Waar te beginnen met ...?

Oei, is nochtans zo veel goeds in te vinden. In for a treat! Beginnen met de grotere artiesten is vanzelfsprekend in dat geval. Ik zal je een trompettist, een pianist, een saxofonist en een bassist geven die ik persoonlijk min of meer als favorieten beschouw en ook wel onder de grote namen vallen. In die volgorde: Miles Davis, Thelonious Monk(of Bill Evans, wat je wil), John Coltrane en Charles Mingus. Ik zal voor het gemak ook even de albums aanraden die als meest invloedrijk beschouwd worden. Miles Davis: Kind of Blue, In a Silent Way. Thelonious Monk: Monk's Dream. Bill Evans: Waltz for Debby, Sunday at the Village Vanguard. John Coltrane: Blue Train, A Love Supreme. Charles Mingus: Mingus Ah Um.

Vooral Coltrane en Davis hebben naast hun populairdere werk ook altijd de grenzen van het genre opgezocht. Beiden hebben exceptionele albums op het gebied van minimal jazz en/of extreme jazz uitgebracht, en alle bovenstaande artiesten hebben een enorme output waarbij de live-albums niet onderdoen voor de studio-albums. Genoeg om in te duiken dus als de introductie je bevalt.

Pearl Jam ! Heb Ten is opgezet omdat ik de band wilde leren kennen en omdat het wel duidelijk is dat dat nog steeds hun beste album blijkt te zijn? (Toch als je elk jaar de eindejaars lijstjes ziet van stubru ofs) Daarna Vs opgezet, luistert ook wel lekker :')
(Maar Ten de betere van de 2 dat ik heb geluisterd haha)

Pearl Jam ! Heb Ten is opgezet omdat ik de band wilde leren kennen en omdat het wel duidelijk is dat dat nog steeds hun beste album blijkt te zijn? (Toch als je elk jaar de eindejaars lijstjes ziet van stubru ofs) Daarna Vs opgezet, luistert ook wel lekker :’)
(Maar Ten de betere van de 2 dat ik heb geluisterd haha)

Inderdaad beginnen bij Ten, dat blijft hun sterkste plaat. Ik ben zelf ook wel fan van hun laatste: Lightning Bolt. Daarnaast zijn de uitstapjes van de band ook aan te raden. Temple of the Dog - Temple of the Dog (samen met Soundgarden, is ook grunge) & Into the Wild - Eddie Vedder (Frontman, meer singer songwriter. met Ukele!)

Vitalogy vind ik ook de moeite waard met oa Spin the Black Circle, Better Man en Immortality.

Hierboven wordt door iedereen prima aanraders genoemd en dat is misschien ook wel juist de kracht van Pearl Jam. Eigenlijk kun je vrijwel elk album aanraden en zal het je zeker niet tegenvallen. Na nadat ik fan ben geworden van Pearl Jam ben ik er juist op die manier in gedoken. Gewoon willekeurig albums aanzetten!! Ben zelf bijvoorbeeld ook erg te spreken van VS. en Binaural.

Iemand tips waar te beginnen met arcade Fire? Veel mensen zijn er zeer te spreken over maar weet zelf niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Heb tot nu toe paar nummers random opgezet en de een vond ik lekker en de ander vond ik helemaal niks (zo vond ik after life echt verschrikkelijk). Maar aangezien ik t zelfde een beetje had met radiohead waar ik nu helemaal fantastisch van ben sta ik open om me in deze band te verdiepen.

Iemand tips waar te beginnen met arcade Fire? Veel mensen zijn er zeer te spreken over maar weet zelf niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Heb tot nu toe paar nummers random opgezet en de een vond ik lekker en de ander vond ik helemaal niks (zo vond ik after life echt verschrikkelijk). Maar aangezien ik t zelfde een beetje had met radiohead waar ik nu helemaal fantastisch van ben sta ik open om me in deze band te verdiepen.

Ben zelf begonnen bij reflektor. Dat vind ik hun beste die ik tot nu toe heb gehoord. Ook neon bible en funeral klonken goed, maar ik zit ook nog in de ontdek fase.

Funeral en Reflektor vind ik zowat hun beste albums. Ik vind 't een zeer constante band die keer achter keer zeer degelijke albums neerpoot. Funeral zou een goed vertrekpunt zijn, maar dat kun je ook van hun meest recente zeggen nl Reflektor, bij de titeltrack kreeg ik zowat een aha-erlaubnis want werd redelijk vaak gedraaid maar wist nooit van wie het was totdat ik ze dus ontdekte ?

Gewoon alle albums chronologisch gaan luisteren, het zijn er immers maar vier. Dan begin en eindig je met wat ik hun beste werk vind.

Arcade Fire? Bands hebben normaal gesproken altijd sterkere en zwakkere albums, maar ik vind alle vier de albums van Arcade Fire echt geweldig. Wel best verschillend allemaal, maar op hun eigen manier stuk voor stuk absolute meesterwerken. Bij Arcade Fire zou ik ook niet zo snel random nummers luisteren, maar juist in de volgorde van het album.

En live is het al helemaal een sensatie; heb ze drie keer mogen zien, echt geweldig.

Gisteravond maar ff t eerste album geluisterd van AF. Is idd gewoon goede muziek waar je fijn naar kan luisteren, maar ik zou, net als raskolnikov, er ook niet zomaar ff een nummertje van opzetten denk ik. Maar weet nu wel meer wat voor muziek t is en begin nu best uit te kijken naar hun show op werchter, mede dankzij jullie verhalen erover.

Gisteravond maar ff t eerste album geluisterd van AF. Is idd gewoon goede muziek waar je fijn naar kan luisteren, maar ik zou, net als raskolnikov, er ook niet zomaar ff een nummertje van opzetten denk ik. Maar weet nu wel meer wat voor muziek t is en begin nu best uit te kijken naar hun show op werchter, mede dankzij jullie verhalen erover.

Ik begrijp je helemaal. Ik denk je bij Arcade Fire even goed een van hun liveshows kan aanzetten als een van hun albums. Live staan die nummers namelijk als een huis en zelf kijk ik als groot fan ook geregeld hun liveshows. Daarnaast kan ik je garanderen dat je na het checken van hun show op Werchter gelijk dieper in hun muziek zal duiken.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dU17K7l65b8[/video]

Een artiest waar ik eigenlijk nog nooit naar geluisterd heb en nu toch maar is aan wil beginnen; Johnny Cash. Het zijn alleen zoveel albums dat ik niet zou weten waar te beginnen, wie kan er helpen? ;)

Een artiest waar ik eigenlijk nog nooit naar geluisterd heb en nu toch maar is aan wil beginnen; Johnny Cash. Het zijn alleen zoveel albums dat ik niet zou weten waar te beginnen, wie kan er helpen? ?

Hurt

https://m.youtube.com/watch?v=vt1Pwfnh5pc

Ik denk dat het album the legend of Johnny Cash wel een mooi overzicht geeft.
https://m.youtube.com/playlist?list=PL1NNt4mcpHDyhWgzVhPG4faK4-7MaYATK

Een artiest waar ik eigenlijk nog nooit naar geluisterd heb en nu toch maar is aan wil beginnen; Johnny Cash. Het zijn alleen zoveel albums dat ik niet zou weten waar te beginnen, wie kan er helpen?

De muziek moet ik zelf ook nog echt in duiken maar ik kan je wel iets anders aanraden.
Deze geweldige film met Joaquin Phoenix is echt ge-wel=dig!! Hierna ga je sowieso alles van hem nog meer waarderen. Misschien kan iemand anders je verder helpen met de albums anders zou ik lekker American Recordings aanzetten. Die zijn erg toegankelijk en 3/4 zijn voor mij de uitschieters. Ook dat livealbum At Folsom Prison is erg tof.

Een artiest waar ik eigenlijk nog nooit naar geluisterd heb en nu toch maar is aan wil beginnen; Johnny Cash. Het zijn alleen zoveel albums dat ik niet zou weten waar te beginnen, wie kan er helpen?

Ik zou lekker met Folsom Prison Blues beginnen. Speelt hij veel bekend werk en als je dat album niet fijn vind is Johnny Cash niet jouw ding ;) Daarnaast zou ik, ondanks dat Hurt fantastisch is, niet beginnen met die cover albums. Is toch minder Johnny Cash, maar laat zeker zien dat hij een groot artiest is.

Daarnaast zou ik, ondanks dat Hurt fantastisch is, niet beginnen met die cover albums. Is toch minder Johnny Cash, maar laat zeker zien dat hij een groot artiest is.

Hier heb je wel een punt ja. Ik kan alleen beide versie's van Johnny Cash wel waarderen ;)

Thanks allemaal! Ga me deze week is verdiepen door naar jullie aanraders te luisteren ;)

Users who are viewing this thread