Even een lijstje maken…want lijstjes zijn leuk!
Voorspelling qua hoofdacts (ook voor in de tenten):
Metallica. Lijkt me een inkoppertje. (al kan het nog alle kanten uitgaan,natuurlijk). Een te verwachten gast in Werchter, als ze effectief touren in de EU rond juni/juli.
Gorillaz. Een naam die ze bij RW héél graag zouden willen boeken, denk ik. Het is een populaire naam die zowel ‘muziekliefhebbers’ als een iets meer mainstream publiek aantrekt. En Damon Albarn heeft al met Blur en solo goede passages gemaakt.
Queens Of The Stone Age. Nieuw album + show in het Sportpaleis in het najaar = vaak een sterk teken dat ze op RW passeren. Is al een tijdje geleden, dus het wordt tijd. Perfecte Werchter act natuurlijk.
The National. Hetzelfde verhaal als bij QOTSA, metste verschil dat de shows in Bozar opzettelijk ‘beperkt’ gehouden zijn om zo de vraag te doen stijgen. Ook een geliefde act in België. En ze zijn al een sterk gerucht voor Primavera.
Nick Cave & The Bad Seeds. Nog zo’n graag geziene gast in Werchter, en de beste man is nog nooit zo populair geweest als nu (op zijn bijna 60ste!). Nu nog zien of hij effectief festivals gaat doen, maar ik denk dat de kans redelijk groot is.
War On Drugs. De nieuwe Tame Impala, die gezien hun populariteit weleens een Barn zouden kunnen headlinen.
London Grammar. Aangezien Pukkelpop ze zo hoog zet, zal Live Nation ze wel willen pushen voor Werchter.
The XX. Het zou wel alweer hun vierde passage in België zijn met hetzelfde album ALS ze er zouden staan, maar ze hebben natuurlijk nog geen RW gedaan, dus de kans zit er altijd in.
Kendrick Lamar. De man zou weer gaan touren en het wordt echt eens tijd voor een (deftige) hiphop headliner. Voor minder komt de man niet, denk ik…
Oscar & The Wolf. Tja… Het is en blijft RW hé. Een dubbele boeking kunnen ze zich rechtvaardigen met dat nieuwe album.
Nine Inch Nails. Nu ze nieuwe muziek aan het uitbrengen zijn, is hun live comeback weer een feit. Daar moeten natuurlijk nog véél data bij.
LCD Soundsystem. Nieuw album op komst, zou een gedroomde Barn/KlubC headliner zijn.
Dan heb je natuurlijk nog twijfelgevallen als
Pearl Jam (heel onvoorspelbaar),
Editors (nieuw album in najaar, maar zou echt wel overdaad zijn),
Muse (zelfde als Editors, maar zonder dat nieuwe album),
Mumford & Sons (maar hun dag verkocht in 2015 heel slecht),
Jay-Z (nieuwe plaat en tour),
The Killers (kleine kans, die willen headlinen en dat gaat RW hen niet laten doen, zijn niet super relevant meer voor hen vrees ik),
Arctic Monkeys (als het nieuwe werk klaar zou zijn),
Massive Attack (EU tour is dit jaar weggevallen, misschien voor volgend jaar?),
Tool (ahum ahum)
Lijken me niet:
Coldplay, Guns n Roses, U2 (te groot voor een meerdaags festival als RW, dat zoveel grote acts moet programmeren). En
Ed Sheeran is dus ook al uitgesloten.
Of ik zit er helemaal naast en het wordt iets totaal anders.
In ieder geval veel grote namen, waarvan er zoals gewoonlijk in het najaar snel kandidaten zullen afvallen.