Vinyl verzamelaars

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.619
11.306
Koop je ook alle nieuwe albums die je luistert/uitprobeert? Of hoe ga jij daar mee om met welke LPs je wel en niet koopt?
Neen, absoluut niet. Jij hebt die eindejaarslijsten van mij toch ook gezien? Zou wel gek zijn als ik dat ga aanschaffen. Kans is wel groot dat er een groot gedeelte van de top tien uiteindelijk in m'n collectie komt. Heb zelf een lijst met (gokje) 150 LP's die ik nog wel zou willen hebben, maar dat is gewoon wikken en wegen. Maar moet wel zeggen, zit wel meer nieuw werk (sinds 2010) dan oud werk in die lijst.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Ik ben in coronatijd ook begonnen met vinyl. Ik luister vooral hiphop, maar ook pop en wat Nederlandse muziek. Ik ben nog een student, dus het is niet altijd makkelijk om alles te halen helaas, maar ik denk dat ik best wel een mooie collectie heb opgebouwd ;)

Gaaf! Afgezien van die kleine kabouter uit Amsterdam 😉
 

Bert

Support act
14 nov 2014
852
788
Ik ben afgelopen zaterdag naar de Groninger beurs geweest. Niet veel gekocht. Ik vind de prijzen op de beurzen tegenwoordig erg hoog.
Ik verzamel overigens "alles" van Joe Jackson. Wordt altijd blij als ik een release vind uit een klein land. In het verleden ging ik daarvoor vaak naar Utrecht op de mega beurs. Nu ze naar Den Bosch zijn verhuisd sla ik die inmiddels over


 
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong en @Marc

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.383
5.993
Misschien wordt het voor mij ook eens tijd de collectie op discogs te gaan zetten. Is wel goed voor het overzicht. Paar favorieten:

- Een daadwerkelijk first press uit Londen van Led Zeppelin's Physical Graffiti, een volledige toevalstreffer van mijn tante in de platenbak van een tweedehands winkel, toen ze iets zocht voor mijn verjaardag. Denk niet dat iemand doorhad dat het daadwerkelijk een first press was, maar dat is toch echt waar ik op uitkom als ik het serienummer opzoek. Mooie oude hoes met de schuif raampjes ook;
- De Nederlandse uitgave van King Gizzard and the Lizard Wizards Butterfly 3000 album, genaamd Vlinder 3000 van Koning Spiermaag en de Hagedis Tovenaar. Alle lyrics staan er ook in het Nederlands op. Was in de pre order te bestellen, gelimiteerd tot 2000 wereldwijd of zoiets. Mooi blauw vinyl;
- Van dezelfde band: Polygondwanaland, de Fuzz Club editie. Maar die heb ik hier al uitgebreid gefeatured;
- Deep Purple: Live in Japan heb ik gekocht gewoon omdat het mij een gave plaat leek om te hebben, ik had het concert zelf nog nooit geluisterd. Blijkt het een van de beste live albums ooit te zijn, volgens velen. Inderdaad echt een fenomenaal optreden van een band die naar mijn idee een beetje ondergewaardeerd begint te raken de laatste jaren. Wat is die muziek goed;
- Ik kan mijn Lateralus van Tool niet onbenoemd laten, spectaculaire minimalistische hoes, en hele gave picture discs die goed bij de muziek passen. Helaas klinkt de plaat wat minder goed naar mijn mening, waarschijnlijk door de picture discs, heb gelezen dat dat probleem vaker voorkomt bij die dingen. Dus ben ik ook heel blij recent de "gewone" uitgave van Fear Inoculum heb kunnen kopen, gewoon zwart 180 grams vinyl, maar met een mooie geometrische ets op de ongebruikte F kant.

Leuk topic @Koekdoos, vind het wel leuk om af en toe even een leuk plaatje uit te kunnen lichten, en te lezen wat men zoal koopt.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.735
7.553
Ik ben afgelopen zaterdag naar de Groninger beurs geweest. Niet veel gekocht. Ik vind de prijzen op de beurzen tegenwoordig erg hoog.
Ik verzamel overigens "alles" van Joe Jackson. Wordt altijd blij als ik een release vind uit een klein land. In het verleden ging ik daarvoor vaak naar Utrecht op de mega beurs. Nu ze naar Den Bosch zijn verhuisd sla ik die inmiddels over



Nieuwe platen zijn sowieso flink gestegen, tweedehands heb ik er nog niet heel veel van gemerkt eigenlijk
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Ik ben afgelopen zaterdag naar de Groninger beurs geweest. Niet veel gekocht. Ik vind de prijzen op de beurzen tegenwoordig erg hoog.
Ik verzamel overigens "alles" van Joe Jackson. Wordt altijd blij als ik een release vind uit een klein land. In het verleden ging ik daarvoor vaak naar Utrecht op de mega beurs. Nu ze naar Den Bosch zijn verhuisd sla ik die inmiddels over


Jammer dat je niet zoveel van Joe Jackson hebt 😅
 
  • Haha
Waarderingen: Bert

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.619
11.306
Misschien wordt het voor mij ook eens tijd de collectie op discogs te gaan zetten. Is wel goed voor het overzicht. Paar favorieten:

- Deep Purple: Live in Japan heb ik gekocht gewoon omdat het mij een gave plaat leek om te hebben, ik had het concert zelf nog nooit geluisterd. Blijkt het een van de beste live albums ooit te zijn, volgens velen. Inderdaad echt een fenomenaal optreden van een band die naar mijn idee een beetje ondergewaardeerd begint te raken de laatste jaren. Wat is die muziek goed;
- Ik kan mijn Lateralus van Tool niet onbenoemd laten, spectaculaire minimalistische hoes, en hele gave picture discs die goed bij de muziek passen. Helaas klinkt de plaat wat minder goed naar mijn mening, waarschijnlijk door de picture discs, heb gelezen dat dat probleem vaker voorkomt bij die dingen. Dus ben ik ook heel blij recent de "gewone" uitgave van Fear Inoculum heb kunnen kopen, gewoon zwart 180 grams vinyl, maar met een mooie geometrische ets op de ongebruikte F kant.
Ik was toevallig bezig om zelf alles in een Excelbestand te zetten, maar dit is inderdaad vele malen handiger.

Heb Made in Japan ook. Wereldplaat waar je nooit genoeg van krijgt! Is de kwaliteit van Fear Inoculum goed? Las heel wat recensies over het feit dat die plaat slecht is gemixt, wat me er ook een beetje van weerhoud om 'm aan te schaffen, zeker voor die prijs.
 
  • Winning
Waarderingen: @Marc

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Nieuwe platen zijn sowieso flink gestegen, tweedehands heb ik er nog niet heel veel van gemerkt eigenlijk
Yep, dure grondstoffen en er zijn maar weinig fabrieken die vinyl persen. Haarlem is wat dat betreft een echte vinyl stad. Met Sounds en de Platenslager als mijn favoriete winkels. Je hebt ook nog North End.

2e hands moet je echt geluk hebben wat Hannibal ook schreef, maar dat is ook het mooie. Iemand die mij introduceerde met de Discogs app, scande als eerste Type O Negative “October Rust” als voorbeeld hoe het werkte en ze schrok van de prijs…. Oh die kan je maximaal voor 210,00 verkopen 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.383
5.993
Ik was toevallig bezig om zelf alles in een Excelbestand te zetten, maar dit is inderdaad vele malen handiger.

Heb Made in Japan ook. Wereldplaat waar je nooit genoeg van krijgt! Is de kwaliteit van Fear Inoculum goed? Las heel wat recensies over het feit dat die plaat slecht is gemixt, wat me er ook een beetje van weerhoud om 'm aan te schaffen, zeker voor die prijs.
Ik moet je helaas het antwoord op die vraag nog even schuldig blijven. Ik heb de laatste tijd niet veel de mogelijkheid mijn vinyl te draaien, en deze staat zodoende nog onbeluisterd in de kast. Zonde, ik weet het. Maar nu we het er zo over hebben ga ik er binnenkort wel eens voor zitten, dan zal ik zeker verslag doen van mijn bevindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Heb er eentje op batterij, maar nu we niet meer op een appartementje zitten, wordt die een keer ge-upgrade naar eentje met stereo en een optie om platen te digitaliseren! Maar die op batterij met interne speaker werkt wel prima!
Zoiets wilde ik eerder ook, maar pas vooral op dat de wat goedkopere platenspelers ook je platen kunnen beschadigen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.735
7.553
Zoiets wilde ik eerder ook, maar pas vooral op dat de wat goedkopere platenspelers ook je platen kunnen beschadigen.

Draai momenteel ook niet zoveel platen, alleen om ze te testen of ze niet al beschadigd zijn. Maar geen idee in hoeverre echt als een goedkope telt, was een speciaal soort die je aan de muur zou kunnen hangen als je wilt.

Deze denk ik?
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Draai momenteel ook niet zoveel platen, alleen om ze te testen of ze niet al beschadigd zijn. Maar geen idee in hoeverre echt als een goedkope telt, was een speciaal soort die je aan de muur zou kunnen hangen als je wilt.

Deze denk ik?
Bijzonder! Ziet er cool uit!
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
570
539
Heel leuk draadje!

Ik heb een Pioneer PLX500 platenspeler met een set boksen Pioneer DM50 (bluetooth). Platenspeler zelf zit ouderwets met kabels aangesloten.

Heb een onwijze verzameling aangeschaft sinds vorig jaar (c.a. 90 platen) met heel veel uit de jaren '80. Gaat van Van Halen, Pretenders naar Meatloaf naar ABBA, Earth Wind & Fire. Ook een aantal live platen, Jackson Five, Creedence Clearwater Revival, Status Quo, Lou Reed.

Mijn 2 meest unieke aanwinsten:
James Brown - Soul on Top
New Cool Collective - Yunikon (gesigneerd door de mannen van New Cool Collective bij een concert).

Ik merk dat ik met vinyl veel actiever muziek luister dan wanneer ik zomaar wat aan zet, voegt zeker iets moois toe aan de ervaring.

Leuk speelgoed en leuk dat er nu een draadje is om het er met mensen over te hebben!
 

fred alweer..

Dagopener
27 jan 2023
609
449
Ik heb een aardige bak thuis staan, wellicht dat ik binnenkort eens een foto'tje plaats. Zo uit mijn hoofd mijn favorieten:

Bill Evans Trio - Waltz for Debby: mooie paarse doorzichtige vinyl, veel mooie zomeravonden/nachten op beleefd :)
Pharoah Sanders & Floating Points - Promises: idem
Miles Davis - Live Evil: RSD-editie, knalblauwe vinyl
The KLF - Chill Out: heerlijke relaxplaat

Ook best wat platen van Autechre in de bak liggen. Kies net wat andere platen uit dan ik normaal voor de lol luister, met name platen die lekker op de achtergrond klinken. Voornamelijk electronisch en jazz.
 

Verwijderd lid 43165

Campingartiest
23 nov 2022
64
67
Ik heb zelf rond 180 platen. Mijn setup it een AT-LPX5 speler met een Audiolab a6000 versterker en dan Kef LS50 meta speakers.

De zeldzaamste die ik heb is een onofficiële drukking van Tales from the Dark side van Tool daar zijn er 60 van geperst.

Wat is de 'zeldzaamste' LP in jullie collectie?
 
  • Wow
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken