Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.409
1.914
Rock am ring/Novarock vergelijken met RW, straf toch. 0 overlap.
Of gaat dat omwille van de gitaren dan?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.160
En vertel mij eens, welke "nieuwere artiesten" er al een de status van Rolling Stones, Metallica, Coldplay etc kan tippen....

Vele hebben de status van Headliner willen dragen, evenveel zijn stilletjes terug afgevoerd richting sportpaleis;, lotto arena etc...
Da's een keuze die LN zélf maakt natuurlijk, genoeg namen de revue zien passeren die een alternatief zijn voor het vijftal dat nu al is aangekondigd. Teken van willen. Maar bon, dat had ik eerder al 's aangekaart.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.160
Rock am ring/Novarock vergelijken met RW, straf toch. 0 overlap.
Of gaat dat omwille van de gitaren dan?
Beiden zijn rockfestivals en tot nu zijn vallen alle namen in die categorie daarin, weet niet precies waar je heen wilt of waarom dat een straffe vergelijking zou zijn. Voor mijn part mag het ook Southside zijn hoor. We hadden het enkele maanden geleden over het imago en de smoel die Rock Werchter wat kwijt zou zijn. Naar mijn aanvoelen presenteren ze met deze vijf namen tot nu toe een imago dat past bij een klassiek rockfestival. Het gaat om feel en look die het uitstraalt samen.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.409
1.914
Je hebt 5 namen vs festivals die er volledig in liggen. Te vroeg om alles af te knallen. Vele namen van Primavera, Roskilde, Open'er etc moeten nog een Benelux datum krijgen wat het spectrum nog kan keren natuurlijk. Enkel Eilish, die ligt er uit.
RaR en Novarock neen dat is een volledig verloren zaak. RW in mijn ogen niet, die conclusie komt bij een full line up.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.160
Je hebt 5 namen vs festivals die er volledig in liggen. Te vroeg om alles af te knallen. Vele namen van Primavera, Roskilde, Open'er etc moeten nog een Benelux datum krijgen wat het spectrum nog kan keren natuurlijk. Enkel Eilish, die ligt er uit.
RaR en Novarock neen dat is een volledig verloren zaak. RW in mijn ogen niet, die conclusie komt bij een full line up.
Maar laten we nu ook niet doen alsof we het gros van de bovenkant nog niet weten hè en dat we allemaal verrast gaan zijn als low en behold Beck, alt-J en Disclosure worden aangekondigd of de overige headliners wel degelijk Gorillaz, Imagine Dragons en The Strokes gaan zijn - en de opmerking die Ken maakte op Efestivals dat Primavera/Roskilde-mensen hier niet echt hun muug gaan vinden. Idk. Maar uiteraard nog te vroeg, ik blijf geduldig afwachten voor een act die me wel wat meer aanspreekt en bij uitbreiding de volledige line-up.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.005
263
Ik weet niet hoor, maar kan Rock Werchter 88.000 mensen aan trekken die geïnteresseerd zijn in een Nova Rock/Rock Am Ring-achtige line-up (daar gaan we met deze namen voorlopig wel heen nl.)? Vaar je dan niet in het vaarwater van GMM? Oprechte vragen.
Nee ok, heb je gelijk in.
Dat is ook de reden waarom ze begin jaren 2000 hun programmering hebben uitgebreid omdat ze zagen dat Rock alleen niet "genoeg" was om een meerdaags festival te vullen.

Maar kan je het LN kwalijk nemen? Dat ze dit jaar voor meer "zekerheid" kiezen na 2 verloren jaren? Vanuit hun standpunt gezien vind ik dat een logische keuze...
En cijfers/data bewijzen het gewoon, de oudere rock acts brengt nu eenmaal meer geld in het laadje dan de nieuwere acts
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.495
6.167
Maar kan je het LN kwalijk nemen? Dat ze dit jaar voor meer "zekerheid" kiezen na 2 verloren jaren? Vanuit hun standpunt gezien vind ik dat een logische keuze...
En cijfers/data bewijzen het gewoon, de oudere rock acts brengt nu eenmaal meer geld in het laadje dan de nieuwere acts
Een paar weken geleden waren veel mensen er vrij zeker van dat festivals in 2022 zonder pardon zouden uitverkopen na twee jaar festivaldroogte. Denk je dat dat lastiger gaat zijn dan vele denken en dat daarom die zekerheid nodig is?

Je zou verwachten dat veel mensen nu nog de kat uit de boom kijken maar dat na de winter velen een ticket halen en dat festivals zo goed als zeker uitverkopen mocht alles weer normaal door kunnen gaan.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.588
11.181
Ik weet niet hoor, maar kan Rock Werchter 88.000 mensen aan trekken die geïnteresseerd zijn in een Nova Rock/Rock Am Ring-achtige line-up (daar gaan we met deze namen voorlopig wel heen nl.)? Vaar je dan niet in het vaarwater van GMM? Oprechte vragen.
Zou zelf zeggen van niet. GMM is wel een stuk harder dan Nova Rock/Rock am Ring.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.177
10.520
Ik weet niet hoor, maar kan Rock Werchter 88.000 mensen aan trekken die geïnteresseerd zijn in een Nova Rock/Rock Am Ring-achtige line-up (daar gaan we met deze namen voorlopig wel heen nl.)? Vaar je dan niet in het vaarwater van GMM? Oprechte vragen.
Alleen met Metallica kom je in het vaarwater van GMM. De andere oudere rocknamen niet. Qua publiek waarschijnlijk gedeeltelijk. Een bijkomend argument waarom het voor RW verstandig is breder te programmeren. Al zal het voor 2022 net wat anders liggen. Merendeel van de Graspop bezoekers hebben de ticket al in binnen en kunnen die doorschuiven. Daarom zullen meer mensen budget hebben voor een tweede festival en dan is RW wel aantrekkelijk met wat er nu staat.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.409
1.914
Tja Ken.
RW koppelt de laatste jaren gevestigde waarden vs nieuwere headliners. Tot nu toe helt het over naar het eerste ja klopt.
Er kan nog zoveel Tyler, ID, Gorillaz, QOTSA, Dua Lipa, Florence, KOL, Killers, Tame Impala, The Weeknd (RHCP ging ook alleen stadions doen...), the Strokes,Kendrick... Zo uit het hoofd het mogelijke toplijn materiaal zeker?
Voor sommige hier kan dit zeer fout de verkeerde kant opgaan inderdaad.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.160
Maar kan je het LN kwalijk nemen? Dat ze dit jaar voor meer "zekerheid" kiezen na 2 verloren jaren? Vanuit hun standpunt gezien vind ik dat een logische keuze...
En cijfers/data bewijzen het gewoon, de oudere rock acts brengt nu eenmaal meer geld in het laadje dan de nieuwere acts
Um, wel. Er zijn twee dingen waar ik aan denk; je hebt enerzijds de verkoop van de tickets, waar je je volgens mij zoals Timmetje zegt, een festival zonder veel problemen kunt uitverkopen met whatever gezien corona (en bedoel, hoe lang is het überhaupt geleden dat RW echt slécht verkocht?). Anderzijds heb je de inkomsten die gemaakt worden op het terrein. Oudere bezoekers spenderen meer dan jongeren, logisch. Maar volgens mij staan die twee zaken - zeker gezien de situatie nu en rekeninghoudend met de vouchers/reeds verkochte tickets vrijwel haaks op elkaar. Want in het ene scenario biedt het net omdàt tickets toch sowieso over de toonbank zullen rollen een opportuniteit om eens 'wat anders' te doen whatever dat wil zeggen. In het andere scenario ga je met opzet een bepaalde doelgroep targetten omdat je weet dat ze veel/meer geld op doen dan wat je gewend bent op je festival. Ik begrijp op zich de keuze wel hoor; ook omwille van het merk 'Rock Werchter' terug wat kracht bij te zetten na toch een teleurstellende campagne met die P!nk-hetze en Muse dat echt totaal niet bracht wat het moest doen pre-corona.

Qua publiek waarschijnlijk gedeeltelijk.
Ik heb het dan ook niet over acts die op beide festivals kunnen staan (lees SOAD, Metallica), wél het type publiek dat hoogstwaarschijnlijk de combinatie wel ziet zitten omdat het ook in hun straatje past. De casual gitaarminnende festivalganger, weetjewel.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.177
10.520
Ik heb het dan ook niet over acts die op beide festivals kunnen staan (lees SOAD, Metallica), wél het type publiek dat hoogstwaarschijnlijk de combinatie wel ziet zitten omdat het ook in hun straatje past. De casual gitaarminnende festivalganger, weetjewel.
In 2022 zal die overlap best stevig zijn. Deels omdat RW duidelijk wat oudere gitaarbands heeft maar ook vooral omdat Graspop een vrij toegankelijke bovenkant heeft van het affiche dat een breed publiek aantrekt met Iron Maiden, Volbeat, Faith no More, Avenged Sevenfold, Korn, Five Finger Death Punch, Aerosmith, Deep Purple en Deftones. Dit zijn (bijna) allemaal bands die ook zomaar op Werchter kunnen staan. Dus de overlap is er zeker in 2022.

Persoonlijk hoop ik vooral dat Graspop in de programmering weer wat meer de niche in duikt, programma van 2022 is mij wat teveel oude rock en recycling. Ik vind het wel een goede zaak dat RW nog een stevig rockprogramma houdt. Ik verwacht dat ze er nog genoeg moois omheen zetten.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
2019 verkocht toch echt wel onder de verwachtingen, en 2020 werd zelfs nog dramatischer. We zien nu toch met deze acts dat er % meer combi's verkocht worden. After corona zal er ook wel mee te maken hebben. Maar als ze allemaal beschikbaar zijn, waarom zou je ze dan niet boeken? Wat niet wegneemt dat ik ook niet op een RHCP zit te wachten, maar ik begrijp hun standpunt wel.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.177
10.520
2019 verkocht toch echt wel onder de verwachtingen, en 2020 werd zelfs nog dramatischer. We zien nu toch met deze acts dat er % meer combi's verkocht worden. After corona zal er ook wel mee te maken hebben. Maar als ze allemaal beschikbaar zijn, waarom zou je ze dan niet boeken? Wat niet wegneemt dat ik ook niet op een RHCP zit te wachten, maar ik begrijp hun standpunt wel.
2020 slechter dan 2019 ja? Waar komt dat dan door? Met PJ en SOAD mooie namen bovenaan, met Strokes en Kendrick frisse headliners. De tweede lijn was wel minder sterk voor Werchter begrippen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.005
8.658
2020 slechter dan 2019 ja? Waar komt dat dan door? Met PJ en SOAD mooie namen bovenaan, met Strokes en Kendrick frisse headliners. De tweede lijn was wel minder sterk voor Werchter begrippen.
Denk dat vooral de combo's The Cure + Tool en Florence + Mumford heel goed werkten, niet? Meen me te herinneren dat die dagen snel volzitten.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.160
2019 verkocht toch echt wel onder de verwachtingen, en 2020 werd zelfs nog dramatischer. We zien nu toch met deze acts dat er % meer combi's verkocht worden. After corona zal er ook wel mee te maken hebben. Maar als ze allemaal beschikbaar zijn, waarom zou je ze dan niet boeken? Wat niet wegneemt dat ik ook niet op een RHCP zit te wachten, maar ik begrijp hun standpunt wel.
Qua snelheid in verkopen? Als je aan het einde van de rit bordje uitverkocht erop kunt plakken, zit je toch goed? :p (edit: en wat Matt ook zegt, die twee dagen verkochten prima. Ook nét de dagen zonder stadionact. Veelzeggend.)

Als ze beschikbaar zijn, sure. Maar er is een verschil tussen àl Pearl Jam en Twenty One Pilots hebben van de vorige editie en daarbij dan nog eens Metallica en RHCP erbij te boeken. Niet? Snap ergens dat je met je handen wat vast gebonden zit door corona (met een deel van de 2020-line up) en dat Metallica niet iéder jaar passeert (ik zie ze overigens wel graag langskomen hoor na zo'n lange afwezigheid). Maar de som van alles te samen (tot nu toe alleszins).. Keuzes, keuzes, keuzes..
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.005
263
Qua snelheid in verkopen? Als je aan het einde van de rit bordje uitverkocht erop kunt plakken, zit je toch goed? :p (edit: en wat Matt ook zegt, die twee dagen verkochten prima. Ook nét de dagen zonder stadionact. Veelzeggend.)

Als ze beschikbaar zijn, sure. Maar er is een verschil tussen àl Pearl Jam en Twenty One Pilots hebben van de vorige editie en daarbij dan nog eens Metallica en RHCP erbij te boeken. Niet? Snap ergens dat je met je handen wat vast gebonden zit door corona (met een deel van de 2020-line up) en dat Metallica niet iéder jaar passeert (ik zie ze overigens wel graag langskomen hoor na zo'n lange afwezigheid). Maar de som van alles te samen (tot nu toe alleszins).. Keuzes, keuzes, keuzes..
En die keuzes, keuzes, keuzes is ook iets wat de festivalganger moet doen.
Vanaf nu tot eind 2022 gaat alles propvol zitten (indoor en outdoor), er gaat gewoon een overaanbod/verzadiging komen en met heel dat Corona gedoe (duurdere prijzen) hebben de mensen gewoon minder middelen om uit te geven (een euro kan maar 1maal uitgeven worden).

En na 2 dramatische jaren speelt LN gewoon op zekerheid, ik kan ze daar geen ongelijk in geven dit jaar.
(en volgend jaar zien ze dan wel)
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Qua snelheid in verkopen? Als je aan het einde van de rit bordje uitverkocht erop kunt plakken, zit je toch goed? :p (edit: en wat Matt ook zegt, die twee dagen verkochten prima. Ook nét de dagen zonder stadionact. Veelzeggend.)

Als ze beschikbaar zijn, sure. Maar er is een verschil tussen àl Pearl Jam en Twenty One Pilots hebben van de vorige editie en daarbij dan nog eens Metallica en RHCP erbij te boeken. Niet? Snap ergens dat je met je handen wat vast gebonden zit door corona (met een deel van de 2020-line up) en dat Metallica niet iéder jaar passeert (ik zie ze overigens wel graag langskomen hoor na zo'n lange afwezigheid). Maar de som van alles te samen (tot nu toe alleszins).. Keuzes, keuzes, keuzes..
Ze hadden tegen hun zin al extra dagkaarten erin gezwierd, dat is veelzeggend. Maar dat de zaterdag niet goed verkocht kwam wel binnen, normaal is dat net de makkelijkste dag. Combi's was helemaal dramatisch. Ze weten min of meer wel welke statistieken ze moeten halen in het najaar en voorjaar om uit te verkopen. Zelfs dat pakketje met oa Disclosure en Beck, ik vond dat een sterk groepje toevoegingen, zorgde niet voor een kleine boost. Toen bvb in 2015 ergens Prodigy werd aangekondigd verkochten ze die avond nog 1000 extra kaarten. Kan peanuts lijken, maar dat is wel veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Everyknight en Joslittel

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
En die keuzes, keuzes, keuzes is ook iets wat de festivalganger moet doen.
Vanaf nu tot eind 2022 gaat alles propvol zitten (indoor en outdoor), er gaat gewoon een overaanbod/verzadiging komen en met heel dat Corona gedoe (duurdere prijzen) hebben de mensen gewoon minder middelen om uit te geven (een euro kan maar 1maal uitgeven worden).

En na 2 dramatische jaren speelt LN gewoon op zekerheid, ik kan ze daar geen ongelijk in geven dit jaar.
(en volgend jaar zien ze dan wel)
Ach, dankzij Corona zijn er nog voldoende headliners in dezelfde richting voor zowel 23 als 24. In 24 is PJ alweer 2 jaar geleden dus kunnen ze die ook gewoon weer opnieuw boeken.

Vanaf 25 kunnen ze dan gewoon dezelfde setjes headliners blijven herhalen met af en toe eens een nieuwe naam zoals ze doen met Royal Blood of Greta Van Fleet. Dit lijkt me wel wat de nieuwe weg van Werchter te gaan worden. Hun goed recht. Hopelijk krijgen andere Belgische festivals dan meer mogelijkheden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.005
8.658
Ach, dankzij Corona zijn er nog voldoende headliners in dezelfde richting voor zowel 23 als 24. In 24 is PJ alweer 2 jaar geleden dus kunnen ze die ook gewoon weer opnieuw boeken.

Vanaf 25 kunnen ze dan gewoon dezelfde setjes headliners blijven herhalen met af en toe eens een nieuwe naam zoals ze doen met Royal Blood of Greta Van Fleet. Dit lijkt me wel wat de nieuwe weg van Werchter te gaan worden. Hun goed recht. Hopelijk krijgen andere Belgische festivals dan meer mogelijkheden.
:LOL:??

Vanwaar dat pessimisme, @werchter12 ?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken