Waar te beginnen met ...?

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Nine Inch Nails?

Met NIN kan je niet om The Downward Spiral heen, alom gezien als hun beste werk en een van mijn persoonlijke favorieten aller tijden. Een conceptplaat over een man die zijn geliefde/houvast verliest, in een neerwaartse spiraal terecht komt en steeds meer van alles vervreemd, tot hij zich uiteindelijk een kogel door de kop jaagt. Een heel album vol pure woede en brute kracht, aangevuld met noise en dissonantie, dat je bij momenten ongemakkelijk doet voelen. "Afscheidsbrief" Hurt komt nog tot slot een pak sterker over als ingetogen afsluiter van deze plaat dan als standalone nummer.

Verder hangt het af van wat je muzikaal verkiest: Als je het graag ruig hebt vallen Pretty Hate Machine en de Broken EP zeker in de smaak, beide industrial op zijn best. The Fragile borduurt dan weer verder op het thema van depressie, soms ijzersterk, soms wat te emo. And All That Could Have Been kan je ook eens opzetten als je een hint wil van de energie tijdens NIN-shows (al staat Youtube ook bomvol recent livemateriaal, zie de show op Panorama 2017).

Als je recenter werk zoekt, raad ik je de recente EPs aan. Voor mij persoonlijk het beste materiaal dat NIN deze eeuw al voortgebracht heeft. Overigens ook het eerste werk waarin er muzikale input is van producer Atticus Ross, waarmee Trent Reznor de bekroonde soundtracks van o.a. The Social Network en Girl With The Dragon Tattoo schreef. With Teeth is ook een goeie, Year Zero en Hesitation Marks vind ik zelf wat minder.
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Voor Werchter wil ik ook wat artiesten eens ontdekken, waaronder NIN.

Waar moet ik beginnen(lees welk album dus) met de volgende artiesten om er wat meer van te ontdekken?
- Vince Staples
- Anderson Paak
- Snow Patrol
- Fleet Foxes
- Stereophonics
- Eels
- David Byrne(Talking Heads dus ook meegerekend natuurlijk)
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Van Stereophonics ken ik vooral hun album “Language. Sex. Violence. Other?”. Die vind ik dan wel weer lekker wegluisteren. Maar geen idee of dat album een beetje representatief is.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Vince Staples: Big Fish Theory, grote doorbraakplaat en uiteraard flink vertegenwoordigd in de live shows. Vind zelf Summertime ‘06 misschien nog wel beter, dus als je het wat vindt, zou ik die zeker aan zetten.
Anderson .Paak: Malibu. Punt. Niet na drie nummers afzetten, zit een mooie opbouw in de plaat, die je anders mist.
Snow Patrol: zou met hun best-of beginnen (Up to Now). Gewoon een goeie dwarsdoorsnede. Ben verder niet zo bekend met hun individuele albums.
Fleet Foxes: begin met hun titelloze debuut. Is de meest toegankelijke plaat. Als je het wat vindt, gewoon met album 2 en 3 verder gaan, waar ze wat meer de verdieping en het experiment zoeken.
Stereophonics: ook een best-of album waar je het beste mee kunt beginnen (Decade in the Sun).
Eels: idem (Meet the EELS: essential EELS 1996-2006)

Wat Byrne betreft geef ik het stokje door aan @mattman... :)
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Zo te horen kan ik in ieder geval er mee vooruit, bedank! (En ik zie het over David Byrne ook wel verschijnen)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Oké, even aanvullen op wat @visdave34 vertelde.

David Byrne heeft veel muziek gemaakt en zijn werk met Talking Heads is veruit het meest de moeite. Die hebben geen echt slecht werk uitgebracht (al is hun allerlaatste, Naked, wel minder essentieel).

Remain In Light wordt gezien als hun grootste klassieker. Een redelijk moeilijke plaat die je meer dan eens moet horen, maar wel een aanrader. Zoals zowat elke TH plaat heel ritmisch en opzwepend. Ook de platen ervoor en erna, Fear Of Music en Speaking In Tongues, zijn verplichte kost.

Al raadt ik je bovenal 1 ding aan: luister/kijk naar Stop Making Sense, een geniale live registratie die toont hoe goed en uniek Byrne en zijn band waren.

Voor de rest is TH ook een band die zich laat beluisteren in singles vind ik. Je kent er vast meer dan je denkt (Road To Nowhere, Slippery People, Psycho Killer, Once In A Lifetime And She Was, Burning Down The House,...). Je vindt wel een playlist op Spotify.
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Nou maandje verder en de tips hebben in ieder geval geholpen. Anderson Paak wil ik erg graag zien en Vince Staples en Snow PAtrol wanneer er niet geclasht wordt. Bij Fleet Foxes en David Byrne vrees ik gewoon dat het clashes met Jack White en Noel Gallagher/Cave gaan worden(dus helaas). Remain In Light van Talking Heads is overigens wel echt een lekker album idd zeg. Ik vind het opzich helemaal geen moeilijke plaat, maar dan moet ik zeggen dat ik nooit zo'n moeite heb met de alternatieve dingen(om er in te komen). Nine Inch Nails had ik niet genoemd(maar wel daarboven gelezen) en daarbij ben ik echt helemaal verkocht. Vooral The Downward Spiral vind ik echt een meesterlijke plaat. Gaat verschrikkelijk worden als/wanneer die tijdens Cave/AM komen te staan. Hoop op een wonder, maar anders ga ik denk ik maar gewoon kaartjes voor de show in AFAS Live kopen en op Werchter Gallagher/Cave/AM bekijken. Stereophonics en Eels moet ik nog nader wat van gaan luisteren, maar op eerste luisterbeurten klonk het leuk.

Als er 1 iemand is die ik niet ken(en waarvan ik veel lees hier op Festileaks) waarvan ik meer zou willen luisteren, is het Steven Wilson. Waar te beginnen met hem? Verder vroeg ik me af of hier Stone Sour liefhebbers zijn die er wat meer over kwijt kunnen waar te beginnen? De bekendere en nieuwere nummers ken ik wel, maar verder heb ik geen idee waar het precies handig is verder mee te gaan.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik vind het opzich helemaal geen moeilijke plaat, maar dan moet ik zeggen dat ik nooit zo’n moeite heb met de alternatieve dingen(om er in te komen). Nine Inch Nails had ik niet genoemd(maar wel daarboven gelezen) en daarbij ben ik echt helemaal verkocht.

Wat kan het soms toch snel gaan.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Nou maandje verder en de tips hebben in ieder geval geholpen. Anderson Paak wil ik erg graag zien en Vince Staples en Snow PAtrol wanneer er niet geclasht wordt. Bij Fleet Foxes en David Byrne vrees ik gewoon dat het clashes met Jack White en Noel Gallagher/Cave gaan worden(dus helaas). Remain In Light van Talking Heads is overigens wel echt een lekker album idd zeg. Ik vind het opzich helemaal geen moeilijke plaat, maar dan moet ik zeggen dat ik nooit zo’n moeite heb met de alternatieve dingen(om er in te komen). Nine Inch Nails had ik niet genoemd(maar wel daarboven gelezen) en daarbij ben ik echt helemaal verkocht. Vooral The Downward Spiral vind ik echt een meesterlijke plaat. Gaat verschrikkelijk worden als/wanneer die tijdens Cave/AM komen te staan. Hoop op een wonder, maar anders ga ik denk ik maar gewoon kaartjes voor de show in AFAS Live kopen en op Werchter Gallagher/Cave/AM bekijken. Stereophonics en Eels moet ik nog nader wat van gaan luisteren, maar op eerste luisterbeurten klonk het leuk.

Als er 1 iemand is die ik niet ken(en waarvan ik veel lees hier op Festileaks) waarvan ik meer zou willen luisteren, is het Steven Wilson. Waar te beginnen met hem? Verder vroeg ik me af of hier Stone Sour liefhebbers zijn die er wat meer over kwijt kunnen waar te beginnen? De bekendere en nieuwere nummers ken ik wel, maar verder heb ik geen idee waar het precies handig is verder mee te gaan.

Begin met Steven Wilson bij zijn soloplaat Hand.Cannot.Erase. Nummers zoals Home Invasion en Ancestral zijn ware hoogtepunten live. Routine vind ik ook een prachtig nummer van die cd. Verder wat losse nummers om de sfeer van zijn muziek alvast te voelen:
- The Raven that refused to sing (mijn favoriet, bij voorkeur met video)
- Vermillioncore
- Harmony Korine.

Daarnaast is het ook goed om zijn laatste cd To the Bone daarna eens te luisteren. Dit album verdeeld de fans enorm vanwege de wat meer commerciële nummers. Dit geldt echter maar voor een paar nummers. Detonation en Refuge zijn ware progparels maar nummers zoals Pariah en Song of I zijn simpelweg schitterend.

Wanneer je dit allemaal gehad hebt is er nog de hele catalogus van Porcupine Tree. Als liefhebber raad ik je aan om alles te luisteren. Om het niet te gek te maken hierbij een paar nummers die hij in zijn huidige tour live speelt:
- The Creator has a Mastertape
- Lazarus
- Arraving Somewhere but not here
- Heartattack in a Layby

Veel plezier met luisteren en hopelijk vindt je het net zo geweldig als iK!
 

Falladain

Randprogramma
19 jan 2017
163
49
Aangezien ik toch wel veel goede dingen hoor over deze man en hij vaak in hetzelfde rijtje wordt genoemd als artiesten die ik zelf graag beluister:

Waar te beginnen met Sufjan Stevens?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Sufjan Stevens is een vrij moeilijke artiest om in te raken. Veel van zijn albums zijn erg minimaal of experimenteel en Sufjan heeft een stem die je vaak niet op het eerste gehoor overtuigd.
Er zijn twee albums die ik als eerste zou aanraden. Dat zijn Seven Swans en Illinois.
Die eerste is een vrij rustige folkplaat met mooie, kleine liedjes. Mijn favoriete nummer zijn al snel te vinden aan het begin van de plaat.
Illinois is wat meer bombastischer maar ook wat fleuriger. Dit zal voor velen hun favoriete album van Sufjan en wordt ook wel als een classic gezien.

Zijn meest recente soloplaat Carrie & Lowell is van begin tot eind geweldig maar wel een stuk donkerder waarin hij problemen met zijn ouder beschrijft.

Ik ben niet bekend met al het werk van Sufjan maar ik denk dat je hier wel iets mee kunt. Enjoy!
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Aangezien ik toch wel veel goede dingen hoor over deze man en hij vaak in hetzelfde rijtje wordt genoemd als artiesten die ik zelf graag beluister:

Waar te beginnen met Sufjan Stevens?

Illinois
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
Mag ik even opbiechten dat ik nog niets ken van de Smashing Pumpkins? Wat is nu een goed album om mee te beginnen?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Rotten Apples (ordinaire Greatest Hits cd, maar wel lekker).

Wil je dat niet, ga gewoon voor Siamese Dream en dan Mellon Collie And The Infinite Sadness.
 

Falladain

Randprogramma
19 jan 2017
163
49
Het is misschien nét niet helemaal in het juiste topic, maar ik ben opzoek naar Spaanstalige muziek die zeg maar niet zuigt. Dus niet die over-vrolijke Spaanse reggaeton. Iemand hier tips?
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Het is misschien nét niet helemaal in het juiste topic, maar ik ben opzoek naar Spaanstalige muziek die zeg maar niet zuigt. Dus niet die over-vrolijke Spaanse reggaeton. Iemand hier tips?

https://www.youtube.com/watch?v=6v9B9fsuPdM
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
[video]https://www.youtube.com/watch?v=X8VTHuH_m2s[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=0OMwDZUWl5g[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=1BVP72VrGQs[/video]
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Het is misschien nét niet helemaal in het juiste topic, maar ik ben opzoek naar Spaanstalige muziek die zeg maar niet zuigt. Dus niet die over-vrolijke Spaanse reggaeton. Iemand hier tips?

https://m.youtube.com/watch?v=U0kCRbSyjmo

https://m.youtube.com/watch?v=RqQLxo-edTE

 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
Manu Chao is misschien iets subtieler en vrolijker.

https://m.youtube.com/watch?v=rSEUH4KRfN8
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken