchter zal gemiddeld wel meer verdienen, maar merk toch overal meer frustratie en het gevoel dat er wel grenzen zijn.
Same, ik drink eigenlijk bijna nooit op festivals, enkel eten en met deze prijzen zeker
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
707
629
Het wordt wel moeilijk om op Werchter te overleven als je al een lever moet verkopen om je lever kapot te kunnen drinken.

Wij hebben ons allessinds geamuseerd maar horen wel bij de groep vertrekkers halverwege Gorillaz. Kon me gewoon moeilijk bekoren op een zondagavond als de headliner waarvoor je ticket kocht eigenlijk al geweest is. Doorheen de dag wel toffe dingen gezien die, naar mijn mening, beter tot hun recht zouden komen in Barn of KLubC. Dan heb ik het over Y&Y en Khruangbin.

Wat me trouwens wel mateloos ergerde waren de eindeloze homofobe reacties of totaal ongepaste opmerkingen tijdens Y&Y. Jammer dat we daar niet even ver in staan dan personeelsfeestjes op gigaschaal te houden of prijzen opdrijven.
 

NiekBBQ

Randprogramma
21 nov 2016
158
84
Wat was de prijs op Pinkpop en Graspop ?
Graspop €3,30
Pinkpop €3,20

Een massaal protest lijkt me helaas lastig op touw te zetten...

Ik ga er overigens niet minder om drinken. 80 bonnen gekocht op voorhand. De kans is aanwezig dat er nog bonnen bijgekocht worden.
Hierdoor ga ik wel minder concerten/festivals bezoeken helaas.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Op Live = Live in ieder geval ook 3,5 euro voor 25cl bier en 6,50 voor een halve liter als ik me niet vergis. 8 euro 90 voor een braadworst. Het moet niet gekker worden.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.947
1.993
Stromae, zoals verwacht gewoon prachtig.

Over de prijzen wil ik het gewoon nog niet hebben want is schandalig.
Dat je ineens vanaf dit jaar ook niet meer af het terrein mag (en terug er op) maakt het alleen nog erger
(schrik dat bezoekers goedkoper gaan drinken op het straat, schande)
Dat heb ik nooit geweten dat dat kan tijdens een 1 dags event in Werchter.

Is wel jammer inderdaad.
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.124
1.530
Wat me trouwens wel mateloos ergerde waren de eindeloze homofobe reacties of totaal ongepaste opmerkingen tijdens Y&Y. Jammer dat we daar niet even ver in staan dan personeelsfeestjes op gigaschaal te houden of prijzen opdrijven.

Dat viel ook op. Kerels die hun jeugd in de jaren tachtig en negentig beleefd hebben en daar ook wat blijven steken waren qua gedachtegoed die aan het joelen en gieren waren om die "omo" op het podium. Pure cringe.

Het enige dat ik persoonlijk ietwat hilarisch vond waren de gebleekte wenkbrauwen van Olly Alexander.
 
  • Leuk
Waarderingen: pigital en mattman

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
Maar het is dus mogelijk om bijvoorbeeld boterhammen of snack mee te nemen? Ik vraag het vooral, omdat ik naar TW classic ga en geen trek heb in hamburgers voor 14 euro
Als dat goed in je rugzak zit, lees niet oppervlakkig voelbaar/zichtbaar voor de security, moet dat lukken.
Wettelijk mag security niet IN je rugzak als ik me niet vergis.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.153
2.915
Maar het is dus mogelijk om bijvoorbeeld boterhammen of snack mee te nemen? Ik vraag het vooral, omdat ik naar TW classic ga en geen trek heb in hamburgers voor 14 euro
Alles van eten mag je sowieso wel meenemen op alle Werchter events, zeker gewoon boterhammen, koeken, etc. Drank zijn ze naar mijn gevoel wel strenger op geworden. Lege drinkflessen mogen sowieso maar de jaren dat wij met 2 liter CapriSun binnenliepen zijn wel al even voorbij :LOL:
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
0,25L bekertjes? Absurde prijzen inderdaad. Maar helaas geen uitzondering volgens mij?
Toen we de laatste keer op het Arras festival waren in Frankrijk, kreeg je standaard een half liter flesje cola en biertjes die, volgens mij, ongeveer 40cl waren. En dat tegen dezelfde prijs als bij ons in België of Nederland.
Geen idee of het daar nu ook nog zo is, maar het contrast was echt heel groot!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Primavera Sound, een halve liter voor 4,5 euro vond ik schappelijk. Dit is doorgedraaid. Inflatie of niet. En wanneer gaat men eens veranderen naar hard cups. Die plastic single use mag er ook uit, of je mensen nu beloont om de 15 ingezamelde bekers of niet.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken